Het cb is tevreden over haar groei. Ze heeft, gelukkig, ook flink wat reserves (Lees: ze weegt nu 7300 gram en is 65 cm). Ze zit compleet boven de bovenste curve. Ik heb haar drinkgedrag besproken en ik mag haar 's nachts laten slapen en overdag moet ik de melkproductie stimuleren met aanleggen en inderdaad kort kolven. Wanneer geef ik de gekolfde voeding? Het best na een voeding, denk ik he? Dan is haar zuigreflex aan de borst in het begin sterker, denk ik...quote:Op donderdag 6 december 2012 09:51 schreef WupWup het volgende:
Pv, het klinkt alsof je in een negatieve spiraal bent beland. Het riekt naar onderproductie en stille ondervoeding. Of dat ook zo is, dunno, niet te beoordelen via een forum. Plasluiers zijn belangrijk, minimaal vijf goed natte per dag. Kolven representeert niet je productie, zeker niet wanneer je je al zorgen maakt (want stress), maar alles bij elkaar genomen... Zet alle gewichtsmetingen op een rijtje in een Who-curve http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ en dan is het niet belangrijk op welke plek de lijn zit, maar dat de groei de curve volgt. Als deze afbuigt, is er extra aandacht nodig.
Om je productie op te krikken, moet je voor meer stimulatie zorgen. De baby heeft daarin natuurlijk de voorkeur, maar als zij niet wil, ben je aangewezen op je handen en/of een kolf. Vaker kort stimuleren is zinniger dan minder vaak lang (clusterkolven). Je kunt dit na een voeding doen of tussen voedingen door. De opbrengst is niet belangrijk, het gaat om de stimulatie. Laat die cijfers dus ook los. De melk die je kolft, bied je aan je baby aan.
Als er inderdaad sprake is van te weinig voeding voor de kleine, moet iemand met verstand van borstvoeding (lactatiekundige!) beslissen of het nodig is dat je moet bijvoeden of niet. Als je gaat bijvoeden, heeft je eigen melk natuurlijk de absolute voorkeur. Er is geen reden om kunstvoeding te gebruiken wanneer je beschikt over eigen melk, laat je dat ook niet aanpraten.
Dan zit er nog geen 7 uur tussen de voedingen. Volgens mij moet dat op die leeftijd wel kunnen.quote:Op donderdag 6 december 2012 12:59 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
De laatste voeding is meestal rond 22.00 en van de week had ik per ongeluk mijn wekker uit gezet in mijn slaap en toen kwam ze om half 5
Mja, dan moet ik nog steeds 6 á 7 keer per dag kolven. Het kost me zoveel tijd en energie - het voeden en kolven zelf, de twijfel, het gevoel dat het niet goed gaat - en voor mezelf vind ik dat nog niet zo erg, maar ik heb ook nog een peuter die aandacht nodig heeft.quote:Op donderdag 6 december 2012 14:06 schreef Morretje het volgende:
En nakolven Cantarte? En dat dan in de fles geven?
Wat een eigenwijsje heb je zeg..
quote:Op donderdag 6 december 2012 14:14 schreef Cantare het volgende:
[..]
Mja, dan moet ik nog steeds 6 á 7 keer per dag kolven. Het kost me zoveel tijd en energie - het voeden en kolven zelf, de twijfel, het gevoel dat het niet goed gaat - en voor mezelf vind ik dat nog niet zo erg, maar ik heb ook nog een peuter die aandacht nodig heeft.
Meh, wat een nare situatie.. En idd, het kost erg veel tijd.. Succes met een keuze maken, enquote:Op donderdag 6 december 2012 14:14 schreef Cantare het volgende:
[..]
Mja, dan moet ik nog steeds 6 á 7 keer per dag kolven. Het kost me zoveel tijd en energie - het voeden en kolven zelf, de twijfel, het gevoel dat het niet goed gaat - en voor mezelf vind ik dat nog niet zo erg, maar ik heb ook nog een peuter die aandacht nodig heeft.
Maar het ging goed!quote:Op donderdag 6 december 2012 14:03 schreef Cantare het volgende:
Fail![]()
[ afbeelding ]
Ik heb het echt helemaal gehad. Dat ze weer slecht groeit komt volgens mij doordat ze de laatste dagen weer vooral aan de borst drinkt en niet uit de fles. En dat werkt dus blijkbaar nog steeds niet. De oplossing is alles kolven en dat zie ik niet meer zitten. Ik denk dat ik nu echt maar ga afbouwen.
Haar weer zelf laten drinken i.p.v. alles kolven...quote:Op donderdag 6 december 2012 15:42 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Maar het ging goed!
Wat heb je veranderd?
De LK had het daar ook over maar ik heb eerlijk gezegd echt geen zin meer in nog meer geklooi...quote:En hulpset? Dus bijvoeden met jouw melk, aan de borst?
Dat hulpsetje vond ik echt 3x niksquote:Op donderdag 6 december 2012 16:48 schreef Cantare het volgende:
[..]
Haar weer zelf laten drinken i.p.v. alles kolven...
[..]
De LK had het daar ook over maar ik heb eerlijk gezegd echt geen zin meer in nog meer geklooi...
Komt goed. Echt!quote:Op donderdag 6 december 2012 10:14 schreef Spees_Eend het volgende:
Paradijsvogeltje: kan me voorstellen dat dat veel stress oplevert. Sterkte ermee!
Asyniur: ik ben eergisteren met jouw advies gestart en durf nu héél voorzichtig te zeggen dat de stuwing minder lijkt te worden! Heb nog steeds op sommige tijden flinke last, maar niet meer voor iedere voeding, zoals eerst. Hoop dat het zo doorzet!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |