"pesten".. Tja, dat is eigenlijk een heel ernstig, verwarrend en serieus onderwerp. Pesten is niet leuk voor diegene die gepest word, wel voor de mensen die zelf wel pesten. Maar het onderwerp pesten is eigenlijk ook wel heel erg verwarrend, dat is omdat iedereen het weer op een andere manier bekijkt, iemand kan plagen, of een grapje al gelijk als pesten beschouwen. Maar iemand kan ook denken als die heel erg gepest word, ze maken toch maar grapjes, is dit pesten of niet? moet ik er iets aan doen of niet? gaan ze ophouden? ben ik niet te soft, of denk ik niet te snel dat het pesten is terwijl het het niet is als ik er iets van zeg? Dus eigenlijk is het een heel verwarrend onderwerp, voor mij dan. Ook de angst om er iets van te zeggen speelt erg mee. Maar je weet, dat als je er iets van zegt, dat ze het toch niets kunnen schelen, en dat iedereen gewoon weer doorgaat met je te pesten.
Er zijn heel veel verschillende plaatsen waar je gepest kan worden, misschien in je gezin, op het internet, op school, op straat, in de buurt, in je stad/dorp. Alles kan, overal kan. Maar het is menselijk. Ik weet zeker dat er nooit een moment komt op de wereld, dat NIEMAND maar dan ook echt NIEMAND pest. Iedereen zit vol met die emotie's, die dingen die gebeuren in het leven waardoor dingen mis gaan, verdrietige momenten, onzekerheden, denken dat je niets waard bent als je niet gaat pesten, willen hoger zijn/de baas willen zijn van andere mensen. Het heeft allemaal met die persoonlijkheden te maken. Iedereen voelt zich soms wel zo. Maar ja, het is natuurlijk wel vervelend voor diegene die gepest word. Die voelt zich daar kut en klote door. ( En het blijkt, het is bewezen, dat diegene die zelf vroeger gepest zijn geweest, dat die later de grootste pesters worden. )
Oké anyways, sommige gaan zelfs aan de anti depressiva door die pestkoppen, en worden zo ongelukkig dat ze zelfs zm gaan plegen. Maar eigenlijk, als je diep in je hart kijkt, weet je zelf ook wel dat het je niet zo erg raakt van binnen, dat je eigenlijk maar mee doet met de zweer, als het in is. En dat je maar met ze mee praat van, wat is het erg voor die mensen die zm hebben gepleegt, waarom doen pesters zoiets. Ja, het is natuurlijk wel supererg, dat diegene is doodgegaan door al die pesters, en er is ook niets meer aan te doen. Maar eigenlijk weet ik zeker, dat die mensen die hun niet kennen. die het gepeste kind niet echt kennen. dat het hun niet echt zal kunnen raken van binnen, je kan er wel over praten, over hoe erg pesten is, maar het lost eigenlijk ook niet zo veel op..
Actie kan ook niet ondernomen worden voor pesten, wel voorlichting ervan, en bespreken en bekijken wat je kan doen als je word gepest. Maar pesten zal nooit echt stoppen/verdwijnen..