Je noemt zelf al een aardig nadeel nietwaar? Daarnaast moet er een enorme infrastructuur opgetuigd worden die foutgevoelig is en verder niets aan toegevoegde waarde oplevert.quote:Op zondag 2 december 2012 11:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Afgezien van het hoge big brother gehalte als ze de controle middels een kastje gaan doen, noem eens wat nadelen dan?
Een kilometer kastje zal 't gok ik niet gaan worden gezien de technische implicaties en de ambtelijke molens die ervoor nodig zijn. Staat niet in verhouding met 't aantal auto's waarvoor 't gebruikt moet gaan worden of ze moeten 't breed gaan invoeren voor alle auto's en dat staat niet in 't regeer akkoord.quote:Op zondag 2 december 2012 11:56 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Afgezien van het hoge big brother gehalte als ze de controle middels een kastje gaan doen, noem eens wat nadelen dan?
Yep dat bedoel ik.. Gaat 'm ech nie worden.. Dat is een ICT project namelijk, en omdat in te voeren voor 2014 door de overheid... De kans dat Friso weer wakker wordt en zegt dat hij zin heeft in skieen is groter.quote:Op zondag 2 december 2012 12:52 schreef daNpy het volgende:
Wat als je in het buitenland rijdt?
Wat als de apparatuur defect is? Wat als de computer eruit ligt?
Etc etc?
Dat is er wel. Heel veel zinloze km's, en daarbij is niemand erbij gebaat als in een straal van 50 km van de grens zo goed als geen enkel tankstation meer te vinden is. Ook de overheid niet trouwens, want minder accijns op de normale hoeveelheid benzine is altijd nog meer dan de volle mep accijns op bijna niets.quote:Op zondag 2 december 2012 13:30 schreef Hyperdude het volgende:
Wat een raar idee. Laat dan maar een paar pomphouders in Enschede over de kop gaan; verder is er nl. geen enkel "bezwaar" tegen tanktoerisme.
De bedragen zijn niet wereldschokkend maar hebben we al.. 't scheelt zo een 10tje per kwartaal of je in Drenthe of Zuidholland woont..quote:Op zondag 2 december 2012 13:27 schreef CafeRoker het volgende:
Misschien moeten ze het toch maar gewoon in de wegenbelasting stoppen, met een dalende accijns naarmate je dichter bij de grens komt. Dat klinkt oneerlijk, maar in de gebieden langs de grens zijn zowel filedruk als infra-investeringen minder dan in de randstad. En de salarissen liggen er ook nog eens lager.
Op die manier heb je een heel eenvoudig system dat het grote bezwaar van tanktoerisme onderuit haalt.
Gelul, hier in noord Limbabwe heb je ook gewoon files, en toevallig zijn ze hier al een heel poosje bezig om de waalbrug te verbreden, en dat is geen projectje van een paar miljoenquote:Op zondag 2 december 2012 13:27 schreef CafeRoker het volgende:
Misschien moeten ze het toch maar gewoon in de wegenbelasting stoppen, met een dalende accijns naarmate je dichter bij de grens komt. Dat klinkt oneerlijk, maar in de gebieden langs de grens zijn zowel filedruk als infra-investeringen minder dan in de randstad. En de salarissen liggen er ook nog eens lager.
Op die manier heb je een heel eenvoudig system dat het grote bezwaar van tanktoerisme onderuit haalt.
en bij eindhoven hebben ze een compleet nieuwe snelweg aangelegd een paar jaar geleden, nu zijn ze met een enorm project bezig waarbij de snelweg onder maastricht door moet gaan lopenquote:Op zondag 2 december 2012 19:42 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Gelul, hier in noord Limbabwe heb je ook gewoon files, en toevallig zijn ze hier al een heel poosje bezig om de waalbrug te verbreden, en dat is geen projectje van een paar miljoenTevens krijgen de beide nabijgelegen knooppunten ook een dikke verbouwing om de extra rijstroken te kunnen handelen.
Is natuurlijk niet zo gek als wat ze al een poosje op de A27/28 aan het doen zijn, maar dit kost wel een paar belastingknaken.
En voordat ze in DH die 20 ¤ct per liter terug hebben gegeven die het scheelt als je in .de tankt, zijn we oud en grijs, en rijden we met zijn allen al lang en breed op elektraToevallig gisteren de Cupra nog volgegooid met benzeen voor 1,50 EYPO, en dat is nog geen 10 minuten rijden over de grens, en bij de Schelp ook nog, dus nog niet eens witte pomp rommel.
Foto pls? ff beoordelen of dezen autokoetsch wel de status oldtimer verdient..quote:Op zondag 2 december 2012 16:42 schreef Fer het volgende:
En ja ik heb voor de 30 dagen kaart gekozen, omdat ik voor "normaal gebruik" ritjes mijn normale auto gebruik en een klassieker puur recreatief bezit en behoud, btw hij is van 1988 dus hoop ik zo sneller kans te maken op de oldtimer status.
Dat weet ik, en tegelijkertijd is de halve a2 flink verbreed tot het formaat dat je er haast in de breedte voetbal kunt spelen en heeft men ook weer wilde plannen voor utrecht. Uiteindelijk wordt overal geld uitgegeven en dat ontken ik ook niet maar de nadruk van de fileproblematiek ligt in de randstad. Daarnaast liggen de lonen daar gemiddeld hoger en zou het perfect in het nivelleringsplaatje passenquote:Op zondag 2 december 2012 20:07 schreef densmee het volgende:
[..]
en bij eindhoven hebben ze een compleet nieuwe snelweg aangelegd een paar jaar geleden, nu zijn ze met een enorm project bezig waarbij de snelweg onder maastricht door moet gaan lopen
de lonen liggen hoger omdat alles hier al duurder is.quote:Op zondag 2 december 2012 20:41 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat weet ik, en tegelijkertijd is de halve a2 flink verbreed tot het formaat dat je er haast in de breedte voetbal kunt spelen en heeft men ook weer wilde plannen voor utrecht. Uiteindelijk wordt overal geld uitgegeven en dat ontken ik ook niet maar de nadruk van de fileproblematiek ligt in de randstad. Daarnaast liggen de lonen daar gemiddeld hoger en zou het perfect in het nivelleringsplaatje passen
Uiteindelijk is het vervelende ook gewoon dat de perfecte oplossing niet bestaat, en van de suboptimale is dit best een aardige.
Los van bovenstaande ben ik van mening dat men meer geld uit het autogebruik probeert te persen dan redelijkerwijs mogelijk, met als gevolg uitwassen dat mensen in traktordiesels die ouder dan de bestuurder zelf zijn gaan rijden. Buiten een beperkte groep liefhebbers kun je dat toch moeilijk natuurlijk gedrag noemen.
klopt, dus de benzineaccijns is nu relatief gezien te laagquote:Op zondag 2 december 2012 21:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de lonen liggen hoger omdat alles hier al duurder is.
nee, de woonlasten zijn relatief hoog.quote:Op zondag 2 december 2012 21:36 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
klopt, dus de benzineaccijns is nu relatief gezien te laag
Ik zit net te gluren, maar ik vergiste me; het is 153.9 om precies te zijn, 149.9 is voor E10quote:Op zondag 2 december 2012 21:31 schreef daNpy het volgende:
¤ 1,50 voor E98? Dat is idd wel goedkoop!
Neem voor mij maar een jerrycannetje mee volgende keerquote:Op maandag 3 december 2012 00:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik zit net te gluren, maar ik vergiste me; het is 153.9 om precies te zijn, 149.9 is voor E10
Volgens mij zal het wel die kant uit gaan, maar er is nog niet gezegd dat zo'n 60 dagen kaart ook gratis of bijna gratis zal zijn.quote:Op maandag 3 december 2012 12:31 schreef Sounddragon het volgende:
Wat ik me nou trouwens afvraag he; ik rijd oldtimer omdat ik eigenlijk 90% van de tijd motor rijd, en dus geen zin heb om MRB te betalen omdat het hok 90% van de tijd stil staat. Straks komt die 60 dagen kaart (gaan we effe gemakshalve vanuit), maar dat is me eigenlijk nét te weinig. Als ik nou 2 oldies neem, kan ik dan 2 keer 60 dagen gaan tuffen? (met allebei 60 dagen per jaar), of mag je in totaal 60 dagen per jaar in een klassieker rondhobbelen?
Want dan neemt captain obvious er natuurlijk gewoon 2; een 190/2.5D voor de mucho woon/werk kilometer ritjes op de winterdag, en een S500 voor de boodschapjes en om de pooier uit te hangen de Schelp te sponsoren als ik daar per ongeluk effe zin in heb
Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruikenquote:Op maandag 3 december 2012 12:46 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Volgens mij zal het wel die kant uit gaan, maar er is nog niet gezegd dat zo'n 60 dagen kaart ook gratis of bijna gratis zal zijn.
Als ik op zaterdagmiddag effe boodschappen wil doen, is de verleiding natuurlijk wel héél groot om effe te 'vergeten' om hem aan te melden.quote:Op maandag 3 december 2012 13:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je 60 dagen op vakantie kan dan maakt die belasting ook niet meer uit
Maar ik vind die hele dagenkaart alsnog omslachtig en te duur in de naleving.
Alleen op vertrek en terugkomst datum aanmeldenquote:Op maandag 3 december 2012 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruiken
quote:Bunnik, december 2012
Beste klassieker liefhebber,
De kort geleden geopende mini-enquête op zowel de FEHAC als op de KNAC website heeft bij sommige klassieker liefhebbers reacties opgeroepen. We kunnen helaas niet op elke reactie persoonlijk antwoord geven. Daarom dit algemene antwoord.
In nauwe samenwerking met elkaar hebben de KNAC en de FEHAC deze mini-enquête gehouden. De enquête was nodig omdat beide partijen in gesprek zijn met het ministerie van Financiën over de MRB vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder.
Ik benadruk daarbij, dat de discussie vooral gaat over oldtimer auto’s die in dagelijks gebruik zijn, die veel kilometers maken en meestal voorzien zijn van een dieselmotor. Omdat dit dagelijks gebruik (van diesels) door de verschillende ministeries wordt gezien als oneigenlijk gebruik en daar tegen, vanuit milieuoverwegingen, terecht bedenkingen kunnen worden gemaakt. Omdat de overheid nog geen mogelijkheden ziet om die specifieke groep ‘belastingontwijkers’ (die hun oldtimer overigens zelden als ‘erfgoed van de weg’ zien en behandelen) aan te pakken, is een regeling bedacht die alle oldtimereigenaren aanpakt. De in de loop der jaren door de FEHAC verzamelde gegevens betreffen vooral de echte oldtimerliefhebber. De huidige enquête moet snel inzicht geven in het werkelijke gebruik van hun oldtimer door oldtimer liefhebbers.
Nog maar enkele weken geleden werden wij allen verrast door de voorgenomen totale afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dankzij intensief lobby werk heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor het zoeken naar een oplossing om de echte liefhebbers te ontzien, en zitten we nu al weer een tafel in Den Haag. Echter, de ‘window of opportunity’ is zeer beperkt. Vandaar de behoefte om snel actuele en aanvullende informatie te verzamelen.
Om snel een eerste indicatie te krijgen hoe eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde (alternatieve) situaties denken is deze mini-enquête opgezet. Met het oog op de urgentie is er geen tijd voor een uitgebreid en gedegen onderzoek, maar is er dingend behoefte aan een dergelijke snelle inventarisatie die ons waardevolle input levert. Het geeft ons, de vertegenwoordigers van de FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI en de FOCWA een eerste indicatie hoe de eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde punten denken. Die resultaten zijn zeer voorlopig maar wel op dit moment bruikbaar bij de eerste onderhandelingen en gesprekken met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Milieu en Infrastructuur. U moet de vragen en de te geven antwoorden dan ook in dat licht bezien. Een eerste indicatie van meningen en niet meer.
Grote FEHAC enquête 2012 - 2013
De FEHAC zal een veel uitgebreidere enquête vanaf 15 december a.s. op een website openen. Met deze uitgebreide enquête wil de FEHAC een soortgelijke enquête uit 2006 een vervolg geven. In deze enquête zijn er veel meer vragen en antwoord mogelijkheden opgenomen over het bezit en gebruik van klassieke voertuigen opgenomen. Het betreft dan zowel klassieke personenauto’s, -bedrijfswagens als –tweewielers. Kortom alle soorten klassieke voertuigen
Met de resultaten van deze enquête heeft de FEHAC een zeer gedegen antwoord op de vele vragen over het bezit en het gebruik van klassieke voertuigen. Daarmee kunnen de onderhandelingen met genoemde Ministeries verder worden afgerond.
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is in principe geen voorstander van dagelijks gebruik van klassieke voertuigen; immers, het aantal oldtimer voertuigen dat als dagelijks vervoer wordt gebruikt en toch jarenlang door dezelfde eigenaar in goede conditie wordt gehouden, is minimaal. Verreweg de meeste van de dagelijks gebruikte voertuigen is slecht een zeer kort leven beschoren; wil men echt een oldtimer dagelijks gebruiken, dan zijn de kosten onevenredig veel hoger dan van een modern voertuig. Met het dagelijks gebruik van een klassiek voertuig wordt daarom immers de doelstelling om het historisch mobiel erfgoed te bewaren niet ondersteund.
Mocht u belangstelling hebben om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de MRB vrijstelling en de FEHAC enquête 2012-2013 dan verzoeken wij u vriendelijk zich in te schrijven voor de FEHAC nieuwsbrief. Dat kunt u doen op de FEHAC website: www.fehac.nl (kolom links “FEHAC Nieuwsbrief publiek”)
Met vriendelijke groet,
FEHAC
Bert Pronk,
voorzitter.
Dat is gewoon slecht onderhoud. Mijn Alfa uit 1990 had ook geen punten laatste keer. Dat terwijl ik hoorde dat de Volkswagen groep heel veel problemen heeft met de nieuwe elektronica die wel eens wil falen.quote:Op donderdag 15 november 2012 00:00 schreef T42 het volgende:
[..]
je weet dat er vroeger helemaal geen apk was?
je weet dat er op een oudje minder zit voor de apk.
mijn kever is weer 2 jaar goedgekeurd geen 1 advies punt en steekproef
sta ik naast een alfa uit 1998 waar 30 dingen afgekeurd werden
daarom meeste oldtimers worden bijgehouden.quote:Op maandag 3 december 2012 20:48 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Dat is gewoon slecht onderhoud. Mijn Alfa uit 1990 had ook geen punten laatste keer. Dat terwijl ik hoorde dat de Volkswagen groep heel veel problemen heeft met de nieuwe elektronica die wel eens wil falen.
Merk, Type?quote:Op dinsdag 4 december 2012 00:05 schreef T42 het volgende:
[..]
daarom meeste oldtimers worden bijgehouden.
zoek trouwens een carburateur van een nissan sunny uit 1987
ik denk dat het per motortype verschilt. Nieuw topic?quote:Op dinsdag 4 december 2012 12:03 schreef T42 het volgende:
[..]
geen idee denk dat er niet zoveel keuze is bij die dingen...
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op maandag 3 december 2012 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruiken
gelukkig kan ik 11x 60 dagen doenquote:Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
Dan zou ik er nog eentje bij kopen als ik jouw was.. Elke maand een andere auto.quote:
heb er meer maar die rijden niet of mogen nog niet.quote:Op dinsdag 4 december 2012 15:09 schreef virl3 het volgende:
[..]
Dan zou ik er nog eentje bij kopen als ik jouw was.. Elke maand een andere auto.
Lees eens terug slimmerd; ding staat 9 maanden per jaar stil omdat ik motor rij, zodat jouw geliefde file minder lang is, en ik niet op jou en die 250.000 andere leasehok rijders hoef te gaan staan wachten. Ik verrek het om een koekblik 9 maanden per jaar te betalen terwijl hij staat te rotten voor de deur, en nee, ik rijd ook geen dieselquote:Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
Als je een beetje in de buurt van Eindhoven woont heb ik nog een accu over uit m'n V70.quote:Op dinsdag 4 december 2012 19:17 schreef YoshiBignose het volgende:
NOG 4 DAGEN EN DAN IS HET APK TIJD oh nee oh nee oh nee
Nou ja wel mooi voor 2 jaar dan... maar ben bang dat het wel wat gaat kosten
Eerst nog maar een accu zien te vinden
Dat is niet echt in de buurtquote:Op dinsdag 4 december 2012 22:23 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Als je een beetje in de buurt van Eindhoven woont heb ik nog een accu over uit m'n V70.Ding zou te zwak zijn voor m'n V70 (gaf nog 11,4 volt aan kennelijk maar startte telkens zonder problemen) dus heb die preventief vervangen. Mag je zo ophalen als je wil.
Weet niet hoe ze zullen kijken als ik m'n auto voor de apk keuring naar ze toe kom slepenquote:Op dinsdag 4 december 2012 21:04 schreef Fer het volgende:
Als er geen accu in zit hoeft ie ook niet vast te zitten, scheelt weer een apk puntje.
zeg dat nou niet want dan komt t42 weer met verhalen dat hij autos laat keuren zonder motorquote:Op dinsdag 4 december 2012 23:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is niet echt in de buurt
[..]
Weet niet hoe ze zullen kijken als ik m'n auto voor de apk keuring naar ze toe kom slepen
quote:Op woensdag 5 december 2012 10:19 schreef densmee het volgende:
[..]
zeg dat nou niet want dan komt t42 weer met verhalen dat hij autos laat keuren zonder motor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |