Nope, dat leren ze die koters niet meer op school...quote:Op woensdag 7 november 2012 11:00 schreef smoking-snares het volgende:
rond de 115, uit het koppie. Je kunt toch wel een doodnormale staartdeling maken![]()
quote:Prof. dr. Smalhout bracht onlangs een bezoekje aan een basisschool, groep 8 de hoogste klas.
Aardige juf, ging leuk om met de kinderen .
Zij waren bezig met rekenen volgens de nieuwste methode het
zgn.'realistische' rekenen.
Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, bleek nog een heel karwei te zijn.
Op verzoek van de juf, gaf Dr Smalhout en deelsommetje op, 43.050 gedeeld door 350.
Oei, dat was moeilijk !
De bolleboos van de klas, een mr. Greenspan in de dop, ging het klus klaren.
Hij begon ermee eerst het hele bord zorgvuldig schoon te vegen.
Daarna begon hij 350 van 43.050 af te trekken en dat deed hij in totaal 123 keer.
Dat was dus het antwoord.
Het hele bord stond vol en de kleine mr. Greenspan werd net zo luid geprezen als de originele financiële goeroe in Amerika, mr.Greenspan, door de financiële wereld bejubeld werd.
Deze laatste figuur die, naar nu blijkt, de hele wereldeconomie naar de afgrond heeft geleid.
Juf vroeg aan Dr Smalhout wat hij van de prestatie van de kleine bolleboos vond.
Toen hij zei dat hij het sommetje binnen een halve minuut op de rand van een krant had kunnen becijferen, zei ze: " ja, maar dat is een totaal verouderde methode. U gebruikt zeker nog de staartdeling, maar wij passen de nieuwste methode toe, dat heet 'repeterend aftrekken', "
Bij Dr. Smalhout riep het direct een associatie op met een bepaalde techniek in zijn vakgebied, de geneeskunde, hetgeen door de juf niet bijster op prijs werd gesteld toen hij dat tegen haar zei.
Een opmerking terzijde: mijn associatie met die uitdrukking is van geheel andere aard, namelijk met het repeterend aftrekken van de bijdrage voor de Zvw van mijn AOW.
Wat die onderwijsstaf niet besefte, was dat deze zgn. moderne methode reeds werd toegepast door de Babyloniers, Syriërs en de oude Egyptenaren omdat die nog geen staartdeling kenden.
Die is pas uitgevonden aan het eind van de 15e eeuw.
De schade die door de progressieve onderwijsvernieuwers is aangericht, is enorm.
Niet alleen met het rekenen, ook met de taal.
Prof.dr Thomas von der Dunk schreef in de Volkskrant ( Jan. 2007 ) over ' de perverse manier waarop gesubsidieerde onderwijskwakzalvers, linkse mondigheid combineren met rechts marktdenken '.
Desondanks stond in het Algemeen Dagblad van 17 Januari van dit jaar een artikel onder de kop:
'Nederland wil Turkije helpen bij het onderwijs.'
( je moet maar durven ! )
Note Riet:
Per 1 Januari 2009 neemt Tschechië bij de EU het roer over van Frankrijk.
Ook aan dit land heeft Nederland hulp aangeboden, namelijk bij het voorzitterschap van de EU.
Nederland vindt het land te onervaren voor deze klus.
Ook wil Nederland de nieuwe EU landen 'helpen' met het opzetten van Zorgstelsels.
Maar Nederland maakt er in eigen land een potje van !
Zo maar een greep:
* Geen behoorlijk toezicht op het bankwezen, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen, terwijl intussen de directeuren/ eigenaren er met enorme bonussen vandoor gingen.
Waar waren de Nederlandse Bank, de AFM met Hoogervorst aan het roer en laatst but not least, de minister(s) van Financiën, die nu, als het kalf verdronken is de put proberen te dempen?
Het fiasco van Icesafe, door het lichtzinnig afgeven van een vergunning door de verantwoordelijke autoriteiten in Nederland aan een buitenlandse on-line bank, die pas een paar maanden tevoren op IJsland werd opgericht, is daarvan een duidelijk voorbeeld.
Gemeenten en provincies hebben er direct een vermogen aan belastinggeld op gestort en daardoor is dat geld verdwenen als damp van IJslandse geysers.
* Het onderwijs, waarbij een kwart van de aankomende pabostudenten, dus de aankomende onderwijzers, moet afhaken omdat de thans verplichte rekentoets te moeilijk voor ze is.
* De ZVW, die voor de gepensioneerden in het buitenland met een Nederlands pensioen,
in juridisch opzicht aan alle kanten rammelt.
Nederland, echt geen gidsland !
Ik lach met de tranen in mijn ogenquote:Op woensdag 7 november 2012 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nope, dat leren ze die koters niet meer op school...
[..]
Dit dus. Repeterend aftrekken tot je een ons weegtquote:Op woensdag 7 november 2012 11:10 schreef smoking-snares het volgende:
[..]
Ik lach met de tranen in mijn ogenSteeds maar innoveren om het innoveren, ik wordt er kotsziek van. En waarom? Omdat de net afgestudeerde IBM-studentjes zich willen bewijzen en daarom met iets nieuws op de proppen moet komen om hun positie in het bedrijf te garanderen. Jammer dat deze ziekte zich in het basisonderwijs heeft genesteld.
Ik ben in ieder geval blij ik het volgens de "oude" methode geleerd heb. Het ziekelijke van ons onderwijs is in mijn mening het laten liggen van talent en de snelheid waarmee leerlingen worden geconfronteerd met de profielkeuze (orientatie hierop gebeurt mid 2de jaar) Door dit systeem moet ik nu bloeden. Ik heb op het atheneum het profiel E&M door de strot gedrukt gekregen, want de leraren moesten voor de 60 leerlingen(die profielkeuze) die zij lesgaven (2 klassen in de 3A per leraar voor de onderbouw) een profiel advies geven. Als ze maar 1 gesprekje meer hadden gevoerd met mij hadden ze gemerkt dat ik zeer ongemotiveerd was door mijn thuis situatie en ik juist meer uitdaging nodig had. Nee inplaats daarvan, hup naar E&M en ik ben daardoor afgezakt en ik ben toen gaan spijbelen, ze konden allemaal de tyfus krijgen in mijn ogen.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:12 schreef destrovel het volgende:
[..]
Dit dus. Repeterend aftrekken tot je een ons weegt
Als je een deelsom wil uitrekenen door de deler net zo lang af te trekken tot het niet meer lukt kun je in sommige gevallen erg lang bezig zijn, zoals het voorbeeld van Remco ook al laat zien. Geweldig hoe we onze kenniseconomie naar de afgrond helpen!
Gewoon zoals er bij mij staat.quote:Op woensdag 7 november 2012 14:40 schreef eriksd het volgende:
Correct, ik zou ook bij god niet weten hoe zo'n staartdeling werkt.
Repeterend aftrekken? Daar hebben die jochies wellicht meer aan dan wat sommige andere dingen die ze op school leren.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nope, dat leren ze die koters niet meer op school...
[..]
Echt enorm zonde dat een complete generatie niet fatsoenlijk heeft leren rekenen... Natuurlijk gebruik ik een staartdeling niet in de praktijk, maar ik weet hoe het moet.quote:Op woensdag 7 november 2012 14:40 schreef eriksd het volgende:
Makkelijk in te halen, ga er een middagje voor zitten en je kent heel wat nieuwe trucjes.quote:Op woensdag 7 november 2012 18:39 schreef Roces18 het volgende:
Ook nooit gehad, en zou ook niet weten hoe ik het moet doen. Teveel focus met grafische rekenmachines bij mij en te weinig trucs uit het hoofd, zonde.
Zo doe je dat:quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 22,45 / 2 5 3 4,6 0 5 \ 112,9 2 2 4 5 . . . ------- . . . 2 8 9 6 . . 2 2 4 5 . . ------- . . 6 5 1 0 . 4 4 9 0 . ------- . 2 0 2 0 5 2 0 2 0 5 --------- 0 |
Die mochten wij vroeger op school niet eens gebruikenquote:Op donderdag 8 november 2012 00:48 schreef xminator het volgende:
Gewoon intikken op je rekenmachientje en vervolgens het antwoord neerpennen op papier. Job well done!
Juristen kunnen niet rekenenquote:Op woensdag 7 november 2012 14:40 schreef eriksd het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |