abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119898371
Ik ken enkele mensen, waaronder mijn moeder, broer en ikzelf, die (soms) moeten niezen tijdens het eten van mint en/of chocola. Dit is alleen bij de eerste hap. Vervolgens kan ik eten wat ik wil zonder dat ik weer hoef te niezen.
Het hoe en waarom van dit fenomeen is mij erg onduidelijk. Een googlesearch levert eigenlijk ook niet meer op dan wat blogs en Yahoo-answers. Wikipedia heeft dit artikel, maar gaat niet in op het eten van chocola of mint.

Mijn vragen: Wat is het, hoe kom je eraan en hoe werkt het?
Wie kan me verder helpen?
Extremistisch gematigd.
pi_119898790
Het stof wat op jullie eten ligt.
Afstoffen en probleem is opgelost :)
pi_119900479
Ik moet ook altijd niezen van chocola, vooral als het erg puur is. Ik ben ook wel benieuwd.
pi_119923356
Anyone? :P
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:00:40 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119925407
Het enige wat ik kan bedenken is dat sommige zintuigen verkeerd of te sterk zijn doorverbonden naar je hersenen. Dus wellicht zijn bepaalde smaken op een of andere manier sterk verbonden met je niesreflex.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_119925871
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:00 schreef SpecialK het volgende:
Het enige wat ik kan bedenken is dat sommige zintuigen verkeerd of te sterk zijn doorverbonden naar je hersenen. Dus wellicht zijn bepaalde smaken op een of andere manier sterk verbonden met je niesreflex.
Maar dan zou hetzelfde reflex moeten optreden bij andere soortgelijke smaken. Dat is bij mij (en volgens mij geldt dat voor iedereen die dit heeft) niet het geval...
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:19:14 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119925888
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:18 schreef P8 het volgende:

[..]

Maar dan zou hetzelfde reflex moeten optreden bij andere soortgelijke smaken. Dat is bij mij (en volgens mij geldt dat voor iedereen die dit heeft) niet het geval...
Hoezo? Verschillende smaken worden afgehandeld door verschillende zenuwbanen.
pi_119926135
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:19 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoezo? Verschillende smaken worden afgehandeld door verschillende zenuwbanen.
In principe zijn dat er maar vijf. De verdeling en intensiteit van deze vijf smaken worden pas in de hersenen verwerkt. Een ander punt waarom het me sterk lijkt dat deze smaken verbonden zijn aan het niesreflex is omdat het niezen alleen bij de eerste hap is. Hierna moet dit reflex "resetten", wat uren (of zelfs dagen) kan duren.
Extremistisch gematigd.
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:30:23 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_119926258
Broeder _O_, ik dacht dat ik de enige was met deze debiele mutatie.

Chocola is eigenlijk altijd een nies, sterke pepermunt iets minder vaak, en tegen de zon inkijken nog iets minder.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:31:47 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119926295
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:26 schreef P8 het volgende:

[..]

In principe zijn dat er maar vijf. De verdeling en intensiteit van deze vijf smaken worden pas in de hersenen verwerkt.
Wie heeft het over verwerken? Ze komen allemaal apart aan in de hersenen maar wat interessant is is wat daar aan vooraf gaat. Waar de aftakkingen zich bevinden.

Zenuwen kunnen overigens door gebruik of speciale stoffen tijdelijk minder gevoelig worden (wat inhoud dat ze meer signaalsterkte nodig hebben om een dat signaal te overbruggen naar de volgende neuron. Zo werken veel pijnstillers ook.

Dus ook dat deel van je verhaal past binnen deze hypothese.

Maar dit is natuurlijk op basis van mijn rudimentaire kennis hier over.
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:52:02 #11
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_119927001
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:00 schreef SpecialK het volgende:
Dan gaat het uiteindelijk om geuren en niet om de 5 smaken die wij hebben. met smaken worden tongsensaties bedoeld als we overzintuigen spreken. Maar als we over echt smaak van eten hebben is het die tongsensatie(waaronder ook tast en temperatuur en pijn(gestimuleerd door peper)) en een hele belangrijke geur: Die geursensatie komt omdat de lucht van je eten ook naar je neus kan reizen via achterin de mond/keel.

Niezen is ook een reflex wat nodig is om de neus te reinigen. Ik kan me goed voorstellen dat er geuren in eten zitten die voor niesreflexen kunnen zorgen. En zeker aangezien het kunnen waarnemen van bepaalde geuren ook genetisch bepaald is zou dit goed kunnen kloppen.

Misschien heeft TS een extra gevoeigheid voor 1 van de stoffen of kan ze andere stoffen waarnemen die het reflex prikkelen.
Inter faeces et urinam nascimur,
  dinsdag 4 december 2012 @ 18:52:44 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119927024
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 18:52 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Dan gaat het uiteindelijk om geuren en niet om de 5 smaken die wij hebben. met smaken worden tongsensaties bedoeld als we overzintuigen spreken. Maar als we over echt smaak van eten hebben is het die tongsensatie(waaronder ook tast en temperatuur en pijn(gestimuleerd door peper)) en een hele belangrijke geur: Die geursensatie komt omdat de lucht van je eten ook naar je neus kan reizen via achterin de mond/keel.

Niezen is ook een reflex wat nodig is om de neus te reinigen. Ik kan me goed voorstellen dat er geuren in eten zitten die voor niesreflexen kunnen zorgen. En zeker aangezien het kunnen waarnemen van bepaalde geuren ook genetisch bepaald is zou dit goed kunnen kloppen.

Misschien heeft TS een extra gevoeigheid voor 1 van de stoffen of kan ze andere stoffen waarnemen die het reflex prikkelen.
Goed punt ik vergat de neus.
pi_119927025
Hee! We kunnen een lotgenotenvereniging oprichten! Ik heb dat ook. Als enige in mijn familie of directe omgeving. Mijn omgeving vind het het reuze grappig.

Ben ook wel benieuwd wat dat is.
pi_119935941
Ik heb het zelf niet maar de "scherpe" geur van chocola en menthol in pepermunt kunnen het nies reflex veroorzaken als ik zo een beetje op internet speur. Net als peper zo'n beetje bij iedereen doet. Pure chocola bevat meer cacao en is dus scherper qua geur en prikkelt het neusslijmvlies. Melk chocola heeft natuurlijk als ingrediënt, jaja melk, wat minder prikkelend zal zijn.

Ik denk dat je geur receptoren vervolgens gewend zijn en het niesreflex daarna uitblijft. Waarschijnlijk is het een soort overgevoeligheid voor deze geur.
pi_119938016
Ok, net geprobeerd met een stuk pure chocola. Ik heb de geur diep geïnhaleerd en merkte helemaal niets. Bij het opeten begon de tinteling helemaal achter in mijn neus nadat ik even had gekauwd en na het doorslikken maakte de tinteling dat ik moest niezen :P
Ik vermoed, uit deze ervaring, dat er bij het kauwen (en nat maken) van de chocola er inderdaad een stof (of geur) vrijkomt die het neusslijmvlies prikkelt.

In elk geval twee vragen uit de OP blijven nu nog staan: Hoe kom je eraan (waarom heeft niet iedereen hier "last" van) en hoe werkt het?
Extremistisch gematigd.
  Forum Admin woensdag 5 december 2012 @ 06:30:38 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_119945156
Ik heb dit met alcohol..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_119961201
Ik moet altijd niezen als ik mijn mond vol met melk heb, het effect is iedere keer spectaculair. :)
pi_119965581
Qua chocola is het enige dat ik kan bedenken theobromine. Een redelijk exotisch stofje dat voor veel dieren giftig is, maar mensen kunnen er over het algemeen goed tegen.

Mint... geen idee.

PS:

Quote van wiki:

quote:
Wetenschappers hebben recent ontdekt dat theobromine een groter effect tegen hoest heeft dan codeïne door het onderdrukken van de activiteit van de nervus vagus.
Weer iets geleerd. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119988252
Veel of gemakkelijk niezen correleert met een hoge dosis histamine. Op deze pagina staan wat leuke weetjes (waarschijnlijk niet wetenschappelijk, maar toch leuk om te lezen) voor mensen met een erg hoge dosis histamine in hun lijf:

quote:
4.) Because of their elevated metabolic rate and higher body temperature, their bodies develop anatomically to help dissipate the extra heat: ears, nose, hands and feet may be enlarged. Fingers and toes are usually long. I often ask clients to show me their second toe. In a histadelic, it is frequently longer than their big toe. They also have very little facial and chest hair, again helping to promote more rapid loss of extra body heat. (This is the mate who keeps turning down the thermostat!)

5.) Suicidal depression puts these people at high risk because they have the energy to carry out a suicide plan and the impulsiveness to act quickly without thinking it over. Not all histadelics are depressed. It is not known why some have depression and others do not.

6.) Since histamine produces an abundant production of fluid secretions, histadelics have an overproduction of saliva that keeps their teeth free of cavities. (Sometimes, saliva is literally dripping from the corners of their mouth.) Sexual orgasms are easy because of their increased mucous. This mucous also accounts for assisting the smaller, faster male sperm to win the race to fertilize the egg, so high histamine families produce mostly male children.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 6 december 2012 @ 10:53:09 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_119988554
Haha wtf.

Ik kan mezelf niet echt impulsief noemen. Wel ADD, maar voor de rest erg contemplatief. En mijn handen zijn klein en altijd koud, beharing ook tegenovergesteld. De rest klopt denk ik wel :P; 30 en nog nooit een gaatje gehad. Het voelt echter niet aan als een allergie, het blijft namelijk bij een enkele nies, en de rest van de chocoladereep kun je zonder verdere problemen opeten. Wel dat het de slijmvliezen kriebelt doordat je plotseling (vandaar ook de munt denk ik, sterke smaken) veel speeksel aanmaakt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 6 december 2012 @ 10:57:19 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_119988704
Nee als ik zo die website lees herken ik mezelf er niet bepaald in.
pi_119989068
Let wel, het gaat hier om mensen met een heel erg hoge dosis histamine. Wederom niet wetenschappelijk, maar het lijkt me logisch dat zelfs bij een verhoogde dosis histamine - dus niet een heel erg hoge dosis histamine - het niezen vergemakkelijkt wordt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 6 december 2012 @ 11:59:30 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_119990603
Heb wel last van hooikoorts op zich, alhoewel dat recent is ontstaan, en niezen bij chocola al zo lang als ik me kan herinneren.
pi_119991349
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 11:59 schreef speknek het volgende:
Heb wel last van hooikoorts op zich, alhoewel dat recent is ontstaan, en niezen bij chocola al zo lang als ik me kan herinneren.
Heb je dit effect ook regelmatig als je naar fel licht kijkt, bijvoorbeeld de zon?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119991427
Ik heb het bij mint, vooral bij een tic tac ! :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')