abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119704259
Hallo,
ik ben begonnen met een aardige verbouwing van een houten huis (topic komt later).
De gehele bovenverdieping krijgt een andere indeling waardoor alle muren etc eruit gaan.
De buiten muren hebben nu isolatie van soms piepschuim, soms dunne isolatie, soms zachtboord of een combinatie van dit alles. Dit gaat dus ook veranderen.

Het dak, de schuine delen van het dak en sommige tussenmuren liggen echter vol met zaagsel (als isolatie). Nu is mijn vraag, is het het waard om dit allemaal te vervangen door bv glaswol isolatie of zou dit niet heel veel verschil geven?

De huizen hier in de buurt zijn allemaal op deze manier gemaakt dus het is vrij normaal. Het zaagsel is zo'n 30cm dik.

Iemand een idee hierover?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  woensdag 28 november 2012 @ 11:37:53 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_119704825
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2012 11:19 schreef Virus3000 het volgende:
Hallo,
ik ben begonnen met een aardige verbouwing van een houten huis (topic komt later).
De gehele bovenverdieping krijgt een andere indeling waardoor alle muren etc eruit gaan.
De buiten muren hebben nu isolatie van soms piepschuim, soms dunne isolatie, soms zachtboord of een combinatie van dit alles. Dit gaat dus ook veranderen.

Het dak, de schuine delen van het dak en sommige tussenmuren liggen echter vol met zaagsel (als isolatie). Nu is mijn vraag, is het het waard om dit allemaal te vervangen door bv glaswol isolatie of zou dit niet heel veel verschil geven?

De huizen hier in de buurt zijn allemaal op deze manier gemaakt dus het is vrij normaal. Het zaagsel is zo'n 30cm dik.

Iemand een idee hierover?
Wat vind de brandweer en de verzekering ervan?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_119704895
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 11:37 schreef trigt013 het volgende:

[..]

Wat vind de brandweer en de verzekering ervan?
Is niet in NL en ongeveer 70% van de huizen zijn zo gemaakt dus brandweer/verzekering doet er niet toe.
Geen echte regels wat dat betreft buiten electriciteit door erkende installateur...
Zaagsel is trouwens niet zo brandbaar als het op 1 grote hoop is. Zo lang het maar niet beetje per beetje is brand het echt niet zo snel.
  woensdag 28 november 2012 @ 11:49:45 #4
97111 ukga
Siewosie baas
pi_119705252
Zaagsel isoleer wel heel goed geluid (vraag maar aan Cor van hout en Holleeder)
of het brandveilig is vraag ik me wel af idd :P kan me voorstellen dat bij een eventuele brand een flinke stofexplosie kan plaatsvinden.

Het klopt dat zaagsel niet brandbaar is op 1 grote hoop. maar zoals je aangeeft zit het in schuine dak delen. als je zolder in de fik staat, valt het zaagsel dus naar beneden. Dan kun je een redelijek explosie verwachten

[ Bericht 22% gewijzigd door ukga op 28-11-2012 12:00:04 ]
  woensdag 28 november 2012 @ 14:26:00 #5
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_119710253
Ik zou me eerder zorgen maken om broeien, dan om een explosie,

zaagsel wat vochtig wordt (door bv een lek) kan gaan broeien, met brand tot gevolg
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_119711311
Het plafond en schuine kanten worden afgewerkt met gipsplaten dus dat maakt het iniedergeval iets brandveiliger.

Vochtig ben ik niet zo heel erg bang voor aangezien de huizen hier gemiddeld 70 jaar oud zijn en overal zaagsel is tussen gestopt zonder rot/brand problemen. Zelfs de houten huizen van 150 jaar oud hebben daar geen last van...

De vraag is of het echt de moeite loont om de (schatting) 10kbm zaagsel te verwijderen en te vervangen door moderne isolatie...

Brandveiligheid gaat sowieso omhoog aangezien op dit moment iedere muur bestaat uit:
5 lagen behangpapier, zachtboord, hardboord, karton (met ribbels), papier, hout, zaagsel....
(rot werk om dit 1 voor 1 te verwijderen) :+
  donderdag 29 november 2012 @ 14:37:37 #7
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_119747293
gewoon glaswol vlokken inspuiten of wel pur schuim spuiten ... als het echt eco moet zijn ... schaapswol.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_119778886
Hmmm in Zweden ook wel tegengekomen, zelfs in een redelijk modern huis. Was aangenaam binnen dus het werkt vast goed ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_119812979
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 13:31 schreef fietsie het volgende:
Hmmm in Zweden ook wel tegengekomen, zelfs in een redelijk modern huis. Was aangenaam binnen dus het werkt vast goed ;)
Het is dan ook in Zweden ;).
Is lekker warm in huis, overal 3 dubbele beglazing maar boven verdieping is toch maar raar geisoleerd. Zuid kant ligt vol met zaagsel, noordkant ligt niets... Toch maar veranderen op den duur :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')