abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 december 2012 @ 12:20:03 #1
306596 SockPants
ik moet altijd alles zelf doen
pi_120070541
Hey allemaal,

Je hebt extra mager gehakt, gewoon rundergehakt, en gemengd gehakt bij mijn Jumbo. Welke heeft het minst de neiging om uit elkaar te gaan vallen als je bijvoorbeeld dunne hamburgers maakt?
Bla bla bla bla bla.
  zaterdag 8 december 2012 @ 12:22:56 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_120070618
Ik gebruik altijd "gewoon" rundergehakt voor gehaktballen, en dat blijft prima plakken. Kwestie van een paar eieren, wat melk, wat paneermeel, en vooral heel hard knijpen.
censuur :O
pi_120070663
Gemengd, omdat het vetter is.
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_120070853
Beschuitj en een ei erbij :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 8 december 2012 @ 12:33:27 #5
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_120070855
Alle gehakt valt uit elkaar als je het niet goed kneed en/of er niets door doet wat als lijm werkt, een eitje doet idd wonderen.
Het kneden is een lastige: als je veel kneed gaan de vezels in elkaar zitten en blijft de bal bij elkaar maar krijg je ook een structuurloze deegbal, kneed je weinig dan behoud je beter een vlees structuur maar valt de bal makkelijker uit elkaar.
Ik gebruik het liefst grof gehakt ,kneed het liefst niet zo heel veel en gebruik een eitje.
  zaterdag 8 december 2012 @ 12:34:37 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_120070881
Wat Remco zegt. Het soort gehakt maakt vrij weinig uit je moet alleen bij mager en rundergehakt wat meer bindmiddel (ei, paneermeel evt melk) dan bij half om half.

Persoonlijk vind ik half-omhalf het lekkerst en gebruik ik alleen rundergehakt voor te rullen.
And so is the past
  zaterdag 8 december 2012 @ 12:44:36 #7
306596 SockPants
ik moet altijd alles zelf doen
pi_120071152
Yep, bedankt! Dan bij dezen een cadeautje voor het helpen: Ontbijtrecept: gehaktballen met in het midden een gekookt ei

Ik heb ze net gemaakt voordat ik hier postte, en ze waren allemaal wat gescheurd. Doet verder niks af aan de smaak maar toch. Ik had geen ei door het gehakt gedaan en wat te weinig vlees in verhouding, dus dat is aangepast. Maak een batch en je hebt ontbijt voor de hele week, 30 sec in de magnetron en je bent zo de deur uit 's morgens! Nog tips?
Bla bla bla bla bla.
pi_120071420
Mensengehakt :Y)
  zaterdag 8 december 2012 @ 13:07:22 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120071780
Gehakt extra kneden, dan gaan de eiwitten bruggen vormen, soort van polymeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120073413
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 12:44 schreef SockPants het volgende:
Yep, bedankt! Dan bij dezen een cadeautje voor het helpen: Ontbijtrecept: gehaktballen met in het midden een gekookt ei

Ik heb ze net gemaakt voordat ik hier postte, en ze waren allemaal wat gescheurd. Doet verder niks af aan de smaak maar toch. Ik had geen ei door het gehakt gedaan en wat te weinig vlees in verhouding, dus dat is aangepast. Maak een batch en je hebt ontbijt voor de hele week, 30 sec in de magnetron en je bent zo de deur uit 's morgens! Nog tips?
Gehaktbal kiekeboe.
  zaterdag 8 december 2012 @ 14:18:41 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120073601
Scotsch egg
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120146362
Zout toevoegen. Zie ook:


En anders, wat eigenlijk niet mag van Heston maar wat ikzelf voor burgers wel lekker vind, is alle structuur eruit prakken met een vork.
La derecha oprime, la izquierda libera
  maandag 10 december 2012 @ 17:58:43 #13
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_120156915
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 12:44 schreef SockPants het volgende:
Yep, bedankt! Dan bij dezen een cadeautje voor het helpen: Ontbijtrecept: gehaktballen met in het midden een gekookt ei

Ik heb ze net gemaakt voordat ik hier postte, en ze waren allemaal wat gescheurd. Doet verder niks af aan de smaak maar toch. Ik had geen ei door het gehakt gedaan en wat te weinig vlees in verhouding, dus dat is aangepast. Maak een batch en je hebt ontbijt voor de hele week, 30 sec in de magnetron en je bent zo de deur uit 's morgens! Nog tips?
Wat doe jij voor werk dat je elke dag zo'n zwaar ontbijt nodig hebt?

Lijkt me trouwens ook behoorlijk saai om elke dag zo'n gehakt-ei-ontbijt te nuttigen.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_120238723
Wat Piet zegt. Truukje is om net zolang te kneden (echt hard tussen je vingers door knijpen) tot het mengsel aan je handen blijft plakken en er niet meer makkelijk af te krijgen is. Veel mensen stoppen met kneden als het begint te plakken, omdat het een takkewerk is om je handen dan schoon te krijgen :D
pi_120244382
Piet heeft natuurlijk weer gelijk. Je hebt niet perse bindmiddel nodig bij hamburgers. Ikzelf doe er wel altijd een beetje ketchup en mosterd doorheen en wat fijngewreven ui voor de smaak. Maar da's persoonlijk.

Enneh, heel dunne plakken maken, met een kuiltje in het midden geven de mooiste ronde burgers. Krimpen doen ze nog enorm in de pan.
Whatever...
pi_120250993
Goed gehakt bij een goede slager kopen. En tipje, als je hamburgers maakt doe dan eens kruidenboter in je gehakt.
pi_120283986
Ik laat ze een half uurtje in koelkast staan, sindsdien vallen ze niet meer uit elkaar
  donderdag 13 december 2012 @ 21:40:11 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120284551
Maar de hamvraag, waarom zou je dunne burgers maken? Een dikke rulle burger die mooi gebruind is van buiten maar rul en rood van binnen is veeeeel lekkerder
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120284706
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar de hamvraag, waarom zou je dunne burgers maken? Een dikke rulle burger die mooi gebruind is van buiten maar rul en rood van binnen is veeeeel lekkerder
Nja, ik maak ze niet enorm dun, maar als je ze op een broodje wil doen passen moet je ze wel wat groter maken dan je ze op je broodje wilt hebben.
Whatever...
  donderdag 13 december 2012 @ 21:56:37 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120285332
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:43 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja, ik maak ze niet enorm dun, maar als je ze op een broodje wil doen passen moet je ze wel wat groter maken dan je ze op je broodje wilt hebben.
En wat heeft dat met de dikte te doen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120287580
Ik was geloof ik niet heel duidelijk. Ik maak hamburger patties een stuk groter in diameter dan het broodje waar je ze op wil doen. Ik maakt ze ook ongeveer 1,5x zo dun als de uiteindelijke dikte ivm de krimp. Als je wilt voorkomen dat ze kromtrekken en een bult met vocht in het midden krijgen kun je in het midden een kuiltje drukken. Krijg je mooie schijfjes van.

Zo'n plat, rubber ding als bij de Mac heb ik zelf nog nooit kunnen (en willen fabriceren).
Whatever...
  † In Memoriam † donderdag 13 december 2012 @ 23:00:24 #22
91830 MaximusTG
pi_120288177
Over het algemeen vervormt zo'n hamburger juist meer naarmate je ze meer met je handen bewerkt.
Door het vlees eigenlijk zo losjes mogelijk te "vormen" heb je daar veel minder last van.
Beetje worcestershiresauce, peper, losjes vormen. Meningen lopen uiteen of je van te voren of naderhand moet zouten.

Zo maak ik wel eens hamburgers:

pi_120306610
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 23:00 schreef MaximusTG het volgende:
Over het algemeen vervormt zo'n hamburger juist meer naarmate je ze meer met je handen bewerkt.
Door het vlees eigenlijk zo losjes mogelijk te "vormen" heb je daar veel minder last van.
Beetje worcestershiresauce, peper, losjes vormen. Meningen lopen uiteen of je van te voren of naderhand moet zouten.

Zo maak ik wel eens hamburgers:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Hmm,

Dat is bijna tegenoversteld als ik het doe... Ik kneed het gehakt juist heel goed met wat ketchup en mosterd en wat peper en zout. Je hebt gelijk dat het gaat vervormen, vandaar het breder uitwerken en het kuiltje...

Wat jij daar maakt lijkt bijna op tartaartjes :) ga ik toch eens proberen...
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')