abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119987855
Paradijsvogeltje, wat vervelend! Ik herken er wel wat van. Wij hebben ook een tijdje in een negatieve spiraal gezeten met een dalende productie en een baby die er de brui aan gaf. Inderdaad wel vrolijk en actief zijn maar ogenschijnlijk geen "zin" te hebben om te drinken. Heel raar. Ik ben ook gaan kolven...

Mijn kleine wil ineens weer een nachtvoeding. :D Eerst dronk ze 's avonds rond 23 uur voor het laatst en 's nachts niet, nu drinkt ze 's avonds minder en komt ze al 3 dagen rond 2.30 en 6.00 uur. Wel goed voor m'n productie... Het drinken aan de borst gaat ook weer beter, in elk geval 's ochtends. Later op de dag kolf ik nog wat vaker.

Vanmiddag wegen. Ik heb er een goed gevoel over dus ben benieuwd.
pi_119990405
Ik kom even om de hoek kijken met een vraagje.
F. Is nu bijna 8 weken oud. Ze is nooit uit zichzelf gekomen voor een nachtvoeding en dus van begin af aan heb ik de wekker staan om 3uur om haar te voeden, dan is het wakker maken, 2 borsten drinken en weer slapen. De laatste week krijg ik haar niet meer aan de tweede borst en drinkt ze ook niet zo lang meer. Tot wanneer is het nodig dat ik haar wakker maak voor de nachtvoeding?
  donderdag 6 december 2012 @ 12:37:14 #53
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_119991616
Hoe laat komt ze als je haar niet wakker maakt? Of eigenlijk: hoeveel tijd zou er tussen de avond- en de ochtendvoeding zitten (waarbij ze waarschijnlijk eerder wakker wordt als je 's nachts niet voed, dan nu)?

Volgens mij gaf ik bij mijn oudste dame na 2 maanden geen nachtvoedingen meer. Wel dronk ze rond 11 uur 's avonds nog bij me en de volgende ochtend vrij vroeg (denk ik, het is al bijna 9 jaar geleden).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_119992352
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 09:51 schreef WupWup het volgende:
Pv, het klinkt alsof je in een negatieve spiraal bent beland. Het riekt naar onderproductie en stille ondervoeding. Of dat ook zo is, dunno, niet te beoordelen via een forum. Plasluiers zijn belangrijk, minimaal vijf goed natte per dag. Kolven representeert niet je productie, zeker niet wanneer je je al zorgen maakt (want stress), maar alles bij elkaar genomen... Zet alle gewichtsmetingen op een rijtje in een Who-curve http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ en dan is het niet belangrijk op welke plek de lijn zit, maar dat de groei de curve volgt. Als deze afbuigt, is er extra aandacht nodig.
Om je productie op te krikken, moet je voor meer stimulatie zorgen. De baby heeft daarin natuurlijk de voorkeur, maar als zij niet wil, ben je aangewezen op je handen en/of een kolf. Vaker kort stimuleren is zinniger dan minder vaak lang (clusterkolven). Je kunt dit na een voeding doen of tussen voedingen door. De opbrengst is niet belangrijk, het gaat om de stimulatie. Laat die cijfers dus ook los. De melk die je kolft, bied je aan je baby aan.
Als er inderdaad sprake is van te weinig voeding voor de kleine, moet iemand met verstand van borstvoeding (lactatiekundige!) beslissen of het nodig is dat je moet bijvoeden of niet. Als je gaat bijvoeden, heeft je eigen melk natuurlijk de absolute voorkeur. Er is geen reden om kunstvoeding te gebruiken wanneer je beschikt over eigen melk, laat je dat ook niet aanpraten.
Het cb is tevreden over haar groei. Ze heeft, gelukkig, ook flink wat reserves (Lees: ze weegt nu 7300 gram en is 65 cm). Ze zit compleet boven de bovenste curve. Ik heb haar drinkgedrag besproken en ik mag haar 's nachts laten slapen en overdag moet ik de melkproductie stimuleren met aanleggen en inderdaad kort kolven. Wanneer geef ik de gekolfde voeding? Het best na een voeding, denk ik he? Dan is haar zuigreflex aan de borst in het begin sterker, denk ik...

Zo, ik heb ook even de WHo-curves ingevuld...

Dat ziet er net zo gezond uit als op het cb. :)
Ik ben wat meer gerustgesteld en ook dat het herkenbaar is, Cantare!

Ze heeft nu ook de tweede prikjes gehad en zal nog meer gaan slapen, net als de vorige keer. We gaan ons best doen. Ik laat wel weten hoe het gaat.
Bedankt voor jullie reacties.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_119992425
De laatste voeding is meestal rond 22.00 en van de week had ik per ongeluk mijn wekker uit gezet in mijn slaap en toen kwam ze om half 5
  donderdag 6 december 2012 @ 13:03:30 #56
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_119992596
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 12:59 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
De laatste voeding is meestal rond 22.00 en van de week had ik per ongeluk mijn wekker uit gezet in mijn slaap en toen kwam ze om half 5
Dan zit er nog geen 7 uur tussen de voedingen. Volgens mij moet dat op die leeftijd wel kunnen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_119993747
FTA, is er een reden dat je haar wakker maakt? Gewicht ofzo?

Ik heb nooit de wekker gezet, en na 8 weken ben je volgens mij wel genoeg op gang om dat lekker op zn beloop te laten, zolang ze overdag goed drinkt! Slaap lekker :)
pi_119993919
Ik heb ook een vraagje. Dochter is bijna 17 maanden en drinkt soms dagen niet, en dan wil ze ineens weer 2 a 3 keer per dag.. Ik bied niks meer aan, ik laat haar zelf vragen (en dat kan ze heel goed.. Happie?? en trekt shirt omlaag... lol).
Vorige week heeft ze al een paar dagen niet gedronken en dacht ik dat het voorbij was. Toen ineens weer veel gedronken en nu zitten we sinds gisteren weer in een 'niet drinken' fase. Ik vind het prima als het zo afloopt..

maar herkent iemand dit 'stop' gedrag? En hoe trekt mijn productie dit?
En als ze 's avonds voor het slapen wat wil drinken dan slaapt ze niet door 's nachts.
Als ze niet drinkt voor bedtijd dan slaapt ze door! Dat is toch maf?

Hoe dan ook, wat hebben we genoten, en gisterochtend tijdens de laatste voeding werd ik even zo emo, omdat ik zo trots ben op ons.. Dat we dit toch maar gedaan hebben met zn tweetjes!
Dankbaar dat ik nooit heb hoeven beslissen voor Elise dat ze geen borst meer mag, maar dat het vanzelf is gekomen!

Althans.. Als ze morgen niet weer doorgaat ;)

Oja, ps. vorige maand heb ik een beginnende borstontsteking gehad. Ik denk door het onregelmatige drinken.. Ik ben hier best wel weer bang voor, kolven heeft weinig effect bij mij.. (30 cc, 2 borsten). Iemand daar nog tips voor? Toch gaan aanbieden? Dat wil ik eigenlijk niet meer...
pi_119994484
Pv, om je productie nog meer op te peppen, zou ik ook 's nachts kolven.. En de gekolfde melk na het drinken aan de borst geven idd, anders gaat ze steeds minder uit de borst drinken en bereik je het omgekeerde van wat je wilt.

Sannne, geen tips, maar het niet doorslapen met die leeftijd als ze wel gedronken heeft herken ik dan weer wel. Maar naar mijn idee was dat vooral karakter ofzo, des te vaker ze hier 's nachts dronk, des te vasthoudender ze werd in dat ritme. Dus nu mag ze van mij niet meer drinken 's avonds en 's nachts, want doorslapen doet ze dan veeeel beter.
Hier overdag nog 1 keer, maar dat is meer omdat het om de een of andere manier niet fijn meer 'voelt' ofzo. t Is psiechiesch :P maar daarom nog maar 1 'voeding'.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_119994695
Fail :') :'(

Ik heb het echt helemaal gehad. Dat ze weer slecht groeit komt volgens mij doordat ze de laatste dagen weer vooral aan de borst drinkt en niet uit de fles. En dat werkt dus blijkbaar nog steeds niet. De oplossing is alles kolven en dat zie ik niet meer zitten. Ik denk dat ik nu echt maar ga afbouwen. -O-
pi_119994785
En nakolven Cantarte? En dat dan in de fles geven?
Wat een eigenwijsje heb je zeg.. -O-
pi_119995019
ik verkoop mijn medela elektrische, enkelzijdige kolf. Iemand interesse?

Avent werkt beter voor mij :)
pi_119995058
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 14:06 schreef Morretje het volgende:
En nakolven Cantarte? En dat dan in de fles geven?
Wat een eigenwijsje heb je zeg.. -O-
Mja, dan moet ik nog steeds 6 á 7 keer per dag kolven. Het kost me zoveel tijd en energie - het voeden en kolven zelf, de twijfel, het gevoel dat het niet goed gaat - en voor mezelf vind ik dat nog niet zo erg, maar ik heb ook nog een peuter die aandacht nodig heeft.
pi_119995139
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 14:14 schreef Cantare het volgende:

[..]

Mja, dan moet ik nog steeds 6 á 7 keer per dag kolven. Het kost me zoveel tijd en energie - het voeden en kolven zelf, de twijfel, het gevoel dat het niet goed gaat - en voor mezelf vind ik dat nog niet zo erg, maar ik heb ook nog een peuter die aandacht nodig heeft.
:*
Had je met een lk gesproken trouwens? waar ligt het aan dat het niet zo goed gaat?
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_119995228
Ja, zij zei dat E waarschijnlijk niet heeft geleerd om haar best te doen aan de borst. Ze laat het er gewoon bij zitten. Ze raadde o.a. borstcompressie aan. Dat helpt wel iets, ze is daarna in elk geval wel weer aan de borst gaan drinken, maar per saldo pakt ze dus gewoon nog steeds te weinig.
pi_119995484
-O-

Wat ontzettend jammer dat het zo is gegaan maar je hebt echt zo je best gedaan! hele dikke :* voor jou!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_119995719
Cantare, dikke :*. Je wilde het zo graag en hebt zo je best gedaan. Had de lk nog andere tips die je kunt proberen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_119997968
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 14:14 schreef Cantare het volgende:

[..]

Meh, wat een nare situatie.. En idd, het kost erg veel tijd.. Succes met een keuze maken, en ^O^ voor je inzet hoor!
pi_119998058
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 14:03 schreef Cantare het volgende:
Fail :') :'(

[ afbeelding ]

Ik heb het echt helemaal gehad. Dat ze weer slecht groeit komt volgens mij doordat ze de laatste dagen weer vooral aan de borst drinkt en niet uit de fles. En dat werkt dus blijkbaar nog steeds niet. De oplossing is alles kolven en dat zie ik niet meer zitten. Ik denk dat ik nu echt maar ga afbouwen. -O-
Maar het ging goed!
Wat heb je veranderd? En hulpset? Dus bijvoeden met jouw melk, aan de borst?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_120000863
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 15:42 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Maar het ging goed!
Wat heb je veranderd?
Haar weer zelf laten drinken i.p.v. alles kolven...
quote:
En hulpset? Dus bijvoeden met jouw melk, aan de borst?
De LK had het daar ook over maar ik heb eerlijk gezegd echt geen zin meer in nog meer geklooi...
pi_120002530
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 16:48 schreef Cantare het volgende:

[..]

Haar weer zelf laten drinken i.p.v. alles kolven...

[..]

De LK had het daar ook over maar ik heb eerlijk gezegd echt geen zin meer in nog meer geklooi...
Dat hulpsetje vond ik echt 3x niks :N. In m'n uppie lukte dat sowieso niet, het slangetje stroomde regelmatig over, dan weer zat het gaatje in z'n mond niet goed en liep de melk er daar uit... Geklooi was dat!

Wat een domper dat al je inspanningen geen resultaat geven. Je hebt enorm je best gedaan en echt begrijpelijk als je het nu niet meer op kan brengen. Sterkte! :*
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 6 december 2012 @ 18:42:32 #72
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_120005374
Damn... Bronchitis en ongesteldheid, geen goede combi... Daaaaaag productie :(...

Ik voed nog 2x per dag maar 's morgens gaat er al gauw een beker koemelk bij want tiet is niet genoeg. En als mevrouw niet tevreden is gaat ze bijten :'(
pi_120005693
Ik kolf ook overdag nog steeds alles, heb alleen geluk dat ik in 3x kolfen overdag meer dan een hele dag voeding eruit krijg. Meer zou zeker niet vol te houden zijn want dan ben je alleen nog maar bezig met flesje en kolf overdag. Knap dat je het zo lang volgehouden hebt cantare.
's Nachts kan ik gelukkig wel gewoon voeden, twee keer, daarna gaat het weer pijn doen, lk zei dat het waarschijnlijk lag aan een te gevoelige huid.

Enig probleem nu 's nachts is dat hij dan veels te veel krijgt. Ik heb geprobeerd om hem maar aan 1 kant aan te leggen, twee keer aan dezelfde kant aan te leggen noem maar op maar hij pikt het niet. Beide borsten moeten leeg. Heeft ie alleen bij de eerste nachtvoeding, daar zit ook meestal vijf uur tussen met de vorige, bij de tweede (eigenlijk ochtendvoeding) heeft ie aan 1 kant zat alleen komt hij daarna wat sneller dan na een flesje. Afgelopen nacht kwam het er heel hard weer uit, zo zielig, weet niet hoe ik hem moet uitleggen dat genoeg genoeg is... ;(

Nou ja ik wil drie maanden halen en morgen ben ik al bij twee, en ondertussen maar proberen te leren dat iets minder drinken ook prima is 's nachts...
  donderdag 6 december 2012 @ 19:12:40 #74
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_120006870
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:14 schreef Spees_Eend het volgende:
Paradijsvogeltje: kan me voorstellen dat dat veel stress oplevert. Sterkte ermee!

Asyniur: ik ben eergisteren met jouw advies gestart en durf nu héél voorzichtig te zeggen dat de stuwing minder lijkt te worden! Heb nog steeds op sommige tijden flinke last, maar niet meer voor iedere voeding, zoals eerst. Hoop dat het zo doorzet!
Komt goed. Echt!
pi_120008482
Cantare :*
Mama van F. (2012) en M. (2016)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')