abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119954182
Stom vraagje. Zie TT. Maar ik vroeg het me af toen ik mijn waterkoker vol liet lopen met koud water. Heb zelf het stomme idee dat als ik de kraan hard opendraai het misschien net wat minder koud water is (vanwege de energie/ kracht van het stromen, en snelstromend water uit mn kraan ziet er anders uit -meer afzonderlijke stroompjes dan bij koud water-) dan als ik de kraan maar op een heel klein straaltje zet.
Nu is het natuurlijk ook zo dat je in leidingen soms kouder water hebt en het eerste deel vaak kouder is en als je m langzaam aan hebt dat t dan ook steeds kouder wordt.....dus in gewoon oppervlakte water zit dat vast anders.

Maar bijv. snelstromend water bevriest ook niet zo snel. Maarja komt dit dan omdat het niet stilstaat, of omdat het door de beweging warmer is dan koud water? Bewegen de moleculen harder waardoor ze moeilijker te vatten zijn voor bevriezing?

Dank u :)
pi_119954276
Oja, als dit naar een ander subforum moet merk ik het wel.
  woensdag 5 december 2012 @ 13:42:43 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119954390
Kort antwoord: nee.

Lang antwoord: ga eens Googlen naar potentiele energie, kinetische energie, en als extraatje "thermische energie".
censuur :O
pi_119954440
OT, een vraag is nooit stom, hooguit het antwoord.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_119954612
Inderdaad nee: de temperatuursverschillen van het water uit de kraan (zonder dat je aan de 'knoppen draait'), komt omdat de omgeving van de leiding waar het water in zit niet overal even warm is. Het stukje leiding vlak voor de kraan zit nog in (de buurt van) het huis, waardoor het warmer is dan buiten.
pi_119954775
wat een vragen weer.

Stromend water in een rivier kan zelf kouder zijn dan het vriespunt. Simpelweg omdat het geen tijd heeft om te bevriezen, dit heet onderkoeld. OOK zout water kan kouder dan 0 °C zijn zonder te bevriezen.

Als je je koude kraan open doet is de eerste hoeveelheid water warmer dan wat daarna komt omdat het is opgewarmd in je huis. Als het water langzaam stroomt zal het "verse" leidingwater meer opwarmen dan als je de kraan snel laat stromen omdat het water langer in een warme omgevnog verblijft. Hoe langer het stuk dat je water moet afleggen door een warme ruimte is hoe groter dit effect is. Snelstromend water zal dus iets kouder zijn maar dat verschil is minimaal.

Even een rekenvoorbeeldje:
2 liter (of kg) in je waterkoker noem je m
De hoeveelheid energie die je nodig hebt is afhankelijk van je ingaande temperatuur van je water en de temperatuur waar je naartoe wilt. Dit verschil noem je dT.
Per kg water heb je 4.2 kJ aan energie nodig om deze hoeveelheid 1 °C op te warmen. Dit noem je de soortelijke warmte ofwel Cp

E= mxCpxdT

Koud water: ingaand 15 °C, dT= 85 °C (tot kookpunt), benodigde energie: 2x4.2x85 = 714 kJ
Warmer water: ingaand 18 °C, dT=82 °C. E=2x4.2*82 = 689 kJ
Heet water: ingaand 50 °C, dT=50°C. E=2x4.2x50 = 420 kJ

Vermogen van een gemiddelde waterkoker is 2000 W ofwel 2 kJ/s

Benodigde tijd om koud, warmer of heet water aan de kook te brengen is dan: 6 minuten, 5min 40sec, 3min30sec.

Dus 3 graden warmer bespaart 20 seconden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_119954783
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:44 schreef minkuukel het volgende:
OT, een vraag is nooit stom, hooguit het antwoord.
Dus als ik jou een zakdoek geef en jij vraagt geef je me nou een zakdoek, dan is dat geen stomme vraag?
Of als een volwassen man zonder aandoeningen vraagt wat het antwoord van 1+1 is?
pi_119954804
Je water zal in ieder geval niet opwarmen door de stromingsenergie.
Supra Groningam Nihil
pi_119954812
Het is wel zo dat stilstaand water sneller bevriest, maar dat heeft dan weer te maken met kinetische energie
pi_119954819
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:52 schreef KrentebolHooft het volgende:

[..]

Dus als ik jou een zakdoek geef en jij vraagt geef je me nou een zakdoek, dan is dat geen stomme vraag?
Of als een volwassen man zonder aandoeningen vraagt wat het antwoord van 1+1 is?
Nee, dat is een retorische vraag.
Supra Groningam Nihil
  woensdag 5 december 2012 @ 13:55:58 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_119954903
Nou....heel theoretisch is het antwoord toch een beetje ja.

Het water dat op je hand "botst" wordt gestopt en die energie wordt omgezet in warmte. Bij hoge snelheden merk je dit effect vrij duidelijk, bijvoorbeeld in hoge snelheids windtunnels, vliegtuigen en ruimtevaart.

Bij water uit de kraan speelt dit effect ook wel, maar het is zo klein dat ik verwacht dat je het niet voelt.

Wat eerder aan de hand zal zijn is dat bij grote flow meer lucht met het water mee komt (die bubbels in de straal) waardoor de warmte overdracht van je hand naar het water zakt. Dit voel je wel en het water "lijkt" daarom minder koud.

Je zou nog kunnen kijken naar effecten als valsnelheid maar die is eigenlijk vrijwel alleen afhankelijk van hoe ver je je hand onder de kraan houdt en veel minder van hoe ver je de kraan open gedaan hebt. Meestal.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:14:54 #12
14320 TR08
pi_119955607
quote:
3s.gif Op woensdag 5 december 2012 13:52 schreef Deetch het volgende:
wat een vragen weer.

Stromend water in een rivier kan zelf kouder zijn dan het vriespunt. Simpelweg omdat het geen tijd heeft om te bevriezen, dit heet onderkoeld. OOK zout water kan kouder dan 0 °C zijn zonder te bevriezen.
-verhaal-
Ik denk eerder dat dit bevriezen verder onder nul graden te maken heeft met dat er dingen opgelost zitten in het rivierwater. Zout is maar 1 van de vele dingen die in water oplossen en het vriespunt verlagen. Ook zoet water bevat dingen waardoor het vriespunt verlaagd is.
pi_119955673
Nee. Stromend water van 3 graden is net zo warm als stilstaand water van 3 graden.
It's not too late to change your hikikomori ways!
pi_119955749
Het effect is heel minimaal.
We're slowly approaching inevitable death.
  woensdag 5 december 2012 @ 14:23:48 #15
338880 haan33
Studerende Boy
pi_119955940
De zwaarte-energie is een minieme stuk hoger dan de kinetische energie, dit komt omdat er een wrijvingskracht optreedt.
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
pi_119955976
quote:
99s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:14 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat dit bevriezen verder onder nul graden te maken heeft met dat er dingen opgelost zitten in het rivierwater. Zout is maar 1 van de vele dingen die in water oplossen en het vriespunt verlagen. Ook zoet water bevat dingen waardoor het vriespunt verlaagd is.
Ook snelstromend gedeminiraliseerd water zal n iet bevriezen terwijl hetzelfde water bij stilstand wel zal bevriezen. Maar voor rivoerwater geldt idd het opgeloste deeltjes erhaal natuurlijk ook.
Supra Groningam Nihil
pi_119956003
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:23 schreef haan33 het volgende:
De zwaarte-energie is een minieme stuk hoger dan de kinetische energie, dit komt omdat er een wrijvingskracht optreedt.
Pak jij nog maar een kanon en laat de wetenschap aan de niet alcoholisten over ;)
Supra Groningam Nihil
  woensdag 5 december 2012 @ 14:27:40 #18
338880 haan33
Studerende Boy
pi_119956090
quote:
3s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:25 schreef Deetch het volgende:

[..]

Pak jij nog maar een kanon en laat de wetenschap aan de niet alcoholisten over ;)
Ik ben serieus, door de wrijving geldt Ez = Ekin niet, dus moet er warmte zijn vrijgekomen
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
  woensdag 5 december 2012 @ 19:16:24 #19
14320 TR08
pi_119966716
quote:
3s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:24 schreef Deetch het volgende:

[..]

Ook snelstromend gedeminiraliseerd water zal n iet bevriezen terwijl hetzelfde water bij stilstand wel zal bevriezen. Maar voor rivoerwater geldt idd het opgeloste deeltjes erhaal natuurlijk ook.
Ik heb wat gezocht maar geen enkel bewijs gevonden wat water puur door snelheid weigert te bevriezen. De enige effecten die erbij worden gehaald om het vloeibaar blijven te verklaren zijn dat er stiekem toch warmte toegevoerd wordt.

Daarbij is er heel veel bewegend water dat wel bevriest. Denk aan ijsschotsen op rivieren, de zee en hagel en sneeuw.

Heb je misschien ergens een wetenschappelijk artikel voor me dat bewijst dat alleen de parameter snelheid het vriespunt dieper onder nul graden brengt?
  woensdag 5 december 2012 @ 19:16:40 #20
14320 TR08
pi_119966726
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 14:27 schreef haan33 het volgende:

[..]

Ik ben serieus, door de wrijving geldt Ez = Ekin niet, dus moet er warmte zijn vrijgekomen
Dit is waar :)
pi_119987354
http://www.maq.wur.nl/NR/(...)2BED/156355/IJs1.pdf

In bovenstaand artikel wordt besproken waarom een stromende rivier later dichtvriest.
Bij het afkoelen zakt tot 4 graden de koude laag naar beneden omdat de dichtheid bij vier graden het laagst is en zowel bij hogere als lagere temperaturen de dichtheid hoger is. Hierdoor moet de hele waterpartij eerst 0 graden worden. Daarom bevriest ondiep water sneller dan diep water

Is echter het water al onder de vier graden dan vormt zich een mooie laag ijs bovenop het warmere water omdat het koudste water boven blijft drijven. Dit is alleen het geval bij stilstaand water. Bij stromend water vindt mechanische menging plaatst waardoor de gehele waterpartij eerst weer 0 °C moet worden.
Over de gehele massa water genomen heb ik dus wel gelijk aangezien stilstaand water ene koud laag op een warmere laag hefet terwijl bij stromend water de gehele massa eerst koud genoeg moet zijn. Echter de waermoleculen in stilstaand of stromend water bevriezen allemaal bij de theoretische 0 graden.
Supra Groningam Nihil
  donderdag 6 december 2012 @ 10:18:45 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_119987580
@Deetch: menging klinkt inderdaad aanzienlijk logischer dan je eerdere stelling dat riviertjes water onder het vriespunt zouden kunnen bevatten.
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')