abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119495487
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 09:18 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat het jou niet uitkomt betekend niet dat niks met religie te maken heeft. Waarom heeft het realiseren van de staat transjordanie in 1946 dan niet evenveel protest en oorlogen gekend als het oprichten van de staat Israel in 1948? Israel werd een joodse staat, transjordanie een islamtische staat, daar zit het verschil, een religieus verschil.

Omdat er in Jordanie alleen maar Arabieren woonden. In Palestina woonde een Arabische meerderheid en een Joodse minderheid. De Joodse minderheid kreeg een groter stuk land, de vruchtbare gedeeltes en als enige toegang tot de zee. Dat is waarom er protest was.

En voorzover ik weet is Jordanie een Koninkrijk. En Israel is een Joodse staat en geen joodse.

[ Bericht 4% gewijzigd door Peunage op 22-11-2012 10:20:22 ]
pi_119496346
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:13 schreef Peunage het volgende:
[..]
Omdat er in Jordanie alleen maar Arabieren woonden. In Palestina woonde een Arabische meerderheid en een Joodse minderheid. De Joodse minderheid kreeg een groter stuk land, de vruchtbare gedeeltes en als enige toegang tot de zee. Dat is waarom er protest was.

En voorzover ik weet is Jordanie een Koninkrijk. En Israel is een Joodse staat en geen joodse.
Je beseft dus niet dat zowel Israel als Jordanie uit hetzelfde gebied dat Palestina werd genoemd zijn ontstaan. En dat er in het gebied transjordanie alleen maar arabieren woonden is natuurlijk complete onzin.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_119496484
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:49 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Je beseft dus niet dat zowel Israel als Jordanie uit hetzelfde gebied dat Palestina werd genoemd zijn ontstaan. En dat er in het gebied transjordanie alleen maar arabieren woonden is natuurlijk complete onzin.
Ja dat besef ik wel. Jordanie is in 1946 opgericht. Dus Palestina is het gebied ten westen van de rivier de Jordaan. De verdeling van de VN is 1 jaar later gemaakt en dat ging over dat gebied. Zonder Jordanie.

En nee, het is geen onzin dat in Jordanie alleen Arabieren wonen. Die 1 % Koerden zijn te verwaarlozen. Ik weet niet waarom je het de hele tijd over transjordanie hebt als het land gewoon Jordanie heet.
pi_119496958
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:53 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja dat besef ik wel. Jordanie is in 1946 opgericht. Dus Palestina is het gebied ten westen van de rivier de Jordaan. De verdeling van de VN is 1 jaar later gemaakt en dat ging over dat gebied. Zonder Jordanie.

En nee, het is geen onzin dat in Jordanie alleen Arabieren wonen. Die 1 % Koerden zijn te verwaarlozen. Ik weet niet waarom je het de hele tijd over transjordanie hebt als het land gewoon Jordanie heet.
Waarom is Palestina het gebied ten westen van de rivier de Jordaan? Dat klopt gewoon niet.
  donderdag 22 november 2012 @ 11:12:23 #30
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_119496960
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:53 schreef Peunage het volgende:

[..]

-edit-gewoon met tegenargumenten komern

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 22-11-2012 11:18:57 ]
pi_119497134
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 06:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Netanjahu is flink op z'n bek gegaan. De raketten bleven komen, die bus bewijst dat Israël onder zijn wacht onveiliger is geworden, en nu moet ie ook nog de blokkade opheffen.
Flauwekul, een bommetje met tien gewonden ligt Israel niet wakker van, Israel heeft laten zien op te komen voor de bevolking. De raketinslagen voor deze operatie lieten zien dat Hamas geen controle meer heeft over de Gazastrook. Israel heeft daar weten van te profiteren door Hamas nog verder te verzwakken. Ik ben benieuwd of en hoe ze proberen, Hamas dus, daar bovenop te komen!

En sinds wanneer moet Israel de blokkade opheffen? Het bestand dat hiermee wordt gesloten is vrijwel identiek aan het bestand dat in 2008 werd gesloten.
pi_119497290
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:12 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Waarom is Palestina het gebied ten westen van de rivier de Jordaan? Dat klopt gewoon niet.

Britse mandaat Palestina.

De britten waren het op een bepaald moment zat(problemen tussen Joden en Arabieren, aanslagen door Joodse terroristen etc). Het mandaat ging naar de VN.

En de VN hebben dus in 1946 Jordanie opgericht. Dat is dus het land ten oosten van de rivier de Jordaan, je ziet hem op de kaart in het blauw. Het plan wat de VN heeft gemaakt voor Palestina, dat is vanaf nu het gebied ten westen van de Jordaan(omdat er een jaar eerder een een Staat is opgericht, en je kunt de oprichting van die Staat niet in eens ongedaan maken), is dit;

In het bovenstaande gebied was er een duidelijke Arabische meerderheid qua bevolking. De minderheid(Joden) kregen meer land, vruchtbaar land en toegang tot de Rode Zee. De meerderheid was het natuurlijk niet eens met deze beslissing.
  donderdag 22 november 2012 @ 11:39:36 #33
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_119497740
Haaretz:

In the wake of the Palestinian riots over the last week in the West Bank, the IDF conducted a wave of arrests late Wednesday night. According to the army, 55 Palestinians were arrested.
pi_119497773
Ik kwam net deze tegen
quote:
in 1844 telde Jeruzalem 7120 joden, 5760 moslims en 3390 christenen.
bron Reken ik dus tijdens het Ottomaanse rijk en niet voordat het Ottomaanse rijk door oorlogen het gebied overnamen.

Bron Hier nog een stukje..
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_119497810
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:23 schreef Peunage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Britse mandaat Palestina.
Precies het gebied waar we het over hebben, dank je voor het bevestigende plaatje.
quote:
De britten waren het op een bepaald moment zat(problemen tussen Joden en Arabieren, aanslagen door Joodse terroristen etc). Het mandaat ging naar de VN.
Bijzonder dat je de aanslagen van joodse terroristen wel noemt maar niet de pogroms van de arabieren, waarom?
quote:
En de VN hebben dus in 1946 Jordanie opgericht. Dat is dus het land ten oosten van de rivier de Jordaan, je ziet hem op de kaart in het blauw. Het plan wat de VN heeft gemaakt voor Palestina, dat is vanaf nu het gebied ten westen van de Jordaan(omdat er een jaar eerder een een Staat is opgericht, en je kunt de oprichting van die Staat niet in eens ongedaan maken), is dit;
We hebben het over het gebied Palestina, kan je het opdelen in alle stukjes die je wilt, maar het gebied heette Palestina zoals je eerdere plaatje al liet zien. Dat een deel van dat gebied al was weggegeven veranderd daar niets aan. Helemaal niet omdat we het over een gebied hebben en de staat Palestina nooit bestaan heeft.
quote:
[afbeelding ]
In het bovenstaande gebied was er een duidelijke Arabische meerderheid qua bevolking. De minderheid(Joden) kregen meer land, vruchtbaar land en toegang tot de Rode Zee. De meerderheid was het natuurlijk niet eens met deze beslissing.
Er is land gekocht en er waren gevechten/aanslagen/oorlogen tussen moslims en joden sinds de val van het ottomaanse rijk. De rest is jouw interpretatie van de opdeling.
pi_119497834
Het lijkt me trouwens goed als de Gaza onder Egyptisch bewind komt te staan, of zich wellicht aansluit bij Egypte. Dan kan Egypte de boel daar tenminste in de gaten houden en krijgt Egazapte ook weer de middelen die het nodig heeft.
pi_119497942
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:39 schreef Nibb-it het volgende:
Haaretz:

In the wake of the Palestinian riots over the last week in the West Bank, the IDF conducted a wave of arrests late Wednesday night. According to the army, 55 Palestinians were arrested.
En hoeveel Gazanen zijn er nu door Hamas gearresteerd zoals Amnesty met de vorige aanval van Israël bekend maakte? Ook zo vreemd dat het bijna nergens vermeld werd. Hoop voor de burgers daar dat ze met rust gelaten worden door zowel de Hamas als Israël.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  donderdag 22 november 2012 @ 11:48:47 #38
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_119498041
quote:
15s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:12 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

-edit-gewoon met tegenargumenten komern
Leuk en aardig Paddy, maar je kunt met tegenargumenten BLIJVEN komen bij dat figuur. :{
pi_119498137
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:41 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Precies het gebied waar we het over hebben, dank je voor het bevestigende plaatje.

[..]

Bijzonder dat je de aanslagen van joodse terroristen wel noemt maar niet de pogroms van de arabieren, waarom?

[..]

We hebben het over het gebied Palestina, kan je het opdelen in alle stukjes die je wilt, maar het gebied heette Palestina zoals je eerdere plaatje al liet zien. Dat een deel van dat gebied al was weggegeven veranderd daar niets aan. Helemaal niet omdat we het over een gebied hebben en de staat Palestina nooit bestaan heeft.

[..]

Er is land gekocht en en er waren gevechten/aanslagen/oorlogen tussen moslims en joden sinds de val van het ottomaanse rijk. De rest is jouw interpretatie van de opdeling.
Wauw, je negeert eigenlijk gewoon wat ik vertel :?

1. Jij mag vinden wat je wilt, maar feit is dat in 1946 Jordanie is opgericht. Vanaf dat moment is het mandaatgebied Palestina veranderd. Je kan niet een mandaat hebben over een bestaande Staat, dat is bezetting. De VN erkent dat mandaatgebied Palestina het gebied is ten oosten van de Jordaan.

2. Ik heb de aanslagen van Joodse terroristen genoemd omdat die ook op de Britten waren gericht. De progroms op Joden en de aanslagen op Arabieren kan de Britten niet zoveel schelen zolang zij er geen last van hebben. Als je even rustig leest wat er staat had je dat ook wel kunnen bedenken.

3. Ik heb het niet over de Staat Palestina gehad, ik heb het de hele tijd over mandaatgebied Palestina (zonder Jordanie, wat een staat is geworden in 1946 maar wat jij dus gewoon nergeert)

4. Dat er land is gekocht/gestolen of dat er gevechten zijn geweest maakt niet uit. De verdeling van het land is gebeurd door de VN, niet door mij. De aantallen inwoners zijn bekend, 1,2 + miljoen Arabieren en +- 600 000 Joden(of iets meer).
pi_119498170
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:42 schreef Nielsch het volgende:
Het lijkt me trouwens goed als de Gaza onder Egyptisch bewind komt te staan, of zich wellicht aansluit bij Egypte. Dan kan Egypte de boel daar tenminste in de gaten houden en krijgt Egazapte ook weer de middelen die het nodig heeft.
Nou, kan mij ook voorstellen dat ze dat niet willen.
pi_119498204
quote:
8s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:48 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Leuk en aardig Paddy, maar je kunt met tegenargumenten BLIJVEN komen bij dat figuur. :{
Dan gewoon niet op reageren. Ga het topic nu niet verbaggeren met dergelijke plaatjes :)
pi_119498455
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 09:56 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Religie is mijn inziens ook absoluut een motivator (kijk alleen maar naar het handvest van hamas) maar daar zullen religieuzen een draai aan proberen te geven door te wijzen op 'landjepik'. Echter als je naar het ontstaan van israel kijkt dan zie je dat het gewoon een botsing is tussen joden en moslims, met als resultaat deze ellende.
Hoe kan daar nu de reden van zijn, terwijl nog niet zo lang geleden tot aan het begin v/d Islam moslims en Joden juist wel goed samen konden leven, samen konden werken en complete gebieden samen konden regeren. Terwijl de christenen en de Joden elkaar haatten.

Stop eens met je eigen agenda op deze forum in te drammen. Wat jij zegt is kletskoek.

Haat tussen de moslims en de Joden aldaar is echt ontstaan sinds de oprichting van Israël.
youtube --> iamclanhq :')
pi_119498499
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
Wauw, je negeert eigenlijk gewoon wat ik vertel :?

1. Jij mag vinden wat je wilt, maar feit is dat in 1946 Jordanie is opgericht. Vanaf dat moment is het mandaatgebied Palestina veranderd. Je kan niet een mandaat hebben over een bestaande Staat, dat is bezetting. De VN erkent dat mandaatgebied Palestina het gebied is ten oosten van de Jordaan.
Jij mag van mij ook vinden wat je wil, dank je. Ik negeer je niet maar je maar jij vindt dat ik na 1946 moet kijken en ik zie daar geen reden toe.
quote:
2. Ik heb de aanslagen van Joodse terroristen genoemd omdat die ook op de Britten waren gericht. De progroms op Joden en de aanslagen op Arabieren kan de Britten niet zoveel schelen zolang zij er geen last van hebben. Als je even rustig leest wat er staat had je dat ook wel kunnen bedenken.
Ik volg je niet, ik zie mbt de discussie over de naam van het gebied niet de relevantie van wie geweld pleegt tegen wie.
quote:
3. Ik heb het niet over de Staat Palestina gehad, ik heb het de hele tijd over mandaatgebied Palestina (zonder Jordanie, wat een staat is geworden in 1946 maar wat jij dus gewoon nergeert)
Jij wilt dat ik kijk naar de periode na 1946, dat is wat ik negeer.
quote:
4. Dat er land is gekocht/gestolen of dat er gevechten zijn geweest maakt niet uit. De verdeling van het land is gebeurd door de VN, niet door mij. De aantallen inwoners zijn bekend, 1,2 + miljoen Arabieren en +- 600 000 Joden(of iets meer).
Ok.
pi_119498594
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:01 schreef truthortruth het volgende:

Ik volg je niet, ik zie mbt de discussie over de naam van het gebied niet de relevantie van wie geweld pleegt tegen wie.

Hij gaf aan waarom de Britten er genoeg van hadden. De Britten werden bestookt door Joodse terroristen. Klaar.
pi_119498614
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:00 schreef deVerdeler het volgende:

[..]

Hoe kan daar nu de reden van zijn, terwijl nog niet zo lang geleden tot aan het begin v/d Islam moslims en Joden juist wel goed samen konden leven, samen konden werken en complete gebieden samen konden regeren. Terwijl de christenen en de Joden elkaar haatten.

Stop eens met je eigen agenda op deze forum in te drammen. Wat jij zegt is kletskoek.

Haat tussen de moslims en de Joden aldaar is echt ontstaan sinds de oprichting van Israël.
Nou, dat is niet helemaal waar begrijp ik uit de info. Ze werden dan wel niet uitgemoord, maar er was toch wel verschil in rechten en ze moesten ook belastingen betalen. (de joden dan)
pi_119498635
Maar zie dat we er weer een F&L topic van maken?
pi_119498673
Billy went away with the peace keeping force
Cause he loved a bloody good fight of course
Went away in a big khaki van
To the banks of the River Jordan

Billy saw the Arabs and he had 'em on the run
When he got 'em in the range of his shot machine gun
Then the Israelis in his sights
Went a-ra-ta-ta and they ran like Shi'ites
pi_119498677
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:00 schreef deVerdeler het volgende:
[..]

Dat jij de geschiedenis niet kent is niet mijn probleem;
Bijvoorbeeld 1834: naar schatting 500 Joden vermoord in Sfad (Noord-Israel) of
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tel_Hai In het artikel worden nog veel meer gevallen benoemd.
pi_119498856
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:01 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Jij mag van mij ook vinden wat je wil, dank je. Ik negeer je niet maar je maar jij vindt dat ik na 1946 moet kijken en ik zie daar geen reden toe.

[..]

[..]

Jij wilt dat ik kijk naar de periode na 1946, dat is wat ik negeer.

[..]

Ok.
De Britten HADDEN het mandaat over het gebied Palestina, ze waren de conflicten tussen de Arabieren en Joden, en de aanslagen van Joodse terroristen op hun soldaten en officieren zat en daarom gaven ze het mandaat aan de VN. Dat is waarom ik begon over Joodse terroristen. Jij begon vervolgens over geweld tussen Arabieren en Joden.

Jordanië is in 1946 opgericht en valt buiten het mandaat van de VN. Een STAAT kan niet onder een mandaat vallen. Syrië en Libanon vallen ook niet meer onder het mandaat van Frankrijk, het zijn onafhankelijke landen, Staten geworden.

Dus je kunt niet zeggen "ik kijk niet naar wat er na 1946 is gebeurd".

Het mandaat Palestina, wat onder de VN valt, gaat over het huidige Israël en Gaza+ Westbank. Dat is een feit en kun je niet negeren.
pi_119499052
quote:
In september 1922 presenteerde Groot-Brittannië een memorandum aan de Volkenbond waarin het voorstelde het gebied ten oosten van de Jordaan uit te sluiten van Joodse immigratie. Op 23 september stemde de Volkenbond daarmee in.

Op 25 mei 1923 werd Abdoellah benoemd tot emir van Transjordanië, het gebied ten oosten van de rivier de Jordaan, en werd het mandaatgebied door Groot-Brittannië bestuurlijk gesplitst. Op 25 mei 1946 werd Transjordanië onafhankelijk. Het overige deel zou worden opgesplitst in een Joods deel (Israël) en een Arabisch deel. De Joden accepteerden en riepen op 14 mei 1948 als Israël de onafhankelijkheid uit. De Arabieren verwierpen dit voorstel. Op 15 mei 1948 eindigde het mandaat en brak de Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948 in volle hevigheid los toen Arabische landen Israël binnenvielen om de Joden 'de zee in te drijven'. Na deze oorlog besloeg Israël 77% van het overgebleven, westelijke mandaatgebied, Jordanië hield 22% van het gebied bezet (de Westelijke Jordaanoever, die in 1950 door Jordanië werd geannexeerd) en de door Egypte bezette Gazastrook had een Palestijnse regering die echter slechts door een zestal Arabische landen werd erkend.[...] De Joodse immigratie leidde tot gewelddadige protesten van de Arabische bevolking. Al in 1920 vonden rellen en overvallen plaats, waarbij meer dan 10 Joden om het leven kwamen. Deze verhevigden in 1921 (52 doden). Tot 1929 bleef het relatief rustig, maar in augustus 1929 laaide het anti-Joodse geweld weer op (133 doden). Na Hitlers machtsovername van 1933 nam de Joodse immigratie zeer sterk toe. Dit leidde in 1936 tot de grote opstand die tot 1939 duurde.
En nu hebben we het over deze tijd? bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')