quote:Op zaterdag 15 december 2012 07:59 schreef computergirl het volgende:
[..]
is dat nou niet een beetje de boel omdraaien? Als je zo jong bent als Loedertje kan het niet anders dat er andere dingen of meer dingen meespelen, maar net doen alsof niet-rokers net zo veel kans hebben op longkanker is toch echt niet waar.Risicoverhogend.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je rookt, loop je een extra risico op long- en keelkanker. Naar voor mensen met longkanker is dat er direct wordt gekeken van "oh, maar jij hebt zeker gerookt he?". M.a.w. het is je eigen schuld dus. Maar er zijn zoveel mensen met longkanker die zich kennelijk ineens moeten gaan verdedigen, "ja, maar ik heb nooit gerookt". Oh, okay. Niet jouw eigen schuld dus. Hebben je ouders misschien gerookt?
Er moet toch een zondebok zijn. Nou, dan denk je zeker niet positief genoeg. Je hebt zeker alles opgekropt en nu heb je maagkanker. Wrs. is het ook de angst en het gevoel om controle te houden en denken van ik voel me goed en mij gebeurt dat niet.
Er zijn ook wel mensen bij wie het ergens knaagt omdat er misschien jarenlang gerookt is.
Iedereen weet dat het slecht is. Besluit je een fles bleekmiddel achterover te slaan dan heb je direct de gevolgen. Als je een sigaret rookt, voelt dat prima. Ieder nieuwjaar doet men massaal aan goede voornemens. Iedere roker weet het. Maar het is zo abstract.
De cijfers van mensen met kanker vind ik persoonlijk dramatisch hoog. Het is echt heel ernstig. Aan de andere kant is er een stijgende lijn, door de welvaart en daarmee ontplooide kunde, in de levensverwachting van mensen. Zo zonnig zie ik het geheel dan weer wel.
Het is zo zinloos om toch de zondebok te zoeken. Ik weet in mijn leven al drie kinderen op te noemen.
Computergirl, volg jij alle regels om het te hopen voorkomen? Schuif jij bijv. iedere dag tien lepels tomatenpuree onder je neus om veel Lycopeen binnen te krijgen om minder risico op kanker te lopen?
Dat doet een enkeling na de diagnose kanker te hebben gekregen.
Kijk uit met veroordelen ook al heb je wel een beetje gelijk. Het is makkelijk om iets te laten dat je toch al niet deed dan zelf actief iets lastig te moeten doen om het risico te voorkomen. Het risico.
Kanker overkomt 1 op de 3 mensen.Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
Het is makkelijk om iets te laten waar je toch al een hekel aan hebt.quote:Op zaterdag 15 december 2012 22:41 schreef computergirl het volgende:
Hou effe op. Ik verwijt niemand iets, maar we moeten hier niet doen alsof niet-rokers gelijke kans op bepaalde kankers hebben.
Ik heb nooit gerookt, omdat het zo'n ontzettend gore, ordinaire, stikkende verslaving is en niet vanwege kanker.
Waar gooi ik modder?quote:Op zaterdag 15 december 2012 22:45 schreef ElisaB het volgende:
Hoe is het mogelijk dat werkelijk elk topic op FOK! vroeg of laat op moddersmijten uitloopt
Ik heb de oplossing: van leven ga je dood. Jij, ik, iedereen. Punt.
Klopt, zelfs de niet rokende babies kunnen kanker krijgen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 22:41 schreef computergirl het volgende:
Hou effe op. Ik verwijt niemand iets, maar we moeten hier niet doen alsof niet-rokers gelijke kans op bepaalde kankers hebben.
Nee het gooien vanavond is met tomtenpureequote:
Neh want doorgaans heb je dan nog nergens last vanquote:Op zaterdag 15 december 2012 23:08 schreef Staal het volgende:
Dat is hetzelfde als een sigaret opsteken terwijl er tegenwoordig op het pakje staat dat het dodelijk is.
Verslaving.
Met wat suiker en sojasaus is het best te etenquote:Op zaterdag 15 december 2012 23:18 schreef just me het volgende:
[..]
Nee het gooien vanavond is met tomtenpuree
Alles met slagroom, 3 maanden lang vanwege ondervoeding en geen gram aankomen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:33 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Met wat suiker en sojasaus is het best te eten
ik snap deze vergelijking niet helemaal. Ik probeer gezond te leven (omdat ik me daar prettig bij voel ) .quote:Op zaterdag 15 december 2012 22:47 schreef Staal het volgende:
[..]
Het is makkelijk om iets te laten waar je toch al een hekel aan hebt.
Iets vervelends te doen om het risico te verlagen, dat vergt evenveel discipline. Je merkt er in beide gevallen niet direct iets van. Behalve dat het moeilijk is.
Probeer maar, met die tomatenpuree. Tien eetlepels per dag.
Officieel mag dat natuurlijk ook niet. Die persoon had nooit de goedkeuring mogen krijgen om zuurstof te krijgen terwijl die blijft roken.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:04 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Klopt, zelfs de niet rokende babies kunnen kanker krijgen.
Je hebt overigens wel gelijk hoor, door slechte leefgewoontes waaronder roken zul je je kans op een longaandoening wel degelijk vergroten (denk ook aan cara/emfyseem e.v.a. longziektes)
Wat ik dan niét kán begrijpen is dat er inderdaad zoals die dame op de spoed zei vorige week, mensen zijn die zwaar emfyseem of longkanker hebben, zuurstofflessen mee moeten slepen omdat ze anders niet genoeg zuurstof krijgen...tóch blijven doorroken, daar begrijp ik dus echt totaal niets van.
Niet?quote:Op zondag 16 december 2012 11:55 schreef Oognip het volgende:
[..]
Officieel mag dat natuurlijk ook niet. Die persoon had nooit de goedkeuring mogen krijgen om zuurstof te krijgen terwijl die blijft roken.
Hm....ik lag op m'n 15e in een klein ziekenhuis (Oranjeoord) in Harlingen alwaar het supergezellig was (eilandbewoners kwamen daar vaak terecht en de sfeer was amicaal/gemoedelijk)quote:Wij hebben ooit een patient gehad die aan de zuurstof zat, die zat zelfs op de wc in zijn kamer te rokenBracht daar mee dus het hele ziekenhuis in gevaar.
Mijn ouders rookten in huis en in de auto waar ik bij zat, geen mensen die daarvan opkeek. Nu komt de kraamzorg voor de bevalling vertellen dat je in je huis absoluut niet mag roken omdat het slecht is voor je baby en komen ze je tevens even fijntjes waarschuwen dat de kraamhulp recht heeft ook een rookvrije werkomgeving en ze het recht hebben om op te stappen als jij een pauk opsteekt,.quote:Op zondag 16 december 2012 15:00 schreef just me het volgende:
Ik gaf borstvoeding en ik zat te roken, lekker relaxed! zo vreselijk fout maar dat is heel lang geleden
je mag toch helemaal niet roken in de buurt van zuurstofflessen?quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:04 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Klopt, zelfs de niet rokende babies kunnen kanker krijgen.
Je hebt overigens wel gelijk hoor, door slechte leefgewoontes waaronder roken zul je je kans op een longaandoening wel degelijk vergroten (denk ook aan cara/emfyseem e.v.a. longziektes)
Wat ik dan niét kán begrijpen is dat er inderdaad zoals die dame op de spoed zei vorige week, mensen zijn die zwaar emfyseem of longkanker hebben, zuurstofflessen mee moeten slepen omdat ze anders niet genoeg zuurstof krijgen...tóch blijven doorroken, daar begrijp ik dus echt totaal niets van.
en ook voor onszelf! Ik ben nu bijna 2 jaar geleden gestopt en mis het totaal nietquote:Op zondag 16 december 2012 15:35 schreef Loedertje het volgende:
Tijden veranderen, denk wel dat het veel beter is voor kinderen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |