abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119268693
Ik ben ook 3x van studie gewisseld.

Begonnen op de universiteit (studie Advanced Technology), na half jaar gestopt en opnieuw begonnen op het hbo met de studie werktuigbouwkunde. Daar lukte het ook niet en in het 2e jaar van die studie diagnose ADD gekregen en met medicatie gestart. Met medicatie ging het wel en vond ik het hbo geen uitdaging meer en opnieuw naar universiteit gegaan naar studie natuurkunde.

Helaas gaven de medicijnen toen bijwerkingen (Ritalin) en ben in mijn eerste jaar van natuurkunde met de medicatie gestopt. Overgang hbo naar wo was toen ook best wel zwaar en zonder de medicatie helaas eerste jaar niet weten te halen, dus moest ik daar stoppen met de studie.

Toch opnieuw begonnen met natuurkunde aan de Vrije Universiteit en daar klikte het op de 1 of andere manier wel. Misschien besefte ik me ook wel dat het nu of nooit was en heb me zo doorgemodderd naar nu het vierde jaar en heb bijna mijn bachelor behaald.

Ben nu pas geleden wel weer met medicatie gestart, want ondanks dat de studie me wel lukt (met een kleine achterstand), studeer ik niet erg efficiënt en heb daardoor erg weinig vrije tijd. Het altijd maar bezig moeten zijn met mijn studie, avond en in het weekend ben ik nu wel beu. Gelukkig lijkt Dextro wel erg goed te werken zonder bijwerkingen en voel ik nu inderdaad ruimte ontstaan voor ontspanning :).
pi_119271987
Hoeveel dagen in de week gaan er bij jullie voorbij dat je niks, maar ook echt helemaal NIKS doet van wat je je had voorgenomen? Gister bedacht ik me nog dat ik iets van 10 klanten ging bellen vandaag en weet ik veel hoeveel mails zou versturen en een stuk administratie maar op dit moment weet ik al dat daar helemaal niks van terecht gaat komen...
  vrijdag 16 november 2012 @ 12:57:26 #53
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_119272888
Dat komt mij zeer bekend voor. Meestal vertaald het in mijn leven als ik verveel me dood ook al heb ik duizend dingen te doen.

Ik had dagen waarop ik echt letterlijk niets deed voor mijn studie, maar ik werd gek van het niets doen. Nu moet ik van mezelf van 9 tot 5 aan de slag aan mijn scriptie, maar per twee uur ben ik zo'n 10-15 min productief. Daarna is mijn aandacht al weer verplaatst naar iets anders, soms studiegerelateerd, soms iets totaal anders. Voorbeeldje; gisteren redelijk op tijd opgestaan, dan scriptiebestand openen, tegelijkertijd mail, fb en fok checken. Dan een zin lezen in mijn scriptie (van waar was ik ook al weer gebleven?) dan op fb mopperen tegen vriendin. Ondertussen bedenken dat ik nog wasjes moet draaien. Laat ik dat dan maar eerst doen. Terug naar scriptie, muziekje aan. Owja die muziek mis ik nog op mijn pc, laat ik dat eens opzoeken. Owja morgen vrijdag laat ik artikelen uitprinten om in de trein te kunnen lezen. Ondertussen starend naar scriptie. Ergens rond 4 uur bedenken dat het brood op is. Zal ik nog op de fiets stappen om naar de super te gaan? Er zijn ook nog wel andere dingen te eten als ontbijt. Keuze maken duurt zo'n 10 min. Ondertussen ben ik de hele dag nog aan het malen over het feestje van afgelopen zaterdag, wat heb ik gezegd? Kon ik dat echt niet anders zeggen? En ook wat ga ik dit weekend doen? Een typische dag, waarop ik eigenlijk niet veel nuttigs heb gedaan, behalve 2-3 zinnen tikken voor mijn scriptie en een stukje lezen (maar ondertussen wel chatten met een vriendin waardoor ik geen idee heb wat ik heb gelezen).
Tijdens het schrijven van dit stukje al duizend keer afgeleid door wat er buiten gebeurd.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  vrijdag 16 november 2012 @ 13:55:46 #54
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_119274685
Het viel mij woensdag op dat ik studie laat verslonzen omdat ik er niet door geprikkeld raak en dan vaak inhaalslagen moet doen als het net te laat is. Middelbare school ging zo mis met wiskunde en natuurkunde, nu in lessen zit ik mijn tijd uit of neem andere deeltijders op sleeptouw. Behandelaar vroeg of ik wel eens op IQ getest was, aangegeven dat dat ooit et geval was maar dat ik de score niet meer wist, dat ik in andere testen gemiddeld een IQ van tussen de 130 en 140 lijk te hebben.

Paar weken terug voor het eerst in jaren me echt ontspannen gevoeld door gewoon een zaterdag met vriendin te ontbijten, alleen werk gedaan en even nergens anders aan denken behalve dat en het moment van vrije tijd zonder me druk te maken om de rest, en het gaf me de motivatie en de rust om meer uit mijn dag te halen. Maar vooral de rust die ik toen ervoer vond ik gewoon eng omdat ik het zolang niet meer ervaren heb. Twijfel heel erg of ik mijn studie wel af wil maken nu...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_119274898
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:57 schreef ieniminimuis het volgende:
Dat komt mij zeer bekend voor. Meestal vertaald het in mijn leven als ik verveel me dood ook al heb ik duizend dingen te doen.

Ik had dagen waarop ik echt letterlijk niets deed voor mijn studie, maar ik werd gek van het niets doen. Nu moet ik van mezelf van 9 tot 5 aan de slag aan mijn scriptie, maar per twee uur ben ik zo'n 10-15 min productief. Daarna is mijn aandacht al weer verplaatst naar iets anders, soms studiegerelateerd, soms iets totaal anders. Voorbeeldje; gisteren redelijk op tijd opgestaan, dan scriptiebestand openen, tegelijkertijd mail, fb en fok checken. Dan een zin lezen in mijn scriptie (van waar was ik ook al weer gebleven?) dan op fb mopperen tegen vriendin. Ondertussen bedenken dat ik nog wasjes moet draaien. Laat ik dat dan maar eerst doen. Terug naar scriptie, muziekje aan. Owja die muziek mis ik nog op mijn pc, laat ik dat eens opzoeken. Owja morgen vrijdag laat ik artikelen uitprinten om in de trein te kunnen lezen. Ondertussen starend naar scriptie. Ergens rond 4 uur bedenken dat het brood op is. Zal ik nog op de fiets stappen om naar de super te gaan? Er zijn ook nog wel andere dingen te eten als ontbijt. Keuze maken duurt zo'n 10 min. Ondertussen ben ik de hele dag nog aan het malen over het feestje van afgelopen zaterdag, wat heb ik gezegd? Kon ik dat echt niet anders zeggen? En ook wat ga ik dit weekend doen? Een typische dag, waarop ik eigenlijk niet veel nuttigs heb gedaan, behalve 2-3 zinnen tikken voor mijn scriptie en een stukje lezen (maar ondertussen wel chatten met een vriendin waardoor ik geen idee heb wat ik heb gelezen).
Tijdens het schrijven van dit stukje al duizend keer afgeleid door wat er buiten gebeurd.
Herkenbaar!
Worry is a misuse of imagination
  vrijdag 16 november 2012 @ 14:07:08 #56
12888 Skull-splitter
pi_119274991
Heel herkenbaar idd
pi_119275151
Yups, herkenbaar. Al lukt het me niet om het hele stuk te lezen, teveel tekst in 1 blok dus ik sla steeds regels over.

Ik probeer me op dit moment te concentreren op mijn scriptie, maar ben ongelooflijk boos en gefrustreerd. Overweeg om een rondje rond het gebouw te gaan rennen :'), want mijn hoofd is nu écht niet in staat om een droge tekst te lezen, analyseren en samenvatten. Ik vind dat normaal al moeilijk, al helemaal als ik overloop door sterke emoties.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_119275171
Maar ik hoor vd week of ik in dit topic hoor of gewoon lui ben :P

dom iig niet, psycholoog had het idee dat ik bovengemiddeld intelligent ben :s)
pi_119275210
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 14:12 schreef Chicolate het volgende:
Yups, herkenbaar. Al lukt het me niet om het hele stuk te lezen, teveel tekst in 1 blok dus ik sla steeds regels over.

Ik probeer me op dit moment te concentreren op mijn scriptie, maar ben ongelooflijk boos en gefrustreerd. Overweeg om een rondje rond het gebouw te gaan rennen :'), want mijn hoofd is nu écht niet in staat om een droge tekst te lezen, analyseren en samenvatten. Ik vind dat normaal al moeilijk, al helemaal als ik overloop door sterke emoties.
je mag mij wel PMen met je verhaal of bellen als dat oplucht :)
pi_119275508
Bij mij is ADD vastgesteld. De psych biedt geen begeleiding maar schrijft alleen medicatie voor. Zijn argument: 'Wij zijn vooral goed in mensen die echt flink zijn vastgelopen. En met u gaat het maatschappelijk gezien eigenlijk heel goed dus we weten niet wat we daar mee moeten'. Ja, ik heb een goede baan en een aardige maatschappelijk carriere. Kan je nagaan hoe vr ik misschien was gekomen als ik op tijd had geweten dat ik ADD heb en daar mee aan de slag had kunnen gaan...Maar goed

Anyway,
Ik gebruik op advies psych nu om de 3 uur 2x 10mg methylfenidaat. Dit helpt op zich redelijk, maar niet spectaculair voor wat betreft de afgeleidheid etc. Nadeel is dat ik, nou ja, er niet aardiger op wordt zeg maar. Een nog korter lontje dan gewoonlijk, zeker tegen het einde van de 3 uur. En ook enorm vaak last van hoofdpijn (voordat ik medicatie had was dat niet zo). Herkenbaar? Tips?
  vrijdag 16 november 2012 @ 15:42:48 #61
12888 Skull-splitter
pi_119278203
Geen medicatie hier, maar merk wel dat mijn lontje de laatste tijd erg kort is...
pi_119281537
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 12:57 schreef ieniminimuis het volgende:

Mwa het vreemde is. Ik voel mezelf helemaal nooit 'afgeleid' zoals het altijd in die symptomen lijst omschreven / geïnterpreteerd wordt. Het is gewoon de continu aanwezige onmacht om ergens aan te beginnen en daarom ga ik dus maar wat anders doen. De hele dag door wordt ik er wel door mezelf aan herinnerd dat ik eigenlijk met iets anders bezig zou moeten zijn maar toch gebeurt er niks. Als ik dan toevallig iets op nu.nl lees over het heelal is het goed mogelijk dat ik de 2 uur daarna over de relativiteitstheorie en weet ik het wat zit te lezen. Om maar iets te noemen.

Het is de gedachte dat ik weet dat ik ergens anders mee bezig moet zijn waardoor ik me soms echt behoorlijk kut voel. Gewoon afgeleid zijn zie ik meer als de kamer binnenlopen, een berg vieze was zien liggen en plotseling de was gaan doen en ondertussen vergeten waar je nou eigenlijk mee bezig was.
Is dit ook herkenbaar of niet? Ik zie het bij mezelf dan ook meer als een probleem om me te motiveren dan dat ik afgeleid ben en daardoor niks uitvoer.

Edit: Als ik terugblik op mijn schooltijd zou 10-15 minuten productief zijn per twee uur echt een persoonlijk record zijn geweest. Hoe ging dat met huiswerk maken dan ipv nu je scriptie?
pi_119316079
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 17:11 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Mwa het vreemde is. Ik voel mezelf helemaal nooit 'afgeleid' zoals het altijd in die symptomen lijst omschreven / geïnterpreteerd wordt. Het is gewoon de continu aanwezige onmacht om ergens aan te beginnen en daarom ga ik dus maar wat anders doen. De hele dag door wordt ik er wel door mezelf aan herinnerd dat ik eigenlijk met iets anders bezig zou moeten zijn maar toch gebeurt er niks. Als ik dan toevallig iets op nu.nl lees over het heelal is het goed mogelijk dat ik de 2 uur daarna over de relativiteitstheorie en weet ik het wat zit te lezen. Om maar iets te noemen.

Het is de gedachte dat ik weet dat ik ergens anders mee bezig moet zijn waardoor ik me soms echt behoorlijk kut voel. Gewoon afgeleid zijn zie ik meer als de kamer binnenlopen, een berg vieze was zien liggen en plotseling de was gaan doen en ondertussen vergeten waar je nou eigenlijk mee bezig was.
Is dit ook herkenbaar of niet? Ik zie het bij mezelf dan ook meer als een probleem om me te motiveren dan dat ik afgeleid ben en daardoor niks uitvoer.

Edit: Als ik terugblik op mijn schooltijd zou 10-15 minuten productief zijn per twee uur echt een persoonlijk record zijn geweest. Hoe ging dat met huiswerk maken dan ipv nu je scriptie?
Ik heb het beide. Alleen wat jij omschrijft is vermijdingsgedrag.
Ik vermeed/vermijd dingen omdat ik het gevoel krijg dat het m'n hele dag opslokt terwijl een lijstje van taken me misschien in totaal 2 uurtjes kost, maar het gevoel (!en daar gaat het eigenlijk om) insinueert dat het me een hele dag kost om alles af te krijgen.
Hier is eigenlijk niet heel erg veel aan te doen, behalve jezelf overtuigen dat een bepaald iets niet zo heel erg lang duurt.
Op mijn takenlijsten schrijf ik daarom achter het gene wat ik moet doen ook de tijd die het me waarschijnlijk zal kosten.
[bijv: was in de wasmachine stoppen(incl. was pakken en naar wasmachine lopen): 3 minuten].
Op die manier vind ik het makkelijker om mezelf ergens toe aan te zetten.
Ook deel ik taken op, bijv: ipv. de was doen (was in machine, was ophangen en vouwen/strijken en opbergen), deel ik het op in deeltaken: 1. was in machine, 2. ophangen, 3. opvouwen/strijken en opbergen.
Stapje voor stapje dus!

Het afgeleid zijn ervaar ik niet zo sterk, omdat ik vaak niet merk dat ik afgeleid raak. Was wel grappig toen ik voor coaching moest gaan peilen hoe lang het duurde voordat ik afgeleid raakte :P
Was ik aan het lezen, deed ik een stopwatch aan en dan moest ik weer op de stopwatch kijken als ik afgeleid raakte. Nou dat werkte ^O^
Doordat ik erop moest letten was mijn aandachtsspanne ongeveer 10 seconden (ben ik al afgeleid? ben ik nu afgeleid dan? en nu? niet vergeten op de stopwatch te kijken als ik afgeleid ben!)
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_119340129
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2012 14:23 schreef Rezzy het volgende:
Bij mij is ADD vastgesteld. De psych biedt geen begeleiding maar schrijft alleen medicatie voor. Zijn argument: 'Wij zijn vooral goed in mensen die echt flink zijn vastgelopen.

Anyway,
Ik gebruik op advies psych nu om de 3 uur 2x 10mg methylfenidaat. Dit helpt op zich redelijk, maar niet spectaculair voor wat betreft de afgeleidheid etc. Nadeel is dat ik, nou ja, er niet aardiger op wordt zeg maar. Een nog korter lontje dan gewoonlijk, zeker tegen het einde van de 3 uur. En ook enorm vaak last van hoofdpijn (voordat ik medicatie had was dat niet zo). Herkenbaar? Tips?
Lijkt me dat jij medicatie hebt voorgeschreven gekregen voor de portomonai van de psych.
Het helpt opzich redelijk zeg je. Is het mogelijk geen placebo effect?
En je wordt er dus niet aardiger op dus je omgeving gaat er onder lijden. Ik zou direct stoppen met de medicatie.
Religie is een mentale ziekte.
pi_119374439
@ Selyn. Dat van die tijd erbij schrijven is misschien wel een goed idee! Thanks :)
pi_119378542
Nou ik hoor officieel in dit topic hoor.. Geloof t alleen zelf nog niet zo, heb het net te horen gekregen
  maandag 19 november 2012 @ 12:26:18 #67
12888 Skull-splitter
pi_119379490
Add of adhd? Waar merk je het zelf aan en wat heeft je gezet tot het laten testen?
pi_119379668
Beide, vooral ADD, ook ADHD maar vooral innerlijke onrust. (Kan blijkbaar)

Ik ben niet een extreem geval waar geen normaal gesprek mee is te voeren.

Ik kan mij altijd al slecht concentreren en kwam met andere klachten bij huisarts/psycholoog en toen werd er voorgesteld mij te laten testen. Vragenlijsten, gesprekken, ouders mee, oude rapporten. Gaven allemaal een heel duidelijk beeld.

Ik moet er nog een beetje aan wennen/geloof het nog niet helemaal.
pi_119380686
Ik heb echt t idee dat iedereen op werk t weet en naar mij kijkt, beetje paranoia :P
pi_119382892
Welkom.

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 11:55 schreef Probability het volgende:
Nou ik hoor officieel in dit topic hoor.. Geloof t alleen zelf nog niet zo, heb het net te horen gekregen
Religie is een mentale ziekte.
pi_119383319
Haha dank je.
pi_119393644
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 08:58 schreef Fes1-2 het volgende:
@ Selyn. Dat van die tijd erbij schrijven is misschien wel een goed idee! Thanks :)
je moet jezelf nog steeds overhalen om aan de gang te gaan, maar het maakt het net dat beetje makkelijker ;)
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
pi_119415819
Nou ik ben helemaal niet opgelucht maar extra chaotisch lijkt het wel :') stom
pi_119415829
Woehoeee!! Eindelijk een half jaar aan administratie opgeborgen.. Heb een mooi ladebakje staan op mijn bureau. In de bovenste lades gaan de betaal dingen, de middelste de dingen waar ik wat mee moet en in het onderste bakje gaat alles als het klaar is.. Die was al behoorlijk aan het uitpuilen (opruimen is niet mijn sterkste kant) maar gister heb ik me er eindelijk toe kunnen zetten. :)
Plannen gaat al wat beter. Ik maak nu lijstjes met de dingen die allemaal moeten. Ik zet een dag erachter waarop ik die dingen moet gaan doen. Nu nog een lijst maken voor de dag zelf en dan kan het niet meer fout gaan :)
pi_119417044
poing poing, ik ben een beetje nerveus, morgen intake bij Busypeople
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')