abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120073922
quote:
Toegevoegd: zaterdag 8 dec 2012, 13:53
Het Europees Olympisch Comité heeft besloten eens in de vier jaar Europese Spelen te houden.

Op het programma staan vijftien olympische- en twee niet-olympische sporten.

De Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe is in 2015 de eerste gastheer.

Equivalent aan Pan-Amerikaans en Aziatisch
Welke niet-olympische sporten in Bakoe aan bod komen is niet bekend, wel al twaalf van de vijftien olympische sporten:badminton, boogschieten, boksen, handbal, kanovaren, judo, rugby (sevens), schieten, taekwondo, tafeltennis, triatlon en volleybal. Voor atletiek en zwemmen is de volle agenda vooralsnog een te groot obstakel.

Het EOC beschouwt het evenement als het Europese equivalent van de Aziatische Spelen en de Pan-Amerikaanse Spelen.

http://nos.nl/artikel/449401-eerste-europese-spelen-in-bakoe.html
Ik wist helemaal niet dat deze plannen in de maak waren. Maar als er al de Aziatische en Pan-Amerikaanse spelen zijn (en zelfs regionale spelen zoals de South East Asian Games en de Mediterrane Spelen) waarom dan ook geen Europese Spelen?
pi_120074173
Omdat het speciale er dan af is.
pi_120074303
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:41 schreef Jahr00n het volgende:
Omdat het speciale er dan af is.
Eens! De OS zijn nu zo bijzonder omdat ze eens in de 4 jaar worden gehouden. Nu dus de EOS gaan komen gaat dit er wel een beetje vanaf vind ik zelf.

De sporten die op het programma staan die zien we normaal gesproken niet zo vaak op TV en op deze manier krijgen ze wel een beetje meer aandacht. Maar persoonlijk vind ik die extra aandacht ook niet nodig.
pi_120074323
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:45 schreef BraboMeneer het volgende:

[..]

Eens! De OS zijn nu zo bijzonder omdat ze eens in de 4 jaar worden gehouden. Nu dus de EOS gaan komen gaat dit er wel een beetje vanaf vind ik zelf.

De sporten die op het programma staan die zien we normaal gesproken niet zo vaak op TV en op deze manier krijgen ze wel een beetje meer aandacht. Maar persoonlijk vind ik die extra aandacht ook niet nodig.
Is het niet gewoon te vergelijken met het EK en het WK?
pi_120074364
Krijg je dan ook Winter ES en Zomer ES?
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_120074373
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:46 schreef Bluurgh het volgende:

[..]

Is het niet gewoon te vergelijken met het EK en het WK?
Die sporten die op de lijst staan hebben toch ook wel een EK en WK maar daar zien we normaal gesproken toch ook bijna niets van op TV?
pi_120074700
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:45 schreef BraboMeneer het volgende:

[..]

Ow, ik snap wel dat men het overkill vindt. Maar goed, de Noord- en Zuid-Amerikanen hebben ook hun Pan American Games en de Aziaten hun Asian Games. Als je een sporter uit Thailand, Indonesië, Maleisië of een land in die contreien bent heb je er ook nog eens de Zuid-Oost Aziatische Spelen bij.

Maar het zal zeker geen afbreuk doen aan de echte Olympische Spelen. Dat blijft toch hét summum voor het gros van de sporters. In de ogen van de Europese kijker is het evenement misschien er net één te veel. We hebben al zoveel grote sportevenementen hier. Los van de EK's in voetbal in andere sporten hebben we ieder jaar ook nog eens de Tour, de Giro, de Vuelta, Wimbledon, Roland Garros, de Champions League en nog legio andere grote evenementen.

Ik denk ook dat het niet echt veel prestige gaat genieten onder de sporters zelf. Het evenement heeft totaal geen traditie, in tegenstelling dus tot de Pan-Amerikaanse Spelen die wel belangrijk zijn voor een Cubaan of de Aziatische Spelen waar een Koreaan wél wil presteren. Een handballer zal misschien veel meer waarde hechten aan het 'gewone' EK handbal.

Ook denk ik dat bekende Europese steden niet zitten te wachten op het organiseren van dit evenement. Het zal wel vooral in Oostblok-steden worden gehouden die zich willen profileren. Denk behalve aan Bakoe aan zo'n Donetsk, Kazan in Rusland of een of andere stad in Polen of Hongarije van het kaliber Poznan, Debrecen. in West-Europa zullen vooral plaatsen van het kaliber Almería zich kandidaat stellen, gok ik.

Ik vraag me ook af of de NOS er wel met live uitzendingen bij zal zijn. Het lijkt me meer zo'n Eurosport-evenement.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leatherface op 08-12-2012 15:06:07 ]
pi_120074784
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:47 schreef Bombvis het volgende:
Krijg je dan ook Winter ES en Zomer ES?
Geen idee of er ook een wintervariant komt. Dat lijkt me echt overkill. Het aantal wintersporten is zo beperkt en die sporten op zich zijn zo klein in de hoeveelheid beoefenaars dat het in mijn opinie weinig toevoegt. Dan is het net de Olympische Winterspelen zonder Amerika, Canada, Japan, China en Zuid-Korea.

Als je dan ook nog een ijshockeytoernooi hebt zonder NHL-profs zal het ook niet veel kijkcijfers opleveren.
  zaterdag 8 december 2012 @ 15:49:16 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_120076081
Lalala geld.
pi_120078641
Hoezo economische crisis ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_120078675
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:22 schreef TLC het volgende:
Hoezo economische crisis ?
Niet in Azerbeidzjan, die hebben nog wat olie liggen.
pi_120104290
Wat een onzin zo'n EOS.
  Moderator / Redactie Sport zondag 9 december 2012 @ 14:37:47 #13
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_120107145
Je hebt in de niet OSjaren een WKzwemmen, WK Atletiek, WK Judo enz enz enz. Zo'n eindtoernooi lijkt me leuker dan de EOS
Edit: Oh ik zie dat Zwemen en atletiek niet eens op de kaart staan. Nou dan kan het me helemaal niet boeien de EOS.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 februari 2015 @ 15:55:42 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_149762992
quote:
NOC*NSF wil de komende zomer in Bakoe met een zo goed mogelijke afvaardiging bij de eerste Europese Olympische Spelen gaan strijden om de medailles. Dat maakte chef de mission Jeroen Bijl dinsdag in Amsterdam bekend. Hij gaat er vooralsnog vanuit dat Oranje met ruim honderd atleten meedoet. Onder hen zijn erkende internationale prijswinnaars als Marianne Vos (wielrennen) en Bas Verwijlen (schermen). Bovendien heeft de sportkoepel serieuze plannen de volgende editie van het evenement, in 2019, naar Nederland te halen.

„Wij nemen dit heel serieus en gelukkig denken veel andere landen én federaties er net zo over”, zegt Bijl. De kwalificatie-eisen die NOC*NSF stelt zijn vergelijkbaar met die van de 'echte' Spelen. „Bovendien is er een duidelijke link”, aldus Bijl. „Bij veel sporten kan men in Azerbeidzjan aan normen voor Rio 2016 voldoen.”

Aanvankelijk had ook NOC*NSF enige twijfel, bij de introductie van het evenement door het Europees Olympisch Comité. De sportagenda is overvol en alle sporten hebben al Europese kampioenschappen. Bijl: „Al snel heeft dat plaats gemaakt voor enthousiasme. We zien veel mogelijkheden. Vooral voor de wat kleinere sporten is dit een podium zich ook in de toekomst internationaal te profileren. Misschien hebben ze straks geen geld voor een eigen EK.”

Er staan 31 disciplines op het programma, waarvan 25 olympisch zijn. Nederland is onder meer van de partij bij basketbal, boksen, volleybal, wielrennen, schermen, taekwondo, tafeltennis en BMX. Een nadeel voor Oranje is dat bijvoorbeeld paardensport, hockey, roeien en zeilen ontbreken. Bijl: „Dat zijn juist disciplines waar wij goed in zijn.”

Zwemmen en atletiek behoren wel tot de onderdelen, maar niet in de hoogste categorie.
Het evenement duurt zeventien dagen en er nemen ongeveer 6000 atleten aan deel. Volgens Bijl bedragen de kosten in Bakoe zo'n 8 miljard euro. „Mocht de volgende editie in Nederland plaatsvinden dan blijven wij daar heel ver onder. In Azerbeidzjan is echter heel veel nieuwbouw of ingrijpende renovatie. De pistes hebben daardoor de allure van echte Olympische Spelen gekregen.”
pi_149769818
Even mezelf quoten:

quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 13:13 schreef TargaFlorio het volgende:
Wat een onzin zo'n EOS.
pi_150233140
Azerbaijan dat is echt een europees land.
pi_151076799
Azerbeidzjan kun je toch geen Europa noemen.
Qua taal heeft het niks met andere Europese talen te maken die meestal in de Indo-Europese taalfamilie zitten. Qua religie heeft het historisch gezien niets overeen met andere Europese landen. Het ligt geeneens geheel in Europa.

:N
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 april 2015 @ 12:37:46 #19
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_151641702
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 17 april 2015 @ 11:24:41 #20
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_151768255
Wielrenners Terpstra en Vos naar Europese Spelen

Inmiddels staat Nederland in elk geval wel met een echt goed team in Baku, waar we zeker medailles mogen gaan verwachten.

http://www.nocnsf.nl/baku2015/gekwalificeerden

Judo lijkt me heel sterk, boogschieten bij de mannen ook, Reshmie Oogink is wereldtop, op de triatlon en bij het tafeltennis liggen kansen, Steenbergen etc.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_151768529
Worden die wedstrijden live uitgezonden?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 17 april 2015 @ 11:39:51 #22
284411 crew  heywoodu
pi_151768622
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:35 schreef TargaFlorio het volgende:
Worden die wedstrijden live uitgezonden?
Ik heb nog steeds helemaal niks gelezen over uitzendrechten in Nederland :{

De laatste maanden zie ik wel steeds meer landen langskomen waar ze rechten hebben (van samenvattingen tot volgens mij de Slowaken die bijna alles live uit gaan zenden), maar Nederland nog niet.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 17 april 2015 @ 11:40:50 #23
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_151768645
http://en.wikipedia.org/wiki/2015_European_Games heb je overzicht. De NL'se rechten zijn idd nog niet verkocht.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 17 april 2015 @ 11:44:42 #24
284411 crew  heywoodu
pi_151768743
Zelfs in Angola en Mozambique hebben ze rechten -O-
pi_151769427
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 april 2015 11:24 schreef heywoodu het volgende:
Wielrenners Terpstra en Vos naar Europese Spelen

Inmiddels staat Nederland in elk geval wel met een echt goed team in Baku, waar we zeker medailles mogen gaan verwachten.

http://www.nocnsf.nl/baku2015/gekwalificeerden

Judo lijkt me heel sterk, boogschieten bij de mannen ook, Reshmie Oogink is wereldtop, op de triatlon en bij het tafeltennis liggen kansen, Steenbergen etc.
En dat Basketbalteam? Is dat het zelfde team als dat vorig jaar op de jeugd olympische spelen meedeed? Die dames waren behoorlijk goed.Trouwens echt leuk om te zien 3 tegen 3 _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')