Dat verschilt dan klaarblijkelijk per gemeente, want in Haaglanden speelt dat geen rol.quote:Op zondag 11 november 2012 00:03 schreef RaZ het volgende:
Ja, en Nee.
Ze kijken voor die vergunning of je binding met de regio hebt. Je krijgt die vergunning sowieso als je in de regio woont of werkt.
Je krijgt hem dus niet als je nu in Utrecht woon en werkt, en cheap wil kopen in Amsterdam.
quote:Een huisvestingsvergunning is nodig voor koopwoningen met een koopprijs lager dan ¤ 168.950,-
Uw inkomen moet in redelijke verhouding staan tot de huur- of koopprijs van de woonruimte. Voor de huisvestingsvergunning is de maximum inkomensgrens ¤ 44.850,- per huishouden voor koopwoningen
hmmm waarom zou je in hemelsnaam in een pauper wijk willen gaan wonen als je makkelijk een wat betere woning kan krijgen met je salaris?quote:Op zaterdag 10 november 2012 23:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Mijn vraag: als je zeg maar redelijk boven modaal zit en je wilt een cheap ass appartement kopen, heb je in de praktijk dan een probleem met het aanvragen van zo'n huisvestigingsvergunning?
Om geld te besparen gok ik zo. Maar ja, er zijn mensen die minder geld hebben en ook willen wonen, dus die lijken me eerder aangewezen voor een goedkope woning.quote:Op zondag 11 november 2012 00:29 schreef nasty_popovich het volgende:
[..]
hmmm waarom zou je in hemelsnaam in een pauper wijk willen gaan wonen als je makkelijk een wat betere woning kan krijgen met je salaris?
omdat ik totaal geen behoefte heb om op dit moment in de tijd een godsvermogen kwijt te zijn aan iets wat enkel minder waard word de komende 8 jaar.quote:Op zondag 11 november 2012 00:29 schreef nasty_popovich het volgende:
[..]
hmmm waarom zou je in hemelsnaam in een pauper wijk willen gaan wonen als je makkelijk een wat betere woning kan krijgen met je salaris?
Volslagen begrijpelijk, en inderdaad, niet iedereen wil een zo duur mogelijk huis kopen, er zijn ook nog mensen die graag geld overhouden voor andere leuke dingen.quote:Op zondag 11 november 2012 08:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
omdat ik totaal geen behoefte heb om op dit moment in de tijd een godsvermogen kwijt te zijn aan iets wat enkel minder waard word de komende 8 jaar.
ok dacht dat het lastiger was. thanksquote:Op zondag 11 november 2012 20:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Volslagen begrijpelijk, en inderdaad, niet iedereen wil een zo duur mogelijk huis kopen, er zijn ook nog mensen die graag geld overhouden voor andere leuke dingen.
TS, in mijn gemeente (Utrecht) krijg je die huisvestingsvergunning gewoon (of beter gezegd, tegen een betaling van een klein bedrag want je dient je in te schrijven bij de behandelende instantie), als je kunt aantonen dat je 'binding' met de gemeente hebt. Dat kan van alles zijn: je werk, maar ook bijvoorbeeld als je er al jaren gewoond hebt in een huurhuis, je sociale leven zich er af speelt, enzovoorts. Doorgaans geen enkel probleem.
Nee hoor, het valt in de praktijk erg mee. Tenminste, voor mij was het geen enkel probleem omdat ik al jaren in Utrecht woonde dus ik kon die huisvestingsvergunning zo krijgen.quote:Op zondag 11 november 2012 20:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ok dacht dat het lastiger was. thanksga de optie verder onderzoeken dan.
ja zou je denken he. het gebeurt wel degelijk en het mag blijkbaar ook.quote:Op zondag 11 november 2012 20:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nee hoor, het valt in de praktijk erg mee. Tenminste, voor mij was het geen enkel probleem omdat ik al jaren in Utrecht woonde dus ik kon die huisvestingsvergunning zo krijgen.
Er wordt in ieder geval NIET gekeken naar inkomen en/of vermogen. Zou ook te gek voor woorden zijn natuurlijk.
Dat vind ik erg vreemd, want dan zou iemand die erin geslaagd is om bijvoorbeeld 180K te sparen geen huis mogen kopen voor dat bedrag, omdat-ie teveel vermogen heeft...quote:Op zondag 11 november 2012 20:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ja zou je denken he. het gebeurt wel degelijk en het mag blijkbaar ook.
het gaat volgens mij puur op inkomen. ik zoek even een voorbeeldje voor je.quote:Op zondag 11 november 2012 20:41 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat vind ik erg vreemd, want dan zou iemand die erin geslaagd is om bijvoorbeeld 180K te sparen geen huis mogen kopen voor dat bedrag, omdat-ie teveel vermogen heeft...
Hier is dat in ieder geval zeer zeker niet het geval. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat het elders anders is.
Okee, ik ben benieuwd.quote:Op zondag 11 november 2012 20:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het gaat volgens mij puur op inkomen. ik zoek even een voorbeeldje voor je.
ja er zijn ook nog 'koopwoningen' welke via vage regelingen worden aangeboden waarvoor je niet boven een bepaald inkomen mag zitten. dit staat vaak in de omschrijving op funda.quote:Op zondag 11 november 2012 20:44 schreef cricket het volgende:
De regels voor een huisvestingsvergunning wisselen nogal. Binding is ook niet overal nodig. Aangezien het om een koopwoning gaat is de kans dat een hoog inkomen een probleem is vrij klein, inkomen speelt meestal alleen een rol om te kijken of er mogelijke financiele problemen kunnen ontstaan. (In het geval van sociale huurwoningen is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar kom je in dat geval vaak al niet voor in aanmerking voordat een eventuele huisvestingsvergunning aan de orde is).
Kan, ook heb je soms een bepaald doelgroepenbeleid, maar dat heeft meestal niets met een huisvestingsvergunning te maken. Die gaan meestal over hele wijken. Maar uiteindelijk heb je aan dat verschil natuurlijk niets, omdat je in beide gevallen die woning niet krijgt.quote:Op zondag 11 november 2012 20:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ja er zijn ook nog 'koopwoningen' welke via vage regelingen worden aangeboden waarvoor je niet boven een bepaald inkomen mag zitten. dit staat vaak in de omschrijving op funda.
Ik heb er echt nog nooit van gehoord, tenzij er inderdaad sprake is van bepaalde doelgroepen (seniorenwoningen e.d.).quote:Op zondag 11 november 2012 20:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet kan vinden online. toch weet ik vrij zeker dat een bepaald inkomen een afwijs criterium is bij sommige gemeenten om onder een bepaalde grens te kopen.
welk gebied zit je?quote:Op zondag 11 november 2012 21:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik heb er echt nog nooit van gehoord, tenzij er inderdaad sprake is van bepaalde doelgroepen (seniorenwoningen e.d.).
De meeste gemeenten zijn er juist wel happy mee als wat beter verdienende mensen besluiten een huis te kopen in een wat mindere (dus goedkopere) buurt. Hier is dat in ieder geval wel zo.
Veel jongeren beginnen hier dondersgoed in de gaten te krijgen dat je in de buurt waar ik woon een hele hoop huis krijgt voor je centen, itt tot bijvoorbeeld in de binnenstad, waar een vergelijkbare woning minstens een ton duurder is.
Of volgend jaar gewoon een paar uur minder gaan werken elke week. Dan kom je net onder de inkomensgrens voor een huisvestingsvergunning én hou je meer tijd over om aan je nieuwe huisje te klussen.quote:Op zondag 11 november 2012 22:05 schreef OngeschiktX het volgende:
Delft heeft het ook. Wil je een huis kopen van meer dan ¤168.950, dan moet je een huisvestingsvergunning aanvragen. Volgens de site is de maximum inkomensgrens ¤44.850. Hoe dit in de praktijk wordt toegepast weet ik niet.
Regels staan hier:
http://www.delft.nl/Gemeenteloket/h/Huisvestingsvergunning
Ik zit nu net rond die inkomens, waarschijnlijk dit jaar er net onder (al wordt het krap met overuren die uitbetaald worden). Ik kan echter een maximale hypotheek krijgen van zo'n ¤165.000 volgens de bank.Geen koopwoning voor mij, ook geen sociale huur. Alleen een studio of met geluk een kleine 2-kamer-woning, tegen de hoofdprijs.
als zzp er met opdracht zit je er zo overheen alleen. en je gaat niet leegloop riskeren omdat je onder de grens wilt blijven.quote:Op zondag 11 november 2012 22:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Of volgend jaar gewoon een paar uur minder gaan werken elke week. Dan kom je net onder de inkomensgrens voor een huisvestingsvergunning én hou je meer tijd over om aan je nieuwe huisje te klussen.
Als je dan vervolgens er lekker woont, ga je weer gewoon je normale aantal uren werken.
TS heeft het over overuren die dit jaar uitbetaald gaan worden, lijkt me niet iets voor een zzp-er.quote:Op zondag 11 november 2012 22:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als zzp er met opdracht zit je er zo overheen alleen. en je gaat niet leegloop riskeren omdat je onder de grens wilt blijven.
Transwijk, dat is tegen Kanaleneiland aan. Het stikt hier van de prima flatjes voor ongeveer 150K. Zeker voor alleenstaanden en stelletjes zeer geschikt, en die beginnen dat dan ook in grote getale te ontdekken. NB de huisvestingsvergunning is hier noodzakelijk voor woningen tot 168K, en ik weet heel zeker dat de meeste kopers meer verdienen dan 48K per jaar (tweeverdieners).quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |