Maar dan zou hetzelfde reflex moeten optreden bij andere soortgelijke smaken. Dat is bij mij (en volgens mij geldt dat voor iedereen die dit heeft) niet het geval...quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:00 schreef SpecialK het volgende:
Het enige wat ik kan bedenken is dat sommige zintuigen verkeerd of te sterk zijn doorverbonden naar je hersenen. Dus wellicht zijn bepaalde smaken op een of andere manier sterk verbonden met je niesreflex.
Hoezo? Verschillende smaken worden afgehandeld door verschillende zenuwbanen.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:18 schreef P8 het volgende:
[..]
Maar dan zou hetzelfde reflex moeten optreden bij andere soortgelijke smaken. Dat is bij mij (en volgens mij geldt dat voor iedereen die dit heeft) niet het geval...
In principe zijn dat er maar vijf. De verdeling en intensiteit van deze vijf smaken worden pas in de hersenen verwerkt. Een ander punt waarom het me sterk lijkt dat deze smaken verbonden zijn aan het niesreflex is omdat het niezen alleen bij de eerste hap is. Hierna moet dit reflex "resetten", wat uren (of zelfs dagen) kan duren.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoezo? Verschillende smaken worden afgehandeld door verschillende zenuwbanen.
Wie heeft het over verwerken? Ze komen allemaal apart aan in de hersenen maar wat interessant is is wat daar aan vooraf gaat. Waar de aftakkingen zich bevinden.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:26 schreef P8 het volgende:
[..]
In principe zijn dat er maar vijf. De verdeling en intensiteit van deze vijf smaken worden pas in de hersenen verwerkt.
Dan gaat het uiteindelijk om geuren en niet om de 5 smaken die wij hebben. met smaken worden tongsensaties bedoeld als we overzintuigen spreken. Maar als we over echt smaak van eten hebben is het die tongsensatie(waaronder ook tast en temperatuur en pijn(gestimuleerd door peper)) en een hele belangrijke geur: Die geursensatie komt omdat de lucht van je eten ook naar je neus kan reizen via achterin de mond/keel.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:00 schreef SpecialK het volgende:
Het enige wat ik kan bedenken is dat sommige zintuigen verkeerd of te sterk zijn doorverbonden naar je hersenen. Dus wellicht zijn bepaalde smaken op een of andere manier sterk verbonden met je niesreflex.
Goed punt ik vergat de neus.quote:Op dinsdag 4 december 2012 18:52 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Dan gaat het uiteindelijk om geuren en niet om de 5 smaken die wij hebben. met smaken worden tongsensaties bedoeld als we overzintuigen spreken. Maar als we over echt smaak van eten hebben is het die tongsensatie(waaronder ook tast en temperatuur en pijn(gestimuleerd door peper)) en een hele belangrijke geur: Die geursensatie komt omdat de lucht van je eten ook naar je neus kan reizen via achterin de mond/keel.
Niezen is ook een reflex wat nodig is om de neus te reinigen. Ik kan me goed voorstellen dat er geuren in eten zitten die voor niesreflexen kunnen zorgen. En zeker aangezien het kunnen waarnemen van bepaalde geuren ook genetisch bepaald is zou dit goed kunnen kloppen.
Misschien heeft TS een extra gevoeigheid voor 1 van de stoffen of kan ze andere stoffen waarnemen die het reflex prikkelen.
Weer iets geleerd.quote:Wetenschappers hebben recent ontdekt dat theobromine een groter effect tegen hoest heeft dan codeïne door het onderdrukken van de activiteit van de nervus vagus.
quote:4.) Because of their elevated metabolic rate and higher body temperature, their bodies develop anatomically to help dissipate the extra heat: ears, nose, hands and feet may be enlarged. Fingers and toes are usually long. I often ask clients to show me their second toe. In a histadelic, it is frequently longer than their big toe. They also have very little facial and chest hair, again helping to promote more rapid loss of extra body heat. (This is the mate who keeps turning down the thermostat!)
5.) Suicidal depression puts these people at high risk because they have the energy to carry out a suicide plan and the impulsiveness to act quickly without thinking it over. Not all histadelics are depressed. It is not known why some have depression and others do not.
6.) Since histamine produces an abundant production of fluid secretions, histadelics have an overproduction of saliva that keeps their teeth free of cavities. (Sometimes, saliva is literally dripping from the corners of their mouth.) Sexual orgasms are easy because of their increased mucous. This mucous also accounts for assisting the smaller, faster male sperm to win the race to fertilize the egg, so high histamine families produce mostly male children.
Heb je dit effect ook regelmatig als je naar fel licht kijkt, bijvoorbeeld de zon?quote:Op donderdag 6 december 2012 11:59 schreef speknek het volgende:
Heb wel last van hooikoorts op zich, alhoewel dat recent is ontstaan, en niezen bij chocola al zo lang als ik me kan herinneren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |