spreek voor jezelf. we rijden niet allemaal als een oud wijf.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:14 schreef Daeron het volgende:
Op een droog, schoon wegdek verlies je geen grip tenzij je een noodstop moet maken.
Misschien moet je dan niet van die Chinese omgesmolten vuilniszakbandjes kopenquote:Op dinsdag 11 december 2012 13:28 schreef rival het volgende:
[..]
spreek voor jezelf. we rijden niet allemaal als een oud wijf.
ik ga dagelijks de grens van wel of geen grip over.
kloptquote:Op dinsdag 11 december 2012 13:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Klopt, maar op droog wegdek maakt het volgens mij dus geen reet uit.
Op droog wegdek maakt profiel niet uit maar de rubbersamenstelling maakt wél heel veel oud. En laat die nou veranderen als de band ouder wordt. Hoe zachter het rubbercompound hoe meer grip (en hoe harder een band slijt en hoe meer rolweerstand maar dat terzijde) . Een band die ouder wordt wordt steeds harder door uitdroging en zal dus na verloop van tijd minder grip hebben.quote:Dus je bent het inmiddels met me eens dat het op droog wegdek geen reet uitmaakt? Zie:
Op ijs speelt alleen de rubbersamenstelling mee. Bij sneeuw speelt het profiel ook een grote rol.quote:IJs? Hoe heb je met ijs op het wegdek meer grip met meer profiel?
Of normaal leren rijden . Iemand die dat op de openbare weg continu doet mag wat mij betreft direct zijn rijbewijs inleveren en een artikel 5 krijgen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Misschien moet je dan niet van die Chinese omgesmolten vuilniszakbandjes kopen
daar kan je in ieder geval iets van opsteken, en bij jezelf gaan bedenken dat dat verschil dus ook bestaat tussen veel of weinig profiel.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is een vraag droeftoeterEn ik kan het filmpje hier niet zien, maar zo aan de titel te zien gaat het niet over veel vs. weinig profiel, maar over zomer vs. winterbanden. Klopt?
Klinkt aannemelijk, al vraag ik me af in hoeverre dat echt merkbaar is.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:31 schreef Metro2005 het volgende:
..Op droog wegdek maakt profiel niet uit maar de rubbersamenstelling maakt wél heel veel oud. En laat die nou veranderen als de band ouder wordt. Hoe zachter het rubbercompound hoe meer grip (en hoe harder een band slijt en hoe meer rolweerstand maar dat terzijde) . Een band die ouder wordt wordt steeds harder door uitdroging en zal dus na verloop van tijd minder grip hebben.
Eens.quote:Op ijs speelt alleen de rubbersamenstelling mee. Bij sneeuw speelt het profiel ook een grote rol.
Ja dat is dus precies de vraag die ik aan jou (en alle andere users die het zo voor waar aannemen) stel! En nee, uit het feit dat een winterband meer grip heeft op ijs dan een zomerband kan je natuurlijk nooit de conclusie trekken dat een nieuwe band dus ook meer grip heeft op ijs dan een band met minder profiel..quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:32 schreef rival het volgende:
[..]
daar kan je in ieder geval iets van opsteken, en bij jezelf gaan bedenken dat dat verschil dus ook bestaat tussen veel of weinig profiel.
ik deel de weg liever met iemand die zijn wagen beheerst en er mee weet om te gaan dan met mensen die denken dat je de beste banden voorop moet leggenquote:Op dinsdag 11 december 2012 13:31 schreef Metro2005 het volgende:
Of normaal leren rijden . Iemand die dat op de openbare weg continu doet mag wat mij betreft direct zijn rijbewijs inleveren en een artikel 5 krijgen.
Ik deel de weg liever met mensen die normaal rijden en de beste banden achter leggen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:36 schreef rival het volgende:
[..]
ik deel de weg liever met iemand die zijn wagen beheerst en er mee weet om te gaan dan met mensen die denken dat je de beste banden voorop moet leggen
ik niet, ik haat dat trage gedoe!quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:38 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik deel de weg liever met mensen die normaal rijden.
ook ijs heeft oneffenheden.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja dat is dus precies de vraag die ik aan jou (en alle andere users die het zo voor waar aannemen) stel! En nee, uit het feit dat een winterband meer grip heeft op ijs dan een zomerband kan je natuurlijk nooit de conclusie trekken dat een nieuwe band dus ook meer grip heeft op ijs dan een band met minder profiel..
De meeste ongelukken komen door automobilisten die zichzelf overschatten i.cm. een te hoge snelheid.quote:
ik kan niet rijden.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
De meeste ongelukken komen door automobilisten die zichzelf overschatten.
ja heb ik.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, dus? Asfalt ook, heb jij Vettel zien rondrijden met noppenbanden?
en toch ben ik van ons de enige die met bronnen en filmpjes e.d. is gekomen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
OK, ik weet genoeg. Veel geschreeuw, weinig wol dus.
Nee, het filmpje en de bronnen geven namelijk helemaal geen antwoord op mijn vraag..quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:49 schreef rival het volgende:
[..]
en toch ben ik van ons de enige die met bronnen en filmpjes e.d. is gekomen.
helaas zijn die bronnen niet sterk genoeg voor jullie plaat
dat doen ze wel, maar jij bekijkt ze niet of niet volledig.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:51 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, het filmpje en de bronnen geven namelijk helemaal geen antwoord op mijn vraag..
Het filmpje kan ik niet zien, en ik heb je gevraagd of ze dat behandelden (geen antwoord op gekregen). In de overige bronnen wordt het niet behandeld.quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:53 schreef rival het volgende:
[..]
dat doen ze wel, maar jij bekijkt ze niet of niet volledig.
Dat eerste filmpje gaat over 1 auto met alle wielen nieuw, de andere met alle wielen oud. Dan is het logisch dat de andere verder doorschuift, want veel minder waterafvoer.quote:Op dinsdag 11 december 2012 14:07 schreef Metro2005 het volgende:
Nou voor alle azijnpissers hier:
en vooral:
Discussie gesloten. Meer profiel is belangrijk op nat wegdek en de beste banden horen achter.
het is allemaal geen hogere wiskunde en intussen lang en breed bewezen. Net als dat winterbanden werken en net als dat de zon heet is.
Nee, aangezien je op 4 wielen remt moet men op alle 4 de wielen gewoon fatsoenlijk rubber hebben en een keer niet zo fucking vrekkerig doen als het om je veiligheid aankomtquote:Op dinsdag 11 december 2012 15:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat eerste filmpje gaat over 1 auto met alle wielen nieuw, de andere met alle wielen oud. Dan is het logisch dat de andere verder doorschuift, want veel minder waterafvoer.
Ik wil het verschil zien tussen achter nieuw met voor oud en met achter oud en voor nieuw. Maar die zijn niet te vinden omdat het waarschijnlijk niet spectaculair genoeg is.
Wat hier wel duidelijk te zien is, dat ook met oude banden, de auto gewoon keihard rechtdoor schuift bij het remmen, en de achterkant duidelijk niet uitbreekt. Iets wat sommigen al beweerden dat wel ging gebeuren.
2e filmpje is gewoon helder. Om uitbreken van je achterkant te verkomen in een bocht moet je achter nieuwe banden zetten. Dat is iets waar ik het altijd al mee eens ben geweest.
Dus ik ben (met deze filmpje die het onderwerp wat ik aanstip niet behandelen) nog steeds niet overtuigd dat bij het remmen de beste banden achter moeten liggen.
Dus als jij 2 banden met 6mm profiel hebt, en 2 met 3mm profiel, dan vervang jij alle 4 de banden maar meteen?quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nee, aangezien je op 4 wielen remt moet men op alle 4 de wielen gewoon fatsoenlijk rubber hebben en een keer niet zo fucking vrekkerig doen als het om je veiligheid aankomt
WTF, heb je dit YT filmpje niet bekeken dat ik eerder in dit topic al postte?quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat eerste filmpje gaat over 1 auto met alle wielen nieuw, de andere met alle wielen oud. Dan is het logisch dat de andere verder doorschuift, want veel minder waterafvoer.
Ik wil het verschil zien tussen achter nieuw met voor oud en met achter oud en voor nieuw. Maar die zijn niet te vinden omdat het waarschijnlijk niet spectaculair genoeg is.
Ik weet niet welk koppelmonster jij in gedachte had maar mijn laatste auto was een mitsubishi carisma met 125 PK en daar zat na een paar jaar 1 mm verschil tussen voor en achterbanden.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dus als jij 2 banden met 6mm profiel hebt, en 2 met 3mm profiel, dan vervang jij alle 4 de banden maar meteen?
Als je die veiligheid echt zo belangrijk vind als je nu durft te beweren, dan ga jij dus elke maand voor 4 nieuwe banden? Want ja, na een maand hebben ze niet meer het profiel van wat ze nieuwe hebben. Hell, zelfs na de eerste 10 meter die je gereden hebt niet meer...
Dit dus.quote:Op dinsdag 11 december 2012 00:27 schreef Tomatenboer het volgende:
Iedereen die op de beste banden vóór stemt..
Ik heb een rijvaardigheidstraining gehad in Rosmalen, daar waar het KLPD ook de speciale rijtrainingen volgen, en daar hebben we het verschil mogen ervaren. Met de beste banden voor sta je overdwars voordat je het weet, terwijl er met de beste banden achter vrijwel niets aan de hand is.
Zie ook oa:
En:
Nog een duidelijk filmpje:
http://www.etyres.co.uk/flashmovies/new-tyres-on-rear-800.html
En
http://www.autojunk.nl/2011/12/andere-banden-voor-en-achter
Of:
https://www.bandengids.nl/over_banden/
I rest my case.
Waar zie jij in dat filmpje de remtest? Ik zie nog steeds alleen die bocht...quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
WTF, heb je dit YT filmpje niet bekeken dat ik eerder in dit topic al postte?
Dan gaat het nog niet eens om een vergelijking tussen nieuwe en oude banden, maar tussen nieuwe en half versleten banden (halverwege de levensduur dus zeg maar, dat noem ik niet oud).
Dat filmpje is overigens niet het enige filmpje dat ik hier al postte met een vergelijking tussen voor nieuw vs achter oud, en voor oud vs achter nieuw.
Was maar een voorbeeld. Het ging mij er even om dat je het wel heel zwart/wit neerzette.quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:46 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik weet niet welk koppelmonster jij in gedachte had maar mijn laatste auto was een mitsubishi carisma met 125 PK en daar zat na een paar jaar 1 mm verschil tussen voor en achterbanden.
6mm profiel is nog bijna nieuw en 3mm is bijna aan vervanging toe (in mijn boekje dan he) dus die situatie zou al raar zijn om te krijgen maar vooruit, in dat geval zou ik de nieuwe alsnog achter zetten aangezien die 6mm nog zo goed als nieuw is en dus ook prima voor kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |