Leugens.quote:Op donderdag 8 november 2012 03:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat zal wel zo zijn.
Maar in meerdere niet-islamitische landen hebben vrouwen ook nog minder rechten dan ratten.
Dus de logica ontgaat me nog steeds.
Er is gewoon geen koppeling te maken tussen vrouwenonderdrukking en -mishandeling en religie.
In alle religies, (ik noem alleen maar islam, katholicisme, protestantisme, orthodoxen, bhoeddisme, hindoeïsme, mormonen, jehovahs, joden) wordt de vrouw als onderdanig gezien.
Dus de islam is daar beslist niet alleen schuldig aan.
Hier staat een overzicht van de besluiten van het concilie, hier vind je de complete tekst. Ik heb gezocht op "woman", "women" en "female", maar geen van de passages waarin die woorden voorkwamen lijkt aanleiding te geven tot de uitspraak van je zegsvrouw.quote:Op donderdag 8 november 2012 02:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het is nu te laat om serieus te lezen. Maar ik meen me te herinneren dat ik verwezen werd naar stukken over het concilie van Trente, waar volgens mijn zegsvrouwe het besluit genomen zou zijn.
Maar dank voor je reactie: ik ben benieuwd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien bedoelde ze de zgn. synode van Macon, waarvan -ook al ten onrechte- wordt beweerd dat er werd vastgesteld dat de vrouw geen ziel had.
Op zichzelf is dit natuurlijk een non-kwestie, al was het maar omdat de kerkvaders regelmatig over de ziel van de vrouw spreken (anima mulieris, mulierum animae e.d.) - nog afgezien van het feit dat het zou botsen met basale tradities als het dopen van vrouwen, het toedienen van de sacramenten aan vrouwen, vrouwelijke heiligen enz.
[ Bericht 1% gewijzigd door Iblardi op 08-11-2012 10:06:35 ]
jij bent opgerichtquote:
met een nekschot?? .quote:
Je wilt niet weten hoe kort geleden het nog is dat in diverse Europese landen (Frankrijk en Italië bijv) het wel degelijk "vergoeilijkt" werd dat een man zijn vrouw (al dan niet met bruut geweld) vermoordt uit emotie. Een crime passionel werd dat genoemd en de straffen daarvoor lagen beduidend lager dan voor een "gewone" moord. En ja, ook binnen de rest van die samenlevingen werd dat breed geaccepteerd en als een normale gang van zaken gezien.quote:Op woensdag 7 november 2012 19:55 schreef Boldface het volgende:
[..]
Zo'n wanhoopsdaad is totaal niet te vergelijken met eerwraak: dat is namelijk een doelbewuste actie, die cultureel/religieus wordt onderbouwd. In Nederland is er geen wetgeving die het vergoeilijkt dat man (in tijden van wanhoop) hun vrouw en kinderen ombrengen. Evenmin is dat een traditie, of iets dat binnen de samenleving breed wordt accepteerd en als normale gang van zaken wordt gezien.
Als een politiek-correcte struisvogel steek je je kop in het zand. Jammer.
Dat de ene religie dit soort nieuws met regelmaat vertoont en de rest sporadisch als incident, vegen we onder het tapijt. Immers, 500 zaken staan gelijk aan 1 a 2.quote:Op donderdag 8 november 2012 03:23 schreef Kees22 het volgende:
Er is gewoon geen koppeling te maken tussen vrouwenonderdrukking en -mishandeling en religie.
In alle religies, (ik noem alleen maar islam, katholicisme, protestantisme, orthodoxen, bhoeddisme, hindoeïsme, mormonen, jehovahs, joden) wordt de vrouw als onderdanig gezien.
Dus de islam is daar beslist niet alleen schuldig aan.
Jij bent overduidelijk een MAN. Kan niet missen. Want wat jij stelt is simpelweg flauwekul.quote:Op donderdag 8 november 2012 03:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
In de Joodse en Christelijke culturen absoluut niet waar vrouwen zelfs worden vereerd.
Bepaalde Islamitische regels zijn wel degelijk mede de oorzaak van onderdrukking van vrouwen.
Je kan je afvragen of die regels wel echt Islamitisch zijn want ze kwamen er pas later bij.
Maar toch.
Nog maar een keertje: het heeft inderdaad geen ene fuck met de islam an sich te maken.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:15 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat de ene religie dit soort nieuws met regelmaat vertoont en de rest sporadisch als incident, vegen we onder het tapijt. Immers, 500 zaken staan gelijk aan 1 a 2.
Net als auto's. Als een type/merk een ongelukje krijgt is er net zo weinig aan de hand als van een ander merk/type er in 1 maand 500 crashen. Niks aan de hand mensen. Doorlopen.
quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:51 schreef stopnaald het volgende:
Hoe lullig het ook is om te zeggen, maar ook DIT is cultuur. Zolang die beslissingen omtrent huwelijk en relaties blijft zien als een zaak van de familie (of stam, of andere groep) ipv een zaak van die individuen, zullen deze situaties blijven bestaan. In hetzelfde kader moet je (sommige vormen van) geweld in huiselijke kring zien.
Wat de eigenlijke kern is, is natuurlijk weer macht. Macht die moet worden opgegeven door voornamelijk mannen (vaders resp. echtgenoten). Met name in de meer tribale culturen is dat een waar taboe.
En de vorm waarin het geweld plaatsvind geeft meestal ook een goede indicatie van de waarde die aan het slachtoffer (vrijwel altijd vrouwen en/of kinderen) wordt toegekend. In dit geval heb ik sterk de indruk dat de ouders het meisje eerder zagen als een eigendom, dan als een vrij mens.
quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:10 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Cultuur is geen vast gegeven, maar verandert onder druk van allerlei factoren. Religie is daar één van en traditie/gewoonte een ander. Vaak zie je dat veranderingen in cultuur beginnen bij de jongeren en dat juist de ouderen die zo lang mogelijk proberen tegen te houden. Dat zie je ook in deze situatie.
Pakistan en India zijn in rap tempo aan het veranderen door de voortschrijdende technologie. Jongeren komen in aanraking met andere culturen en leefwijzen. Daardoor gaan zij nadenken over wat ZIJ willen en in hoeverre dat afwijkt van hoe het "altijd is gegaan/geweest". Dat uit zich in allerlei dingen, van kleding/uiterlijk tot politiek en die laatste factor heeft er o.a. voor gezorgd, dat eerwraak wettelijk aan banden is gelegd. Dat is de reden waarom de politie zich ermee bemoeit heeft. Dat wil overigens lang niet altijd zeggen dat individuele politieambtenaren het met dergelijke wetten eens is, integendeel. Zeker in de wat meer afgelegen delen van het land, willen gezagsdragers nog wel eens een oogje toeknijpen in dit soort aangelegenheden. Maar gelukkig gaat het langzaam, maar zeker, de goede kant op. En soms is dat tergend langzaam, zoals in deze situatie....maar de uiteindelijke cultuur-verandering (en dus de bijbehorende mentaliteitsverandering) zal doorzetten.
een man is een Don Juan en een vrouw is een Hoer en ze doen beiden hetzelfde, een fysieke bewegingquote:Op donderdag 8 november 2012 11:22 schreef stopnaald het volgende:
Een vrouw moest elke dag opnieuw met haar gedrag bewijzen dat zij een goede (lees: kuise en gehoorzame) vrouw was. Reputatieschade had voor haar veel ernstigere consequenties, tot aan de
Die cultuur wordt bepaald door de islam. Dat ontkennen is gelijk aan negeren dat 1+1 een uitkomst van 2 heeft.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:28 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Nog maar een keertje: het heeft inderdaad geen ene fuck met de islam an sich te maken.
[..]
[..]
Dat we er zo anders over denken, komt denk ik door onze kijk op religie. Je ziet religie kennelijk als een soort instituut, iets dat hoog op een platform is geplaatst. Ik zie religie als menselijk verzinsel; en daarmee dus ook als een resultaat van menselijke opvattingen. Zowel de Bijbel als de Koran zijn doordrenkt met allerhande menselijke opvattingen.quote:Op donderdag 8 november 2012 02:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar dat heeft dus geen relatie met de islam. En daar zit jij steeds over te zeiken.
Vernedering en verminking van vrouwen komt voor in heel veel culturen, maar het gezeik dat dat verbonden is met de islam is echt kwaadaardige smaad of laster (ik haal die twee altijd door elkaar).
Handelingsbekwaam, en de eerdere beperking daarop gold alleen voor gehuwde vrouwen. Ongehuwde meerderjarige vrouwen waren ook voor die tijd handelingsbekwaam. Wilsbekwaamheid heeft er volgens mij niets mee te maken; vrouwen hadden immers ook stemrecht. Ik weet trouwens niet wanneer het voogdijschap over ongehuwde vrouwen is afgeschaft, dat in vroeger eeuwen wel bestond.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:22 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Er even van uitgaande dat NL een christelijke cultuur heeft: vrouwen in NL werden pas in 1956 wilsbekwaam.
Mensen hebben behoefte aan een hogere macht en weigeren in te zien dat ze niet meer zijn dan een vis in het water.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:45 schreef Boldface het volgende:
Ik zie religie als menselijk verzinsel; en daarmee dus ook als een resultaat van menselijke opvattingen. Zowel de Bijbel als de Koran zijn doordrenkt met allerhande menselijke opvattingen.
Eigenlijk schoffel je hiermee je eigen argumentatie onderuit. Moslimculturen waarin vrouwen als "veel gelijkwaardiger" worden behandeld. Gelijkwaardiger, maar dus niet gelijkwaardig. De islam is een zeer orthodox, conservatief geloof en dat uit zich dan ook in de denkbeelden en heersende opvattingen onder mensen.quote:Op donderdag 8 november 2012 02:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat een logica!
Dat in meer culturen vrouwen onderdrukt en mishandeld worden, doet niks af aan het feit dat in moslimculturen vrouwen onderdrukt en mishandeld worden.
Maar wel aan de stelling dat de islam daar oorzaak en reden van is.
Die stelling wordt nog meer onderuit gehaald door de constatering dat er moslimculturen zijn waarin vrouwen als veel gelijkwaardiger behandeld worden.
Daarnaast is er de constatering dat vrouwen ook in andere culturen, bijvoorbeeld joodse en christelijke, als minderwaardig behandeld worden.
De mening van Boldface blijkt daardoor volkomen onzin.
Jammer.
En het is zeer opvallend om te zien hoe deze mentaliteit al eeuwenlang standhoudt. Zegt ook wel iets over een cultuur/samenleving lijkt mij.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:30 schreef HD9 het volgende:
[..]
een man is een Don Juan en een vrouw is een Hoer en ze doen beiden hetzelfde, een fysieke beweging
Nope. Ik gaf niet voor niets aan dat hetzelfde in India gebeurt en da's zeer zeker GEEN islamitisch land, dat zijn voornamelijk hindoes. Jij haalt oorzaak en gevolg door elkaar.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:41 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Die cultuur wordt bepaald door de islam. Dat ontkennen is gelijk aan negeren dat 1+1 een uitkomst van 2 heeft.
Zoals al in de naam zit opgesloten, is een crime passionel een impulsieve daad van iemand die "uit liefde / passie" door het lint gaat en tot zijn daad komt. De gedachte achter eerwraak is een heel andere en zit ook in de naam opgesloten: het redden van de familie-eer. Zo'n daad is doordacht. Sowieso is wraak nemen iets waarover je nadenkt.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:10 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoe kort geleden het nog is dat in diverse Europese landen (Frankrijk en Italië bijv) het wel degelijk "vergoeilijkt" werd dat een man zijn vrouw (al dan niet met bruut geweld) vermoordt uit emotie. Een crime passionel werd dat genoemd en de straffen daarvoor lagen beduidend lager dan voor een "gewone" moord. En ja, ook binnen de rest van die samenlevingen werd dat breed geaccepteerd en als een normale gang van zaken gezien.
Kortom, zo allejezus veel verder zijn wij ook niet hoor....
Zeg ik: 1 incidentje vergelijk je met wekelijkse praktijken elders.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:56 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Nope. Ik gaf niet voor niets aan dat hetzelfde in India gebeurt en da's zeer zeker GEEN islamitisch land, dat zijn voornamelijk hindoes. Jij haalt oorzaak en gevolg door elkaar.
Je hebt gelijk, het is handelingsbekwaam. Maar het punt blijft staan. Vrouwen hebben ook heel laat (ruim na WO2) stemrecht gekregen, veel later dan de mannen iig. De discriminatie van vrouwen heeft nog heel lang stand gehouden en is in sommige opzichten vandaag de dag nog steeds niet opgeheven (gelijke beloning voor gelijke prestatie bijv)....quote:Op donderdag 8 november 2012 11:48 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Handelingsbekwaam, en de eerdere beperking daarop gold alleen voor gehuwde vrouwen. Ongehuwde meerderjarige vrouwen waren ook voor die tijd handelingsbekwaam. Wilsbekwaamheid heeft er volgens mij niets mee te maken; vrouwen hadden immers ook stemrecht. Ik weet trouwens niet wanneer het voogdijschap over ongehuwde vrouwen is afgeschaft, dat in vroeger eeuwen wel bestond.
Eh meer dan 13% van India is Islamitisch en bepaalde regio's is de islam de dominante godsdienst.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:56 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Nope. Ik gaf niet voor niets aan dat hetzelfde in India gebeurt en da's zeer zeker GEEN islamitisch land, dat zijn voornamelijk hindoes. Jij haalt oorzaak en gevolg door elkaar.
Praat geen onzin, als je niet weet waar je over praat. Dan is Hema worst gelijk aan het Christendom..quote:Op zondag 4 november 2012 18:01 schreef Boldface het volgende:
[..]
Nee, strikt genomen niet, maar het vindt nagenoeg alleen plaats in islamitische landen, of onder migranten uit dergelijke landen. Religie en cultuur zijn daar erg sterk met elkaar verweven. Het één is niet los te zien van het ander.
[..]
Als jij geloven wilt dat bij een crime passionel het motief draait om de liefde/passie van de dader, so be it. Maar die passionel slaat op de liefde/passie van het slachtoffer. De hele reden waarom de dader op zoveel begrip kon rekenen had alles te maken met het redden van zijn mannelijke eer.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:57 schreef Boldface het volgende:
[..]
Zoals al in de naam zit opgesloten, is een crime passionel een impulsieve daad van iemand die "uit liefde / passie" door het lint gaat en tot zijn daad komt. De gedachte achter eerwraak is een heel andere en zit ook in de naam opgesloten: het redden van de familie-eer. Zo'n daad is doordacht. Sowieso is wraak nemen iets waarover je nadenkt.
Onzin, de aantallen in India zijn minstens net zo groot, als in Pakistan.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:57 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeg ik: 1 incidentje vergelijk je met wekelijkse praktijken elders.
Je moet het zelf weten. Ik vind het armoede van argumenten.
Toon maar even aan dan. Kijk dan ook direct naar de achtergronden.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:11 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Onzin, de aantallen in India zijn minstens net zo groot, als in Pakistan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |