FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Navigatiesysteem deugt niet in "nieuwe" 2e handsauto
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 11:40
Misschien weet 1 van jullie dit:

Ik heb een aantal weken geleden een 2e hands auto gekocht bij een erkende dealer. Gedurende een aantal weken kwamen er een aantal klachten: accu leeg, navigatiesysteem dat startte uit zichzelf, etc. We zijn een aantal keren naar onze eigen dealer gegaan, en zij konden het probleem niet echt vinden, maar ze dachten wel dat er iets met het ingebouwde navigatiesysteem kon zijn. We hebben dit gemeld bij de dealer waar we de auto gekocht hadden, en zij meldden ons (nadat zij navraag hadden gedaan) dat inderdaad het probleem bij het slechte navigatiesysteem kon liggen. Als oplossing boden zij ons een TomTom aan. Wij hebben nog niks geaccepteerd. Wij hebben onze dealer gebeld en daar gaven ze ook toe dat het navigatiesysteem inderdaad niet deugt (ook bij andere modellen van hetzelfde bouwjaar en hetzelfde type). Lettelrijk gezegd door onze dealer: het is net playmobil.

Wij willen eigenlijk een nieuw ingebouwd navigatiesysteem (want dat was ook een reden dat we voor deze auto kozen) hebben en geen TomTom dat je ergens aan moet bevestigen. Dit nieuw ingebouwd navigatiesysteem is echter een stuk duurder (heeft onze dealer al gezegd) en niet het ingebouwd systeem wat bij deze auto origineel hoort.

Wat zijn onze rechten en wat kunnen wij eisen? Zij konden al weten dat het navigatiesysteem niet deugde aangezien dit dus schijnbaar een al langer bestaand probleem is (zegt onze dealer).

Ter info: de garantie is 6 maanden op de auto en daar bevinden wij ons nog in.
monsterd.woensdag 14 november 2012 @ 11:43
Je koopt alsnog een tweedehandse auto, dus de kans dat er problemen naar voren komen zijn groter dan bij het kopen van een splinternieuwe auto.

Je zou de voorwaarden van de garantie moeten doornemen, want het is voor mij eigenlijk logisch dat de garantie recht geeft op reparatie van technischeonderdelen. Wellicht zou je het bij de dealer nog op een 50/50 deal kunnen gooien. Zij betalen 50% van een nieuwe navigatie en jij zelf de rest. Lijkt mij het meest eerlijke.
ElisaBwoensdag 14 november 2012 @ 11:44
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:40 schreef iggyinthehouse het volgende:

Wat zijn onze rechten en wat kunnen wij eisen? Zij konden al weten dat het navigatiesysteem niet deugde aangezien dit dus schijnbaar een al langer bestaand probleem is (zegt onze dealer).

Je kunt ze in elk geval vragen het probleem met de huidige navigatie op te lossen.

Maar het systeem vervangen door een ander, duurder systeem? Lijkt me niet...
TheClown1woensdag 14 november 2012 @ 11:47
Je kunt inderdaad geen duurder systeem van hun eisen. Je zou een oplossing kunnen eisen of inderdaad 50/50 gaan wat betreft een duurder systeem. Als het een bekend probleem is vraag ik me af wat de oplossing zou kunnen zijn behalve dus dat nieuwer en duurder systeem.

Mag ik vragen om welke auto het gaat en welk model?
kovenantwoensdag 14 november 2012 @ 11:49
kijken of je de auto kan inruilen tegen de aankoopwaarde en zo een andere auto opzoeken ?
Yngwiewoensdag 14 november 2012 @ 11:49
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:44 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je kunt ze in elk geval vragen het probleem met de huidige navigatie op te lossen.

Maar het systeem vervangen door een ander, duurder systeem? Lijkt me niet...
Dat dus inderdaad. Je mag natuurlijk wel een oplossing verwachten aangezien de auto nog in de garantieperiode zit. Maar een nieuw ingebouwd system dat beter en duurder is dan dat er af fabriek ingezet is lijkt me ook overdreven. Als je dat toch per se wilt, zul je even op gesprek moeten gaan om te vragen hoe ver de dealer bereid is om te gaan en wat het jullie zelf dan nog kost. Verder is een TomTom echt geen last of zo vind ik, in ieder geval beter dan zo'n Playmobil ding ;) Sowieso zijn kaartupdates van die losse dingen meestal makkelijker/goedkoper dan van veel ingebouwde navigatiesystemen. Plus als je ooit eens een auto huurt o.i.d. kun je makkelijk gewoon je eigen navi pakken.
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 12:07
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:47 schreef TheClown1 het volgende:
Je kunt inderdaad geen duurder systeem van hun eisen. Je zou een oplossing kunnen eisen of inderdaad 50/50 gaan wat betreft een duurder systeem. Als het een bekend probleem is vraag ik me af wat de oplossing zou kunnen zijn behalve dus dat nieuwer en duurder systeem.

Mag ik vragen om welke auto het gaat en welk model?
Sure, Hyundai I30CW uit 2009. Kijk, het ligt niet aan mij dat het duurder gaat worden, maar ik zou wel graag een ingebouwde navigatie willen hebben.

Deze deugt niet, en een ander ingebouwd systeem wordt al snel duurder (zei mijn dealer).
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 12:08
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:49 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Dat dus inderdaad. Je mag natuurlijk wel een oplossing verwachten aangezien de auto nog in de garantieperiode zit. Maar een nieuw ingebouwd system dat beter en duurder is dan dat er af fabriek ingezet is lijkt me ook overdreven. Als je dat toch per se wilt, zul je even op gesprek moeten gaan om te vragen hoe ver de dealer bereid is om te gaan en wat het jullie zelf dan nog kost. Verder is een TomTom echt geen last of zo vind ik, in ieder geval beter dan zo'n Playmobil ding ;) Sowieso zijn kaartupdates van die losse dingen meestal makkelijker/goedkoper dan van veel ingebouwde navigatiesystemen. Plus als je ooit eens een auto huurt o.i.d. kun je makkelijk gewoon je eigen navi pakken.
2 dealers zeggen dat dit probleem niet op te lossen is...ligt echt gewoon aan de slechte kwaliteit van het navigatiesysteem
TheClown1woensdag 14 november 2012 @ 12:11
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:07 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Sure, Hyundai I30CW uit 2009. Kijk, het ligt niet aan mij dat het duurder gaat worden, maar ik zou wel graag een ingebouwde navigatie willen hebben.

Deze deugt niet, en een ander ingebouwd systeem wordt al snel duurder (zei mijn dealer).
Je zou het erop kunnen gooien dat de 'dealbreaker' voor jou de ingebouwde navi was. Wellicht wil verkopende partij daarin meegaan en jou een schappelijk voorstel doen. Ik kan eigenlijk geen wettelijke basis vinden voor het eisen van de nieuwere en betere navi omdat het duurder is.
Cracka-asswoensdag 14 november 2012 @ 12:34
Ik vermoed dat dit probleem niet binnen de garantie valt (als je nog garantie hebt door er een andere partij aan te laten knutselen) maar dat kun je gemakkelijk nakijken. Je zou dan in gesprek kunnen gaan met de verkoper en hopen op enige coulance.

Verder vind ik het een raar verhaal. Een derde partij heeft het onderzocht maar weet het niet zeker. Hebben ze het degelijk onderzocht of niet?
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:08 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

2 dealers zeggen dat dit probleem niet op te lossen is...ligt echt gewoon aan de slechte kwaliteit van het navigatiesysteem
Nee, er staat in de OP dat de verkopende partij zegt dat het aan het navigatiesysteem kan liggen. Hebben zij de auto uberhaupt gezien?
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 12:42
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik vermoed dat dit probleem niet binnen de garantie valt (als je nog garantie hebt door er een andere partij aan te laten knutselen) maar dat kun je gemakkelijk nakijken. Je zou dan in gesprek kunnen gaan met de verkoper en hopen op enige coulance.

Verder vind ik het een raar verhaal. Een derde partij heeft het onderzocht maar weet het niet zeker. Hebben ze het degelijk onderzocht of niet?

[..]

Nee, er staat in de OP dat de verkopende partij zegt dat het aan het navigatiesysteem kan liggen. Hebben zij de auto uberhaupt gezien?
Ja ik geef toe, beetje vreemd verhaal. Zij zijn geen officieel dealer van het merk Hyundai dus in beginsel kwamen ze met dit verhaal. Naar meedere klachten van ons zijn ze bij een bevriende Hyundai dealer gaan vragen, en toen kwam er uit dat het zeker aan het navigatiesysteem ligt.
En ja, ze hebben de auto aan ons verkocht en dus ook gezien.
Cracka-asswoensdag 14 november 2012 @ 12:50
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:42 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Ja ik geef toe, beetje vreemd verhaal. Zij zijn geen officieel dealer van het merk Hyundai dus in beginsel kwamen ze met dit verhaal. Naar meedere klachten van ons zijn ze bij een bevriende Hyundai dealer gaan vragen, en toen kwam er uit dat het zeker aan het navigatiesysteem ligt.
Het autobedrijf heeft dus niet degelijk onderzocht. Men kon het probleem immers 'niet echt vinden' maar heeft wat rondgevraagd bij erkende dealers. Dat klinkt niet erg overtuigend.
quote:
En ja, ze hebben de auto aan ons verkocht en dus ook gezien.
Nadat de klachten zijn ontstaan bedoel ik natuurlijk. Voor de volledigheid: Heeft de verkopende partij het voertuig fysiek onderzocht nadat er klachten zijn ontstaan met de accu en het navigatiesysteem van de betreffende Hyundai?
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 12:54
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:50 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Het autobedrijf heeft dus niet degelijk onderzocht. Men kon het probleem immers 'niet echt vinden' maar heeft wat rondgevraagd bij erkende dealers. Dat klinkt niet erg overtuigend.

[..]

Nadat de klachten zijn ontstaan bedoel ik natuurlijk. Voor de volledigheid: Heeft de verkopende partij het voertuig fysiek onderzocht nadat er klachten zijn ontstaan met de accu en het navigatiesysteem van de betreffende Hyundai?
Nope alleen maar "verhalen" gehoord van onze eigen erkende Hyundai dealer.
Probleem is ook dat de verkopende partij zich bevindt aan de andere kant van het land.
Wintermanwoensdag 14 november 2012 @ 12:56
Je kan helemaal niets eisen. Je zal 6 maanden Bovag garantie hebben en die garantie geldt niet voor accessoires/toebehoren.

Het aanbod van een TomTom is meer dan redelijk.
123hopsaflopswoensdag 14 november 2012 @ 13:01
wat is de oplossing voor mensen die deze auto met dat navigatiesysteem nieuw hebben gekocht?
Cracka-asswoensdag 14 november 2012 @ 13:03
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:54 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Nope alleen maar "verhalen" gehoord van onze eigen erkende Hyundai dealer.
Probleem is ook dat de verkopende partij zich bevindt aan de andere kant van het land.
Hoe kun je dan in godsnaam het volgende stellen:

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:08 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

2 dealers zeggen dat dit probleem niet op te lossen is...ligt echt gewoon aan de slechte kwaliteit van het navigatiesysteem
Een beunhaas kijkt er met een half oog naar (het mag niks kosten natuurlijk want anders had je wel een auto bij je eigen dealer gekocht) en roept dan maar dat het navigatiesysteem brak is. Dat heeft ie 'uiteraard van de echte dealer gehoord'. Of ie er maar een nieuw systeempje in zal hangen voor een rooitje of anderhalf. _O-
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 13:20
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:03 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Hoe kun je dan in godsnaam het volgende stellen:

[..]

Een beunhaas kijkt er met een half oog naar (het mag niks kosten natuurlijk want anders had je wel een auto bij je eigen dealer gekocht) en roept dan maar dat het navigatiesysteem brak is. Dat heeft ie 'uiteraard van de echte dealer gehoord'. Of ie er maar een nieuw systeempje in zal hangen voor een rooitje of anderhalf. _O-
Nou zo ligt het niet......prijs is gewoon de normale prijs, alleen hadden ze daar gewoon het juiste type, de juiste kleur etc etc

Als ze hem hier hadden in dezelfde staat had ik hem hier gekocht
dester_martijnwoensdag 14 november 2012 @ 14:49
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:56 schreef Winterman het volgende:
Je kan helemaal niets eisen. Je zal 6 maanden Bovag garantie hebben en die garantie geldt niet voor accessoires/toebehoren.

Het aanbod van een TomTom is meer dan redelijk.
Hoe kom je erbij dat een ingebouwde navigatie een accessoire is?
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 15:28
Ja, dat vraag ik me ook af. Behoort een ingebouwd navigatiesysteem tot accessoire of niet?
Markwoensdag 14 november 2012 @ 15:37
Zolang het geen gemeengoed is wellicht? Of niet noodzakelijk?
dester_martijnwoensdag 14 november 2012 @ 15:50
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:37 schreef Mark het volgende:
Zolang het geen gemeengoed is wellicht? Of niet noodzakelijk?
Wat is dan wel noodzakelijk? Cruise-control? Zou fraai worden als alles wat niet noodzakelijk wat niet onder de garantie zou vallen.

Ik zou het er niet bij laten zitten. Lees de bovag garantie eens door en laat je niet zo makkelijk afpoeieren.
Markwoensdag 14 november 2012 @ 15:54
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:50 schreef dester_martijn het volgende:
Wat is dan wel noodzakelijk? Cruise-control? Zou fraai worden als alles wat niet noodzakelijk wat niet onder de garantie zou vallen.
Ik probeer mee te denken wat de definitie van een accessoire is
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 15:57
Dit staat in de Bovag garantie:

De garantie strekt zich evenmin uit tot toebehoren (accessoires), banden, radio
en ruiten, alsmede veranderingen aan de auto die na aflevering zijn aangebracht
en daaruit voortvloeiende defecten.
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 16:04
En daaropvolgend eigenlijk, op de bovag site bij vraag en antwoord:

Vallen accessoires onder BOVAG Garantie?
Ja, maar alleen voor zover ze door de fabrikant zijn gemonteerd in of aan het voertuig.

Dit is dus zo in dit geval: valt dus onder garantie?
123hopsaflopswoensdag 14 november 2012 @ 16:08
omdat het een bekend gebrek is van dit type auto/navigatie kun je ook stellen dat het onder jouw eigen onderzoeksplicht valt... vandaar mijn vraag (nogmaals): welke oplossing is aangeboden aan mensen die deze auto/navigatiesysteem-combi nieuw hebben aangeschaft?
r_onewoensdag 14 november 2012 @ 16:08
Zo moeilijk is het toch niet; de overeenkomst valt gewoon onder consumentenrecht en de verkoper heeft de aangeboden navigatie maar conform te maken (of dat nou is door herstel of vervanging -voor een eventueel duurder exemplaar- is aan hem). Wil of kan de verkoper dat niet, dan kan TS de koop ontbinden. De vraag is echter of TS dat wil.
123hopsaflopswoensdag 14 november 2012 @ 16:13
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:08 schreef r_one het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet; de overeenkomst valt gewoon onder consumentenrecht en de verkoper heeft de aangeboden navigatie maar conform te maken (of dat nou is door herstel of vervanging -voor een eventueel duurder exemplaar- is aan hem). Wil of kan de verkoper dat niet, dan kan TS de koop ontbinden. De vraag is echter of TS dat wil.
dit betwijfel ik, gezien de onderzoeksplicht...

als andere mensen die de auto nieuw hebben gekocht de situatie moeten accepteren, dan verandert dat niet in eens als de auto 2dehands is en andersom...
dester_martijnwoensdag 14 november 2012 @ 16:16
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:13 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

dit betwijfel ik, gezien de onderzoeksplicht...

als andere mensen die de auto nieuw hebben gekocht de situatie moeten accepteren, dan verandert dat niet in eens als de auto 2dehands is en andersom...
Welk onderzoeksplicht? Als de navigatie bij de proefrit geen kuren vertoont heeft hij toch aan z'n onderzoeksplicht voldaan?
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 16:16
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:08 schreef JoPiDo het volgende:
omdat het een bekend gebrek is van dit type auto/navigatie kun je ook stellen dat het onder jouw eigen onderzoeksplicht valt... vandaar mijn vraag (nogmaals): welke oplossing is aangeboden aan mensen die deze auto/navigatiesysteem-combi nieuw hebben aangeschaft?
Heb geen idee hierover: zou ik moeten vragen aan de dealer....
r_onewoensdag 14 november 2012 @ 16:21
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:13 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

dit betwijfel ik, gezien de onderzoeksplicht...
Wat dacht je van de mededelingsplicht?
quote:
als andere mensen die de auto nieuw hebben gekocht de situatie moeten accepteren, dan verandert dat niet in eens als de auto 2dehands is en andersom...
Móeten accepteren? Bron?
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 16:23
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:16 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Welk onderzoeksplicht? Als de navigatie bij de proefrit geen kuren vertoont heeft hij toch aan z'n onderzoeksplicht voldaan?
Sterker nog, ben met navigatie naar huis gereden na aankoop....begon pas kuren te vertonen hier
dester_martijnwoensdag 14 november 2012 @ 16:35
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:23 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Sterker nog, ben met navigatie naar huis gereden na aankoop....begon pas kuren te vertonen hier
Welk alternatief geeft de dealer in andere gevallen?
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 16:41
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:35 schreef dester_martijn het volgende:

[..]

Welk alternatief geeft de dealer in andere gevallen?
De verkopende dealer verkoopt dus normaal niet deze Hyundai's.

De dealer van mij: onbekend wat zij doen
dester_martijnwoensdag 14 november 2012 @ 16:46
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:41 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

De verkopende dealer verkoopt dus normaal niet deze Hyundai's.

De dealer van mij: onbekend wat zij doen
Informeer daar eens dan. Als de dealer het gemaakt kan krijgen probeer hem op kosten van het andere garagebedrijf te maken. M.i. kun je de garage in ingebreke stellen.
Its-Jojo-4youwoensdag 14 november 2012 @ 16:53
TS, heb je het met je vraag, specifiek dan op het niet functioneren van je navigatie, bij PTA nagevraagd, zit mogelijk wel iemand die er technisch iets vanaf weet.
Wintermanwoensdag 14 november 2012 @ 17:00
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:08 schreef r_one het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet; de overeenkomst valt gewoon onder consumentenrecht en de verkoper heeft de aangeboden navigatie maar conform te maken (of dat nou is door herstel of vervanging -voor een eventueel duurder exemplaar- is aan hem). Wil of kan de verkoper dat niet, dan kan TS de koop ontbinden. De vraag is echter of TS dat wil.
Nee zo moeilijk is het niet. Vervangen voor een duurder exemplaar zal voor de verkoper geen optie zijn. Wordt het dus herstellen en dan heb je dus een navigatiesysteem, waarvan je zeker weet dat het weer kapot zal gaan. Gebeurt dit buiten de garantie, dan ben je klaar.

Ik zou die Tom Tom maar nemen.
123hopsaflopswoensdag 14 november 2012 @ 18:11
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:21 schreef r_one het volgende:

[..]

Wat dacht je van de mededelingsplicht?

[..]

Móeten accepteren? Bron?
heb je wel eens gehoord van "logica"?!
r_onewoensdag 14 november 2012 @ 19:39
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 17:00 schreef Winterman het volgende:
Gebeurt dit buiten de garantie, dan ben je klaar.
Klaar in de zin van uitgekakt?

:N
r_onewoensdag 14 november 2012 @ 19:41
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 18:11 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

heb je wel eens gehoord van "logica"?!
Jawel. En dat heeft wat met mijn post te maken? :?
FkTwkGs2012woensdag 14 november 2012 @ 19:51
wat is er precies kapot aan het navigatiesysteem?
FkTwkGs2012woensdag 14 november 2012 @ 19:53
"Hyundai I30CW navigatie problemen" levert weinig relevante google hits op :7 Ik zeg dat ie gewoon af wilt zijn van je, je inbouw vervangen door een gebruikt exemplaar kost immers veel meer dan een losse tomtom (die heb je al voor 70 euro ofzo).
Zelvawoensdag 14 november 2012 @ 20:03
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:56 schreef Winterman het volgende:
Je kan helemaal niets eisen.
Onzin.
Wintermanwoensdag 14 november 2012 @ 22:07
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:03 schreef Zelva het volgende:

[..]

Onzin.
OK, je kan van alles eisen. Zelfs een gloednieuwe auto in een duurdere prijsklasse. Omdat je "eist' zal je het dan vast wel krijgen.
iggyinthehousewoensdag 14 november 2012 @ 22:34
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 19:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
wat is er precies kapot aan het navigatiesysteem?
Zuipt accu leeg, staat vaak nog 's morgens aan terwijl je hem afgesloten hebt. Slecht touchscreen, af en toe geeft hij foutmeldingen
Chuck-N0rr1swoensdag 14 november 2012 @ 23:20
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 22:34 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Zuipt accu leeg, staat vaak nog 's morgens aan terwijl je hem afgesloten hebt. Slecht touchscreen, af en toe geeft hij foutmeldingen
firmware updaten. Werkt dit niet dan vervangen
Zelvawoensdag 14 november 2012 @ 23:58
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 22:07 schreef Winterman het volgende:

[..]

OK, je kan van alles eisen. Zelfs een gloednieuwe auto in een duurdere prijsklasse. Omdat je "eist' zal je het dan vast wel krijgen.
Zucht.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 16:08 schreef r_one het volgende:
Zo moeilijk is het toch niet; de overeenkomst valt gewoon onder consumentenrecht
En dat consumentenrecht, het woord zegt het al, geeft je gewoon rechten, ongeacht wat n00bs als Winterman daar van vinden.
Wintermandonderdag 15 november 2012 @ 00:28
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 23:58 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zucht.

[..]

En dat consumentenrecht, het woord zegt het al, geeft je gewoon rechten, ongeacht wat n00bs als Winterman daar van vinden.
Prima, maar er zit nog wel een ietsie pietsie verschilletje tussen recht hebben en recht krijgen. Omdat jij dat "eist" wil nog niet zeggen dat de andere partij dat dan maar klakkeloos inwilligt.
Ze mogen die navigatie repareren. Kan al door er eenzelfde tweedehandsje in te zetten. Gaat die dan weer kapot buiten de garantie, dan is het aan jou om aan te tonen dat er iets constructueel mis mee is. Veel geluk daar mee.
r_onedonderdag 15 november 2012 @ 03:28
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 00:28 schreef Winterman het volgende:

[..]

Prima, maar er zit nog wel een ietsie pietsie verschilletje tussen recht hebben en recht krijgen. Omdat jij dat "eist" wil nog niet zeggen dat de andere partij dat dan maar klakkeloos inwilligt.
Zullen we [R] dan maar schrappen uit dit subforum? Want met die dooddoener kun je elk recht-topic wel afserveren.
quote:
Ze mogen die navigatie repareren. Kan al door er eenzelfde tweedehandsje in te zetten. Gaat die dan weer kapot buiten de garantie, dan is het aan jou om aan te tonen dat er iets constructueel mis mee is. Veel geluk daar mee.
Dat laatste lijkt me toch niet zo heel moeilijk als het apparaat herhaaldelijk vruchteloos is gerepareerd (en desnoods gesteund door een verklaring van de andere 'eigen' garage).
Chuck-N0rr1sdonderdag 15 november 2012 @ 12:38
De vraag is voor ts gaat de navi uit zichzelf aan. Of komt er een verzoek van de centrale electronica via het CAN COMFORT netwerk om de navi in te schakelen. Dit zal eerst bepaald moeten worden om onnodige reparatie s te voorkomen en gezeur
Wintermandonderdag 15 november 2012 @ 12:44
Die [R] werkt twee kanten op. Die dealer is geen Hyundai dealer. Je kan dus ook niet van hem verwachten dat hij op de hoogte is van problemen met Hyundai navigatiesystemen. Die dealer is dus ook gewoon te goeder trouw.

Dat het apparaat herhaaldelijk vruchteloos is gerepareerd is een aanname van jou. Dat weet je niet en het wordt ook niet vermeld. Het enige dat je weet is dat er met deze soort navigatie vaker problemen zijn. Vaker, niet altijd, dus een reparatie heeft best kans van slagen.
iggyinthehousedonderdag 15 november 2012 @ 13:02
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
De vraag is voor ts gaat de navi uit zichzelf aan. Of komt er een verzoek van de centrale electronica via het CAN COMFORT netwerk om de navi in te schakelen. Dit zal eerst bepaald moeten worden om onnodige reparatie s te voorkomen en gezeur
Nou ik heb even gecheckt gisterenavond en het lijtk alsof die navi niet uit gaat.....als je beetje onder het schermpje kijkt, dan zie je een lichtje knipperen de hele tijd...het komt dus soms voor, dat als je de auto start 's morgens, je de begeleidende stem van het systeem hoort beginnen met praten ("drive safe blah blah")
r_onedonderdag 15 november 2012 @ 13:59
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 12:44 schreef Winterman het volgende:
Die [R] werkt twee kanten op. Die dealer is geen Hyundai dealer. Je kan dus ook niet van hem verwachten dat hij op de hoogte is van problemen met Hyundai navigatiesystemen. Die dealer is dus ook gewoon te goeder trouw.
Je kan niet verwachten dat die dealer op de hoogte is van problemen met Hyundai navigatiesystemen (de mededelingsplicht) maar je mag wel verwachten dat de consument daarvan op de hoogte is (de onderzoeksplicht)? :D

Als er iemand op de hoogte moet zijn, is het de dealer; die wordt geacht meer terzakekundig te zijn dan de consument. De mededelingsplicht prefaleert dus over de onderzoeksplicht (als er sprake is van een 'plicht').

Maar wat dat met "gelijk hebben en gelijk krijgen" te maken heeft? :?
quote:
Dat het apparaat herhaaldelijk vruchteloos is gerepareerd is een aanname van jou. Dat weet je niet en het wordt ook niet vermeld. Het enige dat je weet is dat er met deze soort navigatie vaker problemen zijn. Vaker, niet altijd, dus een reparatie heeft best kans van slagen.
Ik vaar op de info die door de Hyundai-dealer aan TS is verstrekt.
Wintermandonderdag 15 november 2012 @ 17:09
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 13:59 schreef r_one het volgende:

[..]

Je kan niet verwachten dat die dealer op de hoogte is van problemen met Hyundai navigatiesystemen (de mededelingsplicht) maar je mag wel verwachten dat de consument daarvan op de hoogte is (de onderzoeksplicht)? :D
Beweer ik dat dan ergens? Vreemd, want ik zie dat niet staan. Wat mij betreft schiet geen van beide in deze tekort. Die verkoper is geen Hyundai dealer. Daar dient de consument ook rekening mee te houden, dus niks prefaleert.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 13:59 schreef r_one het volgende:Ik vaar op de info die door de Hyundai-dealer aan TS is verstrekt.
Dan zou ik nog maar eens teruglezen wat TS daar over schrijft. Deze schrijft letterlijk:

quote:
We zijn een aantal keren naar onze eigen dealer gegaan, en zij konden het probleem niet echt vinden, maar ze dachten wel dat er iets met het ingebouwde navigatiesysteem kon zijn. We hebben dit gemeld bij de dealer waar we de auto gekocht hadden, en zij meldden ons (nadat zij navraag hadden gedaan) dat inderdaad het probleem bij het slechte navigatiesysteem kon liggen.
Die Hyundai dealer kon het probleem helemaal niet vinden. Het is de verkoper die hier uiteindelijk mee komt en dan ziet ook ineens de Hyundai dealer het licht.

quote:
Wij hebben onze dealer gebeld en daar gaven ze ook toe dat het navigatiesysteem inderdaad niet deugt (ook bij andere modellen van hetzelfde bouwjaar en hetzelfde type)
Dit is dus de dealer die de auto een aantal keren heeft onderzocht maar het probleem niet heeft kunnen vinden en nu ineens beweert dat het navigatiesysteem niet deugt. Het is net playmobil. Ze konden het alleen niet vinden.

Vaar jij maar op die info. Die dealer kletst harder uit zijn nek en doet minder moeite dan de verkoper die bereid is het probleem op te lossen.

Alleen wil TS maar even een duurdere navigatie afdwingen.
r_onedonderdag 15 november 2012 @ 17:28
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:09 schreef Winterman het volgende:

[..]

Beweer ik dat dan ergens? Vreemd, want ik zie dat niet staan. Wat mij betreft schiet geen van beide in deze tekort. Die verkoper is geen Hyundai dealer. Daar dient de consument ook rekening mee te houden, dus niks prefaleert.
Zeg ik dan dat jij dat gezegd hebt? Je hebt het echter wel over een [R] die twee kanten opwerkt ;)

Jij stelt wel dat die verkoper geen blaam treft (omdat het geen Hyundai dealer is), dat weerspreek ik. De verkoper adverteert met een (ingebouwd) navigatiesysteem, levert echter een non-conform systeem en heeft maar een conform systeem te leveren. Dat hij geen Hyundai dealer is, doet daar niks aan af. Als hij niet voor een Hyundai in wil of kan staan, dan moet hij geen Hyundai verkopen.
quote:
[..]

Dan zou ik nog maar eens teruglezen wat TS daar over schrijft. Deze schrijft letterlijk:

[..]

Die Hyundai dealer kon het probleem helemaal niet vinden. Het is de verkoper die hier uiteindelijk mee komt en dan ziet ook ineens de Hyundai dealer het licht.
Het is de eigen dealer die het als eerste opperde. Lees maar terug.
quote:
[..]

Dit is dus de dealer die de auto een aantal keren heeft onderzocht maar het probleem niet heeft kunnen vinden en nu ineens beweert dat het navigatiesysteem niet deugt. Het is net playmobil. Ze konden het alleen niet vinden.
"Nu ineens beweert"? :D :')
quote:
Vaar jij maar op die info. Die dealer kletst harder uit zijn nek en doet minder moeite dan de verkoper die bereid is het probleem op te lossen.

Alleen wil TS maar even een duurdere navigatie afdwingen.
TS is een aantal keren naar zijn dealer gegaan (die nota bene de auto niet eens verkocht heeft) voor advies en jij beweert dat dat minder moeite is dan de verkoper die een out-of-the-box TomTommetje over de toonbank wil schuiven (want dat is de geboden 'oplossing')? :D

[ Bericht 5% gewijzigd door r_one op 15-11-2012 17:37:28 ]
Chuck-N0rr1sdonderdag 15 november 2012 @ 18:30
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 13:02 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Nou ik heb even gecheckt gisterenavond en het lijtk alsof die navi niet uit gaat.....als je beetje onder het schermpje kijkt, dan zie je een lichtje knipperen de hele tijd...het komt dus soms voor, dat als je de auto start 's morgens, je de begeleidende stem van het systeem hoort beginnen met praten ("drive safe blah blah")
nou op deze manier weet je niet WAAROM het systeem niet uitgaat

een specialist kan hier meer over zeggen, er zijn hier ca 80 van in NL (incl mezelf :+ )
Wintermanvrijdag 16 november 2012 @ 00:53
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 17:28 schreef r_one het volgende:
Het is de eigen dealer die het als eerste opperde. Lees maar terug.
Ja natuurlijk.

"zij konden het probleem niet echt vinden, maar ze dachten wel dat er iets met het ingebouwde navigatiesysteem kon zijn.

Om later te beweren dat het net playmobile is.

Prima dealer. Moet je veel vertrouwen in hebben
r_onevrijdag 16 november 2012 @ 15:41
quote:
maar ze dachten wel dat er iets met het ingebouwde navigatiesysteem kon zijn.
quote:
dat inderdaad het probleem bij het slechte navigatiesysteem kon liggen
Zoek de 10 verschillen :{w
123hopsaflopsvrijdag 16 november 2012 @ 16:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 15:41 schreef r_one het volgende:

[..]


[..]

Zoek de 10 verschillen :{w
ik krijg altijd een klein hoofdpijntje als r_one zich in een topic meldt...
Wintermanvrijdag 16 november 2012 @ 17:22
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:13 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

ik krijg altijd een klein hoofdpijntje als r_one zich in een topic meldt...
Ik kan me daar iets bij voorstellen.

Met een klein hoofdpijntje ben je dan natuurlijk wel spekkoper. Zware hoofdpijn is ook mogelijk.
r_onevrijdag 16 november 2012 @ 17:39
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:13 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

ik krijg altijd een klein hoofdpijntje als r_one zich in een topic meldt...
:')

Altijd nog beter dan een zware kater achteraf :+
Kapt-Ruigbaardvrijdag 16 november 2012 @ 17:56
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2012 16:13 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

ik krijg altijd een klein hoofdpijntje als r_one zich in een topic meldt...
Wel vervelend dat Rinus 1 altijd gelijk heeft
Fervrijdag 16 november 2012 @ 20:40
Is het niet een zwakke accu? Als al een paar keer leeggelopen is/langer leeg heeft gestaan is ie ook niet zo goed meer.

Anders trek je de zekering van de navi eruit en dan maar een weekje ipod/zelf zingen. Kijken of het beter gaat.

Wie eist, die bewijst. Dus beter kun je eerst bewijzen dat het aan de navi ligt voordat je gaat dagvaarden.
DABAMasterzondag 18 november 2012 @ 12:29
Is dit geen basis voor non-conformiteit?
r_onezondag 18 november 2012 @ 12:34
quote:
6s.gif Op zondag 18 november 2012 12:29 schreef DABAMaster het volgende:
Is dit geen basis voor non-conformiteit?
Ja.
SPOILER
Maar als ik het zeg, krijgen mensen hoofdpijntjes :')
DABAMasterzondag 18 november 2012 @ 12:38
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 12:34 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja.
SPOILER
Maar als ik het zeg, krijgen mensen hoofdpijntjes :')
SPOILER
Ik vroeg me al serieus af waarom in de 62 posts voor mij dat nog niet door jou genoemd was :')
r_onezondag 18 november 2012 @ 12:41
quote:
6s.gif Op zondag 18 november 2012 12:38 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

SPOILER
Ik vroeg me al serieus af waarom in de 62 posts voor mij dat nog niet door jou genoemd was :')
SPOILER
#26 ;)