Het is inderdaad cultuur. Maar als het cultuur is en dus normaal is, waarom bemoeit de politie er zich dan mee?quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:51 schreef stopnaald het volgende:
Hoe lullig het ook is om te zeggen, maar ook DIT is cultuur. Zolang die beslissingen omtrent huwelijk en relaties blijft zien als een zaak van de familie (of stam, of andere groep) ipv een zaak van die individuen, zullen deze situaties blijven bestaan. In hetzelfde kader moet je (sommige vormen van) geweld in huiselijke kring zien.
Wat de eigenlijke kern is, is natuurlijk weer macht. Macht die moet worden opgegeven door voornamelijk mannen (vaders resp. echtgenoten). Met name in de meer tribale culturen is dat een waar taboe.
En de vorm waarin het geweld plaatsvind geeft meestal ook een goede indicatie van de waarde die aan het slachtoffer (vrijwel altijd vrouwen en/of kinderen) wordt toegekend. In dit geval heb ik sterk de indruk dat de ouders het meisje eerder zagen als een eigendom, dan als een vrij mens.
Zij leven toch ook in dezelfde maatschappij, met dezelfde normen & waarden.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:55 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Het is inderdaad cultuur. Maar als het cultuur is en dus normaal is, waarom bemoeit de politie er zich dan mee?
Vandaar ook mijn vraag.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:56 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Zij leven toch ook in dezelfde maatschappij, met dezelfde normen & waarden.
Ach, als ik jouw moeder beledig ga jij ook over de rooie. Terwijl ik jou niks doe.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:00 schreef Vaatwastablet het volgende:
Dat familieëergedoe is echt triest..
Ik heb geen moeder.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, als ik jouw moeder beledig ga jij ook over de rooie. Terwijl ik jou niks doe.
nooit begrepen,nee.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:00 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Vandaar ook mijn vraag.
Wel sneue ouders. Ik zal nooit begrijpen waarom zij hun kind op zo'n manier überhaupt willen laten sterven.
Dat familieëergedoe is echt triest..
Cultuur is geen vast gegeven, maar verandert onder druk van allerlei factoren. Religie is daar één van en traditie/gewoonte een ander. Vaak zie je dat veranderingen in cultuur beginnen bij de jongeren en dat juist de ouderen die zo lang mogelijk proberen tegen te houden. Dat zie je ook in deze situatie.quote:Op vrijdag 2 november 2012 10:55 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Het is inderdaad cultuur. Maar als het cultuur is en dus normaal is, waarom bemoeit de politie er zich dan mee?
Als je een beetje beschaafd bent ga je voor zoiets niet over de rooie, ik absoluut niet in ieder geval.quote:Op vrijdag 2 november 2012 11:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, als ik jouw moeder beledig ga jij ook over de rooie. Terwijl ik jou niks doe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |