abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110963279
Ik ben pas gestart met autorijlessen, maar ik hoop nog voor het einde van dit jaar mijn eerste, eigen 'koekblik' te kunnen kopen. Een tweedehandsje, dat wel. Mijn budget is maximaal ¤ 2500,- en voor dat geld moet het geen complex enigma zijn om een beproefd, goedkoop autootje te vinden, lijkt me.

Ik ben van plan om iemand mee te nemen met verstand van auto's en alles wat daarbij om het hoekje komt kijken, maar hints en tips zijn altijd mooi meegenomen. Ook aan- of afraders qua auto's zijn welkom, gezien het feit dat ik nog geen specifiek merk of type in mijn hoofd heb geprent.

Hieronder staat mijn lijstje met wensen en pluspunten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alvast bedankt voor het meedenken! :W

[ Bericht 0% gewijzigd door Hersenspinseltje op 30-04-2012 14:08:04 ]
pi_110963304
Naar het merk?
  maandag 30 april 2012 @ 14:07:57 #3
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963393
Bij 30 en 60 (ik check 't bij 60) even 't gaspedaal intrappen tot op de bodem. Giert de motor maar je komt nauwelijks vooruit, dan zijn de koppelingsplaten hemelende.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 30 april 2012 @ 14:11:04 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963438
Motor moet koud zijn als je 'm start. Goed warmrijden, olie-dipstick er even uithalen om te checken of daar geen mayo aan zit. Kan ook condens zijn, maar wijst vaak op een lekke koppakking. Ook checken onder de oliedop en dop van koelvloeistofreservoir (langzaam opendraaien bij warme motor, vloeistof kan eruit spuiten en is met gemak 90+ graden). Mayo? Foute boel.

Draait de motor en je ziet in het koelvloeistofreservoir bubbelen, lekke kop.

Op de snelweg de meest linkerbaan pakken en stuur even loslaten. Op de linkerbaan heb je de minste spoorvorming. Trekt hij één kant op, dan heeft 'ie schade gehad of het is een kwestie van uitlijnen.

Naden langs de deuren/achterklep/motorklep. Zijn de naden overal anders. Ex-schadebak.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_110963507
Kijken of uitlaat niet lekt, neem een oude doek mee en houd de uitlaat dicht als deze draait. Dan merk je vanzelf of deze lek is of niet
Kijk dat er geen olie onder ligt of dat het motor ruimte niet vol me olie zit.
Hoe is de bodem.
Kijk of de banden niet schuin zijn afgesleten.
Kijk of de naden van de deuren, motor klep en kofferbak gelijk lopen.
Als deze scheef lopen kan de auto een ongeluk hebben gehad en dus scheef/krom zijn.
Als je de voorwielen op 3 uur en 9 uur vast pakt en een klein beetje beweegt dan moet het stuur meteen meebewegen.
Als er iets aan vertraging is dan kan je stuurhuis stuk zijn.

En zo zullen er nog wel een paar dingen zijn die je na moet zien.
  maandag 30 april 2012 @ 14:17:54 #6
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963543
Check dorpels en wielkasten op roest. Voel ook goed langs de dorpels. Oneffenheden duiden op reparaties. Check de kokerbalken (dragende deel) op roest. Oliesporen langs of onder de motor.

En motorblok zweet altijd wel, maar zeiknat mag 'ie niet zijn.

Check de uitlaat en de rubbers. Een uitlaat kan gelast zijn om door de APK te komen, maar 32 lasplekken is fout. Want dan kun je donder op zeggen dat je binnenkort de sjaak bent en 'm vervangen moet. Uitlaat mag ook niet rammelen. Ook niet een beetje. Rammelen of tikken is een rotte demper of katalysator.

Onderhoudsboekjes aanwezig? Check 't kenteken hier: http://www.zomoto.nl/SearchMyCar.aspx

Na het ingeven van het kenteken en het aanklikken van het type die je wil kopen, krijg je een lijst te zien met hoeveel eigenaren die auto gehad heeft.

Geniaal Bio, de RDW of het VWE laten dit niet zien. Ik weet :7
  maandag 30 april 2012 @ 14:20:39 #7
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963589
En heb je bijna 300 te spenderen, koop dan een C1 oid voor 6/7 ruggen nieuw. Heb je de aankomende jaren helemaal geen gezeur.
pi_110963591
Hulde, Biogarde! _O_ Zeg, wil jij niet toevallig met mij meegaan tegen de tijd dat ik mijn eerste autootje wil gaan kopen? :') Koop ik tenminste geen afgeragde roestbak!
  maandag 30 april 2012 @ 14:23:21 #9
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963633
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:20 schreef Hersenspinseltje het volgende:
Hulde, Biogarde! _O_ Zeg, wil jij niet toevallig met mij meegaan tegen de tijd dat ik mijn eerste autootje wil gaan kopen? :') Koop ik tenminste geen afgeragde roestbak!
Hier zitten veel genialere lui. Er komen nog heel veel meer tips oO<

Ze slapen nog denk ik oO<
  maandag 30 april 2012 @ 14:26:37 #10
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_110963681
Ik vind dit een goed topic! Er zullen meer mensen zijn die met een laag budget en geen verstand van auto's iets zoeken. (Zoals ik als ik een auto ga zoeken) Dan zijn dit soort lijstjes best handig. ^O^
  maandag 30 april 2012 @ 14:26:53 #11
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963685
En het aller, allerbelangrijkste bij het kopen van een auto!1

Laat je niet leiden door emoties bij het kopen van een waggel. Leuke kleur, net interieur of mooie lak en een vlotte verkoopbabbel zegt helemaal niets over de techniek. Er kan van alles mis zijn.

Koop ook niet zomaar een auto die bij een dealer buiten staat en nat is van de regen. Regendruppels op een auto zorgen ervoor dat je oneffenheden, krassen en deuken niet/nauwelijks ziet.

Start de dealer/garage 'm voor je? Niet doen. Jij moet 'm starten voor het eerst. Tenzij hij in een showroom staat ingebouwd, dan is het niet anders. Maar dan opletten of hij in één keer aanslaat. 3 a 4 pogingen om een auto gestart te krijgen, al staat hij maanden stil, mag niet nodig zijn. Zeker niet in een warme omgeving.
pi_110963708
Kun je een tweedehands auto trouwens beter bij een garage of een particulier kopen?
En waarom?
  maandag 30 april 2012 @ 14:34:09 #13
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963770
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:29 schreef Hersenspinseltje het volgende:
Kun je een tweedehands auto trouwens beter bij een garage of een particulier kopen?
En waarom?
Bij een dealer kun je met een beetje onderhandelen garantie afd(w)ingen. Dealers zijn vlotte babbelaars en doen je geloven dat je een auto koopt waarvan de eerste eigenaar Jezus was. En die waste 'm dagelijks en liet alle beurtjes doen.

Bij een particulier heb je garantie tot op de hoek (zwart-wit gezien). Maar je kunt tegen een auto aanlopen met een lage kilometerstand etc etc en een verkoper (particulier) die snel geld nodig heeft om schulden af te lossen. Of weet ik veel wat. En dealer is duurder, want die weet wat die auto waard is en dat 'ie eraan kan verdienen. Al heb je met garantie (laat dat zwart op wit zetten) meer zekerheden bij een dealer.

En koop bij een Bovag aangesloten toko.
pi_110963778
Steengoeie tips van Bio zeg. Dat neem ik ff mee met het checken van de Volvo die ik op het oog heb.
  maandag 30 april 2012 @ 14:37:53 #15
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963834
En is de vorige eigenaar (of de eerste en jij bent de tweede) een oma van 123, dan wil dat niet zeggen dat je een perfecte auto koopt.

Oma gebruikt een auto om koekjes te halen bij de AH, 200 meter verderop. Een auto heeft qua slijtage meer te lijden gehad met korte, dan met lange stukken rijden. Want een dergelijke auto wamt nooit op.

- Condens in olie/motor/uitlaat. Zodra je dan gaat gassen begint je uitlaat in snel tempo te rotten (lees; aantal weken).
- Lekkende veerpoten (keringen). Omdat alles gortdroog is.
- Droge rubbers rond draaiende delen (aandrijflijn etc etc)..
pi_110963873
quote:
11s.gif Op maandag 30 april 2012 14:37 schreef Biogarde het volgende:
En is de vorige eigenaar (of de eerste en jij bent de tweede) een oma van 123, dan wil dat niet zeggen dat je een perfecte auto koopt.

Oma gebruikt een auto om koekjes te halen bij de AH, 200 meter verderop. Een auto heeft qua slijtage meer te lijden gehad met korte, dan met lange stukken rijden. Want een dergelijke auto wamt nooit op.

- Condens in olie/motor/uitlaat. Zodra je dan gaat gassen begint je uitlaat in snel tempo te rotten (lees; aantal weken).
- Lekkende veerpoten (keringen). Omdat alles gortdroog is.
- Droge rubbers rond draaiende delen (aandrijflijn etc etc)..
Je kan er dus beter een dag voor uittrekken ipv 10 minuten proefrijden. Kolère, wat een lijst om te checken.
pi_110963890
quote:
14s.gif Op maandag 30 april 2012 14:34 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Bij een dealer kun je met een beetje onderhandelen garantie afd(w)ingen. Dealers zijn vlotte babbelaars en doen je geloven dat je een auto koopt waarvan de eerste eigenaar Jezus was. En die waste 'm dagelijks en liet alle beurtjes doen.

Bij een particulier heb je garantie tot op de hoek (zwart-wit gezien). Maar je kunt tegen een auto aanlopen met een lage kilometerstand etc etc en een verkoper (particulier) die snel geld nodig heeft om schulden af te lossen. Of weet ik veel wat. En dealer is duurder, want die weet wat die auto waard is en dat 'ie eraan kan verdienen. Al heb je met garantie (laat dat zwart op wit zetten) meer zekerheden bij een dealer.

En koop bij een Bovag aangesloten toko.
Ik koop liever bij de dealer ivm te claimen km stand
pi_110963899
quote:
7s.gif Op maandag 30 april 2012 14:40 schreef Apuleius het volgende:

[..]

Je kan er dus beter een dag voor uittrekken ipv 10 minuten proefrijden. Kolère, wat een lijst om te checken.
daarom roept de dealer ook zo snel, KOFFIE?
  maandag 30 april 2012 @ 14:43:30 #19
369313 beverstraat
Facebook expert
pi_110963933
Ik heb wel een practig auto'tje gevonden voor jouw!
You Only Live Onces
  maandag 30 april 2012 @ 14:44:09 #20
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963942
quote:
7s.gif Op maandag 30 april 2012 14:40 schreef Apuleius het volgende:

[..]

Ik denk dat je bij een half uur tot een uur even gassen (stuk snelweg, alle versnellingen testen) etc etc, je een aardige indruk krijgt van een auto. Je komt dan achter gekke geluiden bij het sturen, remmen, motorgeluid, resoneren van interieur..

Tijdens het proefrijden ook even goed hard remmen op een leeg stuk weg. Handen op het stuur, rem goed intrappen.. Voel je het stuur hevig trillen, remschijven versleten.

Trekt de auto bij het remmen een kant op, auto kan schade hebben gehad (en behoorlijk ook).

Remschijven vervangen als voorwaarde tot koop (maar dat moet je overleggen).

Trekt ie, laten staan en doorlopen.
  maandag 30 april 2012 @ 14:45:28 #21
369313 beverstraat
Facebook expert
pi_110963962
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:29 schreef Hersenspinseltje het volgende:
En waarom?
Beter bij een particulier :P Een garage maakt altijd exstra winst,omdat zij zelf ook van een paticulier gekocht hebben
You Only Live Onces
  maandag 30 april 2012 @ 14:46:40 #22
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110963978
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:45 schreef beverstraat het volgende:

[..]

Beter bij een particulier :P Een garage maakt altijd exstra winst,omdat zij zelf ook van een paticulier gekocht hebben
Zijn vaak inruilers hè. Auto's met lage standen en optisch in perfecte staat zijn geld waard. Dat weten dealers/garagehouders.
  maandag 30 april 2012 @ 14:48:10 #23
369313 beverstraat
Facebook expert
pi_110964001
quote:
11s.gif Op maandag 30 april 2012 14:46 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Zijn vaak inruilers hè. Auto's met lage standen en optisch in perfecte staat zijn geld waard. Dat weten dealers/garagehouders.
Mijn vader had,zelf altijd een garage :P sommige auto werden voor 1000 verkocht, die ons maar 600 gekost hebben :P , juist eens wassen,stofzuigen, en voila maakt veel goed
You Only Live Onces
  maandag 30 april 2012 @ 14:49:31 #24
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110964020
En koop je een auto van 800, verwacht dan geen perfecte auto. Die komen met gebreken. Al kun je geluk hebben. Vanaf in dit geval 2500+ euro mag je wel een goede auto verwachten. Optisch misschien niet perfect (krasjes etc etc), maar motorisch toch wel oke.

Sowieso is het kopen en hebben van een auto één grote loterij.
  maandag 30 april 2012 @ 14:51:06 #25
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110964042
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 14:48 schreef beverstraat het volgende:

[..]

Mijn vader had,zelf altijd een garage :P sommige auto werden voor 1000 verkocht, die ons maar 600 gekost hebben :P , juist eens wassen,stofzuigen, en voila maakt veel goed
En juist dat stofzuigen en poetsen maakt een auto onweerstaanbaar voor mensen die een auto komen komen met een snel kloppend hart.

En garagehouders en dealers gebruiken een sneaky ding om een auto aantrekkelijker te maken. Heel simpel, maar zo doeltreffend :')

Uberschone ramen! Dat is het eerste waar een koper op let. Geloof me :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')