Mijn buurman rijdt ook 1000'en keren meer op de weg en toch betalen we evenveel wegenbelasting. Zolang wij evenveel moeten betalen is het niet meer dan logisch dat iemand die nog veel minder of veel meer rijdt ook evenveel moet betalen. Just my 2 cents.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Oldtimers maken veel minder gebruik van de weg en dus is het volkomen onterecht mongooltje.
Alleen voor de oldtimers die LPG/dieselen en als daily gebruiken is het logisch.
Een oldtimer staat over het algemeen minder op de weg. Verder hebben deze eigenaren (vaak) hogere onderhoudskosten, en brandstofkosten dan bij moderne auto's. Via deze weg komt er dus al meer in de staatskas terrecht.quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:56 schreef Winterman het volgende:
Waarom?
Volkomen terecht dat ze het laten vervallen.Old-timers maken toch ook gebruik van de weg. Ze zouden hetzelde moeten doen met al die rijdende dinkytoys die nu ook geen belasting hoeven te betalen.
In dat licht zouden ze je eigenlijk vrijstelling moeten krijgen van de MRB als je minder dan vijfduizend kilometer (ik noem maar iets) per jaar rijdt. Of zo'n plan uitvoerbaar is is een tweede.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Oldtimers maken veel minder gebruik van de weg en dus is het volkomen onterecht mongooltje.
Alleen voor de oldtimers die LPG/dieselen en als daily gebruiken is het logisch.
Goed plan, is ook goed uit te voeren (niet dus). Voer dan een kilometerheffing in.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:16 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Een oldtimer staat over het algemeen minder op de weg. Verder hebben deze eigenaren (vaak) hogere onderhoudskosten, en brandstofkosten dan bij moderne auto's. Via deze weg komt er dus al meer in de staatskas terrecht.
Ze moeten gewoon alles laten vervallen, en de benzine veel duurder maken. Mensen die rond de grensstreek wonen verbieden over de grens te tanken, en hier ook sterk op controleren.
En minder auto's op de weg, en een eerlijke afrekening.
En wat is er dan precies niet uit te voeren?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Goed plan, is ook goed uit te voeren (niet dus). Voer dan een kilometerheffing in.
De meeste oldtimers hebben gewoon een oldtimerverzekering die gelimiteerd is op 7.500 km ofzo. Als je op basis daarvan een koppeling zou maken met de MRB.... Bovendien krijg je ook geen oldtimerverzekering als het je enige auto is, dus er is altijd nog een daily bij waar je wel wegenbelasting mee betaalt.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In dat licht zouden ze je eigenlijk vrijstelling moeten krijgen van de MRB als je minder dan vijfduizend kilometer (ik noem maar iets) per jaar rijdt. Of zo'n plan uitvoerbaar is is een tweede.
Mensen verbieden over de grens te tanken. Niet te controleren, niet te handhaven en je moet het niet willen. En wat doe je met mensen die op vakantie zijn geweest? Mensen die een dagje uit zijn geweest? Natuurlijk die mogen wel in het buitenland tanken, maar hoe onderscheid je vooral de laatste groep van de 'normale' groep? Je kunt natuurlijk ook je auto vol laden met vakantiespullen en even gaan tanken...quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:22 schreef RaymondK het volgende:
[..]
En wat is er dan precies niet uit te voeren?
Blauwe benzine. (Denk aan de rode diesel)quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Mensen verbieden over de grens te tanken. Niet te controleren, niet te handhaven en je moet het niet willen. En wat doe je met mensen die op vakantie zijn geweest? Mensen die een dagje uit zijn geweest? Natuurlijk die mogen wel in het buitenland tanken, maar hoe onderscheid je vooral de laatste groep van de 'normale' groep? Je kunt natuurlijk ook je auto vol laden met vakantiespullen en even gaan tanken...
Daarbij is het ongetwijfeld juridisch niet houdbaar in verband met Europese regelgeving, los van het feit dat het ideologisch onwenselijk is (vrije markt).
Daar kiezen ze toch zelf voor. Een motorfiets staat ook over het algemeen minder op de weg en die moeten ook gewoon het hele jaar door betalen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:16 schreef RaymondK het volgende:
Een oldtimer staat over het algemeen minder op de weg. Verder hebben deze eigenaren (vaak) hogere onderhoudskosten, en brandstofkosten dan bij moderne auto's. Via deze weg komt er dus al meer in de staatskas terrecht.
Motoren rijden ook veel minder km-ters en betalen ook zeer weinig wegenbelastingquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:32 schreef Winterman het volgende:
[..]
Daar kiezen ze toch zelf voor. Een motorfiets staat ook over het algemeen minder op de weg en die moeten ook gewoon het hele jaar door betalen.
Als ik in een Hummer ga rijden kies ik ook zelf voor een hogere wegenbelasting.
Belachelijk dat die oude wrakken moeten profiteren.
We betalen hier in Nederland al factoren meer aan accijns t.o.v. andere europese landen, dus ik zie nog ff niet in waarom daar een probleem zou zitten.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daarbij is het ongetwijfeld juridisch niet houdbaar in verband met Europese regelgeving, los van het feit dat het ideologisch onwenselijk is (vrije markt).
Tanken over de grens is maar voordeling voor een hele kleine groep mensen; daar streng op controleren zou alleen al duurder zijn dan de misgelopen kosten. Daarnaast slaat het ook nergens op dat je geen benzine in duitsland zou mogen kopen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:16 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Een oldtimer staat over het algemeen minder op de weg. Verder hebben deze eigenaren (vaak) hogere onderhoudskosten, en brandstofkosten dan bij moderne auto's. Via deze weg komt er dus al meer in de staatskas terrecht.
Ze moeten gewoon alles laten vervallen, en de benzine veel duurder maken. Mensen die rond de grensstreek wonen verbieden over de grens te tanken, en hier ook sterk op controleren.
En minder auto's op de weg, en een eerlijke afrekening.
Gelukkig hebben ze bij de politie, douane en marechaussee toch meer dan genoeg mensen die meer dan genoeg tijd hebben voor dit soort dingen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:31 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Alles is te truuken uiteraard, maar het is gewoon een kwestie van goede controlles uitvoeren.
Het geld dat dan wordt verdiend door de staat, wordt direct weer uitgegeven aan douanecontroles! Goed plan.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:31 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Blauwe benzine. (Denk aan de rode diesel)
Een substantie in de Nederlandse benzine stoppen die bij controle teruggemeten kan worden.
Is dat gehalte te laag, heb je dus in het buitenland getankt.
Is dat zo, dan bewijs je maar even dat je daar en daar een vakantie gehad hebt, of dat je idd. zo een eind over de grens heen moest.
Mensen verbieden in een ander EU-land een gangbaar product te kopen?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:33 schreef RaymondK het volgende:
[..]
We betalen hier in Nederland al factoren meer aan accijns t.o.v. andere europese landen, dus ik zie nog ff niet in waarom daar een probleem zou zitten.
Laten we gewoon een muur om Nederland heen bouwen, dan weten we zeker dat het geld niet meer in andere landen gestopt zal worden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Mensen verbieden in een ander EU-land een gangbaar product te kopen?
Straks wel als de mensen een aantal mensen van de belastingdienst straks niet meer nodig zijn door afschaffing van de wegenbelasting.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Gelukkig hebben ze bij de politie, douane en marechaussee toch meer dan genoeg mensen die meer dan genoeg tijd hebben voor dit soort dingen.
Uiteindelijk praat je over misschien een tiental centen per liter meer. (weet niet hoeveel, maar het zijn geen euro's per liter meer i.i.g.)quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:38 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Tanken over de grens is maar voordeling voor een hele kleine groep mensen; daar streng op controleren zou alleen al duurder zijn dan de misgelopen kosten. Daarnaast slaat het ook nergens op dat je geen benzine in duitsland zou mogen kopen.
Als ik een kop koffie koop in Duitsland ga ik daar toch ook geen belasting over betalen in Nederland. Daarnaast zal een hogere benzineprijs de transportkosten van goederen verhogen. Dat is slecht voor de economie als export-land zijnde.
Voor een motorfiets betaal je in verhouding net zo veel en om wat voor reden kies je dan voor een nieuwe auto?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:33 schreef RaymondK het volgende:
Motoren rijden ook veel minder km-ters en betalen ook zeer weinig wegenbelasting
Je kiest voor een oldtimer omdat je dat leuk vind.
Ook handig in het geval van een zombie apocalypse.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:40 schreef Anne het volgende:
[..]
Laten we gewoon een muur om Nederland heen bouwen, dan weten we zeker dat het geld niet meer in andere landen gestopt zal worden.
Dat doe ik ook niet. Ik rij een oldtimer.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:44 schreef Winterman het volgende:
[..]
Voor een motorfiets betaal je in verhouding net zo veel en om wat voor reden kies je dan voor een nieuwe auto?
Zodat we niet kunnen vluchten?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:44 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Ook handig in het geval van een zombie apocalypse.
Bereken het eens per kg! De meeste motoren betalen ongeveer 1 cent per kg per uur dat-ie zich op de openbare weg bevindt. 50 uur maal 200 kg maal 0,01 euro/kg/uur ==> 100 euro per jaar.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:33 schreef RaymondK het volgende:
Motoren rijden ook veel minder km-ters en betalen ook zeer weinig wegenbelasting
Fijn voor jou, maar denk je nu werkelijk dat iemand die een nieuwe auto koopt niet die keuze maakt omdat hij dat leuk vindt?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:46 schreef RaymondK het volgende:
Dat doe ik ook niet. Ik rij een oldtimer.
Die wegenbelasting gaat op gewicht. Dat is vrij onzinnig. Alsof een mercedes van 2000kg factoren meer schade aanricht aan het wegdek als een Cuore van 800kg
quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:49 schreef Winterman het volgende:
[..]
Fijn voor jou, maar denk je nu werkelijk dat iemand die een nieuwe auto koopt niet die keuze maakt omdat hij dat leuk vindt?
Die Mercedes richt meer schade aan. Warm weer, gesmolten wegdek en dan hard remmen voor het stoplicht. Daar kan die Cuore echt niet tegen op.
Dat zou het beste zijn, ware het niet dat de economische belangen ver voor op de milieu-belangen staan (dat zou de reden zijn van de mrb-vrijstelling voor oldtimers, maar wie gelooft dat nouquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:16 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Een oldtimer staat over het algemeen minder op de weg. Verder hebben deze eigenaren (vaak) hogere onderhoudskosten, en brandstofkosten dan bij moderne auto's. Via deze weg komt er dus al meer in de staatskas terrecht.
Ze moeten gewoon alles laten vervallen, en de benzine veel duurder maken. Mensen die rond de grensstreek wonen verbieden over de grens te tanken, en hier ook sterk op controleren.
En minder auto's op de weg, en een eerlijke afrekening.
Je zou bijna denken dat die files er ook met opzet zijnquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:51 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Dat zou het beste zijn, ware het niet dat de economische belangen ver voor op de milieu-belangen staan (dat zou de reden zijn van de mrb-vrijstelling voor oldtimers, maar wie gelooft dat nou).
Als de politiek écht om het milieu zou geven, dan hadden ze die 130-limiet ook niet in moeten voeren. Maar ja: dat krijg je met symboolpolitiek en zuinigere autootjes: dan moet men tóch het brandstofverbruik omhoog zien te krijgen om voldoende accijns en BTW binnen te kunnen harken.
De politiek wil alleen maar dat er meer peut verkocht wordt alleen zeggen ze dat nietquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:51 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Dat zou het beste zijn, ware het niet dat de economische belangen ver voor op de milieu-belangen staan (dat zou de reden zijn van de mrb-vrijstelling voor oldtimers, maar wie gelooft dat nou).
Als de politiek écht om het milieu zou geven, dan hadden ze die 130-limiet ook niet in moeten voeren. Maar ja: dat krijg je met symboolpolitiek en zuinigere autootjes: dan moet men tóch het brandstofverbruik omhoog zien te krijgen om voldoende accijns en BTW binnen te kunnen harken.
Files veroorzaken teveel economische schade, dus het is logisch dat men die wil bestrijden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:52 schreef Anne het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat die files er ook met opzet zijn. Maar dat mag sowieso niet toegegeven worden, da's slecht voor het milieu.
Nu geef je dus zelf ook aan dat die Mercedes meer schade aanricht. Laat staan die oldtimer Mercedes, dus dubbel belasten die oude meuk.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:51 schreef RaymondK het volgende:
Die Mercedes richt meer schade aan omdat daar 100000km per jaar mee wordt gereden i.p.v. de Cuore waar waarsch nog geen 5000km mee gedaan wordt.
De verhouding klopt niet, de manier van afrekenen ook niet.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:03 schreef Winterman het volgende:
[..]
Nu geef je dus zelf ook aan dat die Mercedes meer schade aanricht. Laat staan die oldtimer Mercedes, dus dubbel belasten die oude meuk.
Omdat de wegenbelasting uit een deel onderhoud en een deel millieu bestaat.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:04 schreef RaymondK het volgende:
En waarom maakt een oldtimer murc meer schade dan een nieuwe murc?
Dat is dus niet waar. Het wordt onderverdeeld in gewichtsklassen. Bij heel schone auto's wordt er korting gegeven.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:16 schreef Winterman het volgende:
[..]
Omdat de wegenbelasting uit een deel onderhoud en een deel millieu bestaat.
Auto volstoppen met helium balonnetjes en dan een RDW herkeuring gaan doen?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:46 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet. Ik rij een oldtimer.
De wegenbelasting gaat op gewicht. Dat is vrij onzinnig. Alsof een mercedes van 2000kg factoren meer schade aanricht aan het wegdek dan een Cuore van 800kg
owjah zie de snel weg vol staan met oldtimers in de filequote:Op vrijdag 9 november 2012 11:56 schreef Winterman het volgende:
Waarom?
Volkomen terecht dat ze het laten vervallen.Old-timers maken toch ook gebruik van de weg. Ze zouden hetzelde moeten doen met al die rijdende dinkytoys die nu ook geen belasting hoeven te betalen.
maar hoe controleer je het?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Oldtimers maken veel minder gebruik van de weg en dus is het volkomen onterecht mongooltje.
Alleen voor de oldtimers die LPG/dieselen en als daily gebruiken is het logisch.
en hoe controleer je dat?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:16 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Een oldtimer staat over het algemeen minder op de weg. Verder hebben deze eigenaren (vaak) hogere onderhoudskosten, en brandstofkosten dan bij moderne auto's. Via deze weg komt er dus al meer in de staatskas terrecht.
Ze moeten gewoon alles laten vervallen, en de benzine veel duurder maken. Mensen die rond de grensstreek wonen verbieden over de grens te tanken, en hier ook sterk op controleren.
En minder auto's op de weg, en een eerlijke afrekening.
uuh ik heb alleen oldtimers en allemaal verzekert want dat kan gewoon wel als 1e auto altijd alquote:Op vrijdag 9 november 2012 12:26 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
De meeste oldtimers hebben gewoon een oldtimerverzekering die gelimiteerd is op 7.500 km ofzo. Als je op basis daarvan een koppeling zou maken met de MRB.... Bovendien krijg je ook geen oldtimerverzekering als het je enige auto is, dus er is altijd nog een daily bij waar je wel wegenbelasting mee betaalt.
Of niet, zoals in mijn geval. Een iQ en een 7-serie beide MRB-vrij moehahhahaah
Je hebt dan toch ook een reden om in het buitenland te tanken? En een bon?quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:14 schreef T42 het volgende:
[..]
en hoe controleer je dat?want dan mag ik ook niet tanken als ik dagje brussel doe
en dan loopt mijn motor in de soep door die blauwe rommel waar laat ik de rekening?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:31 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Blauwe benzine. (Denk aan de rode diesel)
Een substantie in de Nederlandse benzine stoppen die bij controle teruggemeten kan worden.
Is dat gehalte te laag, heb je dus in het buitenland getankt.
Is dat zo, dan bewijs je maar even dat je daar en daar een vakantie gehad hebt, of dat je idd. zo een eind over de grens heen moest.
Alles is te truuken uiteraard, maar het is gewoon een kwestie van goede controlles uitvoeren.
Zal vast ngo wel wat te verzinnen zijn.
I.i..g. is belasten via branstofgebruik gewoon alle kanten op het eerlijkst.
Veel gebruikers betalen ook het meest.
maar door die regel gaan veer winkels en zaken VEEL minder verdienen dus onslagen en daar gaat ook weer belasting geld naartoequote:Op vrijdag 9 november 2012 12:32 schreef Winterman het volgende:
[..]
Daar kiezen ze toch zelf voor. Een motorfiets staat ook over het algemeen minder op de weg en die moeten ook gewoon het hele jaar door betalen.
Als ik in een Hummer ga rijden kies ik ook zelf voor een hogere wegenbelasting.
Belachelijk dat die oude wrakken moeten profiteren.
Er zijn altijd foefjes, dat zei ik ook al.quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:17 schreef T42 het volgende:
[..]
en dan loopt mijn motor in de soep door die blauwe rommel waar laat ik de rekening?
maar ze controleren nu al niet eens meer op rooie diesel...
en dan zijn er nog genoeg foefjes
zie wel zitten in de brandstof en dat je als bedrijf zijnde korting krijgt.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:38 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Tanken over de grens is maar voordeling voor een hele kleine groep mensen; daar streng op controleren zou alleen al duurder zijn dan de misgelopen kosten. Daarnaast slaat het ook nergens op dat je geen benzine in duitsland zou mogen kopen.
Als ik een kop koffie koop in Duitsland ga ik daar toch ook geen belasting over betalen in Nederland. Daarnaast zal een hogere benzineprijs de transportkosten van goederen verhogen. Dat is slecht voor de economie als export-land zijnde.
van de pomp en dan kom ik terug en dan?quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:17 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Je hebt dan toch ook een reden om in het buitenland te tanken? En een bon?
Dan wordt je gecontroleerrd, blijkt dat je een half aangelengde tank benzine hebt (tot X procent verdund) en dan kun je laten zien dat je een dagje brussel gedaan hebt.quote:Op vrijdag 9 november 2012 15:23 schreef T42 het volgende:
[..]
van de pomp en dan kom ik terug en dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |