quote:
Op woensdag 28 november 2012 16:35 schreef b4kl4p het volgende:[..]
Nou hoeft niet heel erg goedkoop te zijn, maar wat me opvalt als ik ga koken voor mijzelf moet ik altijd zoveel weggooien. Hergebruiken doe ik het toch nooit. Vaak ligt het een week te rotten in de koelkast, en dan kan het zo floep de prullenbak weer in.
Als je van makkelijk bent, kun je best twee of desnoods drie dagen achter elkaar hetzelfde eten, maar ik vermoed dat jij dat niet wil. Dus je moet gewoon 'leren' te plannen en combineren.
Voorbeeldjes:
Je bloemkool kun je op de eerste dag op zijn Hollands eten, dat twee kun je er soep mee maken en op dag drie iets Indisch. Evt ook roerbakken.
Aardappelen:
- dag één op zijn Hollands (bijvoorbeeld naast de bloemkool).
- dag twee: stamppot.
- dag drie: uit de oven / opbakken.
Kun je gewoon desgewenst de eerste dag koken.....
Gehakt:
dag één: gehaktbal.
dag twee: door de pasta / peulvruchtensoep.
dag drie: hamburger
Als je dan ook nog dat kleine beetje vriesruimte van je gebruikt voor vrij kleine invriesbakjes, heb je altijd nog de mogelijkheid om twee of drie forse één persoons (of kleine twee persoons) porties in te vriezen en kan je brood er ook nog in. Ik heb ook een kleiner vriezer bij de koelkast horend. Daar kunnen echt tientallen dingen in.
Verder bewaartip: knoflook, uien en aardappels zijn héél lang goed te houden, koel en donker bewaren. Kruiden eigenlijk ook (al leveren ze wel steeds wat van hun smaak in). Kruiden niet blootstellen aan direct zonlicht.
Peulvruchten & tomaten op blik: altijd handig.
Inkooptip: koop kleinere verpakking óf ga gewoon naar je groenteboer of een andere plek waar je zelf je hoeveelheid in kunt kopen. Die kilo wortelen van de Lidl krijg je namelijk inderdaad als alleenstaande moeilijk op (tenzij je écht van het plannen bent).
quote:

[b]Op
woensdag 28 november 2012 21:39 schreef Kahlie Enige wat ik *echt* altijd overhou en weggooi is bleekselderij. Ik vind het zo lekker in lasagne en pastasauzen, maar wat ik met de rest moet... no clue... moet eens een goed recept voor vinden.
Los knabbelen is toch een vrouwending? Sowieso met een sausje kan het lekker zijn als snack. Al is het in sommige salades verrassend lekker.
Zelf vond ik het onderstaande recept fantastisch. Je kunt ook wel toe met gewone olijven en 'normale' feta. Andere ingrediënten zijn ook niet persé nodig. Alleen de vijgen en olijfolie, die moeten er gewoon in.
quote:
SALÁTA TOU SELINOU ME SÝKA (Bleekselderijsalade met vijgen, feta en olijven)
Ga je voor het uiterlijk of voor de smaak? Olijven met pit zijn lekkerder, maar zonder kun je ze mooier doorsnijden. De feta kun je ook op het laatst als ‘sneeuw’ over de salade verkruimelen.
1 struik bleekselderij
8 gedroogde, voorgewelde vijgen
ca. 20 Griekse kalamata- olijven
ca. 100 g Griekse schapenfeta
½ bosje dille
2 bosuitjes
1 teen knoflook
6 eetl. olijfolie
2-3 eet. appel- of witte wijnazijn
zout, versgemalen peper
Voorbereiding (ca. 20 minuten, kan ½ dag van tevoren):
Haal de bladeren van de bleekselderij en schil de buitenste stengels met een dunschiller. Snijd de stengels overdwars in heel dunne reepjes. Snijd de steeltjes van de vijgen en snijd ze in kleine reepjes. Halveer de olijven. Snijd de feta in kleine blokjes. Knip de dille’veren’ fijn. Maak de lente-uitjes schoon en snijd stengels en bolletjes in dunne ringetjes. Pel de knoflook.
Klop de olijfolie, azijn, uitgeperste knoflook en zout en peper naar smaak tot een dressing. Meng alle ingrediënten behalve de dille en feta luchtig door elkaar en zet tot gebruik koel en afgedekt weg.
Bereiding (ca. 2 minuten):
Schep de dille en fetablokjes door de salade en maak pittig op smaak af met zout en peper.
quote:
quote:
[ Bericht 0% gewijzigd door Atreides83 op 05-12-2012 15:46:43 ]