abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 november 2012 @ 11:40:43 #1
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119195150
Misschien weet 1 van jullie dit:

Ik heb een aantal weken geleden een 2e hands auto gekocht bij een erkende dealer. Gedurende een aantal weken kwamen er een aantal klachten: accu leeg, navigatiesysteem dat startte uit zichzelf, etc. We zijn een aantal keren naar onze eigen dealer gegaan, en zij konden het probleem niet echt vinden, maar ze dachten wel dat er iets met het ingebouwde navigatiesysteem kon zijn. We hebben dit gemeld bij de dealer waar we de auto gekocht hadden, en zij meldden ons (nadat zij navraag hadden gedaan) dat inderdaad het probleem bij het slechte navigatiesysteem kon liggen. Als oplossing boden zij ons een TomTom aan. Wij hebben nog niks geaccepteerd. Wij hebben onze dealer gebeld en daar gaven ze ook toe dat het navigatiesysteem inderdaad niet deugt (ook bij andere modellen van hetzelfde bouwjaar en hetzelfde type). Lettelrijk gezegd door onze dealer: het is net playmobil.

Wij willen eigenlijk een nieuw ingebouwd navigatiesysteem (want dat was ook een reden dat we voor deze auto kozen) hebben en geen TomTom dat je ergens aan moet bevestigen. Dit nieuw ingebouwd navigatiesysteem is echter een stuk duurder (heeft onze dealer al gezegd) en niet het ingebouwd systeem wat bij deze auto origineel hoort.

Wat zijn onze rechten en wat kunnen wij eisen? Zij konden al weten dat het navigatiesysteem niet deugde aangezien dit dus schijnbaar een al langer bestaand probleem is (zegt onze dealer).

Ter info: de garantie is 6 maanden op de auto en daar bevinden wij ons nog in.
  woensdag 14 november 2012 @ 11:43:50 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_119195254
Je koopt alsnog een tweedehandse auto, dus de kans dat er problemen naar voren komen zijn groter dan bij het kopen van een splinternieuwe auto.

Je zou de voorwaarden van de garantie moeten doornemen, want het is voor mij eigenlijk logisch dat de garantie recht geeft op reparatie van technischeonderdelen. Wellicht zou je het bij de dealer nog op een 50/50 deal kunnen gooien. Zij betalen 50% van een nieuwe navigatie en jij zelf de rest. Lijkt mij het meest eerlijke.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 14 november 2012 @ 11:44:13 #3
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_119195269
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:40 schreef iggyinthehouse het volgende:

Wat zijn onze rechten en wat kunnen wij eisen? Zij konden al weten dat het navigatiesysteem niet deugde aangezien dit dus schijnbaar een al langer bestaand probleem is (zegt onze dealer).

Je kunt ze in elk geval vragen het probleem met de huidige navigatie op te lossen.

Maar het systeem vervangen door een ander, duurder systeem? Lijkt me niet...
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_119195408
Je kunt inderdaad geen duurder systeem van hun eisen. Je zou een oplossing kunnen eisen of inderdaad 50/50 gaan wat betreft een duurder systeem. Als het een bekend probleem is vraag ik me af wat de oplossing zou kunnen zijn behalve dus dat nieuwer en duurder systeem.

Mag ik vragen om welke auto het gaat en welk model?
"Once you jack off to Japanese girls puking in each others mouths, you can't exactly go back to Playboy" - Randy Marsh
pi_119195451
kijken of je de auto kan inruilen tegen de aankoopwaarde en zo een andere auto opzoeken ?
pi_119195456
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:44 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je kunt ze in elk geval vragen het probleem met de huidige navigatie op te lossen.

Maar het systeem vervangen door een ander, duurder systeem? Lijkt me niet...
Dat dus inderdaad. Je mag natuurlijk wel een oplossing verwachten aangezien de auto nog in de garantieperiode zit. Maar een nieuw ingebouwd system dat beter en duurder is dan dat er af fabriek ingezet is lijkt me ook overdreven. Als je dat toch per se wilt, zul je even op gesprek moeten gaan om te vragen hoe ver de dealer bereid is om te gaan en wat het jullie zelf dan nog kost. Verder is een TomTom echt geen last of zo vind ik, in ieder geval beter dan zo'n Playmobil ding ;) Sowieso zijn kaartupdates van die losse dingen meestal makkelijker/goedkoper dan van veel ingebouwde navigatiesystemen. Plus als je ooit eens een auto huurt o.i.d. kun je makkelijk gewoon je eigen navi pakken.
  woensdag 14 november 2012 @ 12:07:24 #7
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119196141
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:47 schreef TheClown1 het volgende:
Je kunt inderdaad geen duurder systeem van hun eisen. Je zou een oplossing kunnen eisen of inderdaad 50/50 gaan wat betreft een duurder systeem. Als het een bekend probleem is vraag ik me af wat de oplossing zou kunnen zijn behalve dus dat nieuwer en duurder systeem.

Mag ik vragen om welke auto het gaat en welk model?
Sure, Hyundai I30CW uit 2009. Kijk, het ligt niet aan mij dat het duurder gaat worden, maar ik zou wel graag een ingebouwde navigatie willen hebben.

Deze deugt niet, en een ander ingebouwd systeem wordt al snel duurder (zei mijn dealer).
  woensdag 14 november 2012 @ 12:08:29 #8
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119196185
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:49 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Dat dus inderdaad. Je mag natuurlijk wel een oplossing verwachten aangezien de auto nog in de garantieperiode zit. Maar een nieuw ingebouwd system dat beter en duurder is dan dat er af fabriek ingezet is lijkt me ook overdreven. Als je dat toch per se wilt, zul je even op gesprek moeten gaan om te vragen hoe ver de dealer bereid is om te gaan en wat het jullie zelf dan nog kost. Verder is een TomTom echt geen last of zo vind ik, in ieder geval beter dan zo'n Playmobil ding ;) Sowieso zijn kaartupdates van die losse dingen meestal makkelijker/goedkoper dan van veel ingebouwde navigatiesystemen. Plus als je ooit eens een auto huurt o.i.d. kun je makkelijk gewoon je eigen navi pakken.
2 dealers zeggen dat dit probleem niet op te lossen is...ligt echt gewoon aan de slechte kwaliteit van het navigatiesysteem
pi_119196274
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:07 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Sure, Hyundai I30CW uit 2009. Kijk, het ligt niet aan mij dat het duurder gaat worden, maar ik zou wel graag een ingebouwde navigatie willen hebben.

Deze deugt niet, en een ander ingebouwd systeem wordt al snel duurder (zei mijn dealer).
Je zou het erop kunnen gooien dat de 'dealbreaker' voor jou de ingebouwde navi was. Wellicht wil verkopende partij daarin meegaan en jou een schappelijk voorstel doen. Ik kan eigenlijk geen wettelijke basis vinden voor het eisen van de nieuwere en betere navi omdat het duurder is.
"Once you jack off to Japanese girls puking in each others mouths, you can't exactly go back to Playboy" - Randy Marsh
pi_119197039
Ik vermoed dat dit probleem niet binnen de garantie valt (als je nog garantie hebt door er een andere partij aan te laten knutselen) maar dat kun je gemakkelijk nakijken. Je zou dan in gesprek kunnen gaan met de verkoper en hopen op enige coulance.

Verder vind ik het een raar verhaal. Een derde partij heeft het onderzocht maar weet het niet zeker. Hebben ze het degelijk onderzocht of niet?
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:08 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

2 dealers zeggen dat dit probleem niet op te lossen is...ligt echt gewoon aan de slechte kwaliteit van het navigatiesysteem
Nee, er staat in de OP dat de verkopende partij zegt dat het aan het navigatiesysteem kan liggen. Hebben zij de auto uberhaupt gezien?
  woensdag 14 november 2012 @ 12:42:06 #11
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119197252
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik vermoed dat dit probleem niet binnen de garantie valt (als je nog garantie hebt door er een andere partij aan te laten knutselen) maar dat kun je gemakkelijk nakijken. Je zou dan in gesprek kunnen gaan met de verkoper en hopen op enige coulance.

Verder vind ik het een raar verhaal. Een derde partij heeft het onderzocht maar weet het niet zeker. Hebben ze het degelijk onderzocht of niet?

[..]

Nee, er staat in de OP dat de verkopende partij zegt dat het aan het navigatiesysteem kan liggen. Hebben zij de auto uberhaupt gezien?
Ja ik geef toe, beetje vreemd verhaal. Zij zijn geen officieel dealer van het merk Hyundai dus in beginsel kwamen ze met dit verhaal. Naar meedere klachten van ons zijn ze bij een bevriende Hyundai dealer gaan vragen, en toen kwam er uit dat het zeker aan het navigatiesysteem ligt.
En ja, ze hebben de auto aan ons verkocht en dus ook gezien.
pi_119197501
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:42 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Ja ik geef toe, beetje vreemd verhaal. Zij zijn geen officieel dealer van het merk Hyundai dus in beginsel kwamen ze met dit verhaal. Naar meedere klachten van ons zijn ze bij een bevriende Hyundai dealer gaan vragen, en toen kwam er uit dat het zeker aan het navigatiesysteem ligt.
Het autobedrijf heeft dus niet degelijk onderzocht. Men kon het probleem immers 'niet echt vinden' maar heeft wat rondgevraagd bij erkende dealers. Dat klinkt niet erg overtuigend.
quote:
En ja, ze hebben de auto aan ons verkocht en dus ook gezien.
Nadat de klachten zijn ontstaan bedoel ik natuurlijk. Voor de volledigheid: Heeft de verkopende partij het voertuig fysiek onderzocht nadat er klachten zijn ontstaan met de accu en het navigatiesysteem van de betreffende Hyundai?
  woensdag 14 november 2012 @ 12:54:57 #13
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119197613
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:50 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Het autobedrijf heeft dus niet degelijk onderzocht. Men kon het probleem immers 'niet echt vinden' maar heeft wat rondgevraagd bij erkende dealers. Dat klinkt niet erg overtuigend.

[..]

Nadat de klachten zijn ontstaan bedoel ik natuurlijk. Voor de volledigheid: Heeft de verkopende partij het voertuig fysiek onderzocht nadat er klachten zijn ontstaan met de accu en het navigatiesysteem van de betreffende Hyundai?
Nope alleen maar "verhalen" gehoord van onze eigen erkende Hyundai dealer.
Probleem is ook dat de verkopende partij zich bevindt aan de andere kant van het land.
  woensdag 14 november 2012 @ 12:56:41 #14
387436 Winterman
Let's kick some ice!
pi_119197664
Je kan helemaal niets eisen. Je zal 6 maanden Bovag garantie hebben en die garantie geldt niet voor accessoires/toebehoren.

Het aanbod van een TomTom is meer dan redelijk.
pi_119197801
wat is de oplossing voor mensen die deze auto met dat navigatiesysteem nieuw hebben gekocht?
pi_119197876
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:54 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Nope alleen maar "verhalen" gehoord van onze eigen erkende Hyundai dealer.
Probleem is ook dat de verkopende partij zich bevindt aan de andere kant van het land.
Hoe kun je dan in godsnaam het volgende stellen:

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:08 schreef iggyinthehouse het volgende:

[..]

Een beunhaas kijkt er met een half oog naar (het mag niks kosten natuurlijk want anders had je wel een auto bij je eigen dealer gekocht) en roept dan maar dat het navigatiesysteem brak is. Dat heeft ie 'uiteraard van de echte dealer gehoord'. Of ie er maar een nieuw systeempje in zal hangen voor een rooitje of anderhalf. _O-
  woensdag 14 november 2012 @ 13:20:06 #17
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119198413
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 13:03 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Hoe kun je dan in godsnaam het volgende stellen:

[..]

Een beunhaas kijkt er met een half oog naar (het mag niks kosten natuurlijk want anders had je wel een auto bij je eigen dealer gekocht) en roept dan maar dat het navigatiesysteem brak is. Dat heeft ie 'uiteraard van de echte dealer gehoord'. Of ie er maar een nieuw systeempje in zal hangen voor een rooitje of anderhalf. _O-
Nou zo ligt het niet......prijs is gewoon de normale prijs, alleen hadden ze daar gewoon het juiste type, de juiste kleur etc etc

Als ze hem hier hadden in dezelfde staat had ik hem hier gekocht
pi_119201155
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:56 schreef Winterman het volgende:
Je kan helemaal niets eisen. Je zal 6 maanden Bovag garantie hebben en die garantie geldt niet voor accessoires/toebehoren.

Het aanbod van een TomTom is meer dan redelijk.
Hoe kom je erbij dat een ingebouwde navigatie een accessoire is?
  woensdag 14 november 2012 @ 15:28:39 #19
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119202342
Ja, dat vraag ik me ook af. Behoort een ingebouwd navigatiesysteem tot accessoire of niet?
  woensdag 14 november 2012 @ 15:37:13 #20
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_119202613
Zolang het geen gemeengoed is wellicht? Of niet noodzakelijk?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_119203084
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:37 schreef Mark het volgende:
Zolang het geen gemeengoed is wellicht? Of niet noodzakelijk?
Wat is dan wel noodzakelijk? Cruise-control? Zou fraai worden als alles wat niet noodzakelijk wat niet onder de garantie zou vallen.

Ik zou het er niet bij laten zitten. Lees de bovag garantie eens door en laat je niet zo makkelijk afpoeieren.
  woensdag 14 november 2012 @ 15:54:11 #22
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_119203231
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:50 schreef dester_martijn het volgende:
Wat is dan wel noodzakelijk? Cruise-control? Zou fraai worden als alles wat niet noodzakelijk wat niet onder de garantie zou vallen.
Ik probeer mee te denken wat de definitie van een accessoire is
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  woensdag 14 november 2012 @ 15:57:51 #23
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119203355
Dit staat in de Bovag garantie:

De garantie strekt zich evenmin uit tot toebehoren (accessoires), banden, radio
en ruiten, alsmede veranderingen aan de auto die na aflevering zijn aangebracht
en daaruit voortvloeiende defecten.
  woensdag 14 november 2012 @ 16:04:08 #24
267282 iggyinthehouse
the man from outta space
pi_119203601
En daaropvolgend eigenlijk, op de bovag site bij vraag en antwoord:

Vallen accessoires onder BOVAG Garantie?
Ja, maar alleen voor zover ze door de fabrikant zijn gemonteerd in of aan het voertuig.

Dit is dus zo in dit geval: valt dus onder garantie?
pi_119203777
omdat het een bekend gebrek is van dit type auto/navigatie kun je ook stellen dat het onder jouw eigen onderzoeksplicht valt... vandaar mijn vraag (nogmaals): welke oplossing is aangeboden aan mensen die deze auto/navigatiesysteem-combi nieuw hebben aangeschaft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')