abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 november 2012 @ 16:01:03 #1
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119314319
De talen Arabisch en Hebreeuws behoren tezamen met het Amharisch tot de west-semitische talen die weer bij de afro-Aziatische talen horen. De verwantschap tussen de talen is terug te zien aan het vocabulaire en de grammatica, zo is het woord voor vrede in het Arabisch 'Salaam' en in het Hebreeuws 'Sjalom'.

In hoeverre zijn deze talen verwant aan elkaar? Kan een Arabier een Israëliër met enige oefening makkelijk verstaan of verschillen de talen daarvoor nog teveel van elkaar?
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119314499
Ik denk dat ze elkaar vrij redelijk kunnen verstaan gezien je genoemde overeenkomsten.
Tenminste als je weleens tv beelden op het nieuws ziet,zie je dat heel vaak Palestijnen bij de controleposten met Israelische soldaten converseren.

Maar goed,misschien heeft iemand anders een wat uitgebreider en inhoudelijk antwoord op je vraag.
pi_119335884
Het Nederlands en Duits lijken nog veel meer op elkaar. Een gesprek tussen een willekeurige Duitser en Nederlander is ongetwijfeld een aanfluiting.

Nee dus.
pi_119415225
Nee. Een Nederlander begrijpt een Duitser veel beter dan een Arabier iemand die Hebreeuws spreekt. Daarnaast spreken Arabieren allemaal hun eigen Arabische dialect. Palestijnen bijvoorbeeld spreken bepaalde letters in het Arabische alfabet totaal anders uit, of niet zoals de (qaaf) ق, die in die regio van het Midden-Oosten niet wordt uitgesproken (Palestina, Libanon en Syrie o.a). En nog wel meer letters. Ook heeft het Arabisch 4/5 letters meer dan het Hebreeuws vandaag de dag.

Het Aramees ligt veel dichter bij het Arabisch. Ik was verbaasd bij de film Passion of the Christ van Gibson dat Aramees zo dichtbij Arabisch ligt. Je kan echt veel begrijpen, zelfs de grammaticale constructies komen heel veel overeen. Ik vermoed dat het Hebreeuws dus een "stap te ver" is in dezelfde semitische tak van talen om het in ieder geval oraal te verstaan vandaag de dag. Als je woorden analyseert van beide talen en stammen zie je wel overeenkomsten maar Israelisch nieuws bekijken wordt je niet veel wijzer van als Arabischtalige.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119415229
hey ben je tot dit gekomen door mijn discussie over dat arabische moslims ook semieten zijn ?
pi_119415272
In Israel praten de meeste Israelische Arabieren ook Hebreeuws,zeker de Druzen(Bedouiden).
Deze zijn vaak spoorzoekers in het IDF.(Israel defence force)
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:43:47 #7
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119444880
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 03:31 schreef Aloulou het volgende:
Nee. Een Nederlander begrijpt een Duitser veel beter dan een Arabier iemand die Hebreeuws spreekt. Daarnaast spreken Arabieren allemaal hun eigen Arabische dialect. Palestijnen bijvoorbeeld spreken bepaalde letters in het Arabische alfabet totaal anders uit, of niet zoals de (qaaf) ق, die in die regio van het Midden-Oosten niet wordt uitgesproken (Palestina, Libanon en Syrie o.a). En nog wel meer letters. Ook heeft het Arabisch 4/5 letters meer dan het Hebreeuws vandaag de dag.

Het Aramees ligt veel dichter bij het Arabisch. Ik was verbaasd bij de film Passion of the Christ van Gibson dat Aramees zo dichtbij Arabisch ligt. Je kan echt veel begrijpen, zelfs de grammaticale constructies komen heel veel overeen. Ik vermoed dat het Hebreeuws dus een "stap te ver" is in dezelfde semitische tak van talen om het in ieder geval oraal te verstaan vandaag de dag. Als je woorden analyseert van beide talen en stammen zie je wel overeenkomsten maar Israelisch nieuws bekijken wordt je niet veel wijzer van als Arabischtalige.
Maar een Arabier kan wel veel afleiden uit het Hebreeuws? Ik leer nu Hebreeuws en Arabisch terwijl ik nooit met een van beiden ben opgegroeid, aangezien ik geen moslim of Jood ben, maar ik zie best een hoop overeenkomsten. Zo ontdekte ik het volgende: In het Hebreeuws is 'de hemel': Hasjmiem. Geschreven: השמימ terwijl dit in het Arabisch 'al sama' is. Geschreven: الجنة .

Dit is mij bij meer woorden opgevoelen. Zo leerde ik het Arabische woord voor leerling, Tilmid تلميذ Dit lijkt verdacht veel op het Hebreeuwse Talmoed, maar het woord leerling wordt dan ook met precies dezelfde medeklinkers geschreven: תלמיד . Niet alleen dit woord, maar ook het woord voor 'koning' is identiek, zo heeft koning in het Arabisch de opbouw: m-l-k, uitgesproken als malik als ik me niet vergis: ملك en in het Hebreeuws wordt dit woord geschreven als: המלך hoewel ik niet precies weet hoe het daarin uitgesproken wordt. Ik vraag me dan af hoe sterk die verwantschap is en waarmee het vergelijkbaar is. Het is duidelijk niet vergelijkbaar met Nederlands en Duits, daarvoor zijn er nog te grote verschillen, maar toch zijn sommige woorden vrijwel identiek. Is het dan meer te vergelijken met Nederlands en Zweeds of zijn de verschillen toch nog te groot en is het eerder te vergelijken met Nederlands en IJslands?
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:44:07 #8
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119444893
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 03:34 schreef LelijKnap het volgende:
hey ben je tot dit gekomen door mijn discussie over dat arabische moslims ook semieten zijn ?
Nee, maar dat zou inhouden dat je ook een antisemiet bent als je arabische moslims haat.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119448044
Dat is correct
pi_119448055
ja, boem
pi_119451486
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Maar een Arabier kan wel veel afleiden uit het Hebreeuws? Ik leer nu Hebreeuws en Arabisch terwijl ik nooit met een van beiden ben opgegroeid, aangezien ik geen moslim of Jood ben, maar ik zie best een hoop overeenkomsten. Zo ontdekte ik het volgende: In het Hebreeuws is 'de hemel': Hasjmiem. Geschreven: השמימ terwijl dit in het Arabisch 'al sama' is. Geschreven: الجنة .
As-Sama is niet hetzelfde als al-Djennah, wat er in het Arabisch staat. Na je topic en mijn antwoord ging ik ff snel op youtube kijken en tot mijn verbazing zijn er inderdaad meer overeenkomsten dan ik dacht, en ook in de uitspraak duidelijk. Dieren en fruit komen heel veel worden overeen. Dobb is beer in het Arabisch en in het Hebreeuws dov. Kelb is hond in het Arabisch en in het Hebreeuws kelv. Fiel - Olifant in het Arabisch en bij hen Pil. Maar om echt te stellen dat iemand die Arabisch spreekt het Hebreeuwse nieuws bekijkt en er wat van begrijpt? Lijkt mij niet. Wel als hij zich beetje in Hebreeuwse stuctuur verdiept en al snel doorheeft welke letters/klanken in het Hebreeuws voor een andere worden vervangen. Zoals kelb waarbij de b een v wordt blijkbaar en dan het Hebreeuwse woord voor hond hebt: kelv. Farsi begrijp je dan het nieuws veel sneller omdat daar heel veel Arabische woorden in zitten dat je al snel wat nieuws betreft de context meekrijgt bijv.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dit is mij bij meer woorden opgevoelen. Zo leerde ik het Arabische woord voor leerling, Tilmid تلميذ Dit lijkt verdacht veel op het Hebreeuwse Talmoed, maar het woord leerling wordt dan ook met precies dezelfde medeklinkers geschreven: תלמיד .
Tilmidh (leerling) is juist grappig dat in een van de Arabische subwetenschappen (in de taalkunde dus) het terugkomt als non-Arabisch woord in oorsprong. Behalve dit woord kan je dezelfde stam namelijk ook niet vervoegen in het Arabisch. Als dit het geval is is het meestal van oorsprong geen Arabisch woord. Terwijl als je het andere woord voor student neemt (talib) je de drie-letter-stam (T-L-B) wel kan vervoegen en vervormen en dan allerlei betekenissen hebt in de Arabische taal die rondom dezelfde stam heen hangen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Is het dan meer te vergelijken met Nederlands en Zweeds of zijn de verschillen toch nog te groot en is het eerder te vergelijken met Nederlands en IJslands?
Ik denk dat het inderdaad best te vergelijken is met Nederlands - Zweeds. Zelf weleens Zweeds gelezen en je ziet wel wat herkenbare zaken waaruit je soms de bredere context in ieder geval eruit kan opmaken. Maar Nederlands - Duits is het echt niet. Arabisch en Aramees zou ik eerder vergelijken met Nederlands - Duits. Ik weet niet welke semitische taal die nog gesproken wordt dan weer dichter bij Hebreeuws ligt eigenlijk. Oud-Syrisch misschien?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  woensdag 21 november 2012 @ 01:17:14 #12
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119453186
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 23:57 schreef Aloulou het volgende:

[..]

As-Sama is niet hetzelfde als al-Djennah, wat er in het Arabisch staat. Na je topic en mijn antwoord ging ik ff snel op youtube kijken en tot mijn verbazing zijn er inderdaad meer overeenkomsten dan ik dacht, en ook in de uitspraak duidelijk. Dieren en fruit komen heel veel worden overeen. Dobb is beer in het Arabisch en in het Hebreeuws dov. Kelb is hond in het Arabisch en in het Hebreeuws kelv. Fiel - Olifant in het Arabisch en bij hen Pil. Maar om echt te stellen dat iemand die Arabisch spreekt het Hebreeuwse nieuws bekijkt en er wat van begrijpt? Lijkt mij niet. Wel als hij zich beetje in Hebreeuwse stuctuur verdiept en al snel doorheeft welke letters/klanken in het Hebreeuws voor een andere worden vervangen. Zoals kelb waarbij de b een v wordt blijkbaar en dan het Hebreeuwse woord voor hond hebt: kelv. Farsi begrijp je dan het nieuws veel sneller omdat daar heel veel Arabische woorden in zitten dat je al snel wat nieuws betreft de context meekrijgt bijv.

Ik dacht al dat er geen al-sama stond. De letters leken me niet te kloppen, maar het blijft moeilijk om die Arabische letters goed te lezen.

quote:
Tilmidh (leerling) is juist grappig dat in een van de Arabische subwetenschappen (in de taalkunde dus) het terugkomt als non-Arabisch woord in oorsprong. Behalve dit woord kan je dezelfde stam namelijk ook niet vervoegen in het Arabisch. Als dit het geval is is het meestal van oorsprong geen Arabisch woord. Terwijl als je het andere woord voor student neemt (talib) je de drie-letter-stam (T-L-B) wel kan vervoegen en vervormen en dan allerlei betekenissen hebt in de Arabische taal die rondom dezelfde stam heen hangen.

Interessant.

quote:
Ik denk dat het inderdaad best te vergelijken is met Nederlands - Zweeds. Zelf weleens Zweeds gelezen en je ziet wel wat herkenbare zaken waaruit je soms de bredere context in ieder geval eruit kan opmaken. Maar Nederlands - Duits is het echt niet. Arabisch en Aramees zou ik eerder vergelijken met Nederlands - Duits. Ik weet niet welke semitische taal die nog gesproken wordt dan weer dichter bij Hebreeuws ligt eigenlijk. Oud-Syrisch misschien?
Dat verbaast me, ik had verwacht dat het veel verder van elkaar afstond. Het Hebreeuws is namelijk zeer oud en het Arabisch werd pas uitgebreid op schrift gesteld in de 7de eeuw na christus als ik me niet vergis, dus als er zo'n meer dan 700 jaar tussen die talen zit zou ik niet zoveel overeenkomsten verwachten. Dat het zo sterk behouden is gebleven is niet vreemd, het hedendaagse Hebreeuws is in feite het Hebreeuws uit de Tenach uitgebreid met woordenschat voor moderne middelen en vereenvoudigd. Het Arabisch is ook nog zeer sterk hetzelfde gebleven naar ik heb begrepen, maar dan zit ik toch te denken aan dat de Hebreeuwssprekende joodse gemeenschap de Arabische taal dan toch sterk beïnvloed heeft daar in dat gebied rond die tijd, anders zou ik ook niet weten hoe die talen nog zoveel overeenkomsten kunnen hebben.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119453479
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:43 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Maar een Arabier kan wel veel afleiden uit het Hebreeuws? Ik leer nu Hebreeuws en Arabisch terwijl ik nooit met een van beiden ben opgegroeid, aangezien ik geen moslim of Jood ben, maar ik zie best een hoop overeenkomsten. Zo ontdekte ik het volgende: In het Hebreeuws is 'de hemel': Hasjmiem. Geschreven: השמימ terwijl dit in het Arabisch 'al sama' is. Geschreven: الجنة .

Dit is mij bij meer woorden opgevoelen. Zo leerde ik het Arabische woord voor leerling, Tilmid تلميذ Dit lijkt verdacht veel op het Hebreeuwse Talmoed, maar het woord leerling wordt dan ook met precies dezelfde medeklinkers geschreven: תלמיד . Niet alleen dit woord, maar ook het woord voor 'koning' is identiek, zo heeft koning in het Arabisch de opbouw: m-l-k, uitgesproken als malik als ik me niet vergis: ملك en in het Hebreeuws wordt dit woord geschreven als: המלך hoewel ik niet precies weet hoe het daarin uitgesproken wordt. Ik vraag me dan af hoe sterk die verwantschap is en waarmee het vergelijkbaar is. Het is duidelijk niet vergelijkbaar met Nederlands en Duits, daarvoor zijn er nog te grote verschillen, maar toch zijn sommige woorden vrijwel identiek. Is het dan meer te vergelijken met Nederlands en Zweeds of zijn de verschillen toch nog te groot en is het eerder te vergelijken met Nederlands en IJslands?
'Hemel' is 'sjamajiem' in 't Hebreeuws, niet sjmiem. 'Leerling' is 'talmied' en 'koning' 'melech'. Geloof me, je verstaat geen kloot van Arabisch als je Hebreeuws kan. Veel stammen zijn inderdaad wel hetzelfde, maar daar heb je in een conversatie niks aan. Lezend wel. Het is dus erg interessant om beide talen te leren. Ikzelf heb alleen Hebreeuws geleerd. ;(

Leer meteen even de sluit-mem trouwens! ;)
pi_119453503
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 23:57 schreef Aloulou het volgende:
Ik denk dat het inderdaad best te vergelijken is met Nederlands - Zweeds. Zelf weleens Zweeds gelezen en je ziet wel wat herkenbare zaken waaruit je soms de bredere context in ieder geval eruit kan opmaken. Maar Nederlands - Duits is het echt niet. Arabisch en Aramees zou ik eerder vergelijken met Nederlands - Duits. Ik weet niet welke semitische taal die nog gesproken wordt dan weer dichter bij Hebreeuws ligt eigenlijk. Oud-Syrisch misschien?
Nee, Moabitisch. Maar da's dood. Daarna Foenicisch, maar da's ook weg. Aramees komt daarna weer het dichtst bij. :Y
pi_119455803
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Interessant.
Ik zal je aankomende dagen een paar interessante websites/blogs geven (Engelstalig) van mensen die de Arabische taal intensief hebben bestudeerd en haar subwetenschappen. Zoals de oorsprong van woorden, hun betekenissen in klassieke Arabisch etc.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dat verbaast me, ik had verwacht dat het veel verder van elkaar afstond. Het Hebreeuws is namelijk zeer oud en het Arabisch werd pas uitgebreid op schrift gesteld in de 7de eeuw na christus als ik me niet vergis, dus als er zo'n meer dan 700 jaar tussen die talen zit zou ik niet zoveel overeenkomsten verwachten.
Voor 700 waren er volgens wetenschappers nog verschillende Arabische talen die ook verschillend op schrift werden gezet. Vanaf 700 ging men door o.a. de Islam en Koran het belang van het behouden en unificeren van de taal inzien en kreeg je een "standaard Arabisch", vastgelegd met allerlei grammaticale regels eromheen zodat het door onderwijzen ervan behouden kon worden. Net zoals de Bijbel in het Nederlands heeft geleidt tot de ontwikkeling van een officiele voor iedereen gangbare Nederlandse taal. Voor de Nederlandse statenvertaling had je ook Nederlandse dialecten vooral.
Ook zijn er woordenboeken uit die tijd zoals de "De Arabische tong" die de betekenissen van woorden vastlegden die onder verschillende Arabische stammen terugkwamen. Zodat die betekenissen niet verloren gingen. Omdat de verschillende stammen verspreid woonden over hele Arabische schiereiland van Jemen tot het Noord richting Irak zijn er variaties natuurlijk. Zowel in woordenschat/gebruik als vooral de uitspraak van letters.
Meestal migreerden een deel van die stammen later zoals naar Egypte en namen hun specifieke gesproken Arabisch (met apartere uitspraken in vergelijking tot geschreven alfabet) mee wat hedendaagse Egyptische taal weer heeft beinvloed. Zo hebben de Egyptenaren als enige een letter "jim" (als woord: genre uitgesproken en eerste letter) ج uit het Arabisch die alleen zij als "g" van "good" uitspreken. Je zou denken dat deze "fout" wellicht te maken heeft met de taal die Egyptenaren spraken voordat Arabisch het overnam maar dan vergeet men dat de Arabieren in hun gesproken taal zeer divers waren. Die uitspraak is terug te leiden tot een van de Arabische stammen op het schiereiland en dus al zeer oud.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dat het zo sterk behouden is gebleven is niet vreemd, het hedendaagse Hebreeuws is in feite het Hebreeuws uit de Tenach uitgebreid met woordenschat voor moderne middelen en vereenvoudigd.
Als ik een vergelijking maak naar het Arabisch hedendaags denk ik niet dat het Hebreeuws hetzelfde is uit de Tenach. Dat is onmogelijk. Hedendaagse woorden en concepten moeten nieuwe regels voor worden verzonnen. Net zoals het Standaard-Moden Arabisch (MSA, wat elke Arabier op school leert maar niet het dialect wat hij thuis spreekt) niet identiek is aan de Klassieke Arabische taal uit de Koran bijv. Het komt echt voor een heel groot deel overeen, maar niet 100%. Iemand die bijv. Arabische taal studeert (MSA) kan (of moet) ook nog de verdieping zoeken naar Klassiek Arabisch, wat dus weer de bron is van het Modern-Standaard Arabisch.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 01:17 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Het Arabisch is ook nog zeer sterk hetzelfde gebleven naar ik heb begrepen, maar dan zit ik toch te denken aan dat de Hebreeuwssprekende joodse gemeenschap de Arabische taal dan toch sterk beïnvloed heeft daar in dat gebied rond die tijd, anders zou ik ook niet weten hoe die talen nog zoveel overeenkomsten kunnen hebben.
De talen horen gewoon tot dezelfde "stam"talen? En omdat zij beiden in een religieus boek terugkomen zijn zij al vroeg vastgelegd op schrift. Daardoor zijn de overeenkomsten ook vandaag de dag nog terug te zien. Had dat niet het geval geweest en bijv. Arabisch pas in 1500 vastgelegd qua uniformiteit zoals de Nederlandse taal dan had het nog verder afgelegen van het Hebreeuws omdat het gewoon verder was geevolueerd. Een voorbeeld hiervan is als je een hedendaags dialect pakt (Arabisch dialect) en die grammatica uitschrijft. Dan merk je al dat het verder van de overeenkomsten met het Hebreeuws afligt. En ook in gebruik van woorden.

Het is overigens ook leuk en interessant om moderne Arabische dialecten (dagelijkse spreektaal) te analyseren en vooral woordenschat en betekenissen ervan.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aloulou op 21-11-2012 10:22:48 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119456138
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 02:09 schreef Rosario het volgende:
Nee, Moabitisch. Maar da's dood. Daarna Foenicisch, maar da's ook weg. Aramees komt daarna weer het dichtst bij. :Y
Zoals jij in je reactie tegen MetallsAwesome zei, gesproken Arabisch verstaat iemand die Hebreeuws spreekt niet. Vice versa idemdito. Echter, als ik Hebreeuws in het latijns uitgeschreven zie kan ik de structuur wel altijd herkennen. De "semitische" structuur is wel identiek valt mij dan altijd op.

Je moet niet vergeten dat in het Arabisch er een groot verschil is tussen de uitspraak en geschreven tekst. Ik vermoed dat dat in het Hebreeuws ook groter is dan in bijv. Europese talen zoals het Nederlands. Daarom zegt het niet zoveel als je het gesproken niet verstaat. Ik denk dat als jij Hebreeuws goed beheerst en ik in ons Nederlandse schrift een Arabische zin uitschrijf jij de structuur ervan ook wel herkent vanuit het Hebreeuws. En als je dan al snel twee/drie overeenkomstige woorden ziet met dezelfde betekenis wordt het al duidelijker. De woorden die jij zoals "melech", "talmied" etc komen gewoon voor 99% overeen.

Sjamajiem, waar staat de "jiem" voor op het eind? Grammaticaal gezien?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119457251
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 10:02 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Zoals jij in je reactie tegen MetallsAwesome zei, gesproken Arabisch verstaat iemand die Hebreeuws spreekt niet. Vice versa idemdito. Echter, als ik Hebreeuws in het latijns uitgeschreven zie kan ik de structuur wel altijd herkennen. De "semitische" structuur is wel identiek valt mij dan altijd op.

Je moet niet vergeten dat in het Arabisch er een groot verschil is tussen de uitspraak en geschreven tekst. Ik vermoed dat dat in het Hebreeuws ook groter is dan in bijv. Europese talen zoals het Nederlands. Daarom zegt het niet zoveel als je het gesproken niet verstaat. Ik denk dat als jij Hebreeuws goed beheerst en ik in ons Nederlandse schrift een Arabische zin uitschrijf jij de structuur ervan ook wel herkent vanuit het Hebreeuws. En als je dan al snel twee/drie overeenkomstige woorden ziet met dezelfde betekenis wordt het al duidelijker. De woorden die jij zoals "melech", "talmied" etc komen gewoon voor 99% overeen.

Sjamajiem, waar staat de "jiem" voor op het eind? Grammaticaal gezien?
Ik weet dat de wortel/stam van veel woorden hetzelfde is in het Arabisch, maar al die dialecten maken het als het wordt gesproken wel behoorlijk pittig. Ik weet bijvoorbeeld dat 'hoe is het?' in het Levantijns Arabisch 'kiefiel hael' (cru gezegd) is. Heb echt geen idee waar dat vandaan komt dan.
Maar inderdaad, in Modern Standaard Arabisch kan ik de Latijnse transliteratie wel enigszins begrijpen.

'iem' is de meervoudsuitgang trouwens, 'ajiem' de dualis, dat gebruik je dus als ergens twee van zijn. Dat gaat niet helemaal op voor de hemel, maar toch. :P
pi_119457716
Aloulou, interessant om te lezen dat je met de kennis van Arabisch ook Aramees herkent. Aramees komt volgens de taalwetenschappers uit dezelfde taalgroep als Hebreeuws, terwijl Arabisch een groep op zich is. Verschillen tussen Aramees en Hebreeuws zijn vaak klankverschuivingen, zoals je die ook tussen Duits en Nederlands hebt.

Een voorbeeld uit de tekst die Joden in het Aramees zeggen bij het Pesachfeest:

Aramees: "Ha lachma anja, die achalnoe, ba'ara'ah dimitsraim"
Hebreeuws: "Ze halechem onie, sje-achalnoe, be'eretz mitsraim"
Nederlands: "Dit is het brood van de armoede, dat we aten in het land Egypte"

Hier zul je Egypte in elk geval in herkenen vermoed ik zo.

Gesproken en geschreven Hebreeuws lijken heel erg op elkaar, er is niet het grote verschil dat je in het Arabisch hebt. Wel bestaat er tussen verschillende joodse stromingen verschillende manieren waarop letters, vooral klinkers worden uitgesproken.

[ Bericht 0% gewijzigd door PhysicsRules op 21-11-2012 13:12:30 ]
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_119457833
En wat betreft de ontwikkeling: in Judah ten tijde van de Romeinen was Aramees en Grieks de volkstaal. Hebreeuws werd alleen voor religieuze zaken gebruikt. Dat is tot eind 19e eeuw zo gebleven. Er werden wel religieuze boeken in het Hebreeuws geschreven, maar de spreektaal was vaker Jiddisch of Ladino. Pas in de 19e eeuw is men Hebreeuws zelf weer gaan gebruiken, gebaseerd op bijbels en talmoedisch Hebreeuws, maar dan gemoderniseerd met nieuwe termen uit Europese talen, maar ook Arabisch en Turks.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  woensdag 21 november 2012 @ 13:11:31 #20
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119461423
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:08 schreef PhysicsRules het volgende:
Aloulou, interessant om te lezen dat je met de kennis van Arabisch ook Aramees herkent. Aramees komt volgens de taalwetenschappers uit dezelfde taalgroep als Hebreeuws, terwijl Arabisch een groep op zich is. Verschillen tussen Aramees en Hebreeuws zijn vaak klankverschuivingen, zoals je die ook tussen Duits en Nederlands hebt.

Een voorbeeld uit de tekst die Joden in het Aramees zeggen bij het Pesachfeest:

Aramees: "Ha lachma anja, die achalnoe, ba'ara'ah dimitsraim"
Hebreeuws: "Ze halechem onie, sje-achalnoe, be'eretz mitsaim"
Nederlands: "Dit is het brood van de armoede, dat we aten in het land Egypte"

Hier zul je Egypte in elk geval in herkenen vermoed ik zo.

Gesproken en geschreven Hebreeuws lijken heel erg op elkaar, er is niet het grote verschil dat je in het Arabisch hebt. Wel bestaat er tussen verschillende joodse stromingen verschillende manieren waarop letters, vooral klinkers worden uitgesproken.
Ik herken hier wel wat in. In het Hebreeuws staat daar 'be'eretz mitsaim'. 'Eretz' betekent 'land', alleen wordt dat meestal uitgesproken als 'aretz' en 'mitsaim' betekent Egypte. Ik ken de eerste zin van Genesis (bereshit) in het Hebreeuws, dat is namelijk: Bereshit bara elohim at hasjamiem ve at ha'aretz', wat zoveel betekent als: In den beginnen schiep God de hemel en de aarde. Maar daar wordt het dus met een 'a' uitgesproken, dat woord.

Het Aramees is dus 'ba'ara'ah' en Egypte 'dimitsraim'. Ik denk dat dat zo'n beetje vergelijkbaar is met: 'schrijven' in het Nederlands en 'skriva' in het Zweeds. Je herkent nog wel de belangrijkste letters terug, maar de klinkers zijn veranderd en de medeklinkers aan het einde van het woord ook. In die zien is het inderdaad vergelijkbaar met Nederlands en Zweeds.

Goh, dat had ik echt niet verwacht, dat het Hebreeuws en Arabisch nog zoveel op elkaar lijken, ik had verwacht dat ze veel verder van elkaar af zouden staan en dat het vergelijkbaar was met het verschil tussen Nederlands en IJslands, IJslands versta je namelijk zowat niks van en als je het leest lees je er ook bijna niks in terug maar het is toch verwant.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119461571
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik herken hier wel wat in. In het Hebreeuws staat daar 'be'eretz mitsaim'. 'Eretz' betekent 'land', alleen wordt dat meestal uitgesproken als 'aretz' en 'mitsaim' betekent Egypte. Ik ken de eerste zin van Genesis (bereshit) in het Hebreeuws, dat is namelijk: Bereshit bara elohim at hasjamiem ve at ha'aretz', wat zoveel betekent als: In den beginnen schiep God de hemel en de aarde. Maar daar wordt het dus met een 'a' uitgesproken, dat woord.
Eretz wordt alleen uitgesproken als aretz als het bepaald is, dus met 'ha' ervoor. Dat komt uit de pausavorm uit het Bijbels Hebreeuws. Daarnaast is de 'at' die jij zegt 'et'. Dat is de aanduiding die je gebruikt voor een bepaald lijdend voorwerp.
pi_119461606
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik herken hier wel wat in. In het Hebreeuws staat daar 'be'eretz mitsaim'. 'Eretz' betekent 'land', alleen wordt dat meestal uitgesproken als 'aretz' en 'mitsaim' betekent Egypte. Ik ken de eerste zin van Genesis (bereshit) in het Hebreeuws, dat is namelijk: Bereshit bara elohim at hasjamiem ve at ha'aretz', wat zoveel betekent als: In den beginnen schiep God de hemel en de aarde. Maar daar wordt het dus met een 'a' uitgesproken, dat woord.
In bijbels Hebreeuws bepaalt de positie van het woord of het 'eretz' of 'aretz' is. Over het algemeen is het eretz als het middenin de zin staat en aretz aan het eind van een zin(sdeel). Dit zie je bij alle zelfstandig naamwoorden en namen met twee e's (segol) of .e.a.. Heel sterk zie je het in het hoofdstuk van Genenis met allerlei namen. Peleg - Paleg. Lemech - Lamech, Terach - Tarach.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_119461609
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:08 schreef PhysicsRules het volgende:
Aloulou, interessant om te lezen dat je met de kennis van Arabisch ook Aramees herkent. Aramees komt volgens de taalwetenschappers uit dezelfde taalgroep als Hebreeuws, terwijl Arabisch een groep op zich is. Verschillen tussen Aramees en Hebreeuws zijn vaak klankverschuivingen, zoals je die ook tussen Duits en Nederlands hebt.

Een voorbeeld uit de tekst die Joden in het Aramees zeggen bij het Pesachfeest:

Aramees: "Ha lachma anja, die achalnoe, ba'ara'ah dimitsraim"
Hebreeuws: "Ze halechem onie, sje-achalnoe, be'eretz mitsaim"
Nederlands: "Dit is het brood van de armoede, dat we aten in het land Egypte"
Arabisch: "Hada gobz al-faqr, alladie akalna fi misr/masr"

"ha", "die", "achalno" in de Aramese zin komt direct terug tot Arabische equivalenten: "hada", "alladhi" en werkwoord vervoegd "akalna" (we aten).

Ik vermoed dat op laatst "ba-ara'ah" de "ba" klein tussenwoord is wat in het Arabisch "bi" (met/in) is. Ook in Arabisch zeg je "bi Lubanon" (in Libanon) bijv. En vervolgens "ara'ah" het land. In het Hebreeuws weet ik dat hieronder zeker omdat ik weet dat "eretz" kort vertaald "land is". "Land" kan je op verschillende manieren zeggen in Arabisch en zeker wat oudere Arabisch, dus niet moderne woord. En de "be" ervoor is in het Arabisch "bi". Mitsraim in het Aramees en Mitsaim in het Hebreeuws dan Egypte. Egypte wordt in het Arabisch masr/misr genoemd.

Overigens zou de Arabische zin die ik gaf in de dagelijkse dialecten anders zijn. Dat is dus het verschil tussen de officiele Standaard-Arabische taal die je in kranten/nieuws/boeken terugleest en dagelijkse spreektaal.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 11:08 schreef PhysicsRules het volgende:
Gesproken en geschreven Hebreeuws lijken heel erg op elkaar, er is niet het grote verschil dat je in het Arabisch hebt. Wel bestaat er tussen verschillende joodse stromingen verschillende manieren waarop letters, vooral klinkers worden uitgesproken.
Dikgedrukte is zeer waarschijnlijk hetzelfde. Alleen omdat de Arabische wereld hedendaags veel groter is zijn die verschillen verspreid en verder geevolueerd.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119461780
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:17 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Arabisch: "Hada gobz al-faqr, alladie akalna fi misr/masr"

"ha", "die", "achalno" in de Aramese zin komt direct terug tot Arabische equivalenten: "hada", "alladhi" en werkwoord vervoegd "akalna" (we aten).

Ik vermoed dat op laatst "ba-ara'ah" de "ba" klein tussenwoord is wat in het Arabisch "bi" (met/in) is. Ook in Arabisch zeg je "bi Lubanon" (in Libanon) bijv. En vervolgens "ara'ah" het land. In het Hebreeuws weet ik dat hieronder zeker omdat ik weet dat "eretz" kort vertaald "land is". "Land" kan je op verschillende manieren zeggen in Arabisch en zeker wat oudere Arabisch, dus niet moderne woord. En de "be" ervoor is in het Arabisch "bi". Mitsraim in het Aramees en Mitsaim in het Hebreeuws dan Egypte. Egypte wordt in het Arabisch masr/misr genoemd.

Overigens zou de Arabische zin die ik gaf in de dagelijkse dialecten anders zijn. Dat is dus het verschil tussen de officiele Standaard-Arabische taal die je in kranten/nieuws/boeken terugleest en dagelijkse spreektaal.

[..]

Dikgedrukte is zeer waarschijnlijk hetzelfde. Alleen omdat de Arabische wereld hedendaags veel groter is zijn die verschillen verspreid en verder geevolueerd.
Trouwens een typefout van mij, ook in het Hebreeuws is het Mitsra'im, dus met een r.

De uitspraakverschillen zijn heel regelmatig. Bijvoorbeeld van modern-hebreeuws naar west-azkenazisch: A wordt O, T wordt S en ayin spreken ze uit als ngayin enzovoort.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_119462042
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 10:49 schreef Rosario het volgende:
Ik weet dat de wortel/stam van veel woorden hetzelfde is in het Arabisch, maar al die dialecten maken het als het wordt gesproken wel behoorlijk pittig. Ik weet bijvoorbeeld dat 'hoe is het?' in het Levantijns Arabisch 'kiefiel hael' (cru gezegd) is.
Kayfe (hoe) al-Haal (de "staat"), "hoe is de staat" (jouw status?).
In Noord-Afrika zegt men heel wat anders, Labes?. Dat komt van "laa" (nee) "bes" ("ramp").
Dus, "geen ramp"? Maw, alles ok? Soedanezen zeggen: ""kayfe agbaarek", "hoe" is je "nieuws/informatie (G-B-R)"?

In de officiele Standaard-Arabische taal die in alle Arabische landen wordt onderwezen leer je dat "kayfe halek" alles goed is om te zeggen. De andere manieren hierboven komen ook terug uit Arabische woorden maar is gewoon andere manier om het te zeggen.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 10:49 schreef Rosario het volgende:
'iem' is de meervoudsuitgang trouwens, 'ajiem' de dualis, dat gebruik je dus als ergens twee van zijn. Dat gaat niet helemaal op voor de hemel, maar toch. :P
Dualis is in Arabisch of "ayn" (lijkt op ajiem) of je maakt de laatste letter (fonetisch) langer, dus soort "eeen" erachter. "yawm" (dag", "yawmeyn" (twee dagen), "ayaam" (meer dan twee dagen). Maar ik vermoedde al zoiets dus. De meervoud in Arabisch heb je zoals met dualis regelmatig en onregelmatig. Dat maakt het lastig om voor alle woorden te kennen. Haal (van kayfe al-haal) is enkelvoud "status". Meervoud komt "a" voor en in midden "langer" (fonetisch): "ahwaal". Qalam (pen) wordt zelfde manier "aqlaam" (meer dan 2 pennen). 2 pennen is "qalameyn". Dan heb je ook nog onregelmatigen. Vanwege zoveel regels wordt dit in dagelijkse dialecten op veel woorden overgeslagen en gewoon 1 meervoudsvervoeging op alles toegepast, jezelf wel makkelijker maken natuurlijk :P Maar dit verschilt per land, zelfde geldt voor dualist. Sommige dialecten van Arabisch hebben het laten vallen, sommigen niet en gebruiken het voor meeste woorden nog wel in sprektaal.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  woensdag 21 november 2012 @ 13:29:07 #26
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119462097
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:17 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Arabisch: "Hada gobz al-faqr, alladie akalna fi misr/masr"

"ha", "die", "achalno" in de Aramese zin komt direct terug tot Arabische equivalenten: "hada", "alladhi" en werkwoord vervoegd "akalna" (we aten).

Ik vermoed dat op laatst "ba-ara'ah" de "ba" klein tussenwoord is wat in het Arabisch "bi" (met/in) is. Ook in Arabisch zeg je "bi Lubanon" (in Libanon) bijv. En vervolgens "ara'ah" het land. In het Hebreeuws weet ik dat hieronder zeker omdat ik weet dat "eretz" kort vertaald "land is". "Land" kan je op verschillende manieren zeggen in Arabisch en zeker wat oudere Arabisch, dus niet moderne woord. En de "be" ervoor is in het Arabisch "bi". Mitsraim in het Aramees en Mitsaim in het Hebreeuws dan Egypte. Egypte wordt in het Arabisch masr/misr genoemd.

Overigens zou de Arabische zin die ik gaf in de dagelijkse dialecten anders zijn. Dat is dus het verschil tussen de officiele Standaard-Arabische taal die je in kranten/nieuws/boeken terugleest en dagelijkse spreektaal.

[..]

Dikgedrukte is zeer waarschijnlijk hetzelfde. Alleen omdat de Arabische wereld hedendaags veel groter is zijn die verschillen verspreid en verder geevolueerd.
Laten we ze even bij elkaar zetten:

Aramees: "Ha lachma anja, die achalnoe, ba'ara'ah dimitsraim"
Hebreeuws: "Ze halechem onie, sje-achalnoe, be'eretz mitsraim"
Arabisch: "Hada gobz al-faqr, alladie akalna fi misr/masr"
Nederlands: "Dit is het brood van de armoede, dat we aten in het land Egypte"

lachma, halechem, al-faqr. Dat is dus duidelijk een ander woord geworden in het Arabisch, maar tussen het Hebreeuws en Aramees is het verschil niet groot.

die achalnoe, sje-achalnoe, akalna. Dit woord is nog zeer opvallend hetzelfde gebleven, er is een verschuiving te zien van 'ch' naar 'k', en de uitgang 'na' is in 'noe' veranderd, maar voor de rest is veel nog hetzelfde gebleven.

Het woord voor 'land' wordt hier niet gebruikt, ik weet dat 'fi' in het Arabisch 'in' betekent, maar het woord voor land is:

ba'ara'ah, be'eretz en بلد beled'ah. Er is een verschuiving te horen van de 'r' naar een 'l'. Dit komt vaker voor, zo heb je in het Chinees en Japans ook een verschuiving van de 'r' en 'l' in uitspraak. Ook de 'tz' wordt een 'dah'. Verder lijken de overeenkomsten tussen ba'ara'ah en beled'ah' toch groter dan tussen be'eretz en beled'ah. Als we ba'ara'ah nemen dan zien we dat de eerste ' in feite een 'l' wordt, en dat de 'ra'ah' op het einde een 'd'ah' wordt. Weer een sterk overeenkomend woord dus.

dimitsraim, mitsraim en misr/masr. Hier zijn duidelijk grotere overeenkomsten met het Hebreeuws. Van mitsraim worden eigenlijk alleen de eerste 4 letters genomen, mits die 'misr' worden in het Arabisch.

Echt opvallend hoe groot die overeenkomsten nog zijn. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met Zweeds/Nederlands inderdaad.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119462313
Je probeert nogal omslachtig alle woorden naar elkaar om te vormen. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, ze delen immers dezelfde taalfamilie, maar een gesprek voeren? Nee. Ba'ara'ah en balad (niet baladah) zou je echt niet zomaar aan elkaar relateren. Zo kun je ook alle indo-Europese talen wel gelijkpraten.
pi_119463323
EDIT: overheen gelezen

[ Bericht 56% gewijzigd door Aloulou op 21-11-2012 14:02:26 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119464317
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:29 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Laten we ze even bij elkaar zetten:

Aramees: "Ha lachma anja, die achalnoe, ba'ara'ah dimitsraim"
Hebreeuws: "Ze halechem onie, sje-achalnoe, be'eretz mitsraim"
Arabisch: "Hada gobz al-faqr, alladie akalna fi misr/masr"
Nederlands: "Dit is het brood van de armoede, dat we aten in het land Egypte"

lachma, halechem, al-faqr. Dat is dus duidelijk een ander woord geworden in het Arabisch, maar tussen het Hebreeuws en Aramees is het verschil niet groot.

die achalnoe, sje-achalnoe, akalna. Dit woord is nog zeer opvallend hetzelfde gebleven, er is een verschuiving te zien van 'ch' naar 'k', en de uitgang 'na' is in 'noe' veranderd, maar voor de rest is veel nog hetzelfde gebleven.

Het woord voor 'land' wordt hier niet gebruikt, ik weet dat 'fi' in het Arabisch 'in' betekent, maar het woord voor land is:

ba'ara'ah, be'eretz en بلد beled'ah. Er is een verschuiving te horen van de 'r' naar een 'l'. Dit komt vaker voor, zo heb je in het Chinees en Japans ook een verschuiving van de 'r' en 'l' in uitspraak. Ook de 'tz' wordt een 'dah'. Verder lijken de overeenkomsten tussen ba'ara'ah en beled'ah' toch groter dan tussen be'eretz en beled'ah. Als we ba'ara'ah nemen dan zien we dat de eerste ' in feite een 'l' wordt, en dat de 'ra'ah' op het einde een 'd'ah' wordt. Weer een sterk overeenkomend woord dus.

dimitsraim, mitsraim en misr/masr. Hier zijn duidelijk grotere overeenkomsten met het Hebreeuws. Van mitsraim worden eigenlijk alleen de eerste 4 letters genomen, mits die 'misr' worden in het Arabisch.

Echt opvallend hoe groot die overeenkomsten nog zijn. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met Zweeds/Nederlands inderdaad.
tz wordt geen dah, maar ah. Ik dacht dat die verschuiving meer voorkomt tussen hebreeuws en aramees, maar weet het niet zeker.

Verder, als ik mij niet vergis is gobz brood en faqr armoede, vergelijk de fakirs in India. Dus onie, anja en faqr. De arabische equivalent van lechem is melk dacht ik. De achtergrond van lechem is namelijk voedsel in de brede zin. Offtopic is het opmerkelijk in dat kader is dat het Hebreeuwse woord voor oorlog,milchama, dezelfde stam heeft.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_119464367
quote:
99s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:34 schreef Dastan het volgende:
Je probeert nogal omslachtig alle woorden naar elkaar om te vormen. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, ze delen immers dezelfde taalfamilie, maar een gesprek voeren? Nee. Ba'ara'ah en balad (niet baladah) zou je echt niet zomaar aan elkaar relateren. Zo kun je ook alle indo-Europese talen wel gelijkpraten.
Inderdaad. Balad, de stam j-l-d heeft in het hebreeuws met geboorte te maken. Jeled: kind, Jelida: geboorte. Balad zou dus "daar waar je geboren bent" kunnen betekenen en dus een andere oorsprong hebben.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_119464910
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:21 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

De arabische equivalent van lechem is melk dacht ik. De achtergrond van lechem is namelijk voedsel in de brede zin.
Vlees. ;) Betlehem betekent daar 'huis van vlees'.
In een zuid-Arabisch dialect dat aanvankelijk voornamelijk uit vissers bestond is het weer 'vis'.
pi_119464954
Stam w-l-d heeft in het Arabisch weer direct met geboorte te maken/nageslacht.

"Lechem" brood lijkt op Arabische woord voor vlees: "lahm"; لحم. Het werkwoord met deze drie letters l-h-m in dezelfde volgorde betekent "sterker maken", maar dan niet in het algemeen maar preziere betekenis. Dit is zeker aan het Hebreeuwse woord voor brood gerelateerd.

Edit: Na bovenstaande te hebben gelezen. Zal het waarschijnlijk met de leefomgeving te maken hebben gehad wat men als belangrijke primaire voedsel aanduidde met "lahm". In zuiden bij de zee is dat vis, bij de Arabieren verder van de zee af is dat overduidelijk vlees. Voor de joden is/was dat in brood. Lahm komt ook in de Koran terug o.a. als "huid". De klassieke betekenis is dieper dan de moderne in MSA-Arabisch.

[ Bericht 17% gewijzigd door Aloulou op 21-11-2012 14:47:51 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119465446
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:40 schreef Aloulou het volgende:
Het werkwoord met deze drie letters l-h-m in dezelfde volgorde betekent "sterker maken", maar dan niet in het algemeen maar preziere betekenis. Dit is zeker aan het Hebreeuwse woord voor brood gerelateerd.
Denk het niet per sé, de stam l-ch-m heeft ook 'vechten' als betekenis. 'Anie locheem' = 'ik ben een vechter', 'mielchama' = 'oorlog'.

Wat is jouw achtergrond eigenlijk? :)
  woensdag 21 november 2012 @ 15:02:46 #34
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119465712
quote:
99s.gif Op woensdag 21 november 2012 13:34 schreef Dastan het volgende:
Je probeert nogal omslachtig alle woorden naar elkaar om te vormen. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, ze delen immers dezelfde taalfamilie, maar een gesprek voeren? Nee. Ba'ara'ah en balad (niet baladah) zou je echt niet zomaar aan elkaar relateren. Zo kun je ook alle indo-Europese talen wel gelijkpraten.
Waarom kun je die niet zomaar aan elkaar relateren? Bij Europese talen kan dat prima. Ik kan prima woorden uit het Nederlands en Zweeds aan elkaar relateren en met uitzondering van sommige woorden die toevallig op elkaar lijken, hebben de meeste woorden een bepaalde verwantschap.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119466131
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:02 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Waarom kun je die niet zomaar aan elkaar relateren? Bij Europese talen kan dat prima. Ik kan prima woorden uit het Nederlands en Zweeds aan elkaar relateren en met uitzondering van sommige woorden die toevallig op elkaar lijken, hebben de meeste woorden een bepaalde verwantschap.
Tuurlijk kan het vaak, maar je had er nu net een bij de hand die waarschijnlijk niet klopt, zie mijn en aloulou's posts hierboven. Je moet oppassen voor volksethymologie.

Een mooi voorbeeld daarvan is het woord 'verloochenen'. Door de dubbel-o en ch zou het iets jiddisch kunnen zijn. Lo-cheen betekent namelijk 'niet zo'. Helaas, de achtergrond van verloochenen zit in het woord 'liegen'.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  woensdag 21 november 2012 @ 15:15:13 #36
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_119466154
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:14 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Tuurlijk kan het vaak, maar je had er nu net een bij de hand die waarschijnlijk niet klopt, zie mijn en aloulou's posts hierboven. Je moet oppassen voor volksethymologie.

Een mooi voorbeeld daarvan is het woord 'verloochenen'. Door de dubbel-o en ch zou het iets jiddisch kunnen zijn. Lo-cheen betekent namelijk 'niet zo'. Helaas, de achtergrond van verloochenen zit in het woord 'liegen'.
Ok, dat klopt inderdaad. Mijn kennis van Hebreeuws en Arabisch is daarvoor ook veel te klein.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_119466245
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:02 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Waarom kun je die niet zomaar aan elkaar relateren? Bij Europese talen kan dat prima. Ik kan prima woorden uit het Nederlands en Zweeds aan elkaar relateren en met uitzondering van sommige woorden die toevallig op elkaar lijken, hebben de meeste woorden een bepaalde verwantschap.
Op schrift misschien. Niet in een gesprek.
pi_119466814
Overigens kunnen bijvoorbeeld een Marokkaan en een Syriër al met moeite een gesprek voeren. De generalisatie `een Arabier` is dus sowieso discutabel. Het MSA wordt in principe niet gesproken.
pi_119466916
quote:
99s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:35 schreef Dastan het volgende:
Overigens kunnen bijvoorbeeld een Marokkaan en een Syriër al met moeite een gesprek voeren.
Dat kunnen ze toch gewoon überhaupt niet?
Als student MSA kun je je wel verstaanbaar maken, dat schijnen ze fantastisch te vinden, hoorde ik van een bevriende Arabist.
pi_119467002
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:38 schreef Rosario het volgende:

[..]

Dat kunnen ze toch gewoon überhaupt niet?
Als student MSA kun je je wel verstaanbaar maken, dat schijnen ze fantastisch te vinden, hoorde ik van een bevriende Arabist.
Ach, of ze dat helemaal niet kunnen, dat verschilt denk ik ook per persoon. Ik wilde aangeven dat zelfs binnen het Arabisch al zulke grote verschillen bestaan, dat een gesprek voeren met iemand van een ander dialect niet of nauwelijks gaat.
MSA verstaan de geschoolden inderdaad wel, al komt het nogal vreemd over om dat te spreken.
pi_119467744
Arabische hedendaagse dialecten (de levende taal) is inderdaad een verhaal apart. MSA is dan ook de officiele taal in alle Arabische landen wat het bij elkaar houdt. Maar als je Marokkaans-Arabisch met Syrisch vergelijkt pak je de meest extremen. Vind ik niet terecht als voorbeeld. Marokkaans-Arabisch is voor niet-Marokkanen moeilijk te begrijpen. Dat is logisch denk ik doordat Marokko in het uiterste Westen (heet ook al Maghreb in Arabisch, betekent 't Westen) van de Arabische wereld ligt en vrij afgesloten door o.a. bergen. Ook het verste vanaf het Arabische schiereiland waarvan de Arabieren migreerden naar o.a. Egypte, de Levant en Noord-Afrika. Dus best logisch.

Maar een Libanees kan wel gewoon met een Libier, Jemeniet, Egyptenaar, Saudier, Soedanees en Tunesier praten. En vice versa. Ondanks de verschillen in dialect. Daarnaast zie vandaag de dag dat door verdere invloed van internet en media MSA meer ingang heeft gevonden in Arabische landen. MSA wordt dan in politieke discussies gesproken, of half MSA en soms dialect. Alleen om MSA vloeiend te kunnen spreken moet je echt wel iets gestudeerd hebben waarin de taal terugkomt. Journalisten, advocaten etc spreken in Arabische landen vloeiend MSA. Dan heb je het dus ook over de vele vervoegingsvormen waarvan het dialect de helf niet gebruikt met allemaal eigen uitgangen, dualiteiten van alle woorden (regelmatig en onregelmatig) etc etc.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119467991
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:55 schreef Rosario het volgende:
Denk het niet per sé, de stam l-ch-m heeft ook 'vechten' als betekenis. 'Anie locheem' = 'ik ben een vechter', 'mielchama' = 'oorlog'.
Ik ben eigenwijs maar denkt nog steeds dat "lahm" (Arabisch) weldegelijk in de kern van de betekenis overeenkomt met de Hebreeuwse equivalent. Zeker als ik naar de betekenis van l-h-m kijk als werkwoord in Arabisch: versterken. Brood is voor de Arabieren vroeger nooit van fundamenteel belang geweest zoals vlees dat was in hun omgeving. In de oude Arabische taal kan je heel goed terugvinden in welke omgeving de Arabieren leefden en waar zij waarde aan hechtten door de vele woorden die er zijn waar je in Nederland maar een equivalent (of twee) van hebt maar in oud Arabisch zeven. En dan vrijwel dezelfde betekenissen maar elk woord net een iets andere connotatie.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:55 schreef Rosario het volgende:
Wat is jouw achtergrond eigenlijk? :)
Tunesisch
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_119469108
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:07 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ik ben eigenwijs maar denkt nog steeds dat "lahm" (Arabisch) weldegelijk in de kern van de betekenis overeenkomt met de Hebreeuwse equivalent.
Zou best kunnen hoor, maar het heeft dus ook in het Hebreeuws meerdere betekenissen. :)
pi_119770978
Jeej, wat leuk. Ik ken alle Arabische woordjes die in dit topic zijn gepost. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')