abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 november 2012 @ 12:41:10 #1
372522 me_gusta
cp, mijn cp, ja mijn ceepeeee!
pi_119308881
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over Nederlandse (zorg)verzekeringen als je stage loopt in het buitenland. In dit geval de VS, dus niet binnen Europa of de EU.

Naar aanleiding van dit topic: WGR / Kosten visum VS

Je moet dus een aparte zorgverzekering afsluiten als je woonachtig bent in het buitenland, in dit geval 6 maanden (geen permanent verblijf dus). Maar hoe zit het dan met je zorgverzekering in NL?
Je maakt daar dan zeker geen gebruik van, toch? En andere verzekeringen / verplichtingen die enkel in NL gelden? Moet je die stop zetten of hoeft dat niet?
dag 84: de FOK!kers hebben niet door wie ik ben
dag 91: alles verloopt volgens plan, de honden zijn niet op de hoede
dag 128: paniek, OVERAL PANIEK
dag 155: Miljoenen doden, de overname van FOK! zal gesmeerd lopen
pi_119308900
Toen je je zorgverzekeraar belde zeiden ze: 'Vraag maar op het fok!forum.'
pi_119308926
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:42 schreef Keiichi het volgende:
En negeer Google.
Hier staat niets.
pi_119308969
Fok! is een informatiebron waar je u tegen zegt hoor.
  zaterdag 17 november 2012 @ 12:46:28 #5
372522 me_gusta
pi_119309016
Waarom bestaat er anders een forum, kansloze figuren :').

Is dit forum er om mensen die vragen stellen naar Google te verwijzen? :')
pi_119309023
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:46 schreef me_gusta het volgende:

Is dit forum er om mensen die vragen stellen naar Google te verwijzen? :')
Nee, je zorgverzekering.
  † In Memoriam † zaterdag 17 november 2012 @ 12:47:49 #7
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_119309055
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:42 schreef Keiichi het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:42 schreef Prospos het volgende:

[..]

En negeer Google.
T.K.O. TS.
pi_119309081
En sinds wanneer ben jij een uitzondering op de regel dat gebanden geen kloon meer mogen aanmaken?
pi_119309258
En sowieso Democraten. :') Linkse ballen dat het zijn.
pi_119309746
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:48 schreef RolStaart-Beer het volgende:
En sinds wanneer ben jij een uitzondering op de regel dat gebanden geen kloon meer mogen aanmaken?
En dan 100 topics over iets maken terwijl 1 al volstaat.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_119309898
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 november 2012 12:46 schreef me_gusta het volgende:
omdat kansloze figuren op forum horen? :s)

Je kan niet verwachten dat alle webcare teams van alle zorgverzekeraars en bedrijven op alle forums zitten :P
pi_119310028
Ik studeer momenteel in het buitenland, en voor zover ik weet ben je verplicht je Nederlandse zorgverzekering aan te houden op het moment dat je nog in de GBA ingeschreven staat in Nederland.

Dus schrijf je je in het geheel uit als inwoner van Nederland dan kun je ook je zorgverzekering opzeggen, zo niet dan moet je die blijven betalen. (Bovendien heb je er wel wat aan want als jij daar een ongeluk krijgt kun je gewoon de rekening doorsturen)
  zaterdag 17 november 2012 @ 14:36:39 #13
372522 me_gusta
pi_119312215
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 november 2012 13:17 schreef Breathtaking het volgende:
Ik studeer momenteel in het buitenland, en voor zover ik weet ben je verplicht je Nederlandse zorgverzekering aan te houden op het moment dat je nog in de GBA ingeschreven staat in Nederland.

Dus schrijf je je in het geheel uit als inwoner van Nederland dan kun je ook je zorgverzekering opzeggen, zo niet dan moet je die blijven betalen. (Bovendien heb je er wel wat aan want als jij daar een ongeluk krijgt kun je gewoon de rekening doorsturen)
Als ik daar een ongeluk krijg, heeft dat toch niets te maken met mijn zorgverzekering in NL?
Want ik heb begrepen dat je een aparte zorgverzekering moet afsluiten als je een stage loopt in de VS (de VS is niet aangesloten bij een of ander bond van zorgverzekeraars).
pi_119313493
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 november 2012 14:36 schreef me_gusta het volgende:

[..]

Als ik daar een ongeluk krijg, heeft dat toch niets te maken met mijn zorgverzekering in NL?
Want ik heb begrepen dat je een aparte zorgverzekering moet afsluiten als je een stage loopt in de VS (de VS is niet aangesloten bij een of ander bond van zorgverzekeraars).
Ik heb eenzelfde situatie gehad, ook een J1 visum, en was dus ook verplicht om die verzekering daar te nemen. Alles werd vergoed door stagebedrijf dus maakte qua kosten voor mij niks uit. Die verzekering die je daar krijgt is in de meeste gevallen wel echt beperkter dan wat je in NL hebt. Ligt er wel aan of (afhankelijk van je aanvullende pakket) buitenlandse zorgkosten voor meer dan de Nederlandse kostprijs worden gedekt.
Ik heb daar alleen een keer vaccinaties moeten halen voor een aansluitende vakantie. Dat wordt dus sowieso niet vergoed door die Amerikaanse verzekering maar m'n Nederlandse verzekering deed er niet moeilijk over. Van andere mensen die er op een J1 visum zaten en daar een keer bij een dochter terecht zijn gekomen hoorde ik ook dat ze het gewoon via hun NL verzekeraar hebben laten vergoeden.

NL verzekering opzeggen is inderdaad alleen mogelijk als je je helemaal uitschrijft in Nederland. Dat is echter een heel gedoe en wordt voor een periode van minder dan 8 maanden dan ook afgeraden. Sowieso krijg je dan ook geen zorgtoeslag meer en kun je problemen krijgen met een doorlopende reisverzekering.
pi_119316291
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2012 15:31 schreef Ren-E het volgende:

[..]

NL verzekering opzeggen is inderdaad alleen mogelijk als je je helemaal uitschrijft in Nederland. Dat is echter een heel gedoe en wordt voor een periode van minder dan 8 maanden dan ook afgeraden.
Vond ik wel meevallen: 1 x naar de gemeente om je uit te schrijven, 1 telefoontje naar de zorgverzekering en het was geregeld.
  zondag 18 november 2012 @ 11:40:33 #16
327807 Mariposas
יה&#14
pi_119337616
Als je studeert/stage loopt in het buitenland (en jonger bent dan 30), ben je nog steeds ingezetene van Nederland, omdat je een binding met Nederland houdt. Je bent alleen tijdelijk voor je stage in het buitenland. Je blijft dus verzekerd voor de AWBZ en bent daarmee verzekeringsplichtig op grond van de zorgverzekeringswet. Als je trouwens betaald krijgt voor je stage (door een niet-Nederlands bedrijf), dan vervalt je recht op de NL zorgverzekering.

Je bent ook gewoon verzekerd voor ziektekosten in het buitenland voor zover deze onvoorzien zijn. De kosten worden alleen vergoed tegen het marktconforme Nederlandse tarief dus het is wel raadzaam je aanvullend te verzekeren.

Op de site van het College voor Zorgverzekeringen kun je er ook over lezen. En verder idd contact opnemen met je zorgverzekeraar en de situatie voorleggen. Sommige verzekeraar hebben een vragenformulier die je kunt invullen waarmee je recht bepaald wordt.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')