abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119837995
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 11:56 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Afgezien van het hoge big brother gehalte als ze de controle middels een kastje gaan doen, noem eens wat nadelen dan?
Je noemt zelf al een aardig nadeel nietwaar? Daarnaast moet er een enorme infrastructuur opgetuigd worden die foutgevoelig is en verder niets aan toegevoegde waarde oplevert.
pi_119838922
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 11:56 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Afgezien van het hoge big brother gehalte als ze de controle middels een kastje gaan doen, noem eens wat nadelen dan?
Een kilometer kastje zal 't gok ik niet gaan worden gezien de technische implicaties en de ambtelijke molens die ervoor nodig zijn. Staat niet in verhouding met 't aantal auto's waarvoor 't gebruikt moet gaan worden of ze moeten 't breed gaan invoeren voor alle auto's en dat staat niet in 't regeer akkoord.

Dan is 't de vraag wil men de (ook) ambtelijke molen van 30 of 60 dagen kaart hebben of gooien ze stomweg de leeftijd 30 en 35 jaar) omhoog? Ik gok op de laatste, ook omdat de 30 jaar ook de klassieker leeftijd is bij onze oosterburen. Is wel zo handig natuulijk voor ons als bijna duitse deelstaat.. >:)
Dit is een Signature....
  zondag 2 december 2012 @ 12:52:08 #153
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_119838930
Wat als je in het buitenland rijdt?
Wat als de apparatuur defect is? Wat als de computer eruit ligt?
Etc etc?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_119839100
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 12:52 schreef daNpy het volgende:
Wat als je in het buitenland rijdt?
Wat als de apparatuur defect is? Wat als de computer eruit ligt?
Etc etc?
Yep dat bedoel ik.. Gaat 'm ech nie worden.. Dat is een ICT project namelijk, en omdat in te voeren voor 2014 door de overheid... De kans dat Friso weer wakker wordt en zegt dat hij zin heeft in skieen is groter.
Dit is een Signature....
pi_119839818
Misschien moeten ze het toch maar gewoon in de wegenbelasting stoppen, met een dalende accijns naarmate je dichter bij de grens komt. Dat klinkt oneerlijk, maar in de gebieden langs de grens zijn zowel filedruk als infra-investeringen minder dan in de randstad. En de salarissen liggen er ook nog eens lager.

Op die manier heb je een heel eenvoudig system dat het grote bezwaar van tanktoerisme onderuit haalt.
  zondag 2 december 2012 @ 13:30:16 #156
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_119839877
Wat een raar idee. Laat dan maar een paar pomphouders in Enschede over de kop gaan; verder is er nl. geen enkel "bezwaar" tegen tanktoerisme.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_119839960
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 13:30 schreef Hyperdude het volgende:
Wat een raar idee. Laat dan maar een paar pomphouders in Enschede over de kop gaan; verder is er nl. geen enkel "bezwaar" tegen tanktoerisme.
Dat is er wel. Heel veel zinloze km's, en daarbij is niemand erbij gebaat als in een straal van 50 km van de grens zo goed als geen enkel tankstation meer te vinden is. Ook de overheid niet trouwens, want minder accijns op de normale hoeveelheid benzine is altijd nog meer dan de volle mep accijns op bijna niets.

Daarbij was tanktoerisme tot nu toe juist de reden bij uitstek om wegenbelasting niet via de accijns de regelen en krampachtig naar vreemde oplossingen zoals rekeningrijden te zoeken.
pi_119840433
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 13:27 schreef CafeRoker het volgende:
Misschien moeten ze het toch maar gewoon in de wegenbelasting stoppen, met een dalende accijns naarmate je dichter bij de grens komt. Dat klinkt oneerlijk, maar in de gebieden langs de grens zijn zowel filedruk als infra-investeringen minder dan in de randstad. En de salarissen liggen er ook nog eens lager.

Op die manier heb je een heel eenvoudig system dat het grote bezwaar van tanktoerisme onderuit haalt.
De bedragen zijn niet wereldschokkend maar hebben we al.. 't scheelt zo een 10tje per kwartaal of je in Drenthe of Zuidholland woont..
Dit is een Signature....
pi_119845106
En ja ik heb voor de 30 dagen kaart gekozen, omdat ik voor "normaal gebruik" ritjes mijn normale auto gebruik en een klassieker puur recreatief bezit en behoud, btw hij is van 1988 dus hoop ik zo sneller kans te maken op de oldtimer status.

Iemand die het zo prettig vindt om zeer regelmatig erin te rijden betaald er ook wat meer voor. Nogmaals mijn mening is niet dat de auto MRB vrij moet zijn omdat ie oud is, MRB vrijstelling moet zijn omdat hij niet voor "normaal gebruik" is maar omdat puur om te conserveren en te behouden voor de sloop.
.
  zondag 2 december 2012 @ 19:42:01 #160
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_119851169
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 13:27 schreef CafeRoker het volgende:
Misschien moeten ze het toch maar gewoon in de wegenbelasting stoppen, met een dalende accijns naarmate je dichter bij de grens komt. Dat klinkt oneerlijk, maar in de gebieden langs de grens zijn zowel filedruk als infra-investeringen minder dan in de randstad. En de salarissen liggen er ook nog eens lager.

Op die manier heb je een heel eenvoudig system dat het grote bezwaar van tanktoerisme onderuit haalt.
Gelul, hier in noord Limbabwe heb je ook gewoon files, en toevallig zijn ze hier al een heel poosje bezig om de waalbrug te verbreden, en dat is geen projectje van een paar miljoen :N Tevens krijgen de beide nabijgelegen knooppunten ook een dikke verbouwing om de extra rijstroken te kunnen handelen.
Is natuurlijk niet zo gek als wat ze al een poosje op de A27/28 aan het doen zijn, maar dit kost wel een paar belastingknaken.

En voordat ze in DH die 20 ¤ct per liter terug hebben gegeven die het scheelt als je in .de tankt, zijn we oud en grijs, en rijden we met zijn allen al lang en breed op elektra :') Toevallig gisteren de Cupra nog volgegooid met benzeen voor 1,50 EYPO, en dat is nog geen 10 minuten rijden over de grens, en bij de Schelp ook nog, dus nog niet eens witte pomp rommel.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_119851862
¤1,50? Wtf.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 2 december 2012 @ 20:07:11 #162
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_119852151
Vrijdag nog getankt voor ¤1,22 :P
Ook Shell.
Normaal tank ik altijd de goedkoopste. Benzine=benzine :)

on-topic: ik verwacht dat er helemaal geen gratis regeling meer komt.Betalen per dag of afstand zal het wel worden; en dat brengt zodanige uitvoeringskosten mee, dat we "gratis" kunnen vergeten..
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_119852177
quote:
14s.gif Op zondag 2 december 2012 19:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Gelul, hier in noord Limbabwe heb je ook gewoon files, en toevallig zijn ze hier al een heel poosje bezig om de waalbrug te verbreden, en dat is geen projectje van een paar miljoen :N Tevens krijgen de beide nabijgelegen knooppunten ook een dikke verbouwing om de extra rijstroken te kunnen handelen.
Is natuurlijk niet zo gek als wat ze al een poosje op de A27/28 aan het doen zijn, maar dit kost wel een paar belastingknaken.

En voordat ze in DH die 20 ¤ct per liter terug hebben gegeven die het scheelt als je in .de tankt, zijn we oud en grijs, en rijden we met zijn allen al lang en breed op elektra :') Toevallig gisteren de Cupra nog volgegooid met benzeen voor 1,50 EYPO, en dat is nog geen 10 minuten rijden over de grens, en bij de Schelp ook nog, dus nog niet eens witte pomp rommel.
en bij eindhoven hebben ze een compleet nieuwe snelweg aangelegd een paar jaar geleden, nu zijn ze met een enorm project bezig waarbij de snelweg onder maastricht door moet gaan lopen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_119852482
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 16:42 schreef Fer het volgende:
En ja ik heb voor de 30 dagen kaart gekozen, omdat ik voor "normaal gebruik" ritjes mijn normale auto gebruik en een klassieker puur recreatief bezit en behoud, btw hij is van 1988 dus hoop ik zo sneller kans te maken op de oldtimer status.
Foto pls? ff beoordelen of dezen autokoetsch wel de status oldtimer verdient.. :D
Dit is een Signature....
pi_119853727
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:07 schreef densmee het volgende:

[..]

en bij eindhoven hebben ze een compleet nieuwe snelweg aangelegd een paar jaar geleden, nu zijn ze met een enorm project bezig waarbij de snelweg onder maastricht door moet gaan lopen
Dat weet ik, en tegelijkertijd is de halve a2 flink verbreed tot het formaat dat je er haast in de breedte voetbal kunt spelen en heeft men ook weer wilde plannen voor utrecht. Uiteindelijk wordt overal geld uitgegeven en dat ontken ik ook niet maar de nadruk van de fileproblematiek ligt in de randstad. Daarnaast liggen de lonen daar gemiddeld hoger en zou het perfect in het nivelleringsplaatje passen :+

Uiteindelijk is het vervelende ook gewoon dat de perfecte oplossing niet bestaat, en van de suboptimale is dit best een aardige.

Los van bovenstaande ben ik van mening dat men meer geld uit het autogebruik probeert te persen dan redelijkerwijs mogelijk, met als gevolg uitwassen dat mensen in traktordiesels die ouder dan de bestuurder zelf zijn gaan rijden. Buiten een beperkte groep liefhebbers kun je dat toch moeilijk natuurlijk gedrag noemen.

[ Bericht 9% gewijzigd door CafeRoker op 02-12-2012 20:51:01 ]
pi_119855648
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:41 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat weet ik, en tegelijkertijd is de halve a2 flink verbreed tot het formaat dat je er haast in de breedte voetbal kunt spelen en heeft men ook weer wilde plannen voor utrecht. Uiteindelijk wordt overal geld uitgegeven en dat ontken ik ook niet maar de nadruk van de fileproblematiek ligt in de randstad. Daarnaast liggen de lonen daar gemiddeld hoger en zou het perfect in het nivelleringsplaatje passen :+

Uiteindelijk is het vervelende ook gewoon dat de perfecte oplossing niet bestaat, en van de suboptimale is dit best een aardige.

Los van bovenstaande ben ik van mening dat men meer geld uit het autogebruik probeert te persen dan redelijkerwijs mogelijk, met als gevolg uitwassen dat mensen in traktordiesels die ouder dan de bestuurder zelf zijn gaan rijden. Buiten een beperkte groep liefhebbers kun je dat toch moeilijk natuurlijk gedrag noemen.
de lonen liggen hoger omdat alles hier al duurder is.
  zondag 2 december 2012 @ 21:31:54 #167
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_119856673
¤ 1,50 voor E98? Dat is idd wel goedkoop!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_119856939
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

de lonen liggen hoger omdat alles hier al duurder is.
klopt, dus de benzineaccijns is nu relatief gezien te laag :+
pi_119857555
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

klopt, dus de benzineaccijns is nu relatief gezien te laag :+
nee, de woonlasten zijn relatief hoog.
  maandag 3 december 2012 @ 00:05:15 #170
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_119864209
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 21:31 schreef daNpy het volgende:
¤ 1,50 voor E98? Dat is idd wel goedkoop!
Ik zit net te gluren, maar ik vergiste me; het is 153.9 om precies te zijn, 149.9 is voor E10 ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_119864383
Net in een vriend zijn Jetta mk2 getankt voor 1,55. 5 minuten over de grens.. 8-)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_119864842
Ik laatst aan de snelweg excellium getankt ¤1.90 per liter. Gewoon omdat het kan :') stelletje grafsloebers.
Facts don't care about your feelings
  maandag 3 december 2012 @ 12:05:22 #173
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_119874887
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 00:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik zit net te gluren, maar ik vergiste me; het is 153.9 om precies te zijn, 149.9 is voor E10 ;)
Neem voor mij maar een jerrycannetje mee volgende keer :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 3 december 2012 @ 12:31:32 #174
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_119875739
Wat ik me nou trouwens afvraag he; ik rijd oldtimer omdat ik eigenlijk 90% van de tijd motor rijd, en dus geen zin heb om MRB te betalen omdat het hok 90% van de tijd stil staat. Straks komt die 60 dagen kaart (gaan we effe gemakshalve vanuit), maar dat is me eigenlijk nét te weinig. Als ik nou 2 oldies neem, kan ik dan 2 keer 60 dagen gaan tuffen? (met allebei 60 dagen per jaar), of mag je in totaal 60 dagen per jaar in een klassieker rondhobbelen?
Want dan neemt captain obvious er natuurlijk gewoon 2; een 190/2.5D voor de mucho woon/werk kilometer ritjes op de winterdag, en een S500 voor de boodschapjes en om de pooier uit te hangen de Schelp te sponsoren als ik daar per ongeluk effe zin in heb :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_119876201
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 12:31 schreef Sounddragon het volgende:
Wat ik me nou trouwens afvraag he; ik rijd oldtimer omdat ik eigenlijk 90% van de tijd motor rijd, en dus geen zin heb om MRB te betalen omdat het hok 90% van de tijd stil staat. Straks komt die 60 dagen kaart (gaan we effe gemakshalve vanuit), maar dat is me eigenlijk nét te weinig. Als ik nou 2 oldies neem, kan ik dan 2 keer 60 dagen gaan tuffen? (met allebei 60 dagen per jaar), of mag je in totaal 60 dagen per jaar in een klassieker rondhobbelen?
Want dan neemt captain obvious er natuurlijk gewoon 2; een 190/2.5D voor de mucho woon/werk kilometer ritjes op de winterdag, en een S500 voor de boodschapjes en om de pooier uit te hangen de Schelp te sponsoren als ik daar per ongeluk effe zin in heb :7
Volgens mij zal het wel die kant uit gaan, maar er is nog niet gezegd dat zo'n 60 dagen kaart ook gratis of bijna gratis zal zijn.
  maandag 3 december 2012 @ 13:17:48 #176
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_119877077
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:46 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Volgens mij zal het wel die kant uit gaan, maar er is nog niet gezegd dat zo'n 60 dagen kaart ook gratis of bijna gratis zal zijn.
Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruiken -O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_119877332
Als je 60 dagen op vakantie kan dan maakt die belasting ook niet meer uit :P

Maar ik vind die hele dagenkaart alsnog omslachtig en te duur in de naleving.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 3 december 2012 @ 14:07:46 #178
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_119878790
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 13:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je 60 dagen op vakantie kan dan maakt die belasting ook niet meer uit :P

Maar ik vind die hele dagenkaart alsnog omslachtig en te duur in de naleving.
Als ik op zaterdagmiddag effe boodschappen wil doen, is de verleiding natuurlijk wel héél groot om effe te 'vergeten' om hem aan te melden.

= Sowieso zonde natuurlijk, voor die paar kutkilometer O-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 3 december 2012 @ 14:45:49 #179
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_119880162
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 13:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruiken -O-
Alleen op vertrek en terugkomst datum aanmelden :P
Wel zorgen dat je verzekering dan geldig is in de tussentijd :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_119887538
Ja ik snap het argument dat 60! dagen te weinig is, dat is gewoon regelmatig gebruik maken van de auto. Waarom denk je nog recht te hebben op vrijstelling.

En kom niet met ik betaal genoeg belasting wat dat doen er wel meer.

En ook niet ik ben liefhebber, ook dat zijn er genoeg die liefhebber zijn van een jonge sport/fun-wagen.

Maare zet je toch gewoon de 2e oldtimer op naam van het vrouwtje.
.
pi_119894353
quote:
Bunnik, december 2012



Beste klassieker liefhebber,



De kort geleden geopende mini-enquête op zowel de FEHAC als op de KNAC website heeft bij sommige klassieker liefhebbers reacties opgeroepen. We kunnen helaas niet op elke reactie persoonlijk antwoord geven. Daarom dit algemene antwoord.



In nauwe samenwerking met elkaar hebben de KNAC en de FEHAC deze mini-enquête gehouden. De enquête was nodig omdat beide partijen in gesprek zijn met het ministerie van Financiën over de MRB vrijstelling voor voertuigen van 25 jaar en ouder.

Ik benadruk daarbij, dat de discussie vooral gaat over oldtimer auto’s die in dagelijks gebruik zijn, die veel kilometers maken en meestal voorzien zijn van een dieselmotor. Omdat dit dagelijks gebruik (van diesels) door de verschillende ministeries wordt gezien als oneigenlijk gebruik en daar tegen, vanuit milieuoverwegingen, terecht bedenkingen kunnen worden gemaakt. Omdat de overheid nog geen mogelijkheden ziet om die specifieke groep ‘belastingontwijkers’ (die hun oldtimer overigens zelden als ‘erfgoed van de weg’ zien en behandelen) aan te pakken, is een regeling bedacht die alle oldtimereigenaren aanpakt. De in de loop der jaren door de FEHAC verzamelde gegevens betreffen vooral de echte oldtimerliefhebber. De huidige enquête moet snel inzicht geven in het werkelijke gebruik van hun oldtimer door oldtimer liefhebbers.



Nog maar enkele weken geleden werden wij allen verrast door de voorgenomen totale afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dankzij intensief lobby werk heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor het zoeken naar een oplossing om de echte liefhebbers te ontzien, en zitten we nu al weer een tafel in Den Haag. Echter, de ‘window of opportunity’ is zeer beperkt. Vandaar de behoefte om snel actuele en aanvullende informatie te verzamelen.



Om snel een eerste indicatie te krijgen hoe eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde (alternatieve) situaties denken is deze mini-enquête opgezet. Met het oog op de urgentie is er geen tijd voor een uitgebreid en gedegen onderzoek, maar is er dingend behoefte aan een dergelijke snelle inventarisatie die ons waardevolle input levert. Het geeft ons, de vertegenwoordigers van de FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI en de FOCWA een eerste indicatie hoe de eigenaren van klassieke voertuigen over bepaalde punten denken. Die resultaten zijn zeer voorlopig maar wel op dit moment bruikbaar bij de eerste onderhandelingen en gesprekken met het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Milieu en Infrastructuur. U moet de vragen en de te geven antwoorden dan ook in dat licht bezien. Een eerste indicatie van meningen en niet meer.



Grote FEHAC enquête 2012 - 2013

De FEHAC zal een veel uitgebreidere enquête vanaf 15 december a.s. op een website openen. Met deze uitgebreide enquête wil de FEHAC een soortgelijke enquête uit 2006 een vervolg geven. In deze enquête zijn er veel meer vragen en antwoord mogelijkheden opgenomen over het bezit en gebruik van klassieke voertuigen opgenomen. Het betreft dan zowel klassieke personenauto’s, -bedrijfswagens als –tweewielers. Kortom alle soorten klassieke voertuigen

Met de resultaten van deze enquête heeft de FEHAC een zeer gedegen antwoord op de vele vragen over het bezit en het gebruik van klassieke voertuigen. Daarmee kunnen de onderhandelingen met genoemde Ministeries verder worden afgerond.



De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.



De FEHAC is in principe geen voorstander van dagelijks gebruik van klassieke voertuigen; immers, het aantal oldtimer voertuigen dat als dagelijks vervoer wordt gebruikt en toch jarenlang door dezelfde eigenaar in goede conditie wordt gehouden, is minimaal. Verreweg de meeste van de dagelijks gebruikte voertuigen is slecht een zeer kort leven beschoren; wil men echt een oldtimer dagelijks gebruiken, dan zijn de kosten onevenredig veel hoger dan van een modern voertuig. Met het dagelijks gebruik van een klassiek voertuig wordt daarom immers de doelstelling om het historisch mobiel erfgoed te bewaren niet ondersteund.



Mocht u belangstelling hebben om op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rondom de MRB vrijstelling en de FEHAC enquête 2012-2013 dan verzoeken wij u vriendelijk zich in te schrijven voor de FEHAC nieuwsbrief. Dat kunt u doen op de FEHAC website: www.fehac.nl (kolom links “FEHAC Nieuwsbrief publiek”)



Met vriendelijke groet,

FEHAC



Bert Pronk,

voorzitter.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_119895082
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 00:00 schreef T42 het volgende:

[..]

je weet dat er vroeger helemaal geen apk was?
je weet dat er op een oudje minder zit voor de apk.
mijn kever is weer 2 jaar goedgekeurd geen 1 advies punt en steekproef
sta ik naast een alfa uit 1998 waar 30 dingen afgekeurd werden :')
Dat is gewoon slecht onderhoud. Mijn Alfa uit 1990 had ook geen punten laatste keer. Dat terwijl ik hoorde dat de Volkswagen groep heel veel problemen heeft met de nieuwe elektronica die wel eens wil falen.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:05:41 #183
53151 T42
Pinball Wizard
pi_119904827
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 20:48 schreef Yoda87 het volgende:

[..]

Dat is gewoon slecht onderhoud. Mijn Alfa uit 1990 had ook geen punten laatste keer. Dat terwijl ik hoorde dat de Volkswagen groep heel veel problemen heeft met de nieuwe elektronica die wel eens wil falen.
daarom meeste oldtimers worden bijgehouden.

zoek trouwens een carburateur van een nissan sunny uit 1987
pi_119907613
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 00:05 schreef T42 het volgende:

[..]

daarom meeste oldtimers worden bijgehouden.

zoek trouwens een carburateur van een nissan sunny uit 1987
Merk, Type?
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  dinsdag 4 december 2012 @ 12:03:24 #185
53151 T42
Pinball Wizard
pi_119913255
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 07:50 schreef powerflux het volgende:

[..]

Merk, Type?
geen idee denk dat er niet zoveel keuze is bij die dingen...
pi_119914895
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 12:03 schreef T42 het volgende:

[..]

geen idee denk dat er niet zoveel keuze is bij die dingen...
ik denk dat het per motortype verschilt. Nieuw topic?
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:58:56 #187
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_119918724
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 13:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, anders heeft het ding 0,0 zin; dat idee is er om de liefhebbers te sparen. Ik vind 60 dagen trouwens ook al krap; sommige ekte liefhebbers rijden de hele zomer door van de ene meeting naar de andere. Of bijvoorbeeld mensen die ermee op vakantie gaan.. die zijn dan mooi genaaid; kun je hem de rest van het jaar niet gebruiken -O-
Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 4 december 2012 @ 15:06:20 #188
53151 T42
Pinball Wizard
pi_119918921
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
gelukkig kan ik 11x 60 dagen doen
pi_119918997
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:06 schreef T42 het volgende:

[..]

gelukkig kan ik 11x 60 dagen doen
Dan zou ik er nog eentje bij kopen als ik jouw was.. Elke maand een andere auto. :P
Dit is een Signature....
  dinsdag 4 december 2012 @ 15:12:18 #190
53151 T42
Pinball Wizard
pi_119919084
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 15:09 schreef virl3 het volgende:

[..]

Dan zou ik er nog eentje bij kopen als ik jouw was.. Elke maand een andere auto. :P
heb er meer maar die rijden niet of mogen nog niet.
van die 11 rijden er trouwens ook maar 3 :')
pi_119925544
Ja dus dat wordt lobbyen voor 30/60 dagen per BSN, anders staan er straks 6 MB Diesels hier pp in de straat.
.
pi_119928055
NOG 4 DAGEN EN DAN IS HET APK TIJD oh nee oh nee oh nee ;(

Nou ja wel mooi voor 2 jaar dan... maar ben bang dat het wel wat gaat kosten ;(

Eerst nog maar een accu zien te vinden ;(
Facts don't care about your feelings
pi_119933274
Als er geen accu in zit hoeft ie ook niet vast te zitten, scheelt weer een apk puntje.
.
pi_119933413
Precies. Slechte ruitenwissers? voorruit eruit.

anyway, succes!
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  dinsdag 4 december 2012 @ 21:21:37 #195
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_119934249
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
Lees eens terug slimmerd; ding staat 9 maanden per jaar stil omdat ik motor rij, zodat jouw geliefde file minder lang is, en ik niet op jou en die 250.000 andere leasehok rijders hoef te gaan staan wachten. Ik verrek het om een koekblik 9 maanden per jaar te betalen terwijl hij staat te rotten voor de deur, en nee, ik rijd ook geen diesel :*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_119937954
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:17 schreef YoshiBignose het volgende:
NOG 4 DAGEN EN DAN IS HET APK TIJD oh nee oh nee oh nee ;(

Nou ja wel mooi voor 2 jaar dan... maar ben bang dat het wel wat gaat kosten ;(

Eerst nog maar een accu zien te vinden ;(
Als je een beetje in de buurt van Eindhoven woont heb ik nog een accu over uit m'n V70. :P Ding zou te zwak zijn voor m'n V70 (gaf nog 11,4 volt aan kennelijk maar startte telkens zonder problemen) dus heb die preventief vervangen. Mag je zo ophalen als je wil. :+
pi_119942110
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 22:23 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Als je een beetje in de buurt van Eindhoven woont heb ik nog een accu over uit m'n V70. :P Ding zou te zwak zijn voor m'n V70 (gaf nog 11,4 volt aan kennelijk maar startte telkens zonder problemen) dus heb die preventief vervangen. Mag je zo ophalen als je wil. :+
Dat is niet echt in de buurt :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 21:04 schreef Fer het volgende:
Als er geen accu in zit hoeft ie ook niet vast te zitten, scheelt weer een apk puntje.
Weet niet hoe ze zullen kijken als ik m'n auto voor de apk keuring naar ze toe kom slepen :')
Facts don't care about your feelings
pi_119947922
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is niet echt in de buurt :P

[..]

Weet niet hoe ze zullen kijken als ik m'n auto voor de apk keuring naar ze toe kom slepen :')
zeg dat nou niet want dan komt t42 weer met verhalen dat hij autos laat keuren zonder motor
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_119960687
Dat is wel vet stoer, ben benieuwd.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_119962696
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:19 schreef densmee het volgende:

[..]

zeg dat nou niet want dan komt t42 weer met verhalen dat hij autos laat keuren zonder motor
:')
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  woensdag 5 december 2012 @ 18:49:57 #201
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119965487
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:58 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je er zoveel mee rijdt dan betaal je ook maar gewoon de wegenbelasting. Zo moeilijk is dat toch niet?
En anders heb je 60 dagen om gratis te rijden.
wat een argument :')
  donderdag 6 december 2012 @ 08:56:28 #202
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_119985881
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 18:49 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

wat een argument :')
Ja dat is toch een prima argument? wtf. je hebt 60 dagen om te rijden en als dat niet genoeg is ga je gewoon wegenbelasting betalen.
Toen ik nog een auto had haalde ik de 60 dagen per jaar niet eens en daar betaalde ik ook de volle mep aan wegenbelasting voor, is dat dan wel eerlijk?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 6 december 2012 @ 18:37:10 #203
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_120005163
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 08:56 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ja dat is toch een prima argument? wtf. je hebt 60 dagen om te rijden en als dat niet genoeg is ga je gewoon wegenbelasting betalen.
Toen ik nog een auto had haalde ik de 60 dagen per jaar niet eens en daar betaalde ik ook de volle mep aan wegenbelasting voor, is dat dan wel eerlijk?
Lees je even in waarom ze geen belasting betaalden...
  donderdag 6 december 2012 @ 18:37:51 #204
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_120005184
en jouw argument is puur gebaseerd op "ik moest x dus jullie moeten y :( :'( "
pi_120005209
al die mensen die afgelopen paar jaar veel tijd en geld hebben gestoken in een stinkende mercedes diesel uit duitsland. heerlijk dit, pure gerechtigheid _O_
pi_120007960
Tis alleen jammer dat de goeden weer onder de kwaden moeten lijden. ;(
  donderdag 6 december 2012 @ 20:01:46 #207
53151 T42
Pinball Wizard
pi_120009296
auto's van 30 jaar en ouder kun je straks ook niet meer bij elke RDW station invoeren
pi_120078880
Wat dus eigenlijk een stille hint is dat de MRB-vrijstelling op 30 jaar komt te liggen (zou het sowieso zijn in 2021, maar goed). Maar vind het beetje een rare maatregel. :P
pi_120079724
Tja je hoort er nu weinig meer over.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_120080735
Stilte voor de 30 jarige storm?
Dit is een Signature....
pi_120081180
Denk wel dat ze een simpele regel verzinnen om mensen met een jaren 80 barrel op diesel belasting te laten betalen.
.
pi_120081226


[ Bericht 100% gewijzigd door Fer op 08-12-2012 20:09:37 (Kinderen Grr....) ]
.
pi_120083682
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 18:47 schreef Fer het volgende:
Denk wel dat ze een simpele regel verzinnen om mensen met een jaren 80 barrel op diesel belasting te laten betalen.
Dat sowieso. Maar het verhogen van de leeftijdsgrens heeft geen enkel zin: dan gaan die jaren 80-barrels naar eind jaren 70-diesels en worden de jaren 80-dingen geschorst tot ze belastingvrij zijn. Oftewel: het probleem wordt enkel uitgesteld. ;)
pi_120083966
Ik weet alleen niet of je liefhebbers van de MB 508D hun plezier ontneemt. Deze bussen worden ampers als daily ingezet.
.
pi_120083989
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 20:06 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Dat sowieso. Maar het verhogen van de leeftijdsgrens heeft geen enkel zin: dan gaan die jaren 80-barrels naar eind jaren 70-diesels en worden de jaren 80-dingen geschorst tot ze belastingvrij zijn. Oftewel: het probleem wordt enkel uitgesteld. ;)
Tja geen enkele oplossing is waterdicht.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_120084039
Momenteel is een goed en goedkoop aanbod van Mercedessen uit de jaren 80 op diesel, voornamelijk uit duitsland waar ze de umweltzone niet meer in mogen.
.
pi_120088006
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 december 2012 20:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Tja geen enkele oplossing is waterdicht.
Met brandstoftoeslag zou je er zijn: benzine belastingvrij houden en LPG en diesel is dan de brandstoftoeslag betalen. Eigenlijk zoals ze van plan waren voor auto's van 1987 en jonger, maar dan voor alle oldtimers. Dat ontmoedigt dagelijks gebruik en als je toch perse op LPG of diesel wil rijden betaal je toch iets. En dat geld kan dan weer voor milieu-compensatie gebruikt worden (immers: het oldtimergebeuren zou afgeschaft worden uit milieu-oogpunt). :)
pi_120089058
Dan krijg je weer de discussie over het feit dat LPG per definitie milieu-vriendelijker is. En als we het daar toch over hebben dan is het hele systeem sowieso hypocriet.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_120089155
LPG is helemaal niet milieuvriendelijker, tenzij je een electronisch geregelde en/of lambda-gestuurde LPG-installatie hebt. :P Het overgrote deel van de LPG-installaties in oldtimers is ongeregelde goedkope bras die net zoveel uitstoot als een motor met carburateur op benzine, heb je een injectie-auto die op LPG met traditionele verdamper rijdt dan zou 'ie op benzine (met injectie dus) vele malen schoner zijn. ;)
pi_120201110
wel mooi al die zeikerds hier. straks gaan ze kleine auto's belasten als grote auto's omdat ze effectief bijna even veel file veroorzaken. gaan ze huilen ^O^
  dinsdag 11 december 2012 @ 19:30:25 #221
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_120201417
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 21:51 schreef Bart-Willem het volgende:
Met brandstoftoeslag zou je er zijn: benzine belastingvrij houden
Not sure if kidding...
censuur :O
pi_120204120
Dat meen ik serieus, immers: de veelrijders die het om het goedkope rijden doen gaan echt geen oldtimers meer rijden omdat 't lekker goedkoop is (wat 't op LPG en diesel wel was). Het is niet voor niets dat deze regeling al voor auto's van 1987 en later zou gaan gelden he. :P
  dinsdag 11 december 2012 @ 20:55:27 #223
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_120205438
Ik reed vandaag in de spits weer achter zo'n belastingontduiker in zijn stink Mercedes met drie letterig kenteken, de stank sloeg direct op mijn longen :r

Ik heb de stinkbom maar snel ingehaald. De profiteurs dienen keihard aangepakt te worden, de hobbyist moet ontzien worden. Ik ben benieuwt wat eruit komt.
pi_120464438
De Fehac heeft nu een nieuwe enquete online gezet die gelukkig een stuk beter is dan de oude! :) Zie www.fehac.eu.

Ik vind de mogelijke opties nu een stuk beter: niet alleen de dagenkaart of het achterlijke verhogen van de leeftijdsgrens naar 30 jaar en 35 jaar voor diesels (dat is in mijn ogen echt het uitstellen van het probleem, of de Benz-rijders ruilen hun 86'er om voor een 79'er) maar gelukkig nu ook meer opties.

De beste vind ik: oldtimerkenteken voor 25 jaar en ouder voor 200 Euro per jaar (wel verplicht 1e auto hebben die belastingplichtig is zo stond er ook vermeld). Ja: het kost wat meer dan we nu betalen (nu betalen we niets maar goed: het is veel beter dan de volle mep moeten betalen) maar het is veruit de beste optie zonder gezeik: als je voor 17 Euro per maand met al het geneuzel klaar bent vind ik het best en kunnen ook de jaren 80-auto's (zoals veel 240's en 740's, 780's etc) mooi belasting vrij blijven. :) Dus die heb ik mooi een 1 gegeven (1 is belangrijk, 5 minst belangrijk en als je de rest buiten beschouwing laat tellen ze niet eens mee).

En voor de grapjassen die roepen: "ja maar die 200 Euro geldt dan ook voor de goedkope dieselaars", dat klopt maar aangezien meerdere steden van plan zijn om met milieu-zones te gaan werken worden die Benzjes sowieso met pek en veren weggejaagd straks. :P En: de goedkoop-rijders zullen 200 Euro ook wel teveel vinden, zeker als ze verplicht een 1e auto moeten hebben die wél belastingplichtig is. :+
  dinsdag 18 december 2012 @ 16:56:00 #225
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_120465377
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 16:32 schreef Bart-Willem het volgende:
De Fehac heeft nu een nieuwe enquete online gezet die gelukkig een stuk beter is dan de oude! :) Zie www.fehac.eu.

Ik vind de mogelijke opties nu een stuk beter: niet alleen de dagenkaart of het achterlijke verhogen van de leeftijdsgrens naar 30 jaar en 35 jaar voor diesels (dat is in mijn ogen echt het uitstellen van het probleem, of de Benz-rijders ruilen hun 86'er om voor een 79'er) maar gelukkig nu ook meer opties.

De beste vind ik: oldtimerkenteken voor 25 jaar en ouder voor 200 Euro per jaar (wel verplicht 1e auto hebben die belastingplichtig is zo stond er ook vermeld). Ja: het kost wat meer dan we nu betalen (nu betalen we niets maar goed: het is veel beter dan de volle mep moeten betalen) maar het is veruit de beste optie zonder gezeik: als je voor 17 Euro per maand met al het geneuzel klaar bent vind ik het best en kunnen ook de jaren 80-auto's (zoals veel 240's en 740's, 780's etc) mooi belasting vrij blijven. :) Dus die heb ik mooi een 1 gegeven (1 is belangrijk, 5 minst belangrijk en als je de rest buiten beschouwing laat tellen ze niet eens mee).

En voor de grapjassen die roepen: "ja maar die 200 Euro geldt dan ook voor de goedkope dieselaars", dat klopt maar aangezien meerdere steden van plan zijn om met milieu-zones te gaan werken worden die Benzjes sowieso met pek en veren weggejaagd straks. :P En: de goedkoop-rijders zullen 200 Euro ook wel teveel vinden, zeker als ze verplicht een 1e auto moeten hebben die wél belastingplichtig is. :+
Als ik een lease-auto heb, telt dat dan ook als 1e auto? :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')