Het christelijk geloof is geen lijst met regels.
Het is ook geen set van rituelen.
Het is geen samenraapsel van dogma's.
Het is geen intellectuele theorie.
Het is geen gebouw of hierarchie van mannen.
Het is geen mystieke ervaring.
Het is geen filosofie.
Het christelijk geloof, de christelijke religie, is een persoon. Die persoon is Jezus Christus.
Het christelijk geloof is een relatie.
Het christelijk geloof is genezing.
Het christelijk geloof is overwinning en succes.
Het christelijk geloof is volharding.
Het christelijk geloof is volwassen worden.
Het christelijk geloof is verantwoordelijkheid nemen.
Het christelijk geloof is eerlijkheid met jezelf.
Het christelijk geloof is een vriendschap.
Het christelijk geloof is door het leven gaan en jezelf overstijgen door goddelijke interventie.
Het is het schoonwassen van je geweten door vergeving van je zonden en leren te doen wat eerlijk en rechtvaardig is, ongeacht de gevolgen. Maar niet in je eentje. Met Jezus Christus, je verlosser, je meester, je leider, je vriend.
Indien de mens naar de perfecte wet van God kijkt: heb je naasten lief als jezelf, doe aan anderen wat je wilt dat anderen jou doen, kijken we in een spiegel en zien we dat we allemaal tekort schieten op dit gebied. We zien dat we allemaal die wet weleens overtreden hebben. Dat kan ons koud laten of we kunnen ons schuldig voelen. Een schuldgevoel kennen we allemaal. Wat ermee te doen? Negeren of recht proberen te breien?
Wanneer we geloven dat Jezus de prijs voor mijn fouten betaald heeft, kan mijn geweten schoongewassen worden en heb ik een nieuwe start. Ik heb de kans om met God aan mijn zijde te leren doen wat juist is. Dat is niet alleen in het voordeel van anderen, maar ook in mijn voordeel. Ik kan de zwakheden waardoor ik verleidbaar was overwinnen. Ik kan mijn emoties onder controle leren houden. Ik kan mijn passies en verlangens in goede banen leren leiden. Ik kan met verstand en beheersing door het leven gaan, bewuste keuzes maken en de vruchten plukken die het leven mij te bieden heeft.
Dit alles door de goddelijke kracht die God biedt in de persoon Jezus Christus. Hem aanschouwen doet je in in Hem veranderen. Hem bestuderen doet je Hem beter begrijpen. Aan Hem je leven toevertrouwen doet je bekend worden met het leven wat Hij heeft geleid. Met Hem lijden doet je Gods hart ontvangen, een hart zonder rancune, maar met zelfoppofferende liefde.
Het christelijk geloof is geen theoretisch paradigma maar een vriendschap met een perfecte mens die de dood, het kwaad en zwakte overwonnen heeft. Het is het worden als die mens in gevoel, gedachte en daad. Het is een strijd tegen alles wat kapot probeert te maken in de wereld, en een medewerker worden voor dat wat opbouwt. Het is een licht zijn in duisternis, hoop brengen waar wanhoop is, plezier waar men lijd, moraal waar immoraliteit is, het opkomen voor de zwakkeren, het compassie hebben voor hen die minder bedeeld zijn, het beschermen van hen die zich niet kunnen verdedigen. Het is de weg, de waarheid en het leven. Jezus Christus rijkt ons de hand voor ieder die hem pakken wil. Wie is Jezus voor jullie?