abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:19:36 #1
241662 Jian
Well, well, well
pi_120072073
quote:
Massale verontwaardiging over dood grensrechter
De dood van de overleden grensrechter uit Almere heeft tot veel verontwaardiging geleid. De KNVB overweegt om komend weekend op alle voetbalvelden stil te staan bij z'n overlijden.
Er waren zondag vier of vijf voetballers van Nieuw Sloten betrokken bij de mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen die maandag overleed. Dat zei voorzitter Marcel Oost van de Almeerse amateurvoetbalclub SC Buitenboys gisteravond.
Op dit moment zitten drie spelers van de Amsterdamse club vast.
Volgens Oost is het slachtoffer na afloop van de zeer grimmig verlopen wedstrijd door vier of vijf spelers van het bezoekende team naar de grond getrokken en daarna herhaaldelijk geschopt en geslagen. Het slachtoffer is naar huis gegaan, heeft daar even op bed gelegen en is daarna teruggekeerd naar het voetbalveld om een andere wedstrijd te bekijken. Daar werd hij onwel.
Activiteiten
Het bestuur van voetbalvereniging Nieuw Sloten liet maandagavond in een verklaring weten dat alle activiteiten van de club worden opgeschort. "De trainingen van al onze teams zijn voor deze week afgelast. We hebben na overleg met de KNVB uit respect voor de familie van het slachtoffer besloten dat onze teams komend weekend geen wedstrijden spelen.''
Royement
De club besloot zondag al het bewuste team uit de KNVB-competitie te halen. Het lidmaatschap van de drie verdachten is ontbonden. "Zij kunnen nooit meer lid worden van onze vereniging. Zodra hun betrokkenheid officieel is vastgesteld, zullen wij deze personen ook bij de KNVB voordragen voor een levenslang royement.''
Teleurgesteld in KNVB
Ook is Oost zwaar teleurgesteld in de KNVB. De voetbalbond heeft het volgens hem ernstig laten afweten. "Een beetje ondersteuning was welkom geweest. Naast alle verdriet zorgt dat voor extra woede'', aldus de voorzitter maandag.
"Als iemand een gele kaart krijgt, weten ze ons meteen te vinden. Maar nu horen we niets. We zijn allemaal vrijwilligers. We hadden best wat advies kunnen gebruiken over hoe we hier mee om moeten gaan.''
Afspraak KNVB en Buitenboys
Volgens de bond was echter de afspraak gemaakt om maandagavond met elkaar om de tafel te gaan zitten. "Het gaat hier om menselijk leed. We proberen zo goed mogelijk in te spelen op de situatie en de club te helpen. Hoe, dat is afhankelijk van wat de club wil'', aldus de KNVB-woordvoerder.
'Verschrikkelijk'
KNVB-woordvoerder Rob de Leede heeft er geen woorden voor. “ Het is verschrikkelijk.”
“We zien dat het aantal incidenten afneemt door het strengere beleid van de KNVB. Maar dan zie je toch weer dat er op zo’n zondagmiddag een paar gekken het in hun hoofd halen om iets te doen wat normale mensen niet zouden bedenken”, aldus De Leede.
Excuses
Het bestuur van SC Buitenboys heeft zondagavond van de clubleiding van sv Nieuw Sloten schriftelijke excuses ontvangen voor het geweld tegen de grensrechter. Op de site van de de club staat dat dit soort zaken niet op de voetbalvelden hoort en dat er alles aan gedaan moet worden op dit soort excessen te voorkomen.
quote:
Zaak grensrechter: Wat voor straffen hangt de verdachten boven het hoofd?
De twee 15-jarigen en een 16-jarige jongen uit de B1 van Nieuw Sloten die de grensrechter afgelopen zondag in Almere in elkaar zouden hebben geschopt en geslagen, worden door het OM beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Wat voor straf hangt de tieners boven het hoofd?

Strafrechtadvocaat Floris Holthuis zegt dat er een nieuwe wet voor het adolescentenstrafrecht, een tussenvorm van jeugd- en volwassenenstrafrecht. De wet is al aangenomen door het parlement, maar nog niet in werking. Daarom kunnen de drie nog de 'oude' maximumstraffen opgelegd krijgen.

De drie worden beschuldigd van doodslag, mishandeling en openlijk geweld. Volgens Holthuis kan voor al deze verdenkingen de maximumstraf worden opgelegd.

Dit hangt de jonge verdachten boven het hoofd:

De 16-jarige verdachte hangt naar verwachting nog niet de nieuwe maximumstraf van 4 jaar jeugddetentie boven het hoofd, maar de huidige 2 jaar. Voor de 15-jarige verdachten is de maximale gevangenisstraf momenteel 1 jaar.

Daarnaast kan de rechter jeugd-tbs bevelen. Dat is maximaal 3 jaar, waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Deze termijn kan twee keer met 2 jaar verlengd worden, waardoor de jeugd-tbs maximaal 7 jaar kan duren, zegt advocate Maartje van Megen. De tbs kan opgelegd worden als een verdachte lijdt aan een geestelijke stoornis en als er gevaar voor herhaling is.

Er bestaat ook nog de mogelijkheid dat de 16-jarige als volwassene wordt berecht. Advocate Maartje van Megen hierover: "De rechter beoordeelt deze mogelijkheid aan de hand van de ernst van het feit, de persoon van de dader en de omstandigheden waaronder het feit is begaan." Berechting als volwassene betekent dat de straffen flink omhoog kunnen.

Van Megen verwijst naar de moord op een Amsterdamse garagehouder, waarvoor een 16-jarige jongen 18 jaar cel kreeg opgelegd. Levenslang kan niet aan minderjarigen worden opgelegd, ook niet als het volwassenenstrafrecht op hen wordt toegepast.

Alleen contact met advocaat

De jonge verdachten in de voetbalzaak zitten sinds hun arrestatie in zogeheten beperkingen en mogen uitsluitend contact hebben met hun advocaat. Het voorarrest van jongeren kan worden verlengd tot aan de uitspraak van de rechter.

Vandaag beslist de onderzoeksrechter of de jongens de komende 14 dagen vast kunnen blijven zitten.
quote:
Molestatie grensrechter op foto

Foto’s van de jubilerende Buitenboys-keeper Nando (16) spelen een grote rol in het politieonderzoek naar de dodelijke mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Daarop zouden de schoppartij en de daders zijn vastgelegd.

„Ik zou tegen Nieuw-Sloten mijn driehonderdste wedstrijd spelen en werd voor de wedstrijd nog gehuldigd op de middenstip”, aldus de havo 5-scholier. „Mijn zus was er om foto’s te maken van deze, voor mij speciale wedstrijd.”

De keeper van Buitenboys B3 aarzelde geen moment toen hij zag dat Nieuwenhuizen achterna werd gezeten door zijn razende belagers. „Ik zag vanuit mijn ooghoek hoe Richard met nog slechts een schoen aan rennend voor ze probeerde te vluchten. Ik ben naar hem toe gesprint om zijn belagers van hem af te duwen.
quote:
Grensrechter mensonterend behandeld
„De spelers van Nieuw Sloten zijn niet alleen verantwoordelijk voor de dood van Richard, ze hebben hem aan het eind van de tweede helft en later in de kantine mensonterend behandeld. Dat steekt enorm”, vertelt Igor van Gelderen, die als technisch manager van Buitenboys ooggetuige was van het drama.
Twee walgelijke momenten staan in mijn geheugen gegrift. Vlak voordat Nieuw Sloten B1 in de slotfase de 2-2 scoorde, gleed Richard onderuit op het gladde veld. In plaats van hun doelpunt te vieren, renden ze op Richard af, die nog op de grond lag, en begonnen hem sarcastisch uit te lachen. Heel denigrerend”, vertelt Van Gelderen.
„En na afloop, in de kantine, hadden ze bepaald geen berouw van hun daden. Integendeel. Ze straalden een soort voldoening uit dat het hen toch gelukt was om te hebben gevochten. Toen ze ons clubgebouw verlieten, riepen ze, met een smalende grijns: Fijne dag hè, grensrechter…
quote:
Leerlingen geschorst na goedkeurende uitlatingen over daders
Er is grote onrust ontstaan op het Huygens College in Amsterdam. Twee verdachten van de mishandeling waarbij grensrechter Richard Nieuwenhuizen om het leven kwam, zitten op deze school.
De directie probeert de gemoederen kalm te houden maar moest gisteren leerlingen schorsen. Zij lieten zich op Twitter goedkeurend uit over de molestatie.

Een van de twee leerlingen twitterde 'Free Yassin' over een van de verdachten. Volgens schooldirecteur Rick d'Ancona zijn tot nu toe twee leerlingen geschorst, maar zullen er meer volgen.

Zo'n tweet is natuurlijk een schorsing waard De leerlingen hebben niet altijd door wat voor impact hun berichten hebben op internet en door hoeveel mensen die wordt gelezen,' aldus D'Ancona in Het Parool vandaag
Een nieuw topic, met nieuwe kansen. Regels voor dit topic:
-generaliseren en discrimineren is niet als in andere topics niet gewenst
-persoonlijk worden is ook niet gewenst

Posts zoals hierboven en andere nutteloze, policyonverschrijdende posts zullen worden gedelete. Verder is het logisch dat je hier ook eens kijkt naar het feit dat jeugdige marokkanen nou eenmaal oververtegenwoordigd zijn bij de pliessie, daar hoeft het geen vier topics lang over te gaan, dit topic gaat over deze misdaad.

Laatste kans, anders blijft de reeks dicht.
pi_120072102
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2012 23:38 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Volgens mij bagatelliseer ik niet. Dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn zie ik ook wel, maar het is nou ook weer niet zo zwart-wit als het door sommigen wordt gepresenteerd.
Gepresenteert of ervaren zijn twee dingen.
het feit dat jij iets niet ervaren hebt neemt niet weg dat iets niet gebeurd.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:21:11 #3
241662 Jian
Well, well, well
pi_120072114
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik maak hieruit op dat je iets niet begrijpt?
nou, nee, ik begrijp het wel,maar laten we zeggen dat ik het eens ben met wat Gert hierover zei; Haarkloverij dus!

En je reactie daarop vind ik overigens, net als Gert, gewoon een rare aantijging.
pi_120072172
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:21 schreef Jian het volgende:

[..]

nou, nee, ik begrijp het wel,maar laten we zeggen dat ik het eens ben met wat Gert hierover zei; Haarkloverij dus!

En je reactie daarop vind ik overigens, net als Gert, gewoon een rare aantijging.
Dat is prima dat jij het daarmee eens bent en dat jij het een rare aantijging vindt. Ik vind de reactie van Gert, dat het haarkloverij is, op mijn beurt een rare constatering. Zeker nu veelplegerij een effect heeft op de percentages. Gert is kennelijk van mening dat iedere Marokkaan onder de 40 jaar, woonachtig in Gouda, een crimineel is. Dat vind ik niet zuiver, excuse me.
Allah Al Watan Al Malik
pi_120072175
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 12:46 schreef Gert het volgende:

[..]

Huh? :?
Ik snap niets van je post.
Leg eens heel precies uit dan waarom het niét zou kloppen dat als ongeveer 9% van de Goudse inwoners een Marokkaanse achtergrond heeft, dit betekent dat bij benadering 4,5% van de inwoners Marokkaanse man is en het percentage Marokkaanse mannen onder de 40 nog wat kleiner.
Voor goede statistiek waar je normale, verantwoorde conclusies aan kunt verbinden is het nodig dat de variabele waarop je onderzoekt ook de enige (of, voor zoveel mogelijk) variabele in het onderzoek is.

Nu klopt cijfer op zichzelf weliswaar, maar zit in het cijfer verborgen informatie, bijvoorbeeld dat:

- Nederlandse én Marokkaanse mannen gemiddeld crimineler zijn dan Nederlandse én Marokkaanse vrouwen
- Nederlandse én Marokkaanse jongeren gemiddeld crimineler zijn dan Nederlandse én Marokkaanse ouderen.

Het is dus een enorme fail om hier conclusie voor Marokkanen als zodanig aan te verbinden. Niet Marokkanen zijn (misschien) crimineler, maar jongeren. Of mannen. Daarom doen ze dat ook in wetenschappelijk onderzoek - de controlegroep zoveel mogelijk hetzelfde houden als de onderzoeksgroep.

Nog één keer een concreet voorbeeldje.

quote:
In een (klein) land zonder kinderen wonen 50 heel arme stellen en 50 hele rijke stellen. Uit wereldwijd historisch onderzoek blijkt dat de criminaliteit bij kinderen met rijke ouders gemiddeld 5 keer zo laag is in vergelijking met kinderen met arme ouders.

Wij gooien 50 Marokkaanse kleuters bij de 50 arme stellen en 50 Nederlandse kleuters van dezelfde leeftijd bij de 50 rijke stellen.

Na 25 jaar kijken we en hebben 10 Marokkanen een misdrijf gepleegd en 8 Nederlanders.
Dan zou ik zeggen dat we geen Marokkanenprobleem hebben (die doen het dan veel beter dan verwacht). We hebben dan misschien een armoedeprobleem waar we wel of niets iets aan kunnen doen, maar geen Marokkanenprobleem. Marokkanen blijken in dit geval eigenlijk minder crimineel te zijn dan Nederlanders. Immers, als we 50 Nederlandse kinderen in die arme gezinnen hadden gezet, hadden we veel meer criminelen gehad.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:23:41 #6
241662 Jian
Well, well, well
pi_120072179
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:02 schreef ElviraKlapmuts het volgende:

[..]

_O_
Wat zit jij nou dom te klappen, muts!
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:25:21 #7
241662 Jian
Well, well, well
pi_120072216
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind het niet zo'n treffende vergelijking. Je kunt de lijn natuurlijk uitsluitend bij geweld trekken, maar het probleem lijkt mij verwant aan het totale gebrek aan het respecteren van de autoriteit en het accepteren van een je onwelgevallige beslissing, en gaat het dus ook om agressief benaderen, uitschelden en zelfs mekkeren.

De Mos doet dat zelf ook, en daarmee is hij dus hypocriet, aangezien hij en zijn collega's van de tv ook graag mag scoren met het afgeven op een scheidsrechter.
Er zijn grenzen en normen en waarden, overal en altijd en die dient een beetje normaal mens in acht te nemen. Als je redeneert zoals jij redeneert kun je geen kritiek meer leveren, nergens op, omdat er misschien gekken zijn die daarmee aan de haal en over de schreef gaan!

quote:
Draai de vraag dan eens om en vraag wat Derksen c.s. de laatste jaren hebben betekend voor de autoriteit van de arbiters en het accepteren van hun beslissingen.
Nou ik moet zeggen dat er scheidsrechters zijn waar Derksen mee wegloopt/wegliep. Luinge is zo'n geval waar Derksen overwegend altijd zeer lovend over was en door hem veelvuldig te prijzen aangaande zijn goede beslissingen en manier van fluiten droeg hij zeker bij aan de autoriteit van Luinge. ;)
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:29:27 #8
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_120072299
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:23 schreef Jian het volgende:

[..]

Wat zit jij nou dom te klappen, muts!
Gaat het een beetje?
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:31:07 #9
241662 Jian
Well, well, well
pi_120072346
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is prima dat jij het daarmee eens bent en dat jij het een rare aantijging vindt.
Dank je daarvoor! :)

quote:
Gert is kennelijk van mening dat iedere Marokkaan onder de 40 jaar, woonachtig in Gouda, een crimineel is. Dat vind ik niet zuiver, excuse me.
Ik zie 'm dat niet zeggen, maar ik voel me ook niet geroepen om hem hier op dat punt te verdedigen, dat mag ie lekker zelf doen als ie daar zin in heeft en je niet meer negeert :)
pi_120072402
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:31 schreef Jian het volgende:
Ik zie 'm dat niet zeggen, maar ik voel me ook niet geroepen om hem hier op dat punt te verdedigen, dat mag ie lekker zelf doen als ie daar zin in heeft en je niet meer negeert :)
Dat jij hem dat niet impliciet ziet zeggen verklaart meteen waarom je het een rare aantijging vindt. Ik ben niet onder de indruk van zijn negeer-actie overigens. Als je begint met het smijten van termen als haarkloverij, mag je wel enig weerwoord verwachten.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:45:30 #11
241662 Jian
Well, well, well
pi_120072700
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:29 schreef ElviraKlapmuts het volgende:

[..]

Gaat het een beetje?
Hier, voor jou, maar dan wel weer netjes aan de zijlijn blijven, hè :*

zaterdag 8 december 2012 @ 13:47:17 #12
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_120072743
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:45 schreef Jian het volgende:

[..]

Hier, voor jou, maar dan wel weer netjes aan de zijlijn blijven, hè :*

[ afbeelding ]
Net toen ik dacht dat het niet sneuer meer kon..
Als het je zoveel doet, kom dan ook eens met iets dat ik grappig vind. Juich ik jou ook eens toe, ok?
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:51:00 #13
241662 Jian
Well, well, well
pi_120072849
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:47 schreef ElviraKlapmuts het volgende:

[..]

Net toen ik dacht dat het niet sneuer meer kon..
Als het je zoveel doet, kom dan ook eens met iets dat ik grappig vind. Juich ik jou ook eens toe, ok?
Als je mij toejuicht krijg je dezelfde opmerking, een een spandoek met mijn naam erop!

En "als het je zoveel doet", kom op maak jezelf nu niet belangrijker dan je bent, hè :D
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:52:17 #14
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_120072886
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:51 schreef Jian het volgende:

[..]

Als je mij toejuicht krijg je dezelfde opmerking, een een spandoek met mijn naam erop!

En "als het je zoveel doet", kom op maak jezelf nu niet belangrijker dan je bent, hè :D
Precies, jij kent mij tenminste!
pi_120072897
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:25 schreef Jian het volgende:
deneert kun je geen kritiek meer leveren, nergens op, omdat er misschien gekken zijn die daarmee aan de haal en over de sch
Jian ben het toch wel met hem eens.
Ouders die bij een amateurwedstrijd de scheids helemaal verot schelden.
Hoe leer je je kinderen dan dat die man er is omn de regels te handhaven en respekt te geven.

Er is een verschil tussen met jhe buurman eens zijn dat het geen strafschop was.... maar de manier waarop ouders zich gedragen is natuurlijk geen goede inspiratie voor de koters.
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:54:40 #16
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_120072956
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 december 2012 12:58 schreef remlof het volgende:

[..]

De boodschap moet natuurlijk zijn "stop de verhuftering van de maatschappij".

En een hele bevolkingsgroep aankijken op het gedrag van enkelen vind ik ook hufterig.
Maar niemand heeft het over een hele bevolkingsgroep...ze hebben het over kutmarokkanen en iedereen weet wie er met kutmarokkanen bedoeld wordt. Niet mijn 60 jarige Marokkaanse buurman. Toch vreemd dat hij wel begrijpt wie 'men' bedoeld zonder boos te worden of te spreken over discriminatie maar dat de roomblanke zolderkamerbewoners wel vinden dat alle Marokkanen worden bedoeld als je het over kutmarokkaan hebt.

Is mijn buurman zo ontzettend slim of staat hij open voor de discussie?
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:59:11 #17
241662 Jian
Well, well, well
pi_120073065
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:52 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Jian ben het toch wel met hem eens.
Ouders die bij een amateurwedstrijd de scheids helemaal verot schelden.
Hoe leer je je kinderen dan dat die man er is omn de regels te handhaven en respekt te geven.

Er is een verschil tussen met jhe buurman eens zijn dat het geen strafschop was.... maar de manier waarop ouders zich gedragen is natuurlijk geen goede inspiratie voor de koters.
Ben ik met jou eens, maar ik had het ook over grenzen en normen en waarden. Ik vind dat, dat soort ouders een gebrek heeft aan normen en waarden en dat ze ook over de genoemde grens heenstappen.

Een voetbalanalyticus hoeft van mij ook niet respectloos te gaan schelden op een scheidsrechter, maar het past wat mij betreft wel binnen zijn taak om eventueel (scherpe) kritiek te leveren op een scheids- of grensrechter!
pi_120073101
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:54 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Maar niemand heeft het over een hele bevolkingsgroep...ze hebben het over kutmarokkanen en iedereen weet wie er met kutmarokkanen bedoeld wordt. Niet mijn 60 jarige Marokkaanse buurman. Toch vreemd dat hij wel begrijpt wie 'men' bedoeld zonder boos te worden of te spreken over discriminatie maar dat de roomblanke zolderkamerbewoners wel vinden dat alle Marokkanen worden bedoeld als je het over kutmarokkaan hebt.

Als ik snel van een discussie af wil zijn zeg ik gewoon heel snel 'ja, je hebt gelijk'. Enige kans dat de buurman dat ook doet?
Allah Al Watan Al Malik
pi_120073200
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:54 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Jo Kut-Fries!!!! ;) Kom er eens in Jelle.
Kun jij dit ook voor 90%-99% zo niet 100%met hem eens zijn ;)

Ik wil een stapje verder zelfs; al die huilmoslims, met hun door Gert gegeven spandoekjes,horen wat mij betreft bij de kut-marrokanen groep. Ik ben het gejank en geontken zo zat.

Ik had een TVP moeten plaatsen in jelle's post, waar ook hem hedt bloed onder de nagels vandaan gehaald wordt.
Nou dit maakt het probleem nog groter, ik durf te zeggen dat het eerste wat je aan jell opvalt niet zijn blonde haren en roomblanke huid en blauwe oogjes zijn.
Waarschijnlijk heeft zijn huids en haarkleur meer gemeen met die groep kutmarrokanen
Hoe moet ik dat weten, ik kan het toch niet zien dat we met een nederlander ipv een KutMocro te maken hebben. En ik versta Frysk net zo min als dat straattaaltje van die hangjeugd dus hooren kan ik het ook niet..

In ieder geval verstop jelle zich niet achter het we worden gediscrimineerd slogan.
En dat verdient rezzzzpekt man (sorry ik kan het niet laten, maar als jelle het vraagt zal ik flauwe grapjes acjterwegen laten want het is een MOD die ik respecteer in tegenstelling tot enkelle andere idioten op dit forum)
  zaterdag 8 december 2012 @ 14:06:49 #20
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_120073266
quote:
6s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als ik snel van een discussie af wil zijn zeg ik gewoon heel snel 'ja, je hebt gelijk'. Enige kans dat de buurman dat ook doet?
Nee, sterker nog, we hebben wel vaker langdurige gesprekken. Hij nodigt mij af en toe uit en ik hem, is best gezellig en uiteraard hebben we het over verschillende dingen die in het nieuws zijn of om ons heen gebeuren en daar is dit onderwerp er één van. Het is gewoon een man die open in het leven staat, niet kijkt naar culturele achtergronden maar durft toe te geven dat 'een lul' ook echt een 'lul' is in plaats van allemaal oorzaken te zoeken, schuldvraag te weerleggen of andere kul te verzinnen.

Daarom snap ik ook nog steeds niet dat mensen zo lukraak de racismekaart spelen. Ik heb jaren een surinaamse vriendin gehad en ga goed om met mijn Marokkaanse buurman (en schoonmaker op het werk...is ook een Marokkaan met wie ik het goed kan vinden) ..denk niet dat een racist dit doet.

Overigens geeft mijn buurman ook regelmatig aan, wat ik zelf overigens ook ervaar,... zodra die gasten 25 zijn zie je ze niet meer, dan gaan ze of trouwen met een Marokkaanse en komen ze niet meer op straat (wel nog in theehuizen) of ze stoten door naar de grotere criminaliteit, maar dan heb je er op straat (als in overlast) ook geen last meer van.

Dit klopt wel als je kijkt naar de leeftijd van de 'kutmarokkaan', dat zijn altijd van die mannetjes die in de pubertijd zijn.
  Moderator zaterdag 8 december 2012 @ 14:07:42 #21
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120073290
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:23 schreef Mutant01 het volgende:

Gert is kennelijk van mening dat iedere Marokkaan onder de 40 jaar, woonachtig in Gouda, een crimineel is. Dat vind ik niet zuiver, excuse me.
Je trekt te snel conclusies. Had me dat dan eerst gevraagd in plaats van te beweren dat ik onzuivere intenties heb. Het laatste wat ik zou willen is bewust cijfers manipuleren om zo een groep in een kwaad daglicht te kunnen stellen.

Uiteraard denk ik niet dat de iédereen van de groep die tot die 3% behoort, een aandeel in dat cijfer van 33% heeft. Ik ben niet achterlijk. Alleen: het cijfer onderuit halen met de bewering dat er een stel veelplegers is en dat de statistiek daarom weinig zegt is me te makkelijk.

Het is zowel voor de groep probleemveroorzakers als voor de rest van de maatschappij alleen maar goed als het serieus wordt genomen en niet gebagatelliseerd.

Dat alleen keihard aanpakken niet helpt, en alleen maar roépen dat dit moet gebeuren al helemáál niet, heb ik al zo vaak gezegd in deze topicreeks. Opvoeding, scholing, rolmodellen. Daar moet (ook) iets mee gebeuren. Gisteravond nog besproken in deze reeks, en in De Volkskrant van vandaag staan interessante stukken van mensen die professioneel in deze materie zitten en ook tot die conclusies komen: "Hebben de Marokkanen het nou weer gedaan?" op de opiniepagina, en in het katern Vonk een uitgebreide analyse van o.a. de directeur van het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders.
Ook uit die stukken klinkt duidelijk: nee, stigmatiseren is niet goed, en kansen bieden is essentieel. Maar hou op met te doen alsof het allemaal wel meevalt. Het is een groot probleem.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_120073516
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:25 schreef Jian het volgende:

[..]

Er zijn grenzen en normen en waarden, overal en altijd en die dient een beetje normaal mens in acht te nemen.
De norm qua voetbaltv is hoe hufteriger hoe beter. Het is elk fatsoen voorbij, met name ten aanzien van scheidsrechters.

quote:
Als je redeneert zoals jij redeneert kun je geen kritiek meer leveren, nergens op, omdat er misschien gekken zijn die daarmee aan de haal en over de schreef gaan!
Ten eerste heeft het heel weinig met kritiek hebben te maken, en ten tweede gaat het niet om die ene gek, maar om hoe je in het algemeen met scheidsrechters omgaat. Het lijkt me niet dat dit incident op zichzelf staat en een ernstig symptoom is van een veel groter probleem.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_120073539
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:07 schreef Gert het volgende:

Dat alleen keihard aanpakken niet helpt, en alleen maar roépen dat dit moet gebeuren al helemáál niet, heb ik al zo vaak gezegd in deze topicreeks.
gert waarom zou dat niet helpen.
Zolang ik me kan herrineren ios er namelijk alles gedaan BEHALVE keihard aanpakken.
Nu helpt justitie daar ook niet mee....
Maar in dit geval minimaal 10 jaar lijkt me niet verkeerd
Winkeldiefstal 1x taakstraf , en goed te kijk zetten, 2x celstraf

Laat de politie eens even heel snel respect terugverdienen door door misdaad benadeelde burgers te helpen en daarna iedereen gelijkwaardig aan te pakken geen rezpekt voor koeltoer uitzonderingetjes.

Brutaal zijn tegen agent, lik op stuk beleid , direct , boete niet betalen cel.

Jij en ik betalen een boete als we die krijgen , als we een keer vol bravoure lopen uit te stellen betalen we na de tweede aanmaning toch. Er is een bepaald slag mensen dat hier geen reet om geeft...en ze komen er veelal mee weg. dat is toch van de zotte

Een van de eerdere reeksen had een filmpje van een jongeman (Ik zal nationaliteit buiten beschouwing laten om Mutant niet te provoceren dus laten we zeggen het betrof een blanke acteur die die een 2e generatie berber nadeed ) die na toegesproken te zijn door zo'n wout op 100 m zijn middelvinger opsteekt en een veuls te grote bek heeft: opppakken boete en papierprikken. dan duurt dat gedrag echt niet heel lang meer hoor
pi_120073586
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 13:23 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Nu klopt cijfer op zichzelf weliswaar, maar zit in het cijfer verborgen informatie, bijvoorbeeld dat:
- Nederlandse én Marokkaanse mannen gemiddeld crimineler zijn dan Nederlandse én Marokkaanse vrouwen
- Nederlandse én Marokkaanse jongeren gemiddeld crimineler zijn dan Nederlandse én Marokkaanse ouderen.
Ik weet niet of een groep "gemiddeld crimineler" genoemd kan worden (al begrijp ik wat je er mee bedoelt) want dat klinkt bijna als een aanleg en dan zit je al erg dicht bij de rassenleer; bovendien gaat het bij "in aanraking geweest met / bekend bij de politie" niet alleen om misdrijven, maar ook om overtredingen (een draaideurovertreder zal heus wel bekend bij de politie zijn) en onterecht verdachten (een groep waar Marokkanen overigens hoog scoren; er worden nog té vaak personen aangehouden / gezocht omdat het slachtoffer 100% zeker was dat het om een Marokkaan ging en de politie ergens een Marokkaan wist die aan de rest van het signalement voldeed. Gelukkig gebeurt dit steeds minder, maar er is een tijd geweest dat meer dan de helft van deze "Marokkanen" een andere Noord-Afrikaan, een Zuid-Europeaan of zelfs een Midden/Zuid-Amerikaan bleken te zijn.)

Een ander lastig onderdeel van deze definities is dat je geen cijfers hebt over delicten waarbij niemand is betrapt :P en delicten waar geen aangifte is gedaan, maar waar meteen wordt geschikt (bv afrekenen bij winkeldiefstal). Ik weet nog een mini-rel van een jaar of 12 geleden toen een aantal verkoopsters van kledingzaken in het centrum van Amsterdam opstapte omdat ze weigerden mee te doen met de nieuwe policy voor winkeldiefstal: "Blank = afrekenen, kleurtje = politie bellen." (Ik weet het, anekdotisch bewijs is geen bewijs, maar het komt/kwam dus wel degelijk voor.)

Ik vermoed dat de verhoudingen dan nog steeds scheef liggen, maar wel iets minder scheef. ;)

Overigens zijn Marokkaanse ouderen (zeg maar de 1e generatie) juist sterk ondervertegenwoordigd in de criminaliteitsstatistieken voor hun leeftijdsgroep.
  Moderator zaterdag 8 december 2012 @ 14:28:44 #25
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_120073855
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 14:16 schreef desiredbard het volgende:

[..]

gert waarom zou dat niet helpen.
Zolang ik me kan herrineren ios er namelijk alles gedaan BEHALVE keihard aanpakken.
Nu helpt justitie daar ook niet mee....
Maar in dit geval minimaal 10 jaar lijkt me niet verkeerd
Winkeldiefstal 1x taakstraf , en goed te kijk zetten, 2x celstraf
ik zeg ook niet dat het niet helpt! Ik zeg dat alleen keihard aanpakken niet helpt. Er moet ook iets gedaan worden aan de oorzaken waarom zo veel Marokkaanse jongemannen ontsporen.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')