abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119895504

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Je kunt natuurlijk ook eerst beginnen met de interactieve tour op de website van Ubuntu zelf.

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop (op het moment nog voor 11.04 Natty).

Hulp en documentatie
Dit topic :9
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Standaard Applicaties
In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: Shotwell
E-mail: Thunderbird
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: LibreOffice

Sofware center
Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager. De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center (USC). Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic! Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze. Bijvoorbeeld:

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP, darktable
MSN: emesene, amsn
Videobewerken: Pitivi

Heb je na een zoektocht in het USC niet gevonden wat je zocht? Je kunt ook extra software in het software center krijgen door zogeheten PPA's toe te voegen; software kanalen die door andere partijen worden beheerd. !! Let wel op !! Software vanuit deze kanalen is niet gecontroleerd door de Ubuntu community. Vraag het hier anders even, als je niet zeker bent. Een aardige manier om extra bronnen toe te voegen is via Ubuntu Tweak

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_119895547
Uit het vorige deel:

quote:
afbeelding

:'(

Weet iemand hier raad mee? ;(
  maandag 3 december 2012 @ 21:14:58 #3
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119896608
Waarom de TT niet aangepast :'(
heitieh
  maandag 3 december 2012 @ 21:16:59 #4
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119896713
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:56 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Uit het vorige deel:

[..]

Heb je de tip die er in de melding staat al geprobeerd? :P

Oftewel:
1sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
heitieh
pi_119896990
quote:
99s.gif Op maandag 3 december 2012 21:16 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Heb je de tip die er in de melding staat al geprobeerd? :P

Oftewel:
[ code verwijderd ]

Ja, maar dan krijg ik deze melding:

sudo: /etc/init.d/vboxdrv: command not found

Ik heb echt geen idee wat ik hier mee moet :')
  maandag 3 december 2012 @ 21:29:30 #6
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119897343
Eerste hit op google geeft de volgende commando's als oplossing:
1
2
3
sudo aptitude update
sudo aptitude install dkms
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup

link

edit: vervang aptitude door apt-get ;)
heitieh
pi_119907406
quote:
99s.gif Op maandag 3 december 2012 21:29 schreef Joooo-pi het volgende:
Eerste hit op google geeft de volgende commando's als oplossing:
[ code verwijderd ]

link

edit: vervang aptitude door apt-get ;)
Dit werkt vreemd genoeg ook niet. Bij het tweede commando zegt hij:

quote:
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 5 niet opgewaardeerd.
Als ik vervolgens het laatste commando uitvoer, krijg ik de output:

quote:
sudo: /etc/init.d/vboxdrv: command not found
pi_119907413
Ik zie het pakket virtualbox-dkms trouwens ook gewoon staan in Synaptic. :{
pi_119907588
Ik snap eigenlijk niet waarom ze die zooi niet gewoon standaard meeleveren.
  dinsdag 4 december 2012 @ 08:26:45 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119907867
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 07:46 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom ze die zooi niet gewoon standaard meeleveren.
Heb je Virtualbox ooit geinstalleerd zonder een pakketmanager? Ik heb er ook wel problemen mee gehad, nadat ik een nieuwere versie buiten de pakketmanager om had geinstalleerd. Je moet na een kernelupgrade steeds de kernelheaders opnieuw installeren.

Dat lees je ook in de laatste post van de thread onder de link die ik gisteren postte.

Dat zou zo moeten:
1$ sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r)

of zoek de juiste kernelheaders erbij in synaptic.
heitieh
pi_119925438
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 december 2012 08:26 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Heb je Virtualbox ooit geinstalleerd zonder een pakketmanager? Ik heb er ook wel problemen mee gehad, nadat ik een nieuwere versie buiten de pakketmanager om had geinstalleerd. Je moet na een kernelupgrade steeds de kernelheaders opnieuw installeren.

Dat lees je ook in de laatste post van de thread onder de link die ik gisteren postte.

Dat zou zo moeten:
[ code verwijderd ]

of zoek de juiste kernelheaders erbij in synaptic.
Je bent geweldig. :D
Heb het werkende.

Kun je me uitleggen wat dat commando nou heeft gedaan?
  dinsdag 4 december 2012 @ 19:35:12 #12
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119928903
Virtualbox heeft de kernel-headers nodig. Dat is aanvullende software die bij de linux kernel hoort en nodig is om die te compileren. Deze wordt niet standaard geïnstalleerd. LINK

Elke kernelversie heeft bijbehorende headers. Dus als je een nieuwe kernelversie krijgt met een update/upgrade dan horen daar weer nieuwe headers bij.

In het commando is het linux-headers-$(uname -r) best eenvoudig te begrijpen. Tik maar eens het volgende commando:
1uname -r

Je krijgt dan de versie van de kernel te zien. Als je dat achter linux-headers- plakt krijg je dus:
1sudo apt-get install linux-headers-2.6.32-43
(met kernelversie 2.6.32-43 als voorbeeld)
heitieh
pi_119929558
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:35 schreef Joooo-pi het volgende:
Virtualbox heeft de kernel-headers nodig. Dat is aanvullende software die bij de linux kernel hoort en nodig is om die te compileren. Deze wordt niet standaard geïnstalleerd. LINK

Elke kernelversie heeft bijbehorende headers. Dus als je een nieuwe kernelversie krijgt met een update/upgrade dan horen daar weer nieuwe headers bij.

In het commando is het linux-headers-$(uname -r) best eenvoudig te begrijpen. Tik maar eens het volgende commando:
[ code verwijderd ]

Je krijgt dan de versie van de kernel te zien. Als je dat achter linux-headers- plakt krijg je dus:
[ code verwijderd ]

(met kernelversie 2.6.32-43 als voorbeeld)
Hmmm... En die headers zijn dus als het ware een soort extensies? Dus van bijvoorbeeld VIrtualBox?
pi_119929667
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:47 schreef Computerfluisteraar het volgende:

[..]

Hmmm... En die headers zijn dus als het ware een soort extensies? Dus van bijvoorbeeld VIrtualBox?
Ah, ik snap het al. :)

Bedankt voor de uitleg. _O_
  dinsdag 4 december 2012 @ 19:50:19 #15
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119929691
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:47 schreef Computerfluisteraar het volgende:

[..]

Nee, niet van virtualbox. Ze horen bij de linux-kernel. Virtualbox heeft ze nodig om aanvullingen op de kernel te doen.
heitieh
  dinsdag 4 december 2012 @ 19:50:43 #16
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119929719
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:49 schreef Computerfluisteraar het volgende:

[..]

Ah, ik snap het al. :)

Bedankt voor de uitleg. _O_
Mooi :D
heitieh
pi_119930008
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:50 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Mooi :D
Wacht, ik hoop dat je me ook kan helpen met Samba. Heb het geïnstalleerd, maar het lukt me niet om vanaf van Ubuntu-machine op een Windows computer te komen... Ik kan wel gewoon vanaf Windows rondkijken op mijn Ubuntu host.

Heeft dit iets te maken met de firewall? Hoe kan ik dit verhelpen? :?

Ik draai Ubuntu nu als enig OS op mijn hoofdcomputer, maar dat ik nog héél veel te leren heb ik duidelijk. _O-
  dinsdag 4 december 2012 @ 20:01:21 #18
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_119930218
Volgens mij hoef je geen samba te installeren als je de Ubuntu PC als client wilt gebruiken. Wat ik meestal doe is ctrl+L in de bestandsbeheerder (nautilus), en dan in de adresbalk tikken
1smb://<ip-adres>

dus bijvoorbeeld

1smb://192.168.0.1

Het ip-adres is dan natuurlijk van je windows computer, dat kun je vinden als je de eigenschappen van de netwerkverbinding bekijkt.
  dinsdag 4 december 2012 @ 20:02:13 #19
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119930265
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:56 schreef Computerfluisteraar het volgende:

[..]

Wacht, ik hoop dat je me ook kan helpen met Samba. Heb het geïnstalleerd, maar het lukt me niet om vanaf van Ubuntu-machine op een Windows computer te komen... Ik kan wel gewoon vanaf Windows rondkijken op mijn Ubuntu host.

Heeft dit iets te maken met de firewall? Hoe kan ik dit verhelpen? :?

Ik draai Ubuntu nu als enig OS op mijn hoofdcomputer, maar dat ik nog héél veel te leren heb ik duidelijk. _O-

Volgens mij hoef je samba niet te installeren om op een smb-share van windows te komen.

Als je in Nautilus (de verkenner)
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 20:01 schreef Visitor.Q het volgende:
Volgens mij hoef je geen samba te installeren als je de Ubuntu PC als client wilt gebruiken. Wat ik meestal doe is ctrl+L in de bestandsbeheerder (nautilus), en dan in de adresbalk tikken
[ code verwijderd ]

dus bijvoorbeeld
[ code verwijderd ]

Het ip-adres is dan natuurlijk van je windows computer, dat kun je vinden als je de eigenschappen van de netwerkverbinding bekijkt.
Ik was eigenlijk precies dat aan het posten :D _O-
heitieh
  dinsdag 4 december 2012 @ 20:03:11 #20
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_119930315
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 december 2012 20:02 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Volgens mij hoef je samba niet te installeren om op een smb-share van windows te komen.

Als je in Nautilus (de verkenner)

[..]

Ik was eigenlijk precies dat aan het posten :D _O-
Ik zit er bovenop ja 8-)

En jij had al goed mensen geholpen :)
pi_119931955
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 20:01 schreef Visitor.Q het volgende:
[ code verwijderd ]

dus bijvoorbeeld
[ code verwijderd ]

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 20:03 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Ik zit er bovenop ja 8-)

En jij had al goed mensen geholpen :)
Tja, da's een oplossing, maar ik werk hier met een DHCP server. Is er echt geen mogelijkheid om gewoon de DNS naam te gebruiken?
pi_119931989
En anders stel ik desnoods vaste adressen in... Maar de DNS gebruiken maakt het leven een stuk gemakkelijker ;)
  dinsdag 4 december 2012 @ 20:41:43 #23
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_119932047
op naam mag ook, als die naam maar geresolved wordt.

smb://<computernaam>

[ Bericht 2% gewijzigd door Joooo-pi op 06-12-2012 09:42:42 ]
heitieh
pi_119932163
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 december 2012 20:41 schreef Joooo-pi het volgende:
op naam mag ook, als die naam naam geresolved wordt.

smb://<computernaam>
Ik ga het zo even proberen, tnx :)
pi_119979727
Jullie zijn top. SMB functioneert.

De absolute basis van Linux ken ik nu zo'n beetje, maar ik zou graag wat meer kennis/ervaring willen met zaken als de terminal en willen begrijpen wat er zich afspeelt onder de motorkap, zoals ik ook bekend ben met Windows. :)

Ik ben nu 3 dagen Windows-loos. *) Ik gebruik alleen nog een paar .NET applicaties binnen VirtualBox. Ik moet zeggen dat ik mijn best moet doen om niet terug te vallen naar Windows. _O-

Ik weet niet wat dat is, maar ik voel me altijd zo 'verplicht' om dingen te doen wanneer ik Windows gebruik. Licentieovereenkomsten, altijd maar cracks gebruiken, Microsoft die je forceert om dingen te doen zoals zei willen... Nee, sinds Windows 8 wil ik er eigenlijk niks meer mee te maken hebben.

Noem me maar een mafketel. :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')