abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119209604
Hi,
ik heb de afgelopen 12 jaar alleen lease auto's gereden en wil binnenkort (over een maandje ongeveer) een tweedehands bakje kopen. Ik zoek nu bij de standaardmodellen: Volkswagen Polo, Peug 206, Seat Ibiza, Toyota Yaris en Fiat Punto. Bij de andere merken kon ik geen modellen vinden waar ik blij van word.
Met name de punto spreekt me aan, dan in 1.2 of 1.4 16V en of de sportsound of sporting uitvoering. Budget is maximaal 5k. Ik zoek nu op max 120.000km en vanaf 2003. Reden dat ik niet ouder zoek is dat de gemeente hier auto's ouder dan 12 jaar wil gaan weren.

Ik heb 3x een Alfa (146 en 2x 156) geleased en nergens problemen mee gehad, dus ik sta niet negatief tegenover Italianen.

De vragen:
• Wat zijn de nare eigenschappen van de Punto zoals waar ik nu op zoek?
• Waar moet ik dus op letten bij proefritten? Dit topic heb ik al doorgelezen: PTA / Waar moet je naar kijken als je je eerste, tweedehands autootje koopt?
• Zijn er heul goede redenen om toch voor de andere modellen te gaan waar ik op zoek?

Voor wie hem zo gauw niet kent:
Da gao nie nou!
pi_119212173
Stuurbekrachtiging (kan uitvallen bij maximaal links of rechts sturen), koppakking.
pi_119218037
Kijk, dat zijn tips waar ik wat mee kan :)
Da gao nie nou!
  woensdag 14 november 2012 @ 23:09:18 #4
387436 Winterman
Let's kick some ice!
pi_119221895
Qua onderhoud en duurzaamheid zou ik voor de Yaris of Polo kiezen. Zeker gezien je budget en als je er langer mee wil rijden.

Dat jij een Alfa geleased hebt zonder problemen zegt niets. Ga dan maar eens praten met diegene die die Alfa na jou kreeg.
pi_119222557
Hij moet 2 jaar mee kunnen, maar waarschijnlijk heb ik al eerder dan dat een andere.
Da gao nie nou!
pi_119561190
Wat zou het kunnen betekenen dat een auto als laatste 3 eigenaren 3 bedrijven in korte tijd heeft gehad? Zie de lijst hieronder volgens Zomoto:

Aantal Eigenaren tot nu toe: 6
Datum eerste toelating NL: 27 juli 2005
APK verloopdatum: 28 mrt 2014
Import auto: Nee

Huidige Eigenaar
Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 21 juni 2012
Dagen Eigenaar: 156
Eigenaar tot: heden
Eigenaar 5
Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 20 juni 2012
Dagen Eigenaar: 1
Eigenaar tot: 21 juni 2012
Eigenaar 4
Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 14 juni 2012
Dagen Eigenaar: 6
Eigenaar tot: 20 juni 2012
Eigenaar 3
Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 18 juni 2009
Dagen Eigenaar: 1092
Eigenaar tot: 14 juni 2012
Eigenaar 2
Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 22 mei 2009
Dagen Eigenaar: 27
Eigenaar tot: 18 juni 2009
Eigenaar 1
Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 27 juli 2005
Dagen Eigenaar: 1395
Eigenaar tot: 22 mei 2009
Da gao nie nou!
pi_119565955
Goed de bodem checken, ik heb al een paar van die auto's gezien die toch wel aardig begonnen te rotten. Het was niet dramatisch maar het verval was wel duidelijk ingezet.
pi_119566063
Dat van die eigenaren betekend niks, zijn gewoon autohandelaren die onderling verkopen.
pi_119567258
Fenkjoe! Goed om te weten van die eigenaren en de bodemcheck.

Ik kom net terug van een proefrit. Het is een bosrijke omgeving, dus heb geen snelweg kunnen doen, maar wel een paar keer op zijn staart kunnen trappen. Het rijgedrag is goed. Trekt wel iets naar links, maar het zijn supergare bol staande wegen tussen de bosjes daar, dus daar ben ik niet zo bang voor.
Bandjes moeten ze naar kijken, en er moet aan de rechterkant bij de voorportier een nieuw stuk folie op. Is een soort van stootrand wat eigenlijk gewoon een plakstrip is.

Ik had een documentje gemaakt van de tips hier en alles wat in het topic staat waar ik in de OP naar verwijs. Ik kon niet alles checken, maar iets waar ik een beetje minder gevoel bij had was wat witgele smurrie in de olie-afsluitdop. Op de peilstok was niets te zien en ook geen bubbeltjes in het koelwater. Mag ik er dan van uit gaan dat het gewoon condensvorming is van korte ritjes waardoor de motor niet warm wordt? Of toch risico voor de koppakking?

Qua roest: het is de tweede die ik ben gaan bekijken. Bij de eerste zag ik best wat roest rondom het motorcompartiment (zeg ik dat zo goed?) en bij deze helemaal niet. Heb alleen van schuin onder de bodem kunnen bekijken, daar zag ik geen gekke dingen. Misschien volgende keer toch even op de brug zetten.

Auto is van medio 2005, ongeveer 100k op de teller. Volgens Zomoto is hij 350 meer waard dan de vraagprijs is, uitgaande van goede staat van onderhoud.
Bij de autoboer viel me mee. Ik hoefde niets te tekenen, nergens gezeik over: hier is de sleutel, veel plezier ermee, hoe lang ben je ongeveer weg? Lokale garage, op zich bevalt die gedachte me wel.

Wil er deze week een bod op gaan doen. Krijg 3 maanden garantie erop (het is geen bovag garage, doet wel RDW keuringen). Nog iets wat ik echt moet checken of welke voorwaarden ik moet stellen? (behalve de banden natuurlijk)
Da gao nie nou!
  zaterdag 24 november 2012 @ 12:22:40 #10
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_119568812
Over de "mayonaise" onder de dop maak ik me toch wel zorgen.
Kan inderdaad van de korte ritjes zijn maar ook de koppakking zoals je al zei.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 24 november 2012 @ 12:58:59 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_119569585
Met de huidige temperaturen zou ik mij niet druk maken over wat condensvorming op je olievuldop.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 24 november 2012 @ 17:58:06 #12
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_119576920
Ik heb een SportSound 1.2 16v uitvoering uit 2003. Destijds 250 van geïmporteerd in NL. Goed wagentje.

Kwaaltjes die bij de Punto kunnen voorkomen:

Stuurbekrachtiging kan soms uitvallen (heb ik nog niet meegemaakt).
Roest bij dakgoot voorramen
Auto komt niet op temperatuur (thermostaat kapot, vervangen).
En de koppakking.

Voor de rest een prima auto.

De 1.2 16V motor (80pk voor de SportSound, 85pk voor de Sporting met 6bak) is aardig rap. En bij netjes rijden is 1:16 in de stad en 1:20 op de buitenweg wel te halen.
  zaterdag 24 november 2012 @ 19:12:41 #13
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_119579083
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 11:12 schreef vigier het volgende:
Fenkjoe! Goed om te weten van die eigenaren en de bodemcheck.

Ik kom net terug van een proefrit. Het is een bosrijke omgeving, dus heb geen snelweg kunnen doen, maar wel een paar keer op zijn staart kunnen trappen. Het rijgedrag is goed. Trekt wel iets naar links, maar het zijn supergare bol staande wegen tussen de bosjes daar, dus daar ben ik niet zo bang voor.
Bandjes moeten ze naar kijken, en er moet aan de rechterkant bij de voorportier een nieuw stuk folie op. Is een soort van stootrand wat eigenlijk gewoon een plakstrip is.

Ik had een documentje gemaakt van de tips hier en alles wat in het topic staat waar ik in de OP naar verwijs. Ik kon niet alles checken, maar iets waar ik een beetje minder gevoel bij had was wat witgele smurrie in de olie-afsluitdop. Op de peilstok was niets te zien en ook geen bubbeltjes in het koelwater. Mag ik er dan van uit gaan dat het gewoon condensvorming is van korte ritjes waardoor de motor niet warm wordt? Of toch risico voor de koppakking?

Qua roest: het is de tweede die ik ben gaan bekijken. Bij de eerste zag ik best wat roest rondom het motorcompartiment (zeg ik dat zo goed?) en bij deze helemaal niet. Heb alleen van schuin onder de bodem kunnen bekijken, daar zag ik geen gekke dingen. Misschien volgende keer toch even op de brug zetten.

Auto is van medio 2005, ongeveer 100k op de teller. Volgens Zomoto is hij 350 meer waard dan de vraagprijs is, uitgaande van goede staat van onderhoud.
Bij de autoboer viel me mee. Ik hoefde niets te tekenen, nergens gezeik over: hier is de sleutel, veel plezier ermee, hoe lang ben je ongeveer weg? Lokale garage, op zich bevalt die gedachte me wel.

Wil er deze week een bod op gaan doen. Krijg 3 maanden garantie erop (het is geen bovag garage, doet wel RDW keuringen). Nog iets wat ik echt moet checken of welke voorwaarden ik moet stellen? (behalve de banden natuurlijk)
Over dat naar links trekken. Het kan een kwestie van uitlijnen zijn, maar check voor de zekerheid de naden rond de portieren, achterklep, bumper, motorkap etc etc. Zijn de naden verschillend, dan heeft 'ie een klapper gemaakt. Dat verklaar wellicht ook het onderling continu verhandelen tussen garages.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_119588280
Thnx voor de repliek weer :) Zo, ff wat vraagjes en reactie:
• Hoe kan ik de koppakking dan verder checken? Ik zag niets op de oliepeilstok en niets bij het koelwater. Vanochtend was het enorm mistig daar, dus uitlaatgas kon ik niet goed zien. Op afstand was het wel wat licht, maar dat was ook als ik uitademde in de buitenlucht terwijl ik de olie checkte
• Ik heb voornamelijk naar de lak gekeken: als iets opnieuw gespoten is na schade, dan zou de lak daar beter moeten zijn dan de rest van de auto. Ik heb aardig goed rondgekeken en ik zag op alle panelen wel van die mini oppervlaktekrasjes (die je krijgt van autowasstraten met borstels en gewoon van de tijd/sponzen). Alleen rechterportier heb ik niet goed bekeken.
• Temperatuur van de auto was OK, 90 graden
• Roest bij de dakgoot heb ik niet gezien. Onder de auto wil ik nog gaan kijken
• Het is overigens een 1.4 16V, 95pk dus. Moet zeggen dat het vlotter ging dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat het meer tegen zou vallen, omdat ik nu een 120d (177pk) gewend ben. Als mijn huidige auto weg is heb ik geen referentie meer, probleem opgelost :)
• Stuurbekrachtiging: ik heb de city stand geprobeerd, ging goed. Ook aantal keer stuur helemaal van links naar rechts en terug en dat voelde ook allemaal goed. Ook geen speling gevoeld.
Da gao nie nou!
  zondag 25 november 2012 @ 11:28:32 #15
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_119593095
Heb nog nooit gereden in de 1.4, maar wil best wel geloven dat die nog wat rapper gaat.

Ik heb het model van voor de facelift nog. Deze dus. (niet mijn auto overigens in het plaatje)
pi_119597349
Mooie wagen! De "gewone" uitvoering vind ik saai, maar de Sporting maakt hem ineens leuk :)
Da gao nie nou!
pi_119597424
De koppakking is bij deze auto's relatief makkelijk te vervangen. Mocht die minder zijn en hij voor de rest goed zijn zou ik daar niet al te veel van af laten hangen, Hooguit gebruiken om de prijs te drukken.
  zondag 25 november 2012 @ 15:12:17 #18
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_119601019
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:42 schreef vigier het volgende:
Mooie wagen! De "gewone" uitvoering vind ik saai, maar de Sporting maakt hem ineens leuk :)
Vind die normale Punto's ook beetje saai, beetje te standaard met radio'tje met 2 speakers, 14inch wielen met doppen, geen leuk spoilertje, bumpers die niet zijn meegespoten, lelijke stoelen, enz

Ik heb een SportSound, ziet er hetzelfde uit als op de foto hierboven, maar daarin zit een audioinstallatie met vier speakers, twee tweeters en een 100w subwoofer, 15 inch wielen, spoilertje en zijskirts

op internet staat dat er van mijn model 250 stuks zijn geïmporteerd in 2003. Was toen een speciale uitvoering van gemaakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op marktplaats staat zo'n model te koop. Is precies hetzelfde zoals ik heb, alleen heb ik de stalen velgen vervangen door lichtmetalen Sporting velgen. Die stalen velgen waren niet zo heel gaaf meer en begonnen wat te roesten. Voor de rest heb ik em orgineel gelaten.
pi_119624433
Hmm... ik zit nu te twijlfen... Of het beter is om 1000 meer uit te geven en een Grande Punto uit 2006 te kopen, zoals deze: http://vernieuwd.marktpla(...)3e3a&previousPage=lr

Iets ruimer en volgens zomoto ook goedkoper in gebruik/onderhoud.
Da gao nie nou!
pi_119818230
Zo, het is uiteindelijk een Punto 1.4 16V Racing uit 2008 geworden... volgende week vrijdag ophalen!
Da gao nie nou!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')