quote:KNWU stelt onderzoekscommissie in
Toegevoegd: dinsdag 6 nov 2012, 23:05
De KNWU gaat een onderzoekscommissie instellen die het dopinggebruik in de wielersport in Nederland in kaart moet brengen. De commissie wordt eind deze maand geinstalleerd en zal uiterlijk 1 juli rapport uitbrengen.
Renners en begeleiders die meewerken met het onderzoek en schuld bekennen, kunnen volgens de commissie rekenen op strafvermindering. Dit zal nog wel met het mondiale anti-dopingagentschap WADA moeten worden kortgesloten.
Aanvankelijk onderzocht de KNWU of het mogelijk was een waardheidscommissie in te stellen, maar aan het verklaren onder ede zaten te veel juridische haken en ogen.
Samen met Erik Dekker die nog eens uit komt leggen dat zijn bandje echt veel te strak zat.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:21 schreef wimderon het volgende:
Boogerd zit in de onderzoekscommissie neem ik aan?
quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:21 schreef wimderon het volgende:
En Breukink die komt waarschuwen voor het eten van bedorven kip ...quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:27 schreef OProg het volgende:
[..]
Samen met Erik Dekker die nog eens uit komt leggen dat zijn bandje echt veel te strak zat.
Dat nog net niet, wel zijn vader en zijn oom.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:21 schreef wimderon het volgende:
Tja, ik heb ook weinig respect voor mensen die alsmaar blijven ontkennen.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:35 schreef TargaFlorio het volgende:
Boogerd blijft stellig zijn onschuld volhouden, maar als het toch ooit uitkomt (en dat gaat het volgens mij) dan gaat dit wel averechts werken voor hem. Volgens mij gaat hij dan door het gewone volk dat een paar keer per jaar wielrennen kijkt behoorlijk uitgekotst worden.
quote:Doping is overal
Het stond er echt, op de site van de internationale tennisfederatie ITF. Niet 2100, niet 210, maar 21. Het is het totaal aantal bloedcontroles dat de tennisbond buiten competitie heeft laten uitvoeren in 2011. Wereldwijd, mannen én vrouwen bij elkaar.
Ter vergelijking: de internationale wielerbond voerde het afgelopen jaar 3314 bloedcontroles buiten competitie uit.
Er zijn langlaufers en hardlopers die in hun eentje meer bloedcontroles hebben gehad dan álle tennissers bij elkaar.
En dan nog durft de Spaanse tennisser David Ferrer (die traint bij een tenniscentrum waar de ex-dokter van Lance Armstrong werkt) te beweren dat tennis de schoonste sport ter wereld is.
Het wielrennen staat sinds een week of drie in de fik. Dat heeft de sport volledig aan zichzelf te danken: er zijn de afgelopen twintig jaar hordes renners geweest die zoveel pillen, spuiten en bloedzakken van dichtbij hebben gezien dat je ze nu zonder problemen als apotheker aan het werk kunt zetten.
Spuit in zijn kont
Maar na alle publiekelijke verontwaardiging, de verbale lynchpartijen en de wijzende vingertjes is het onderhand tijd voor enige nuance. Dopinggebruikers zijn niet per definitie zware criminelen, de Tour is nog nooit gewonnen door een talentloze prutser met een spuit in zijn kont, en wielrennen is niet de enige sport waarin naar dope wordt gegrepen om nét even een stukje beter te worden.
Doping is overal. Of het nu wielrennen, langlaufen, honkbal, kleiduivenschieten of curling (ja echt, 4,3% positieve testen in 2007) is: hoe groter de belangen, hoe meer sporters verleid worden om uit de verboden pot te snoepen.
Om net iets harder te trappen, net iets sneller te rennen of net iets harder te slaan. Sommige sporten bestrijden doping op een grootschalige en geldverslindende manier, andere sporten steken hun kop in het zand.
Amerikaanse steroïdenhonkballers komen de helft van de tijd weg met symbolische straffen, de FIFA en UEFA maakten er geen punt van dat er epo en groeihormoon in de clubkliniek van Juventus werd gevonden, Keniaanse atleten krijgen in eigen land geen bloedtesten omdat er geen laboratorium is dat ze kan analyseren, voetballers in de eredivisie hoeven hun whereabouts niet in te vullen en Carl Lewis werd vierduizendachtenveertig keer olympisch kampioen omdat de Amerikaanse atletiekbond zijn positieve tests in de doofpot stopte.
Bloedzakken
In de kliniek van dopingarts Fuentes werden de bloedzakken van meer dan tweehonderd atleten uit verschillende sporten gevonden, maar alleen de namen van een veertigtal wielrenners werden vrijgegeven.
Wielrennen heeft een probleem en verdient het om daarop aangesproken te worden. Maar bespaar me de hypocrisie van andere sportbonden. Misschien heb ik te lang in het wielrennen rondgelopen en kamp ik met een chronisch gebrek aan vertrouwen, maar ik vind het vreemd dat – pak 'm beet – de Williams-zusjes de afgelopen twee jaar precies nul keer buiten competitie zijn getest.
Prima hoor, maar hou dan ook je mond over schoon of niet schoon. Met doping is het net als met het monster onder je bed.
Als je je ogen hard genoeg dicht knijpt, dan is het er ook niet.
Door: NUsport/Thijs Zonneveld
Nieuwswaarde 0,0 natuurlijk, maar het is goed dat dit soort berichten op NUsport komt. Vind het ook wel treffend dat Federer en Murray hebben opgeroepen tot meer controles.quote:
Is dan ook geen nieuwsbericht, maar een column.quote:Op woensdag 7 november 2012 12:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nieuwswaarde 0,0 natuurlijk, maar het is goed dat dit soort berichten op NUsport komt. Vind het ook wel treffend dat Federer en Murray hebben opgeroepen tot meer controles.
Nouja, laat ik het open deuren noemen danquote:Op woensdag 7 november 2012 12:08 schreef TheArt het volgende:
[..]
Is dan ook geen nieuwsbericht, maar een column.
Voor jou wel, voor 95% van de nu.nl lezers zal het toch even slikken zijn.quote:Op woensdag 7 november 2012 12:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nouja, laat ik het open deuren noemen dan.
en ook die van Kittel eerder.twitter:gerardvroomen twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 22:44:07Gotta love Lampre. Suspends Scarponi after contact with Ferrari while offering Pozzato a contract after contact with Ferrari reageer retweet
Die heb ik ook geluisterd en dequote:Op woensdag 7 november 2012 15:01 schreef Zelva het volgende:
http://nos.nl/audio/43723(...)ij-schone-sport.html
Eindelijk!quote:
Maar wel een open deur die je de afgelopen weken, maanden of zelfs jaren in de media nauwelijks hoort.quote:Op woensdag 7 november 2012 12:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Nouja, laat ik het open deuren noemen dan.
Hij heeft gelijk, het heeft geen zin om schoon schip met het verleden te maken, je moet het in het heden doen!quote:Op woensdag 7 november 2012 14:17 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Boom mengt zich ook, zij het iets subtieler dan Kittel, maar bijvoorbeeld door retweeten van bepaalde berichten zoals dezeen ook die van Kittel eerder.twitter:gerardvroomen twitterde op dinsdag 06-11-2012 om 22:44:07Gotta love Lampre. Suspends Scarponi after contact with Ferrari while offering Pozzato a contract after contact with Ferrari reageer retweet
Vreemd dat het ene dopinggeval een dag na de sluiting al naar buiten komt en een andere pas maanden later. Zit toch een fors verschil in.quote:Bronzen worstelaar Londen betrapt
Soslan Tigejev
AFP
Toegevoegd: woensdag 7 nov 2012, 18:09
Het Internationaal Olympisch Comité heeft worstelaar Soslan Tigejev zijn in Londen gewonnen bronzen plak afgenomen.
De Oezbeek, die uitkomt in de klasse tot 74 kilogram, is betrapt op het gebruik van het stimulerende middel methylhexanamine. Het brons gaat nu naar de Hongaar Gabor Hatos.
Tigejev, die op de Spelen in 2008 zilver had gewonnen, is de tweede atleet die in Londen succesvol was en werd betrapt. Kogelstootster Nadzeja Ostaptsjoek werd haar gouden medaille afgenomen, nadat de Wit-Russin twee keer positief getest had op anabole steroïden.
NOS
ik vertrouw het nietquote:Op woensdag 7 november 2012 20:22 schreef Leatherface het volgende:
Bronzen worstelaar Londen betrapt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |