abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119844873
Het televisieprogramma Powlitie liet vrijdagavond gezien hoe gemakkelijk het in Nederland is om een vals VMBO-, HAVO-, VWO-, MBO- of HBO-diploma te kopen. In dit concrete geval kostte een vals HBO-diploma van InHolland 500 Euro.

Hoe gaat het in zijn werk?
Al deze diploma's worden vanuit het ministerie van OCW verzonden naar de scholen. Een medewerker steelt een klein deel van deze diploma's en zodoende kunnen officiële diplomapapieren worden verkocht aan de 'klant'.
De persoon die een vals diploma wil kopen hoeft simpelweg maar eventjes te googelen. In dit geval moest hij zelf een handtekening plaatsen wat niet zo'n probleem zou zijn aangezien het voor de werkgevers toch moeilijk bij te houden zou zijn welke mensen in de examencommissie van de betreffende school zaten in het betreffende jaar. Ook cijferlijsten worden aangeboden.
Aangezien het om een officiëel papiertje gaat is het voor de werkgever of de onderwijsinstelling zo goed als niet van een echt diploma te onderscheiden.

Niets nieuws onder de zon.
Na 5 seconden googelen kom je al twee links tegen waaruit blijkt dat het een bekend probleem is:
http://webwereld.nl/nieuw(...)e-dagen-in-huis.html
http://www.dagelijksestan(...)omas-kopen-doe-je-zo
De vraag is wel of dat het ook hier om officiële papiertjes ging of om goed vervalste papiertjes. Hoe dan, het ministerie van OCW en de Nederlandse politie zijn aan het slapen.
Het is misschien niet zo interessant voor de politie om zo'n crimineel te pakken dan dat het is om een zware jongen te pakken maar het is niet minder belangrijk.

Wat kunnen we hier tegen doen?
Het ministerie van OCW en de scholen moeten hun zaakjes in orde krijgen. Betere beveiliging van de documenten (ervoor zorgen dat niemand alleen werkt en cameratoezicht bijv.), controleren of dat elk papiertje aankomt op de plaats van bestemming en direct onderzoek verrichten wanneer dat niet gebeurt.

De werkgevers en onderwijsinstellingen kunnen bij de betreffende school informeren of dat iemand daar inderdaad een diploma heeft behaald.

De politie zou meer proactief kunnen handelen. Als een willekeurige burger binnen een minuut deze criminelen op het internet kan vinden en een afspraak met hen kan maken dan kan de politie dat ook. Van uitlokking zou als ik het juist begrijp geen sprake zijn.
Waarom niet een politieagent een afspraak laten maken (uiteraard op zo'n manier dat de crimineel niet aan het IP-nummer of het telefoonnummer kan zien dat het een politieagent is), ter plaatse laten gaan met wat backup op een voldoende grote afstand, een vals papiertje kopen en de man arresteren of volgen om het netwerkje bloot te leggen en alsnog die man te arresteren? Kom op politie, neem wat initatief! Veel gemakkelijker kan je niet criminelen te pakken krijgen. Op dit vlak is de Nederlandse politie schrijnend passief. Zo is het in andere landen al vele jaren gebruikelijk dat politieagenten undercover criminelen in hun kraag vatten door zelf een gelegenheid voor zakkenrollen, fietsendiefstal enz. te geven zonder het uit te lokken (kwestie van weten wat voor doelwitten ze uitzoeken en op welke plaats), in Nederland lijkt dit niet te gebeuren. Het is nu niet dat de Nederlandse politie, justitie en overheid het in andere opzichten zo nauw nemen met burgerrechten, ik denk bijvoorbeeld aan het preventief fouilleren en het nemen van vingerafdrukken van onschuldige burgers (let wel, het gaat hier om de verplichting, er zou geen bezwaar zijn als de burger het vrijwillig al dan niet kon doen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_119844952
WO-diploma's zijn dus niet te koop? Mooi.
pi_119845337
Tja.. Een VMBOert met een valse Master valt natuurlijk zo door de mand
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
  zondag 2 december 2012 @ 16:50:37 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_119845404
Heeft iemand ooit ergens zijn diploma moeten laten zien? Toen ik een master ging doen, werd m'n bachelor bij de oude instelling gecheckt via studielink oid.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_119845452
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:37 schreef AnimeFan het volgende:
WO-diploma's zijn dus niet te koop?
Dat kan je helaas niet afleiden uit mijn OP, je kan er enkel uit afleiden dat deze crimineel gezien zijn werkwijze geen WO-diploma's kan verkopen. Het is best mogelijk dat andere criminelen wel WO-diploma's verkopen. Het zal zeker afhangen van de zorgvuldigheid van de betreffende universiteit en eventueel de drukker, ik ga ervan uit dat de meeste universiteiten niet zelf die diplomapapieren maken.
#NoDAPL
pi_119845498
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 16:50 schreef eleusis het volgende:
Heeft iemand ooit ergens zijn diploma moeten laten zien? Toen ik een master ging doen, werd m'n bachelor bij de oude instelling gecheckt via studielink oid.
Omdat die check voldoende betrouwbaar is. Als Studielink niet goed werkt dan moet je je diploma natuurlijk wel laten zien. Ik vermoed dat ze bij de inschrijving van de masterfase van een opleiding normaal gesproken alleen geïnteresseerd zijn in het bachelordiploma en niet in het VWO-diploma (of het HAVO-diploma en het HBO-P-papiertje).
#NoDAPL
  zondag 2 december 2012 @ 16:54:14 #7
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_119845523
Zijn proefschriften ook te koop?
pi_119845579
Hallon , ik wil graag 1 mbo diploma. Oh doe ook maar een hbo diploma erbij.

Gr gr
pi_119845879
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:54 schreef Grumpey het volgende:
Zijn proefschriften ook te koop?
Thesissen zijn te koop, ja. In dit geval wordt de thesis geschreven door iemand die verstand van zaken heeft in ruil voor een redelijk riant uurloon. Doordat hij snel zo'n thesis kan schrijven en het nodige recyclet valt het aantal uren dat hij ermee bezig is nog mee.
Jaren geleden werd hier aandacht aan besteed door de media. Zo'n beroepsthesisschrijver werd geïnterviewd. Als ik het mij juist herinner dan kosstte het in de ordegrootte van duizenden Euro's.
#NoDAPL
pi_119846629
Wat heb je nou aan een vals diploma? Als je gaat werken en je beschikt niet over de kwaliteiten val je uiteindelijk toch door de mand.
pi_119850129
Niet noodzakelijk, vaak wordt er een diploma gevraagd terwijl je zo'n gevolgde opleiding eigenlijk niet nodig hebt voor je werk.
In België was er iemand die lang als arts had gewerkt zonder ooit een diploma geneeskunde te hebben gehaald. :?
#NoDAPL
pi_119852214
Alle diploma's die je gehaald hebt, worden vast gelegd in diplomaregister (DUO). Maar dit is ook te hacken/omzeilen:

http://www.rtl.nl/compone(...)m-fraudegevoelig.xml
  zondag 2 december 2012 @ 20:15:11 #13
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_119852531
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:37 schreef AnimeFan het volgende:
WO-diploma's zijn dus niet te koop? Mooi.
Inderdaad. Lekker belangrijk dat je een hbo diploma kunt kopen, die zijn sowieso al waardeloos.
pi_119854007
quote:
7s.gif Op zondag 2 december 2012 20:15 schreef Nobu het volgende:

[..]

Inderdaad. Lekker belangrijk dat je een hbo diploma kunt kopen, die zijn sowieso al waardeloos.
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat kan je helaas niet afleiden uit mijn OP, je kan er enkel uit afleiden dat deze crimineel gezien zijn werkwijze geen WO-diploma's kan verkopen. Het is best mogelijk dat andere criminelen wel WO-diploma's verkopen. Het zal zeker afhangen van de zorgvuldigheid van de betreffende universiteit en eventueel de drukker, ik ga ervan uit dat de meeste universiteiten niet zelf die diplomapapieren maken.
"
Reacties (45)

10x Aanbevolen

Gepubliceerd: Woensdag 29 november 2006
Auteur: Edwin Feldmann

Via advertentiesites als Marktplaats.nl of Marktnet.nl is het heel eenvoudig om valse havo-, vwo-, mbo- of hbo-diploma's te kopen van elke gewenste school.

De NOS toonde dinsdag aan dat het mogelijk is om voor 300 euro een goed vervalst havo-diploma te kopen. Binnen drie dagen lag het diploma klaar met officiële stempels en handtekeningen.

Volgens deskundigen van de Informatie Beheer Groep is het diploma goed nagemaakt en kunnen alleen deskundigen ze onderscheiden van echte diploma's.

Volgens het Nuffic, één van de grootste controleurs van diploma's in het hoger onderwijs, zijn diploma's van hogescholen en universiteiten makkelijker te vervalsen omdat er geen enkel beveiligingskenmerk in zit, zoals speciale inkt, speciale lay-out of een zegel. Volgens betrokken instanties is niet bekend op welke schaal Nederlandse diploma's worden vervalst. "
#NoDAPL
pi_119854196
quote:
7s.gif Op zondag 2 december 2012 20:15 schreef Nobu het volgende:

[..]

natuurlijk joh, alleen wo plus. lekker kortzichtig. fuck de serieuze HBO opleidingen, omdat het kan. lang leve wo sociale shit en wijsbegeerte. en communicatie "wetenschappen"... :7

wat een idioten hier... :7

PS: dubbele friet met mayo, extra zout en 6 mcnuggets. kleine cola. pinnen aub!

met je wo :')
  zondag 2 december 2012 @ 20:55:23 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_119854537
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

"
Reacties (45)

10x Aanbevolen

Gepubliceerd: Woensdag 29 november 2006
Auteur: Edwin Feldmann

Via advertentiesites als Marktplaats.nl of Marktnet.nl is het heel eenvoudig om valse havo-, vwo-, mbo- of hbo-diploma's te kopen van elke gewenste school.

De NOS toonde dinsdag aan dat het mogelijk is om voor 300 euro een goed vervalst havo-diploma te kopen. Binnen drie dagen lag het diploma klaar met officiële stempels en handtekeningen.

Volgens deskundigen van de Informatie Beheer Groep is het diploma goed nagemaakt en kunnen alleen deskundigen ze onderscheiden van echte diploma's.

Volgens het Nuffic, één van de grootste controleurs van diploma's in het hoger onderwijs, zijn diploma's van hogescholen en universiteiten makkelijker te vervalsen omdat er geen enkel beveiligingskenmerk in zit, zoals speciale inkt, speciale lay-out of een zegel. Volgens betrokken instanties is niet bekend op welke schaal Nederlandse diploma's worden vervalst. "
Mijn thesis staat, op wat gevoelige informatie na, online en de titel staat in het diplomasupplement. Veel succes om dat te vervalsen.
pi_119861013
Ik vind het raar. Iemand die geen hbo-opleiding gedaan heeft maar wel het papiertje ervoor heeft valt toch zo door de mand bij sollicitaties, of in ieder geval na een maand aan het werk te zijn?
pi_119861070
500 euro voor een inholland diploma? Wat een afzetterij
  zondag 2 december 2012 @ 22:45:09 #19
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_119861073
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:50 schreef chrisje013 het volgende:

[..]

natuurlijk joh, alleen wo plus. lekker kortzichtig. fuck de serieuze HBO opleidingen, omdat het kan. lang leve wo sociale shit en wijsbegeerte. en communicatie "wetenschappen"... :7

wat een idioten hier... :7

PS: dubbele friet met mayo, extra zout en 6 mcnuggets. kleine cola. pinnen aub!

met je wo :')
Hoewel zijn reactie ook nergens op sloeg sla je zelf nu ook door ;)

Het is wel, zoals BvL al zegt, bij veel studies nauwelijks te onderscheiden. Of dit nu mbo toerisme, hbo vrijetijdsmanagement, of wo communicatie is. Ik denk dat dit vooral nuttig is voor mensen met een bepaalde voorkennis of soortgelijk niveau. Anders lijkt het me dat je door de mand valt. Iemand met mbo-plaatbewerken kan écht niet opeens geloofwaardig overkomen/functioneren bij eenbeleggingskantoor. Andersom natuurlijk ook niet!!

Maar als je bijvoorbeeld een taal op het wo doet maar deze wat minder goed op je cv staat voor een bepaalde managementfunctie, zou een diploma wo-communicatiewetenschap met wat goede cijfers een stuk beter staan. Lul er wat omheen wat betreft baantjes en extracurriculaire functies en het zit wel snor.

Voor dat soort gevallen zal het vooral handig zijn: de algemenere functies waarbij een bepaalde naam van een opleiding belangrijker lijkt dan de inhoud.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_119862341
Hebben buitenlandse universiteiten eigenlijk toegang tot het register van DUO? Als dat niet het geval is kan je dus in principe met een vals cum laude VWO papiertje Harvard/Oxford oid binnenkomen.
pi_119867334
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 22:43 schreef _Loki het volgende:
Ik vind het raar. Iemand die geen hbo-opleiding gedaan heeft maar wel het papiertje ervoor heeft valt toch zo door de mand bij sollicitaties, of in ieder geval na een maand aan het werk te zijn?
Nogmaals, voor heel veel banen doet het er niet toe wat je hebt gestudeerd en gaat het er enkel om of dat je minstens een normale intelligentie hebt. Denk aan bijv. het werken bij een bank of het doen van administratief werk, daar bluf je je wel doorheen hoor. Het functioneren als assistent van een psycholoog lijkt me ook nog wel te doen met wat bluf. Het lijkt me inderdaad niet dat je een diploma koopt voor elektrotechniek, lucht- en ruimtevaarttechniek, laborant enz. , dan val je inderdaad direct door de mand.
Inderdaad, voor sommige mensen zal het misschien interessant zijn om hun CV wat te pimpen.
Fins gaf allicht goede voorbeelden, het is ook mogelijk dat je een opleiding net niet aan kan en dat je daarom maar een diploma koopt: genoeg kennis voor een wat simpelere functie maar niet genoeg kennis om het diploma te verdienen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-12-2012 03:00:04 ]
#NoDAPL
pi_119867594
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 02:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Het functioneren als assistent van een psycholoog lijkt me ook nog wel te doen met wat bluf.
Hm, daar zit wel wat in, maar hier zal ik maar niet inhoudelijk op reageren als psychologiestudent :D
pi_119867661
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 03:14 schreef _Loki het volgende:

[..]

Hm, daar zit wel wat in, maar hier zal ik maar niet inhoudelijk op reageren als psychologiestudent :D
Ik gaf bewust dat voorbeeld aangezien ik weet dat jij psychologie studeert. Jij kan direct zelf de link leggen met wat functies waarvoor zo'n papiertje gevraagd wordt. ;)
#NoDAPL
  maandag 3 december 2012 @ 03:23:51 #24
305146 heloef
20, Een omgekeerde Saab
pi_119867716
Oh ik hoef niet meer te studeren zo te zien, mooi.
C'est la vie
Verliefdheid is voor de dommen
A lion does not lose sleep over the opinion of sheep
Hier sprak Tchock Heloefs lul is zo ondergewaardeerd.
pi_119899353
ik ga een diplomaatje als advocaat kopen denk ik.. kom ik jullie op fok wel ff lastig vallen als ik er niet uitkom hoe het juridistisch in elkaar steekt
-edit: helemaal nix te koop op MP. Mooie verhalen maar nix van waar dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')