abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119712542
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:22 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Lekker makkelijk de vraag ontwijken door zelf een vraag te stellen. Geef eens antwoord in plaats van deze laffe manier van discussieren.

Er wordt overigens niet alleen door zwarten, maar zowel door enkele blanken als zwarten geklaagd over de Zwarte Piet. Potentiele reden tot te klagen: de connectie met het koloniale verleden. Zwarte Piet is ten dele gebaseerd op een racistisch beeld dat men in het koloniale tijdperk had.

In het verleden was dit te merken aan het uiterlijk, wat was gebaseerd op de karikatuur van de zwarte uit die tijd (de blackface), het brabbeltaaltje wat later een Surinaams accent werd, en het feit dat de Zwarte Piet het super domme hulpje van de Sint was, dat duidelijke begeleiding van Sinterklaas nodig had.

In de loop van de jaren zijn het Surinaams accent en het dom gedrag eruit geslopen en is de Zwarte Piet in veel gevallen de slimmere onmisbare hulp van Sinterklaas geworden. Ook het racistisch beeld wat ten grondslag lag aan de vorming, denkt men verder niet meer aan, doordat we nu in een andere tijd leven. Overblijfsel is nog wel het uiterlijk, wat wel toentertijd gebaseerd was op een karikatuur behorende bij het racistisch gedachtegoed van die tijd. Voor sommige reden tot klagen omdat het nog wel een negatieve historische link is en daarmee volgens de klagers dus niet voldoende afstand wordt genomen van dat gedachtegoed.

Nu jij?
ja je hebt helemaal gelijk maar dat weet je zelf ook wel maar mijn punt is dat het wel een traditie is en de man heet zwarte piet en is zwart omdat zij dat ook echt was, maar zo redeneert zou je de kerstman ook als dierenbeul kunnen zien met rendieren voor een slee.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:27 schreef MoniqueB1965 het volgende:
Als we het dan toch hebben over discriminatie: Zoals eerder gezegd Sinterklaas komt oorspronkelijk uit Turkije (bisschop van Mira). Moet die dan ook maar terug naar zijn land????

Ik vind de mensen die hier serieus discriminatie inzien erg kleingeestig!!
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:29 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]

Nog een weekje en dan is de goedheiligman weer terug naar Spanje.
turkije als het aan hem ligt.
maar als je goed de geschiedenis na gaat was er ook maar 1 zwartepiet
pi_119712658
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waarom zou die terug naar zijn land moeten?

[..]

Waarom vind jij dit kleingeestig? Gezien jouw vreemde vergelijking met Sinterklaas "moet die dan ook maar terug naar zijn land????" sla je de plank volgens mij namelijk volledig mis met betrekking tot de redenen waarom mensen problemen zouden hebben met de Zwarte Piet.
Ik geloof best wel dat er mensen zijn die problemen hebben met zwarte piet, maar ik geloof ook dat het in nederland niet gebruikelijk is om zaken voor honderduizenden mensen te verbieden omdat een stuk of 50 mensen zich gekwetst voelen.
pi_119712839
quote:
10s.gif Op woensdag 28 november 2012 14:31 schreef hofferin het volgende:
ja en wat nu het mooie is is dat afro amerikanen bruin zijn niet zwart, zwarte piet is zwart van het roet mensen!!!! dus als je je aangesproken voelt doe je het zelf
Precies.

Echte negers werken niet :+

Alhoewel, snacht's en naar binnen sluipen :X
pi_119712892
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:39 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Precies.

bedankt voor je opmerking maar wat heeft dit met het onderwerp te maken?
pi_119713143
Ik bedoel te zeggen: Als mensen de benaming Zwarte Piet als discriminatie zien, vind ik dat erg vergezocht en kleingeestig. Dat is mijn mening en de laatste keer dat ik het heb gechecked had ik recht op een eigen mening.

En als er alleen richting Zwarte Piet gediscrimineerd wordt, dan sla je Sinterklaas dus over en die komt uit Turkije. Ook een onderwerp voor discriminatie!!!!!!

Wat mij betreft mogen zowel Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon beide blijven, ik vind de hele situatie vergezocht.
Vroeger was ik een twijfelaar, nu geloof ik niet meer
pi_119713169
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:22 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Lekker makkelijk de vraag ontwijken door zelf een vraag te stellen. Geef eens antwoord in plaats van deze laffe manier van discussieren.

Er wordt overigens niet alleen door zwarten, maar zowel door enkele blanken als zwarten geklaagd over de Zwarte Piet. Potentiele reden tot te klagen: de connectie met het koloniale verleden. Zwarte Piet is ten dele gebaseerd op een racistisch beeld dat men in het koloniale tijdperk had.

In het verleden was dit te merken aan het uiterlijk, wat was gebaseerd op de karikatuur van de zwarte uit die tijd (de blackface), het brabbeltaaltje wat later een Surinaams accent werd, en het feit dat de Zwarte Piet het super domme hulpje van de Sint was, dat duidelijke begeleiding van Sinterklaas nodig had.

In de loop van de jaren zijn het Surinaams accent en het dom gedrag eruit geslopen en is de Zwarte Piet in veel gevallen de slimmere onmisbare hulp van Sinterklaas geworden. Ook het racistisch beeld wat ten grondslag lag aan de vorming, denkt men verder niet meer aan, doordat we nu in een andere tijd leven. Overblijfsel is nog wel het uiterlijk, wat wel toentertijd gebaseerd was op een karikatuur behorende bij het racistisch gedachtegoed van die tijd. Voor sommige reden tot klagen omdat het nog wel een negatieve historische link is en daarmee volgens de klagers dus niet voldoende afstand wordt genomen van dat gedachtegoed.

Nu jij?
De statistieken wijzen uit dat bijna niemand het wat interesseert:

Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.

bron: http://igitur-archive.lib(...)-200251/UUindex.html
pi_119713220
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:49 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.

bron: http://igitur-archive.lib(...)-200251/UUindex.html
oke we weten dus nu dat een groot deel piet niet als discriminatie ziet,
maar dan vraag ik me af wat zien jullie dan wel/niet als discriminatie?
  woensdag 28 november 2012 @ 15:52:53 #33
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119713249
mensen die zichzelf altijd maar in de slachtofferrol drukken moet je ruimen.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_119713297
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:52 schreef leeell het volgende:
wat bedoel je met ruimen?
of was dit gewoon een kortzichtige domme opmerking
  woensdag 28 november 2012 @ 15:55:09 #35
256666 leeell
I know you're lonely
pi_119713336
quote:
13s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:54 schreef hofferin het volgende:

[..]

wat bedoel je met ruimen?
of was dit gewoon een kortzichtige domme opmerking
Ruimen is erg breed, dat doe ik bewust , zodat mensen zelf de conclusie kunnen trekken :)
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_119713585
quote:
2s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:52 schreef leeell het volgende:
Precies.

Door deze discussie weer op te rakelen bevestigen ze zelf een beeld over zwarte piet en doen ze opeens alsof het een racistisch feest is. :Y

Terwijl kinderen het gewoon leuk vinden om cadeau'tjes te krijgen van Sinterklaas, zwarte piet of een witte piet of weet ik veel wat.

Ik had er nooit over nagedacht dat het racistisch was.

Ik bedoel koekoek 8)7
pi_119713674
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:02 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Precies.

Door deze discussie weer op te rakelen bevestigen ze zelf een beeld over zwarte piet en doen ze opeens alsof het een racistisch feest is. :Y

Terwijl kinderen het gewoon leuk vinden om cadeau'tjes te krijgen van Sinterklaas, zwarte piet of een witte piet of weet ik veel wat.

Ik had er nooit over nagedacht dat het racistisch was.

Ik bedoel koekoek 8)7
ja je hebt helemaal gelijk het kan die kinderen niets bommen wie ze het geeft zolang ze het maar krijgen dus waar praten we eigenlijk over zolang zij maar blij zijn toch
pi_119713795
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:04 schreef hofferin het volgende:

[..]

ja je hebt helemaal gelijk het kan die kinderen niets bommen wie ze het geeft zolang ze het maar krijgen dus waar praten we eigenlijk over zolang zij maar blij zijn toch
Juist.

De mensen die zich aangesproken voelen hebben zowiezo last van een minderwaardigheidscomplex.

Waren een paar overspannen huismoeders die dit gestart zijn zeker.
pi_119714180
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:31 schreef hofferin het volgende:

[..]

ja je hebt helemaal gelijk maar dat weet je zelf ook wel maar mijn punt is dat het wel een traditie is en de man heet zwarte piet en is zwart omdat zij dat ook echt was, maar zo redeneert zou je de kerstman ook als dierenbeul kunnen zien met rendieren voor een slee.
Het gaat meer om waar het gebruik vandaan komt en de tijdgeest waarin het gebruik daarna plaatsvindt.

Stel:

Het gebruik van rendieren voor de slee komt uit een tijdperk waar het gebruiken van dieren als vervoersmiddel normaal is. En 50 tot 100 jaar later heeft men nog steeds de traditie, terwijl de tijdsgeest op dat moment zo is, dat men het schandalig vindt dat dieren in het algemeen ooit zijn gebruikt als vervoersmiddel, waarbij men dit ziet als verschrikkelijke dierenmishandeling.

In dat geval zou je voorbeeld beter overeenkomen met de Zwarte Piet, en zou het heel goed kunnen dat er mensen waren die vinden dat de slee niet meer door rendieren getrokken moet worden, dit ondanks dat de kerstman en zijn rendieren fictief zijn. Het draait hierbij om de syboliek. De tegenstanders zouden dan van mening kunnen zijn dat er niet genoeg afstand wordt genomen van het gebruik van dieren als vervoersmiddel.

Jouw voorbeeld gaat momenteel echter niet op, omdat we nu helemaal niet in een tijd leven waarin men schande spreekt over het gebruik van dieren als vervoersmiddel. Het komt niet meer zo heel vaak voor, maar men is er ook geen fel tegenstander van en het wordt ook niet gezien als dierenmishandeling of iets dergelijks.

quote:
[..]

[..]

turkije als het aan hem ligt.
maar als je goed de geschiedenis na gaat was er ook maar 1 zwartepiet
De Zwarte Piet is sowieso continu aan verandering onderhevig geweest en voordat het de 'Zwarte Piet' was, waren er andere zwarte varianten in de verhalen (duivel, moren, etc). Op een gegeven moment heeft men waarschijnlijk gedacht "hey de Sint heeft een zwarte 'metgezel', dit kan allemaal wat concreter zodat het wat beter aansluit op de belevingswereld van mensen, door het te koppelen aan de zwarten uit onze kolonien"
Krekker is de bom!
pi_119714194
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:49 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Ja en? Wat is jouw punt? :?
Krekker is de bom!
pi_119714609
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:49 schreef MoniqueB1965 het volgende:
Ik bedoel te zeggen: Als mensen de benaming Zwarte Piet als discriminatie zien, vind ik dat erg vergezocht en kleingeestig. Dat is mijn mening en de laatste keer dat ik het heb gechecked had ik recht op een eigen mening.

En als er alleen richting Zwarte Piet gediscrimineerd wordt, dan sla je Sinterklaas dus over en die komt uit Turkije. Ook een onderwerp voor discriminatie!!!!!!
Zwarte Piet wordt niet gediscrimineerd omdat hij uit het buitenland zou komen. Zwarte Piet wordt helemaal niet gediscrimineerd. Tuurlijk mag jij jouw mening hebben. Jouw vergelijking klopt echter niet.

Er zijn mensen die het gebruik (en niet de benaming) van de Zwarte Piet als racistisch zien, dat is heel wat anders dan dat mensen zeggen dat er 'richting de Zwarte Piet gediscrimineerd wordt'.

Men ziet de Zwarte Piet niet als racistisch omdat hij uit het buitenland zou komen. Vandaar dat jouw vergelijking met Sinterklaas en Turkije echt totaal nergens op slaat. Het gebruik van de Zwarte Piet wordt door sommigen als racistisch gezien omdat de Zwarte Piet ten dele is gebaseerd op een racistisch beeld (van zwarte mensen) dat men in het koloniale tijdperk had. (Zoals ik al eerder in dit topic heb uitgelegd). En dat de Zwarte Piet hier in het verleden deels op is gebaseerd, dat is gewoon een feit.

Dat de Zwarte Piet is gebaseerd op een racistisch beeld uit het verleden maakt het huidige gebruik van de Zwarte Piet natuurlijk niet per definitie racistisch. Dat is een mening die sommige mensen hebben omdat er dus nog wel sprake is van een historische (als negatief te beschouwen) link en daardoor volgens de klagers dus niet voldoende afstand wordt genomen van dat gedachtegoed uit het verleden.
Krekker is de bom!
pi_119714786
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:49 schreef MoniqueB1965 het volgende:

Wat mij betreft mogen zowel Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon beide blijven, ik vind de hele situatie vergezocht.
Opmerkingen als deze
quote:
[quote]0s.gif Op woensdag 28 november 2012 15:39 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Precies.

dragen echt bij aan het beeld dat het geen racisme zou zijn :')
pi_119714851
oke we hebben het nu allemaal over racisme maar de laatste keer toen ik keek was het een feest voor kinderen dus het moet om de kinderen draaien. ik snap dus niet waarom mensen er zo'n probleem van maken wite kinderen zeggen heus niet nee ik moet jou pepernoten niet omdat jij zwart bent, en zwartjes kan het ook niet schelen. geen een kind maakt het uit dat de vent zwart is dus waarom al die engergie om het te veranderen er in steken, dus mijn vraag aan julie waar draait dit feest dan om om de kinderen toch?
pi_119714893
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:06 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Juist.

De mensen die zich aangesproken voelen hebben zowiezo last van een minderwaardigheidscomplex.

Waren een paar overspannen huismoeders die dit gestart zijn zeker.
zowiezo? :')
pi_119714940
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:32 schreef hofferin het volgende:
oke we hebben het nu allemaal over racisme maar de laatste keer toen ik keek was het een feest voor kinderen dus het moet om de kinderen draaien. ik snap dus niet waarom mensen er zo'n probleem van maken wite kinderen zeggen heus niet nee ik moet jou pepernoten niet omdat jij zwart bent, en zwartjes kan het ook niet schelen. geen een kind maakt het uit dat de vent zwart is dus waarom al die engergie om het te veranderen er in steken, dus mijn vraag aan julie waar draait dit feest dan om om de kinderen toch?
lees de vorige 2 topics door, dan krijg je misschien een beeld waarom er mensen zijn die dat vinden+de quotes van Krekker ;)
pi_119715195
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:32 schreef hofferin het volgende:
Het gaat er niet om dat zwarte mensen nu gediscrimineerd zouden zijn (al zullen er verschillende meningen zijn). Het gaat er om dat mensen, in de ogen van enkele anderen, door een op een racistisch gedachtegoed uit het verleden gebaseerd onderdeel van de traditie te blijven handhaven, niet genoeg afstand nemen van dat gedachtegoed.

Simpelweg verschillende meningen. Net zoals sommige mensen van mening zijn dat een 'goede moslim' afstand moet nemen van foute moslims door dit explicitiet te zeggen. Terwijl weer andere van mening zijn dat een goede moslim al genoeg afstand heeft genomen door zich gewoon goed te gedragen.
Krekker is de bom!
pi_119715208
80 miljoen miljard films en series waarbij de bad guys vooral aan dit stereotype voldoen:
en er is niks aan de hand. Maar wee je gebeente als je een neger afbeeld als een vrolijke acrobatieke man/vrouw die cadeautjes uitdeelt aan kinderen, dan is de wereld ineens te klein. Rare prioriteiten hebben sommige mensen..
pi_119715251
quote:
10s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:40 schreef Tocadisco het volgende:
80 miljoen miljard films en series waarbij de bad guys vooral aan dit stereotype voldoen: [ afbeelding ]
en er is niks aan de hand. Maar wee je gebeente als je een neger afbeeld als een vrolijke acrobatieke man/vrouw die cadeautjes uitdeelt aan kinderen, dan is de wereld ineens te klein. Rare prioriteiten hebben sommige mensen..
Oh daar is in het land waar het vandaan komt ook genoeg ophef over hoor.
Krekker is de bom!
pi_119715306
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 16:41 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Oh daar is in het land waar het vandaan komt ook genoeg ophef over hoor.
Oh, ik dacht dat dit topic vooral over de situatie in Nederland ging?
pi_119715357
is er mischien ook iemand hier met een bruine huid van diegene zou ik de mening wel eens willen horen over wat er op dit topic besproken is
iemand?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')