abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119865421
Het christelijk geloof is geen lijst met regels.
Het is ook geen set van rituelen.
Het is geen samenraapsel van dogma's.
Het is geen intellectuele theorie.
Het is geen gebouw of hierarchie van mannen.
Het is geen mystieke ervaring.
Het is geen filosofie.

Het christelijk geloof, de christelijke religie, is een persoon. Die persoon is Jezus Christus.

Het christelijk geloof is een relatie.
Het christelijk geloof is genezing.
Het christelijk geloof is overwinning en succes.
Het christelijk geloof is volharding.
Het christelijk geloof is volwassen worden.
Het christelijk geloof is verantwoordelijkheid nemen.
Het christelijk geloof is eerlijkheid met jezelf.
Het christelijk geloof is een vriendschap.
Het christelijk geloof is door het leven gaan en jezelf overstijgen door goddelijke interventie.
Het is het schoonwassen van je geweten door vergeving van je zonden en leren te doen wat eerlijk en rechtvaardig is, ongeacht de gevolgen. Maar niet in je eentje. Met Jezus Christus, je verlosser, je meester, je leider, je vriend.

Indien de mens naar de perfecte wet van God kijkt: heb je naasten lief als jezelf, doe aan anderen wat je wilt dat anderen jou doen, kijken we in een spiegel en zien we dat we allemaal tekort schieten op dit gebied. We zien dat we allemaal die wet weleens overtreden hebben. Dat kan ons koud laten of we kunnen ons schuldig voelen. Een schuldgevoel kennen we allemaal. Wat ermee te doen? Negeren of recht proberen te breien?

Wanneer we geloven dat Jezus de prijs voor mijn fouten betaald heeft, kan mijn geweten schoongewassen worden en heb ik een nieuwe start. Ik heb de kans om met God aan mijn zijde te leren doen wat juist is. Dat is niet alleen in het voordeel van anderen, maar ook in mijn voordeel. Ik kan de zwakheden waardoor ik verleidbaar was overwinnen. Ik kan mijn emoties onder controle leren houden. Ik kan mijn passies en verlangens in goede banen leren leiden. Ik kan met verstand en beheersing door het leven gaan, bewuste keuzes maken en de vruchten plukken die het leven mij te bieden heeft.

Dit alles door de goddelijke kracht die God biedt in de persoon Jezus Christus. Hem aanschouwen doet je in in Hem veranderen. Hem bestuderen doet je Hem beter begrijpen. Aan Hem je leven toevertrouwen doet je bekend worden met het leven wat Hij heeft geleid. Met Hem lijden doet je Gods hart ontvangen, een hart zonder rancune, maar met zelfoppofferende liefde.

Het christelijk geloof is geen theoretisch paradigma maar een vriendschap met een perfecte mens die de dood, het kwaad en zwakte overwonnen heeft. Het is het worden als die mens in gevoel, gedachte en daad. Het is een strijd tegen alles wat kapot probeert te maken in de wereld, en een medewerker worden voor dat wat opbouwt. Het is een licht zijn in duisternis, hoop brengen waar wanhoop is, plezier waar men lijd, moraal waar immoraliteit is, het opkomen voor de zwakkeren, het compassie hebben voor hen die minder bedeeld zijn, het beschermen van hen die zich niet kunnen verdedigen. Het is de weg, de waarheid en het leven. Jezus Christus rijkt ons de hand voor ieder die hem pakken wil. Wie is Jezus voor jullie?
pi_119865658
Een al dan niet verzonnen persoon over wie zoveel onzin is verteld dat hij inderdaad symbool staat voor de bijel. Een grote drek met verzinsels, dogma's en onzin. Dat is Jezus Christus voor mij.
  maandag 3 december 2012 @ 00:51:31 #3
230788 n8n
Pragmatisch
pi_119865678
spam. slotje
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_119865685
Is dat niet die gozer van gangnam style?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_119865774
Ik ben meer van Buddha tegenwoordig.

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2012 00:55:38 ]
pi_119865854
Bij je eerste zin gaat het al fout... :')

Wel eens van de tien geboden gehoord?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_119865932
Hoe kan jezus trouwens de prijs betaald hebben voor je fouten als hij al eerder dood ging dan jij je fouten hebt kunnen maken? Lijkt me dat hij niet echt een goede kosten-baten analyse heeft kunnen maken zonder die kennis.
pi_119866150
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 01:02 schreef kapiteintje het volgende:
Hoe kan jezus trouwens de prijs betaald hebben voor je fouten als hij al eerder dood ging dan jij je fouten hebt kunnen maken? Lijkt me dat hij niet echt een goede kosten-baten analyse heeft kunnen maken zonder die kennis.
Hij is alwetend he, dus hij wist al lang voordat dingen plaatsvonden dat ze zouden gaan plaatsvinden
  maandag 3 december 2012 @ 01:58:44 #9
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_119866670
De persoon JC is niks, want hij bestaat niet.
En hij heeft ook niet bestaan.
En de bijbel is een leugen.
Zo denk ik er over.
pi_119867442
Voor mij is Jezus Christus de Overwinnaar.
Hij sprak de waarheid. Hij hield zich aan Gods Woord. Hij pleegde geen zonde.
Hij vergeeft de zonden van anderen. Hij biedt iedereen die Hem wil ontvangen eeuwig leven.

"Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk."
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119868996
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 03:01 schreef man1986 het volgende:
Voor mij is Jezus Christus de Overwinnaar.
Hij sprak de waarheid. Hij hield zich aan Gods Woord. Hij pleegde geen zonde.
Hij vergeeft de zonden van anderen. Hij biedt iedereen die Hem wil ontvangen eeuwig leven.

"Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk."
Dat is de " mystieke Christus " ,en is een bedenksel van Paulus en co. Als er ooit een historische Jezus bestaan zou hebben was dit een zeloot geweest. De rest is praat voor de patertjes.
  maandag 3 december 2012 @ 08:29:47 #12
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_119869346
Jezus, is dat niet die gek die een vijgenboom vervloekte omdat die buiten het seizoen geen vijgen droeg?

quote:
12 Toen ze de volgende dag uit Betanië vertrokken, kreeg hij honger.
13 Hij zag in de verte een vijgenboom die in blad stond en ging erheen in de hoop iets eetbaars te vinden, maar toen hij bij de boom gekomen was, vond hij geen vruchten; het was namelijk nog niet de tijd voor vijgen.
14 Hij zei tegen de boom: ‘Nooit ofte nimmer zal er nog iemand vruchten van jou eten!’ Zijn leerlingen hoorden dit.
Evangelie van Marcus.
pi_119869558
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 00:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wie is Jezus voor jullie?
Voor mij een mislukte messias, de zoveelste in een lange rij.
pi_119875047
Voor de twijfelende Thomassen onder ons:
Een boek geschreven door een niet-christelijke schrijver over de vraag of de persoon Jezus wel heeft bestaan of verzonnen is: "Did Jesus Exist?" by Bart Ehrman.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119875800
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 08:29 schreef Beardy het volgende:
Jezus, is dat niet die gek die een vijgenboom vervloekte omdat die buiten het seizoen geen vijgen droeg?
Lewis's trilemma?
pi_119876118
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

Lewis's trilemma?
Hmm.. die moest ik even opzoeken. Is voor mij een nieuwe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lewis's_trilemma

quote:
According to Bart Ehrman, 'there could be a fourth option – legend'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119876299
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 01:25 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Hij is alwetend he, dus hij wist al lang voordat dingen plaatsvonden dat ze zouden gaan plaatsvinden
Nee, god is alwetend. Jezus niet.
pi_119876444
@Molurus
Ik had de trilemma niet aangehaald als argument.
Het is alleen om duidelijk te maken aan Beardy dat 'Jezus als 'gek' - argument vaker is overwogen door bijbel critici. Mijn vraagteken was om aan te geven of hij deze positie kan verdedigen.
pi_119876507
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:10 schreef man1986 het volgende:
Voor de twijfelende Thomassen onder ons:
Een boek geschreven door een niet-christelijke schrijver over de vraag of de persoon Jezus wel heeft bestaan of verzonnen is: "Did Jesus Exist?" by Bart Ehrman.
Een niet-christelijk schrijver zou ik hem niet noemen :
http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_Ehrman
En deze laatste miskleum ' Did Jezus Exist ' is door een hele rits scholars tot de grond gelijk gemaakt, waaronder:
http://vridar.wordpress.c(...)ans-did-jesus-exist/
pi_119876516
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:55 schreef man1986 het volgende:
@Molurus
Het is alleen om duidelijk te maken aan Beardy dat 'Jezus als 'gek' - argument vaker is overwogen door bijbel critici. Mijn vraagteken was om aan te geven of hij deze positie kan verdedigen.
Een vijgenboom vervloeken omdat hij geen vruchten buiten het seizoen draagt lijkt me redelijk gek ja. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_119876815
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:49 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Nee, god is alwetend. Jezus niet.
Nee, maar het was dan ook niet het idee van Jezus om te sterven voor onze zonden, God heeft Jezus naar de aarde gestuurd om voor onze zonden te sterven. Dus Jezus hoefde ook niet alles te weten, God weet alles en dat was genoeg.
pi_119876848
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:57 schreef ATON het volgende:

[..]

Een niet-christelijk schrijver zou ik hem niet noemen :
http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_Ehrman
En deze laatste miskleum ' Did Jezus Exist ' is door een hele rits scholars tot de grond gelijk gemaakt, waaronder:
http://vridar.wordpress.c(...)ans-did-jesus-exist/
Wat is jouw standpunt van het boek en de punten die daar aangehaald worden?
Wat zijn jouw bezwaren voor het bestaan van Jezus?

@Molurus
Wat is jou reactie op de vraag: Wie is Jezus voor jullie?
pi_119876982
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 13:09 schreef gelestipjes het volgende:

[..]

Nee, maar het was dan ook niet het idee van Jezus om te sterven voor onze zonden, God heeft Jezus naar de aarde gestuurd om voor onze zonden te sterven. Dus Jezus hoefde ook niet alles te weten, God weet alles en dat was genoeg.
Huh...god stuurde Jezus toch niet naar de aarde om te sterven voor onze zonden? Dat is er later toch pas bijgekomen toen hij hier eenmaal was?
pi_119877025
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 13:14 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Huh...god stuurde Jezus toch niet naar de aarde om te sterven voor onze zonden? Dat is er later toch pas bijgekomen toen hij hier eenmaal was?
Volgens mij zat het wel zo, maar goed, het is al jaren geleden dat ik de bijbel gelezen heb. Maar zelfs als dat pas later gekomen is hoefde Jezus natuurlijk nog niet alles te weten, die volgde gewoon de opdrachten van God.
pi_119877049
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:55 schreef man1986 het volgende:
@Molurus
Die Lewis had het zelf ook wel in zijn bol. Want hij gaat in zijn trillema uit van het "feit" dat wat de schrijvers van de evangelieen over en van Jezus zeiden ook door Jezus gezegd is. En dat is geen feit, zoals je ook kan lezen bij schrijvers als Ehrman. Een paar boeken als je hem toch zo hoog hebt zitten:

http://www.harpercollins.(...)ks_SearchBooks_28093

http://www.harpercollins.(...)ks_SearchBooks_28093
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')