Terror Jaap' hoeft niet meer bekend te zijn
![media_xll_1454175.jpg]()
'Terror Jaap' werd een beroemdheid in Nederland na zijn deelname aan de realityshow De Gouden Kooi. Tegenwoordig hoeft Jaap niet meer zo nodig in de schijnwerpers te staan, zegt hij in het RTL5-programma Britt & Ymke Stellen Vragen.
De nu 30-jarige Jaap Amesz was zo'n vijf jaar terug regelmatig het gesprek van de dag omdat hij de levens van zijn medebewoners terroriseerde. Hij won het programma door te doen alsof hij de helft van het prijzengeld aan een goed doel zou schenken. In werkelijkheid ging de ruim 1,3 miljoen euro naar de door hemzelf opgerichte Stichting Jaap.
Het leek er af en toe sterk op, maar Jaap was zeker geen gestoorde boeman. 'De mensen die het gevolgd hebben weten dat ik echt getergd ben die eerste drie maanden', vertelt de Sterren Springen op Zaterdag-deelnemer tijdens een date met Ymke. 'Dat hele 'Terror Jaap'-gebeuren, zo is het helemaal niet begonnen. Ik flipte gewoon echt in dat huis.'
Geraffineerd plan
'Toen merkte ik dat het werkte en dacht ik: dit ga ik vaker doen', legt Jaap zijn toenmalige strategie uit. 'Als ik voor mezelf spreek, kan ik alleen maar zeggen dat het een geraffineerd plan was om te winnen.' En dat lukte, alhoewel hij zijn fortuin al snel weer kwijtraakte door het faillissement van de DSB Bank van Dirk Scheringa.
Amesz denkt niet dat hij door zijn opzienbarende gedrag in de villa voor altijd gezien zal worden als 'Terror Jaap'. 'De meeste mensen kennen me nu niet eens meer. Ik ben een uitgerangeerd, oud realitysterretje.' Wakker kan hij daar niet van liggen. 'Ik heb juist heel veel programma's afgezegd de laatste tijd. Ik zit er niet meer op te wachten op dit moment in mijn leven.'
AD