abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118928015
zoals topic titel:

2534,605 : 22,45 =
pi_118928044
Oude of nieuwe methode?
  woensdag 7 november 2012 @ 11:00:12 #3
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_118928211
rond de 115, uit het koppie. Je kunt toch wel een doodnormale staartdeling maken :')
Google staartdeling, netste methode IMO
Zet heel Fok! blauw.
  woensdag 7 november 2012 @ 11:03:43 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118928313
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 11:00 schreef smoking-snares het volgende:
rond de 115, uit het koppie. Je kunt toch wel een doodnormale staartdeling maken :')
Nope, dat leren ze die koters niet meer op school...

quote:
Prof. dr. Smalhout bracht onlangs een bezoekje aan een basisschool, groep 8 de hoogste klas.
Aardige juf, ging leuk om met de kinderen .
Zij waren bezig met rekenen volgens de nieuwste methode het
zgn.'realistische' rekenen.
Optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, bleek nog een heel karwei te zijn.
Op verzoek van de juf, gaf Dr Smalhout en deelsommetje op, 43.050 gedeeld door 350.
Oei, dat was moeilijk !
De bolleboos van de klas, een mr. Greenspan in de dop, ging het klus klaren.
Hij begon ermee eerst het hele bord zorgvuldig schoon te vegen.
Daarna begon hij 350 van 43.050 af te trekken en dat deed hij in totaal 123 keer.
Dat was dus het antwoord.

Het hele bord stond vol en de kleine mr. Greenspan werd net zo luid geprezen als de originele financiële goeroe in Amerika, mr.Greenspan, door de financiële wereld bejubeld werd.
Deze laatste figuur die, naar nu blijkt, de hele wereldeconomie naar de afgrond heeft geleid.

Juf vroeg aan Dr Smalhout wat hij van de prestatie van de kleine bolleboos vond.
Toen hij zei dat hij het sommetje binnen een halve minuut op de rand van een krant had kunnen becijferen, zei ze: " ja, maar dat is een totaal verouderde methode. U gebruikt zeker nog de staartdeling, maar wij passen de nieuwste methode toe, dat heet 'repeterend aftrekken', "

Bij Dr. Smalhout riep het direct een associatie op met een bepaalde techniek in zijn vakgebied, de geneeskunde, hetgeen door de juf niet bijster op prijs werd gesteld toen hij dat tegen haar zei.

Een opmerking terzijde: mijn associatie met die uitdrukking is van geheel andere aard, namelijk met het repeterend aftrekken van de bijdrage voor de Zvw van mijn AOW.

Wat die onderwijsstaf niet besefte, was dat deze zgn. moderne methode reeds werd toegepast door de Babyloniers, Syriërs en de oude Egyptenaren omdat die nog geen staartdeling kenden.
Die is pas uitgevonden aan het eind van de 15e eeuw.

De schade die door de progressieve onderwijsvernieuwers is aangericht, is enorm.
Niet alleen met het rekenen, ook met de taal.
Prof.dr Thomas von der Dunk schreef in de Volkskrant ( Jan. 2007 ) over ' de perverse manier waarop gesubsidieerde onderwijskwakzalvers, linkse mondigheid combineren met rechts marktdenken '.

Desondanks stond in het Algemeen Dagblad van 17 Januari van dit jaar een artikel onder de kop:
'Nederland wil Turkije helpen bij het onderwijs.'
( je moet maar durven ! )

Note Riet:
Per 1 Januari 2009 neemt Tschechië bij de EU het roer over van Frankrijk.
Ook aan dit land heeft Nederland hulp aangeboden, namelijk bij het voorzitterschap van de EU.
Nederland vindt het land te onervaren voor deze klus.
Ook wil Nederland de nieuwe EU landen 'helpen' met het opzetten van Zorgstelsels.

Maar Nederland maakt er in eigen land een potje van !
Zo maar een greep:

* Geen behoorlijk toezicht op het bankwezen, pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen, terwijl intussen de directeuren/ eigenaren er met enorme bonussen vandoor gingen.
Waar waren de Nederlandse Bank, de AFM met Hoogervorst aan het roer en laatst but not least, de minister(s) van Financiën, die nu, als het kalf verdronken is de put proberen te dempen?
Het fiasco van Icesafe, door het lichtzinnig afgeven van een vergunning door de verantwoordelijke autoriteiten in Nederland aan een buitenlandse on-line bank, die pas een paar maanden tevoren op IJsland werd opgericht, is daarvan een duidelijk voorbeeld.
Gemeenten en provincies hebben er direct een vermogen aan belastinggeld op gestort en daardoor is dat geld verdwenen als damp van IJslandse geysers.

* Het onderwijs, waarbij een kwart van de aankomende pabostudenten, dus de aankomende onderwijzers, moet afhaken omdat de thans verplichte rekentoets te moeilijk voor ze is.

* De ZVW, die voor de gepensioneerden in het buitenland met een Nederlands pensioen,
in juridisch opzicht aan alle kanten rammelt.

Nederland, echt geen gidsland !
censuur :O
  woensdag 7 november 2012 @ 11:10:52 #5
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_118928498
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[..]

Ik lach met de tranen in mijn ogen :') Steeds maar innoveren om het innoveren, ik wordt er kotsziek van. En waarom? Omdat de net afgestudeerde IBM-studentjes zich willen bewijzen en daarom met iets nieuws op de proppen moet komen om hun positie in het bedrijf te garanderen. Jammer dat deze ziekte zich in het basisonderwijs heeft genesteld. :(
Zet heel Fok! blauw.
pi_118928542
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 11:10 schreef smoking-snares het volgende:

[..]

Ik lach met de tranen in mijn ogen :') Steeds maar innoveren om het innoveren, ik wordt er kotsziek van. En waarom? Omdat de net afgestudeerde IBM-studentjes zich willen bewijzen en daarom met iets nieuws op de proppen moet komen om hun positie in het bedrijf te garanderen. Jammer dat deze ziekte zich in het basisonderwijs heeft genesteld. :(
Dit dus. Repeterend aftrekken tot je een ons weegt :')
Als je een deelsom wil uitrekenen door de deler net zo lang af te trekken tot het niet meer lukt kun je in sommige gevallen erg lang bezig zijn, zoals het voorbeeld van Remco ook al laat zien. Geweldig hoe we onze kenniseconomie naar de afgrond helpen!
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  woensdag 7 november 2012 @ 11:15:22 #7
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_118928610
Repeterend aftrekken :')
All she wants and needs is just a little taste..
pi_118928891
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 11:15 schreef Luxuria het volgende:
Repeterend aftrekken :')
:9~
  woensdag 7 november 2012 @ 11:30:52 #9
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_118929139
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 11:12 schreef destrovel het volgende:

[..]

Dit dus. Repeterend aftrekken tot je een ons weegt :')
Als je een deelsom wil uitrekenen door de deler net zo lang af te trekken tot het niet meer lukt kun je in sommige gevallen erg lang bezig zijn, zoals het voorbeeld van Remco ook al laat zien. Geweldig hoe we onze kenniseconomie naar de afgrond helpen!
Ik ben in ieder geval blij ik het volgens de "oude" methode geleerd heb. Het ziekelijke van ons onderwijs is in mijn mening het laten liggen van talent en de snelheid waarmee leerlingen worden geconfronteerd met de profielkeuze (orientatie hierop gebeurt mid 2de jaar) Door dit systeem moet ik nu bloeden. Ik heb op het atheneum het profiel E&M door de strot gedrukt gekregen, want de leraren moesten voor de 60 leerlingen(die profielkeuze) die zij lesgaven (2 klassen in de 3A per leraar voor de onderbouw) een profiel advies geven. Als ze maar 1 gesprekje meer hadden gevoerd met mij hadden ze gemerkt dat ik zeer ongemotiveerd was door mijn thuis situatie en ik juist meer uitdaging nodig had. Nee inplaats daarvan, hup naar E&M en ik ben daardoor afgezakt en ik ben toen gaan spijbelen, ze konden allemaal de tyfus krijgen in mijn ogen. :')

Achteraf baal je natuurlijk van je eigen gedrag en had je het natuurlijk anders gedaan, maar ik vind het erg jammer dat ik nu alsnog Natuur en Techniek aanvul op mijn Havo-diploma (wat me erg goed bevalt, jammer dat ik dit niet wist in 3A) terwijl ik dat liever gedaan had op het atheneum 4 jaar terug.

Daarnaast heb ik wel de maatschappelijke stage gelopen(wat nu afgeschaft is) en de rekentoets voor Pabo studenten gehaald op het Havo (was een pilot, om de rekenachterstand op het PABO te verkleinen). Ik betaal nu 2900 euro om deze aanvulling te kunnen doen, ik had geluk....Hoeveel exleerlingen met het verkeerde profiel lopen er rond die dit niet kunnen?

Maar wel steeds blijven innoveren om het innoveren terwijl de basis niet klopt. En wat gaat er nu gebeuren? Waar gaat het beloofde geld van Rutte II in geinvesteerd worden? Meer excursies en speciale projecten terwijl de klassen steeds maar groter worden en de leraren dommer aangezien ze maar leraren zijn geworden omdat ze toch iets moesten, toch? En waarom beter presteren als het met een 6je ook kan :')
Zet heel Fok! blauw.
pi_118930872
22,45/2534,605\

en rekenen maar :P maar inderdaad dat kan de jongere generatie blijkbaar niet meer. ;(

[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 07-11-2012 15:00:40 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  woensdag 7 november 2012 @ 14:40:38 #11
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118936228
Correct, ik zou ook bij god niet weten hoe zo'n staartdeling werkt.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_118937018
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 14:40 schreef eriksd het volgende:
Gewoon zoals er bij mij staat. :+ Nieuwe methodes blijken niet altijd beter te zijn. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  woensdag 7 november 2012 @ 15:40:25 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_118938589
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[..]

Repeterend aftrekken? Daar hebben die jochies wellicht meer aan dan wat sommige andere dingen die ze op school leren.

De meisjes trouwens nog meer, die kunnen er nog hun werk van maken.
  woensdag 7 november 2012 @ 15:55:42 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118939248
quote:
Echt enorm zonde dat een complete generatie niet fatsoenlijk heeft leren rekenen... Natuurlijk gebruik ik een staartdeling niet in de praktijk, maar ik weet hoe het moet.
Net zoals het "rekenonderwijs" nu gericht is op trucjes voor speciale gevallen: zeg maar 101+82 = 100 + 80 + 1 + 2 = 180 + 3 = 183... zoiets... Terwijl als je gewoon fatsoenlijk leert rekenen, dat in alle omstandigheden toepasbaar is, dus ook voor 23423652634 + 2965827348 ... Ik heb ook wel gelezen dat kinderen veel liever gewoon iets leren wat ze kunnen toepassen, dan puzzelen met bijzondere situaties. En dan komt het begrip voor bijzondere situaties vanzelf. 999 * 999 bijvoorbeeld kan je prima uit je hoofd zo opnoemen.
censuur :O
  woensdag 7 november 2012 @ 18:39:37 #15
286575 Roces18
Chef de party
pi_118945583
Ook nooit gehad, en zou ook niet weten hoe ik het moet doen. Teveel focus met grafische rekenmachines bij mij en te weinig trucs uit het hoofd, zonde.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_118946526
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 18:39 schreef Roces18 het volgende:
Ook nooit gehad, en zou ook niet weten hoe ik het moet doen. Teveel focus met grafische rekenmachines bij mij en te weinig trucs uit het hoofd, zonde.
Makkelijk in te halen, ga er een middagje voor zitten en je kent heel wat nieuwe trucjes.

Nog een leuke die ik later geleerd heb:

Als je een kwadraat wil berekenen dat eindigt op een 5, kan dat heel makkelijk.

25*25 = 625

Je neemt eerst het eerste getal (2), en vermenigvuldigt het met hetzelfde getal + 1 (2+1 = 3). Dan krijg je in dit geval 6. Vervolgens plak je er 25 achter en dat is je antwoord: 625.

Dit werkt voor alle getallen die eindigen op een 5: 85*85=7225 (8*9 en 25), 95*95=9025 (9*10 en 25) etc.

[ Bericht 13% gewijzigd door Finitio op 07-11-2012 19:09:59 ]
pi_118965282
quote:
15s.gif Op woensdag 7 november 2012 10:54 schreef Rymooo het volgende:

2534,605 : 22,45 =
Zo doe je dat:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
22,45 / 2 5 3 4,6 0 5 \ 112,9
        2 2 4 5 . . .
        ------- . . .
          2 8 9 6 . .
          2 2 4 5 . .
          ------- . .
            6 5 1 0 .
            4 4 9 0 .
            ------- .
            2 0 2 0 5
            2 0 2 0 5
            ---------
                    0
pi_118965368
Gewoon intikken op je rekenmachientje en vervolgens het antwoord neerpennen op papier. Job well done!
  donderdag 8 november 2012 @ 13:54:34 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_118977310
quote:
17s.gif Op donderdag 8 november 2012 00:48 schreef xminator het volgende:
Gewoon intikken op je rekenmachientje en vervolgens het antwoord neerpennen op papier. Job well done!
Die mochten wij vroeger op school niet eens gebruiken :N
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_118979045
quote:
Juristen kunnen niet rekenen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')