Het is inderdaad cultuur. Maar als het cultuur is en dus normaal is, waarom bemoeit de politie er zich dan mee?quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:51 schreef stopnaald het volgende:
Hoe lullig het ook is om te zeggen, maar ook DIT is cultuur. Zolang die beslissingen omtrent huwelijk en relaties blijft zien als een zaak van de familie (of stam, of andere groep) ipv een zaak van die individuen, zullen deze situaties blijven bestaan. In hetzelfde kader moet je (sommige vormen van) geweld in huiselijke kring zien.
Wat de eigenlijke kern is, is natuurlijk weer macht. Macht die moet worden opgegeven door voornamelijk mannen (vaders resp. echtgenoten). Met name in de meer tribale culturen is dat een waar taboe.
En de vorm waarin het geweld plaatsvind geeft meestal ook een goede indicatie van de waarde die aan het slachtoffer (vrijwel altijd vrouwen en/of kinderen) wordt toegekend. In dit geval heb ik sterk de indruk dat de ouders het meisje eerder zagen als een eigendom, dan als een vrij mens.
Zij leven toch ook in dezelfde maatschappij, met dezelfde normen & waarden.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:55 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Het is inderdaad cultuur. Maar als het cultuur is en dus normaal is, waarom bemoeit de politie er zich dan mee?
Vandaar ook mijn vraag.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:56 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Zij leven toch ook in dezelfde maatschappij, met dezelfde normen & waarden.
Ach, als ik jouw moeder beledig ga jij ook over de rooie. Terwijl ik jou niks doe.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:00 schreef Vaatwastablet het volgende:
Dat familieëergedoe is echt triest..
Ik heb geen moeder.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, als ik jouw moeder beledig ga jij ook over de rooie. Terwijl ik jou niks doe.
nooit begrepen,nee.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:00 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Vandaar ook mijn vraag.
Wel sneue ouders. Ik zal nooit begrijpen waarom zij hun kind op zo'n manier überhaupt willen laten sterven.
Dat familieëergedoe is echt triest..
Cultuur is geen vast gegeven, maar verandert onder druk van allerlei factoren. Religie is daar één van en traditie/gewoonte een ander. Vaak zie je dat veranderingen in cultuur beginnen bij de jongeren en dat juist de ouderen die zo lang mogelijk proberen tegen te houden. Dat zie je ook in deze situatie.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:55 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Het is inderdaad cultuur. Maar als het cultuur is en dus normaal is, waarom bemoeit de politie er zich dan mee?
Als je een beetje beschaafd bent ga je voor zoiets niet over de rooie, ik absoluut niet in ieder geval.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, als ik jouw moeder beledig ga jij ook over de rooie. Terwijl ik jou niks doe.
Ah duidelijk. Bedankt voor jouw uitgebreide uitleg!quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:10 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Cultuur is geen vast gegeven, maar verandert onder druk van allerlei factoren. Religie is daar één van en traditie/gewoonte een ander. Vaak zie je dat veranderingen in cultuur beginnen bij de jongeren en dat juist de ouderen die zo lang mogelijk proberen tegen te houden. Dat zie je ook in deze situatie.
Pakistan en India zijn in rap tempo aan het veranderen door de voortschrijdende technologie. Jongeren komen in aanraking met andere culturen en leefwijzen. Daardoor gaan zij nadenken over wat ZIJ willen en in hoeverre dat afwijkt van hoe het "altijd is gegaan/geweest". Dat uit zich in allerlei dingen, van kleding/uiterlijk tot politiek en die laatste factor heeft er o.a. voor gezorgd, dat eerwraak wettelijk aan banden is gelegd. Dat is de reden waarom de politie zich ermee bemoeit heeft. Dat wil overigens lang niet altijd zeggen dat individuele politieambtenaren het met dergelijke wetten eens is, integendeel. Zeker in de wat meer afgelegen delen van het land, willen gezagsdragers nog wel eens een oogje toeknijpen in dit soort aangelegenheden. Maar gelukkig gaat het langzaam, maar zeker, de goede kant op. En soms is dat tergend langzaam, zoals in deze situatie....maar de uiteindelijke cultuur-verandering (en dus de bijbehorende mentaliteitsverandering) zal doorzetten.
Over de rooie als in je een klootzak noemen, misschien. Ik zal geen zuur over je harses heen gooien.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wel dezelfde maatschappij, niet dezelfde normen & waarden.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:56 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Zij leven toch ook in dezelfde maatschappij, met dezelfde normen & waarden.
graag gedaan.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:13 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Ah duidelijk. Bedankt voor jouw uitgebreide uitleg!
Een reflectie van de heftige woede die de ouders voelen?quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:09 schreef StateOfMind het volgende:
Smerige ratten![]()
En waarom op zo'n vreselijke manier?
Maar waarom? Ik beledig jou toch niet als ik je moeder een hoer noem? Jij hebt geen reden boos te worden.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:14 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Over de rooie als in je een klootzak noemen, misschien. Ik zal geen zuur over je harses heen gooien.
Las ergens dat zij in een krottenwijk woonden naast een industrieterrein vol met fabrieken..quote:Op zondag 4 november 2012 00:20 schreef DeParo het volgende:
RIP en sterkste aan de nabestaanden!
Hoe kom je in dat gebied der achterlijken nu weer aan zuur of wat dat gratis uitgedeeld door extremisten?
hoezo? Alleen omdat de politie de daders oppakt? Wat een raar persoon ben jij.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:12 schreef Hathor het volgende:
Wat hebben die lui daar nog een lange weg te gaan zeg.
Nee, dit is absurd. Onmenselijk.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:51 schreef stopnaald het volgende:
Hoe lullig het ook is om te zeggen, maar ook DIT is cultuur. .
Tot welke leeftijd is dat?quote:Op zaterdag 3 november 2012 22:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
waren haar ouders. moeten ze zelf maar weten. klaar. slotje.
Welke wet is dat?quote:
Het is nog steeds bij wet verboden om je kinderen te doden. Ik hoop dat ze een passende straf krijgen.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:55 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Klopt, net als met Nederlandse moeders die post-natale abortussen plegen.quote:Op zondag 4 november 2012 02:26 schreef Oerbeer het volgende:
Ik mag niet generaliseren maar dit lijkt wel alleen bij dat woestijnvolk voor te komen.
En toch laten we dat middeleeuwse gedoe nog steeds deze kant op komen.quote:Op zondag 4 november 2012 02:26 schreef Oerbeer het volgende:
Ik mag niet generaliseren maar dit lijkt wel alleen bij dat woestijnvolk voor te komen.
quote:Op zondag 4 november 2012 08:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
wij stoppen bejaarden in een bejaardentehuis waar ze zelfs niet elke dag gewassen worden. op basis daarvan moeten we maar eens nadenken of we over anderen zo kritisch mogen oordelen
Ander kaliber. Niet vergelijkbaar mijns inziens.quote:Op zondag 4 november 2012 08:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)oorzaak_drama__.html
dat beter ja?
Pakistan is geen woestijn.quote:Op zondag 4 november 2012 02:26 schreef Oerbeer het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |