abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 november 2012 @ 12:19:52 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_118973843
Dat heb je er nu van -- niet als je suïcidale zoon homo is, maar als je met dat persoonlijke drama de publiciteit zoekt. Dan zijn er veel die meedogenloos met jouw verdriet aan de haal gaan, ter wille van de maatschappelijke zaak.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Overall beste user 2022 donderdag 8 november 2012 @ 12:23:05 #27
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_118973916
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:19 schreef Ringo het volgende:
, ter wille van de maatschappelijke zaak.
Eer en glorie voor zichzelf, bedoel je?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 8 november 2012 @ 12:24:19 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_118973947
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:23 schreef Ulx het volgende:

Eer en glorie voor zichzelf, bedoel je?
Daar komt het natuurlijk wel op neer.
  donderdag 8 november 2012 @ 12:28:43 #29
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_118974116
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:12 schreef deedeetee het volgende:
En als een columnist zoiets doet is het geen pesten ?

Ik vind van wél. Zoek maar een ander onderwerp voor je column, dit is gewoon onbehoorlijk en geméén !
Ben het helemaal met je eens. Het is ook nog eens de aandacht verplaatsen naar iemand die er niks mee te maken heeft.
pi_118974179
Bijzonder trieste column
pi_118974294
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:

Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen.
door haar woorden in de mond te leggen die ze nooit geschreven heeft en vermoedelijk ook nooit zo zou doen...

Waarbij hij overigens heel bewust als basis een nieuwsitem gebruikt, waar een jongen zelfmoord gepleegd heeft en de ouders de mening hebben dat de 'oorzaak' daarvan was dat iemand anoniem zaken op het internet gepost had die de indruk wekken dat hun zoon die geschreven zou hebben.

Mwah, ik vind het eigenlijk ook niet een de sterke columns van Koelman, die ik vaak wél treffende punten vind zetten, maar hier een beetje goedkoop en té makkelijk ergens op inhaakt dat misschien niet zo heel simpel is...
en imho het punt een beetje voorbijschiet.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 8 november 2012 @ 12:37:04 #32
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_118974401
quote:
Bizar, al die verbolgen reacties. Mensen die vinden dat Metro onmiddellijk Luuk Koelman moet ontslaan, mensen die hun walging niet onder stoelen of banken steken. Allemaal over-emotionele reacties van mensen die de (maatschappelijke) functie van een columnist negeren en die bovendien de tekst niet goed hebben gelezen.

Want de 'brief aan de moeder van Tim' is natuurlijk slechts de vorm waarin de column is gegoten. Het is niet écht een brief aan de moeder van Tim, het niet écht een brief die per post bij de familie Ribberink op de deurmat valt. Nee, het is een column in een krant. Bestemd voor de lezers ervan; niet direct voor de moeder van Tim.

En wat doet Koelman? Die redeneert gewoon op de manier die Mariska Orban-de Haas herhaaldelijk in het openbaar heeft laten zien; niks meer en niks minder. Eén van de redenen waarom Tim zo werd gepest, was de veronderstelling dat hij homo zou zijn. Zo werd hij door de pestkoppen gezien. En dat was voor die pestkoppen (mede) reden om Tim het leven zuur te maken.

Dat homo-zijn ongewoon of onwenselijk is, is een opvatting die door publieke figuren als Orban-de Haas kracht wordt bijgezet. Ze treedt publiekelijk op met dit soort standpunten. Liefhebbers doen er goed aan om haar recente uitlatingen bij Pauw & Witteman (in een debat met Claudia de Brey) nog eens terug te kijken.

Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen. Je kunt twisten over de gekozen vorm en de smakeloosheid daarvan, maar het trekt zo wél de aandacht. En de inhoud draagt dan weer bij aan het maatschappelijk debat. Want laten we het maar eens hebben over de opvattingen van Orban-de Haas, die bijdragen aan een haatklimaat tegen homo's én die jongeren in een hoek drukken.

Kortom: prima gedaan, Luuk Koelman. ^O^
Het lijkt mij van nogal weinig respect getuigen jegens de doden en nabestaanden. Satirisch of niet.
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_118974453
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:12 schreef deedeetee het volgende:
En als een columnist zoiets doet is het geen pesten ?

Ik vind van wél. Zoek maar een ander onderwerp voor je column, dit is gewoon onbehoorlijk en geméén !
De rol van columnist is af en toe om misstanden aan de kaak te stellen, om te prikkelen en om bij te dragen aan het maatschappelijk debat. Je kunt inderdaad twisten of de gekozen vorm smaakvol is; hij had een verhaal van dezelfde strekking ook iets anders kunnen optekenen, zonder het een brief aan de moeder van Tim te noemen.

Maar de gekozen vorm zou niet moeten afleiden van de strekking van de tekst. Ik juich het van harte toe dat de opstelling van christen-extremisten in dit land aan de kaak wordt gesteld.
pi_118974493
quote:
14s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:14 schreef eleusis het volgende:
Vind het wel een gelukte pastiche. Dit soort gedrag is De Haas niet vreemd; zo misbruikte ze ook al de miskraam van Jeanine Hennis voor haar reli-praat.
Precies. En in een debat met Claudia de Breij over lesbisch moederschap vergeleek ze de liefde die het kind krijgt, met de liefde die je aan een hond geeft.
pi_118974516
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:38 schreef Boldface het volgende:

[..]

De rol van columnist is af en toe om misstanden aan de kaak te stellen, om te prikkelen en om bij te dragen aan het maatschappelijk debat. Je kunt inderdaad twisten of de gekozen vorm smaakvol is; hij had een verhaal van dezelfde strekking ook iets anders kunnen optekenen, zonder het een brief aan de moeder van Tim te noemen.

Maar de gekozen vorm zou niet moeten afleiden van de strekking van de tekst. Ik juich het van harte toe dat de opstelling van christen-extremisten in dit land aan de kaak wordt gesteld.
De connectie met christen extremisten en tim is me niet helemaal duidelijk.
pi_118974598
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:19 schreef Ringo het volgende:
Dat heb je er nu van -- niet als je suïcidale zoon homo is, maar als je met dat persoonlijke drama de publiciteit zoekt. Dan zijn er veel die meedogenloos met jouw verdriet aan de haal gaan, ter wille van de maatschappelijke zaak.
Misschien is dit inderdaad een ongewenst neveneffect voor die ouders, maar het zijn volwassen mensen die zélf de keuze hebben gemaakt om het briefje van Tim te openbaren. Vervolgens trekt zo'n zaak de aandacht en komen allerlei aspecten aan bod.

De ouders zochten de publiciteit om pestgedrag tegen te gaan. Tim werd onder meer gepest omdat pestkoppen dachten dat hij homo was. Bij de pestkoppen leeft de gedachte dat homo-zijn abnormaal is én dat het gerechtvaardigd is om iemand te pesten omdat hij (eventueel) homo is. Denigrerende, beledigende uitlatingen over homoseksualiteit, zoals herhaaldelijk door Orban-de Haas gedaan, dragen bij aan een klimaat waarin het acceptabel is om homo's abnormaal te vinden en uit te schelden.
  donderdag 8 november 2012 @ 12:42:41 #37
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_118974604
quote:

[..]

De gekozen vorm moet bijdragen aan het verhaal/de mening die je wil verkondigen. Dan ben je een goede columnist.

Christenen bashen, prima, doen we al sinds de jaren zeventig. Maar doe dat niet over de rug van een net overleden kind. Dat komt de boodschap niet ten goede, dat getuigt louter van een heel, heel slechte smaak.
  donderdag 8 november 2012 @ 12:44:25 #38
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_118974675
quote:

[..]

Dat is een slap excuus want dat kun echt ook wel op een andere manier doen.
Wat de columinst nu eigenlijk op de hak wil nemen, daar ga je als normaal weldenkend mens toch aan voorbij uit ergernis over de * gekozen vorm * .
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 8 november 2012 @ 12:46:06 #39
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_118974742
Nog triester zijn trouwens de reacties van mensen die boos zijn op Mariska...
pi_118974802
quote:
Bizar, al die verbolgen reacties. Mensen die vinden dat Metro onmiddellijk Luuk Koelman moet ontslaan, mensen die hun walging niet onder stoelen of banken steken. Allemaal over-emotionele reacties van mensen die de (maatschappelijke) functie van een columnist negeren en die bovendien de tekst niet goed hebben gelezen.

Want de 'brief aan de moeder van Tim' is natuurlijk slechts de vorm waarin de column is gegoten. Het is niet écht een brief aan de moeder van Tim, het niet écht een brief die per post bij de familie Ribberink op de deurmat valt. Nee, het is een column in een krant. Bestemd voor de lezers ervan; niet direct voor de moeder van Tim.

En wat doet Koelman? Die redeneert gewoon op de manier die Mariska Orban-de Haas herhaaldelijk in het openbaar heeft laten zien; niks meer en niks minder. Eén van de redenen waarom Tim zo werd gepest, was de veronderstelling dat hij homo zou zijn. Zo werd hij door de pestkoppen gezien. En dat was voor die pestkoppen (mede) reden om Tim het leven zuur te maken.

Dat homo-zijn ongewoon of onwenselijk is, is een opvatting die door publieke figuren als Orban-de Haas kracht wordt bijgezet. Ze treedt publiekelijk op met dit soort standpunten. Liefhebbers doen er goed aan om haar recente uitlatingen bij Pauw & Witteman (in een debat met Claudia de Brey) nog eens terug te kijken.

Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen. Je kunt twisten over de gekozen vorm en de smakeloosheid daarvan, maar het trekt zo wél de aandacht. En de inhoud draagt dan weer bij aan het maatschappelijk debat. Want laten we het maar eens hebben over de opvattingen van Orban-de Haas, die bijdragen aan een haatklimaat tegen homo's én die jongeren in een hoek drukken.

Kortom: prima gedaan, Luuk Koelman. ^O^
je mag de mening van ie mevrouw abject vinden, maar dat geeft Koelman nog niet het recht om dat over de rug van een ander te botvieren, en zeker niet op deze manier.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_118974877
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

door haar woorden in de mond te leggen die ze nooit geschreven heeft en vermoedelijk ook nooit zo zou doen...

Waarbij hij overigens heel bewust als basis een nieuwsitem gebruikt, waar een jongen zelfmoord gepleegd heeft en de ouders de mening hebben dat de 'oorzaak' daarvan was dat iemand anoniem zaken op het internet gepost had die de indruk wekken dat hun zoon die geschreven zou hebben.

Mwah, ik vind het eigenlijk ook niet een de sterke columns van Koelman, die ik vaak wél treffende punten vind zetten, maar hier een beetje goedkoop en té makkelijk ergens op inhaakt dat misschien niet zo heel simpel is...
en imho het punt een beetje voorbijschiet.
Dat lijkt me een nogal voorbarige opmerking. Ze is al in staat gebleken om de miskramen van toenmalig kamerlid Hennis-Plasschaert aan te grijpen om haar punt (tegen abortus) kracht bij te zetten. Ook een miskraam is een uitermate vervelende gebeurtenis in iemands privésfeer. Een miskraam is natuurlijk nog wel wat anders dan een kind dat zelfmoord pleegt, maar toch: ze deinst er niet voor terug om de privésfeer van iemand erbij te betrekken.

Uit de berichtgeving over Tim blijkt onder meer dat iemand anoniem over Tim schreef "ik ben een homo en een loser" en uit interviews met mensen die Tim kenden, komt ook het beeld naar voren dat ze dachten dat hij homo was. Hoe dan ook: hij was anders dan anderen; zo werd het althans ervaren. En dat zou er niet toe moeten doen. Maar dat deed het wel, voor de pestkoppen.
pi_118974941
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:37 schreef Made-In-Holland het volgende:

[..]

Het lijkt mij van nogal weinig respect getuigen jegens de doden en nabestaanden. Satirisch of niet.
Ik zou deze mening alleen delen wanneer columnist daadwerkelijk een brief aan die ouders had gestuurd. Mensen reageren zo verbolgen omdat ze redeneren alsof die brief werkelijk is geschreven aan die ouders. Dat is natuurlijk onzin. Het is slechts de titel (cq. insteek) van een column.
pi_118974945
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:47 schreef Symphonic het volgende:

[..]

je mag de mening van ie mevrouw abject vinden, maar dat geeft Koelman nog niet het recht om dat over de rug van een ander te botvieren, en zeker niet op deze manier.
Want een columnist moet het altijd maar luchtig houden? Prima column mi. en zeker niet iets wat Koelman nooit eerder heeft gedaan, hij was vaak genoeg 'op het randje' .

Die reacties trouwens :')
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  donderdag 8 november 2012 @ 12:55:05 #44
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_118975055
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:51 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik zou deze mening alleen delen wanneer columnist daadwerkelijk een brief aan die ouders had gestuurd. Mensen reageren zo verbolgen omdat ze redeneren alsof die brief werkelijk is geschreven aan die ouders. Dat is natuurlijk onzin. Het is slechts de titel (cq. insteek) van een column.
Dit komt op mij over als: "Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror."

Want, als hij in persoon die brief persoonlijk zou sturen is hij een schoft, maar zet het landelijk in de krant en je bent een goede columnist.

Onzin.
pi_118975130
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:49 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat lijkt me een nogal voorbarige opmerking. Ze is al in staat gebleken om de miskramen van toenmalig kamerlid Hennis-Plasschaert aan te grijpen om haar punt (tegen abortus) kracht bij te zetten.
dan val je haar daar heel terecht op aan... op dingen die ze ook daadwerkelijk gezegd heeft.

daar is niks mis mee omdat het natuurlijk verschrikkelijk is wat zulk een mens voor dingen roept...
Ik zou het hardgrondig ermee eens zijn als iemand heel boos daarover een column schrijft en iemand aanspreekt op kwetsende en idiote onzin die deze ook daadwerkelijk uitgekraamd heeft.

enkel.... over de rug van andere mensen opeens een punt tegen iemand anders willen maken op basis van zelf verzonnen dingen, is gewoon mij iets té makkelijk en ook juist een beetje 'anoniem lafbekjes'-gedrag..
inderdaad een soort van 'pesten'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_118975151
Het is gewoon smakeloos, of het nou een actueel probleem betreft of niet. Tim is nog niet eens begraven en dan al meteen zo over de rug van die jongen een semi-humoristische of satirische column schrijven met deze inhoud, dan heb je geen plaat voor je kop maar een appartementencomplex.

Stel je eens in hoe de familie/ouders zich voelen als ze dit lezen, denk je dat ze ook maar enigszins positief zouden reageren? :')
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118975211
Daarnaast snap ik wel wat de columnist probeert aan te kaarten, ik ben n.b. zelf homo, maar het schiet het punt ver voorbij. Als het op deze manier moet, dan heb ik liever gewoon de christenfundi's die af en toe een sneer maken, die houden het nog fatsoenlijker ook.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:02:38 #48
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_118975322
Gadverdamme ben jij homo? Ik heb best vaak samen met jou in één topic gezeten, :r.
pi_118975400
Gristenfundi's bashen is prima, maar niet op deze manier.

Wat zou Luuk er van vinden als iemand uit zijn naam zou schrijven dat pedofilie legaal moet worden? (ik verzin maar iets).
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 8 november 2012 @ 13:05:50 #50
67174 Dos37
Come on Twente
pi_118975435
In het begin ging het nog de goede kant op. Wat een drama :r
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: