Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:55 |
Hallo, Ik heb problemen met mijn renault megane uit 1999. Als ik een tijdje aan het rijden ben treed er na 10 minuten een vreemd schurend geluid op wanneer ik mijn gas loslaat. Als ik 100 rij en mijn gas loslaat naar 80 dan hoor ik het het hardst. Zodra ik weer gas geef wordt het geluid minder maar het verdwijnt meestal niet helemaal. Gisteren merkte ik wel dat het geluid even verdwijnt als ik linksom een bocht maak. Het klinkt nog het meeste alsof mijn wiel ergens aanloopt. Ook voel ik het aan mijn stuur. Ik heb vd week de wegenwacht gebeld omdat ik niet verder durfde te rijden, maar die konden niks vinden. De remblokken en lagers zijn twee weken terug al vervangen (zag er volgens de wegenwacht allemaal prima uit) maar het geluid blijft. Volgens de garage waar ik mijn lagers/remblokken heb laten vervangen komt het door een verkeerde dop op het koelvloeistof tankje en kan ik er gewoon mee rijden (dop krijg ik volgende week), maar waarom verdwijnt het geluid dan in een linkse bocht?? Is er iemand die dit probleem herkend? | |
Paralectic | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:56 |
Wiel verkeerd afgesteld? | |
Palomar | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:57 |
Misschien een aandrijfstang? Kan eigenlijk van alles zijn. Als die wegenwacht het al niet weet dan kunnen wij vanachter het beeldscherm denk ik nog minder erover zeggen ![]() | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:58 |
Had ik er dan niet vanaf het begin af aan last van moeten hebben? Het begon nl. zomaar ineens terwijl ik aan het rijden was. Ik heb deze auto begin dit jaar gekocht en verder nooit dit geluid gehoord. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:03 |
Ik heb een flauw vermoeden van een wisselbak die er geen zin meer aan heeft. Check je wisselbakolie eens of het op peil is. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:06 |
wisselbak ? | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:07 |
Domme vraag mischien maar wat is een wisselbak, waar vind ik die en hoe check ik het oliepeil? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:07 |
voor TS welke auto (motor) met of zonder airco? automaat? handbak? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:08 |
geen idee wat een wisselbak is ![]() ik zit eerder aan een aandrijfas lager te denken, maar goed als mijn collega het niet zo kan vinden dan wordt het achter een scherm heel moeilijk, anders toch even langs de dealer ![]() | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:10 |
Serieus ja? Als anwb'er niet weten wat een wisselbak is? Waar denk je dat dat lager wat jij zegt in zit dan? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:12 |
ik heb nog nooit, maar dan ook nooit van een wisselbak gehoord. Bedoel je niet de versnellingsbak ? dat lager waar ik het over heb zit OM de rechter aandrijfas | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:12 |
Het is een handgeschakelde benzine met airco. De garage vertelde mij dat het de aandrijfas niet is want die hebben ze bekeken tijdens het vervangen van de lagers/remblokken. Ik weet dat het lastig is vanachter een scherm, maar ik hoop dat iemand dit probleem herkend. Ik heb nl. al genoeg geld uitgegeven aan deze oude bak, dus als ik weet wat het kan zijn scheelt dat misschien weer arbeidsuren bij de garage. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:13 |
Aan de motor natuurlijk, maar als je dat al niet weet laat dat idd een dealer doen of iemand die dat wel weet. Want dat peilen van een wisselbak is iets heel anders dan je motorpeil checken. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:14 |
gast zeg dan gewoon versnellingsbak ![]() | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:15 |
Ik heb trouwens van alles geprobeerd tijdens het rijden. Koppeling intrappen, andere versnelling, in z'n vrij, remmen/handrem, kachel en airco aan/uit maar niks helpt. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:17 |
Nope, het is echt een wisselbak, je wisselt er wel van versnelling ja, je zou het ook een versnellingswisselbak kunnen noemen. Maar in het oosten noemen wij het een wisselbak. Het lager zal aan de bak kant kapot zijn en met een beetje pech liggen de vijzels her en der door de bak en is het een leuk werkje om dat schoon te krijgen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:18 |
defineer oosten, ik woon in het oosten van NL, en ook hier is het gewoon een versnellingsbak. wat wil je wisselen dan ? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:19 |
wisselen is in mijn opinie een compleet onderdeel vervangen, voor een ander. schakelen is gewoon een andere versnelling gebruiken. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:22 |
http://auto-en-vervoer.in(...)ak-en-koppeling.html Maar goed wat jij wil, ik zal het hier speciaal voor jou een versnellingsbak noemen ok? Kunnen we nu verder met TS zijn vraag? Dank u! | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:22 |
maar voor TS om de olie te pijlen van je Vbak heb je een brug nodig, linker voorwiel er af, wielkuip er uit, en dan zit er op driekwart van je diff een bout, deze er uit, het moet er dan uit druppelen, dan is het op peil | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:24 |
even een idee, als je naar links stuurt is het geluid weg, ga je naar rechts wordt het dan erger TS ? | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:27 |
Ok thnx. Maar voordat ik helemaal moeilijk ga doen; moet ik nu niet enig verschil merken als ik de auto in z'n vrij zet tijdens het rijden? Iemand anders dacht ook al dat het de versnellingsbak was, maar nadat ik vertelde dat ik geen verschil merkte bij schakelen of in z'n vrij sloot hij dit later toch uit. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:27 |
Wat ik raar vind is die dop die de garage vermeld als boosdoener? De motorkap zal toch niet op die dop liggen mag ik hopen? Kijk eens onder de motorkap of daar een schuurplek op zit, op de dop alswel op die plek in de kap. | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:28 |
Het wordt niet erger in een bocht naar rechts, het blijft gewoon aanwezig. Linksom verdwijnt het echter helemaal en voel ik ook dat de auto soepeler rijdt. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:29 |
heb je de achterwiellagers ook uitgesloten? | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:30 |
Hij vertelde een mooi verhaal wat voor mij aannemelijk klonk. Het zou te maken hebben met de druk die opgebouwd wordt en niet wegkan omdat er een verkeerde dop opzit. Normaal zou er vanzelf een knopje of iets omhoogschieten maar dat gebeurd dus niet. Ik twijfel zelf nog al aan dit verhaal sinds ik merk dat het geluid verdwijnt in een linkse bocht. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:31 |
mwah lulkoek inderdaad, vond het ook al heel raar dat verhaal. | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:31 |
Nou, die zijn zo'n 3 maanden geleden nog vervangen. Kan toch niet zo zijn dat die nu al weer aan vevanging toe zijn? | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:32 |
zeg nooit nooit, heb wel een nieuwe accu gehad die binnen een dag kapot was. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:33 |
Maar je moet het wel uitsluiten, éénmaal uitgesloten dan blijft de versnellingsbak over helaas. | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:34 |
Ok, maar ik heb wel vaker een versleten wiellager gehad en dat klonk toch echt heel anders. Bij een versleten wiellager heb ik altijd een laag brommend 'vliegtuig' geluid gehoord wat erger werd bij hogere snelheid. Dit klinkt echt alsof er iets aanloopt. Het geluid wordt ook niet hoger of lager, altijd zelfde frequentie... | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:35 |
en als je stilstaat met stationeer draaiende motor? | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:36 |
Hoor je helemaal niks. Tot aan 40 kmpu hoor je sowieso niks. De ANWB heeft ook stationair geluisterd en klonk allemaal goed. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:39 |
tja, dan ben ik er klaar mee, versnellingsbak overleden. Sloopbakje zou een optie geweest zijn als je zelf kan sleutelen maar gezien de reacties ben je geen sleutelaar die een bakwissel kan doen. Dus lekker door rijden en de radio wat harder zetten. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:40 |
Ik zou wel de olie ff peilen van die bak.... | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:47 |
Nou flink balen als dat zo is. Maar dan nog begrijp ik niet waarom het geluid verdwijnt in een bocht. Wat heeft dat dan met de versnellingsbak te maken? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:51 |
ik geloof er niks van dat het euvel in de bak zit ik denk eerder aan een homokineet | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:51 |
Je krijgt dan een zijwaartse druk of juist geen druk maar trek op dat lager van de steekas ehm (voor anwb man "aandrijfas") waardoor het even anders klinkt. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 20:53 |
een kineet knakt. Die ruist niet. | |
Dj-delphi | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:05 |
Maar zou ik dan niet zowel links als rechtsom verschil moeten merken? | |
jitzzzze | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:06 |
Het is zeker niet je wisselbak ![]() ![]() Blijft over aandrijfassen, homokineet of iets wat loszit onder je wagen. | |
Buikboor | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:06 |
niet persé... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:42 |
nee, je moet diagnose stellen uitsluiten= klakkeloos vervangen = onnodig duur | |
vronie | woensdag 31 oktober 2012 @ 21:48 |
ankerplaat die iets aanloopt ? | |
Djurres | woensdag 31 oktober 2012 @ 23:39 |
Dit idd. Zelf ook wel is gehad, en me wezeloos gezocht. met name bij het om de bocht gaat stopt het, of word het harder. Geluidje is er zeker gekomen na het vervangen van de blokken/schijven? tik die ankerplaat maar is wat terug naar achter, en problemsolved :V | |
Buikboor | donderdag 1 november 2012 @ 08:23 |
Hm ja, en hoe stel je een diagnose? Juist, door factoren uit te sluiten niet vervangen! Ik weet nu weer waarom ik niet lid ben van de anwb...... | |
Buikboor | donderdag 1 november 2012 @ 08:25 |
Kan niet dame, TS gaf aan dat het vanaf zo'n 40 km/h begint en bij het aanlopen van de ankerplaat hoor je dat al vanaf 1km/h. | |
Djurres | donderdag 1 november 2012 @ 10:21 |
Mr. Prof? das ook gelul chef. Ik heb precies hetzelfde gehad, vanaf gps gemeten 56 kmph. Heb dit probleem dik een maand gehad en kon het maar niet vinden, gekomen na het vervangen van schijvenblokken, naar rechts sturen en het was over, naar links, en het werd erger. | |
Dj-delphi | woensdag 7 november 2012 @ 20:13 |
Nou even een kleine update. Ik heb de auto maandag naar de garage gebracht en die heeft iets aan de aandrijfas gedaan. Ik moest zelf werken dus mijn moeder heeft hem opgehaald en die kwam niet veel verder dan dat er iets van een bolletje niet goed zat op de aandrijfas, dus wat hij nou precies gedaan heeft weet ik niet. Maar goed, als het geluid weer terug zou komen moest ik hem maar weer langs brengen. Helaas is het geluid er nog steeds. Morgen ochtend breng ik hem weer langs de garage. Maar omdat ze bij de garage ook niet weten waar het nou vandaan komt vroeg ik mij af of iemand dit geluid herkend zodat ik de monteurs misschien een handje op weg kan helpen. Ik heb een filmpje gemaakt om het hele verhaal wat duidelijker te maken. Ik hoop dat het geluid een beetje overkomt. Als je daadwerkelijk in de auto zit hoor je geluid veel harder. Let niet op het getik. Het regende dus ik had de ruitenwissers aan Nog even voor de duidelijkheid: Het schurende/aanlopende geluid hoor ik wanneer ik het gas loslaat. De fluittoon treed op als ik gas geef en tegen de 100km/u aanzit (verdwijnt direct zodra ik gas weer loslaat). In ieder geval bedankt voor jullie input zover ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 7 november 2012 @ 20:20 |
Vreemd...lijkt op een resonantie...tussen de 80 en nog wat? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 november 2012 @ 20:44 |
![]() ![]() Het is sobero geen versnellingsbak | |
Dj-delphi | woensdag 7 november 2012 @ 21:40 |
Ik weet het. Ik schaam mij diep ![]() ![]() Ik bel altijd handsfree, maar ik wilde de snelheid vastleggen en wist ff niet hoe ik dat handsfree moest doen. De versnellingsbak had de garage ook uitgesloten, maar niemand kan dit geluid plaatsen. Ik word er een beetje moe van ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 november 2012 @ 21:42 |
trek eens voor de lol de multi riem er af, en ga dan eens rijden. blijft achter een scherm niet te doen, zo iets moet je horen als je achter het stuur zit | |
Dj-delphi | woensdag 7 november 2012 @ 22:10 |
Ik ben zelf geen handige knutselaar he.... Maar als jij mij kan vertellen wat de mulitriem is en waar ik die vind kan ik hem er wel ff afhalen (denk ik....) ![]() | |
Dj-delphi | woensdag 7 november 2012 @ 22:51 |
Heb zelf ff gegoogled. Multiriem is dus gewoon de V-snaar? Kan daar dat fluitende geluid vandaan komen? Draait dat ding alleen als ik het gas intrap? Ik heb wel altijd een fractie van een seconde een schelle hoge piep bij een koude start, maar koude start heeft deze auto nooit leuk gevonden en heb gemerkt dat het helpt als ik mijn gas intrap tijdens het starten. Ik kan mij zo voorstellen dat die riem dan ff slipt ofzo.... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 7 november 2012 @ 22:54 |
de multi riem is de vervanger van de V snaar, als ie piept bij een koude start dan moet hij op zin minst gespannen worden | |
Buikboor | donderdag 8 november 2012 @ 00:14 |
Het klinkt heel raar wat ik n u zeg, maar zet je blower van de kachel eens helemaal uit en klep op binnencirculatie. Ik vermoed de blower omdat het geluid niet snelheids en niet rpm gebonden reageerd. | |
Gambolputty | donderdag 8 november 2012 @ 15:07 |
Ik heb iets vergelijkbaars gehad waarbij de compressor van de airco praktisch los bleek te hangen. Bij een bocht naar links trok de compressor de riem strak = geluid weg. Naar rechts = herrie. Rechtuit hing het er een beetje om. Bij visuele inspectie leek alles prima, riem strak en niets aan de hand. | |
Buikboor | vrijdag 9 november 2012 @ 14:27 |
ben je er al achter wat het is nou of niet? | |
Buikboor | zaterdag 10 november 2012 @ 20:41 |
Ik ben bang dat TS een zware chrash heeft gehad met het autootje...... | |
Carlos93 | zaterdag 10 november 2012 @ 22:12 |
Enkele weken terug had ik ook een schurend geluid rond de 80 en vooral bij het gas loslaten. Bij mij was het een bobbel in het loopvlak van mijn achterband. Tijdens het sturen merkte ik dit ook. Zit nu een nieuwe band omheen en het is opgelost. Misschien eens kijken of je iets aan je band ziet? | |
wimoude | maandag 12 november 2012 @ 00:11 |
Zijn de banden die gemonteerd zijn inside out banden of niet? Zo niet, hebben ze misschien de wielen omgewisseld, en is nu de rijrichting van de banden verkeerd om. Per ongeluk een dikke stoeprand geraakt hebben kan ook flinke invloed hebben. | |
Snowballed | maandag 12 november 2012 @ 00:32 |
Inkoppertje.... (of toch niet)? Een losse milieuplaat of een ander plastic deel (binnenspatbord oid) dat bij rijwind ombuigt en ergens tegenaan schuurt... Geluid is niet heel duidelijk als je er niet zelf inzit..... | |
Biogarde | maandag 12 november 2012 @ 12:30 |
Dat dacht ik dus ook. Ik heb dat met een Megane gehad icm ballonbanden (eigenlijk iets te groot). Die kwamen tegen het binnenscherm in de wielkast welke los zat. Die klapperde bij op en terugschakelen, bij veel wind etc etc. | |
Biogarde | maandag 12 november 2012 @ 12:33 |
En onder het blok hangt een afdek/opvangplaat. De kan ook klapperen of ergens langs schuren. | |
Biogarde | maandag 12 november 2012 @ 12:40 |
Valt me op in het filmpje dat je tempmeter heel vaak zakt en weer iets klimt (Megane's ideale temp is in het midden en blijft daar staan). Diesel en benzine. Die van jou zakt, stijgt, zakt weer behoorlijk, terwijl je toch gewoon tegen de 100 rijdt. Zelfs bij -15 hoort dit niet. Is het je waterpomp niet die dat geluid maakt? Of wat je eerder zei, iets met de koeling? Waterpompen kunnen ook huilen/zeuren. | |
Buikboor | maandag 12 november 2012 @ 23:51 |
Horen jullie niet dat het niet rpm of snelheid gebonden geluid is? Het moet dus iets zijn wat compleet apart op zichzelf draait. Dat zijn maar 2 dingen, de blower van de kachel en de electrische fan van de koeler. Beide beinvloedbaar door rijwind waardoor druk op het lager komt en in sommige gevallen deze piep/resonantie veroorzaakt. | |
Snowballed | maandag 12 november 2012 @ 23:53 |
Een stuk plastic tegen een draaiend deel geeft ook niet 1 frequentie... ![]() | |
Compoantje | dinsdag 13 november 2012 @ 00:30 |
Je wiel kan ook langs de remschijf schuren. Gewoon naar een garage gaan met die Megane. | |
Biogarde | dinsdag 13 november 2012 @ 00:43 |
Dat zegt helemaal niks. Waterpomp, aanlopende delen. Als je versnellen gaat hoor je dit ook icm de rpm. Logisch ook eigenlijk. | |
Buikboor | dinsdag 13 november 2012 @ 01:21 |
nouja, we zullen het nooit horen wat het was want TS schitterd in afwezigheid. | |
Snowballed | dinsdag 13 november 2012 @ 01:29 |
Misschien werd het geluid harder tijdens een ritje................... ![]() | |
NitraatPoep | dinsdag 13 november 2012 @ 01:49 |
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=wisselbak&lang=nn | |
Buikboor | dinsdag 13 november 2012 @ 10:05 |
wtf? | |
Dj-delphi | woensdag 14 november 2012 @ 20:15 |
Sorry voor de late reactie. Door omstandigheden ben ik even met hele andere dingen bezig geweest. Maar ik heb sinds vandaag mijn auto weer terug en dat deed mij meteen aan dit topic denken. Het bleek dus WEL de versnellingsbak te zijn. Ik heb voor niet al te veel geld dit kunnen laten repareren dus nu maar hopen dat het geluid ook echt weg blijft. Ik zal het merken als ik vanavond naar huis rij. Verder iemand nog tips waar ik een deurmotortje kan laten vervangen voor weinig? Als ik toch bezig ben... | |
Buikboor | woensdag 14 november 2012 @ 23:28 |
Deurmotor? Zoiets als een electrisch raam? Als je dat bedoeld is er meestal een kabelbreuk in het gedeelte tussen de deur en de A-stijl. Check dus of er stroom aan komt bij het motortje. | |
Dj-delphi | donderdag 15 november 2012 @ 02:05 |
Nee ik bedoel van de c.v. Hij blijft vaak hangen. Ik heb gehoord dat schoonmaken en smeren helpt, maar durf het zelf niet aan om de bekleding en deurpanelen los te halen. Ik ben veel te bang dat ik het niet meer netjes op z'n plek krijg. | |
Biogarde | donderdag 15 november 2012 @ 11:01 |
Het mechanisme, het slot dus? Je kan 'm proberen te smeren, maar het is een geponst geheel. Ik had er bij mezelf een kapot afgelopen zomer, toen ik 5 minuten op Texel was ![]() 90 euro ![]() Laten vervangen door Renault op Texel. Ubervriendelijke lui en een leenauto voor niks ![]() | |
Snowballed | donderdag 15 november 2012 @ 14:39 |
Zelf doen is veel leuker..... | |
robert2cv | zaterdag 24 november 2012 @ 16:30 |
hallo dj-delphi, was even benieuwd naar de oplossing van het schurende probleem. weet je wat de garage precies heeft hersteld? ik heb nm ook een vergelijkbaar schurend geluid. dank alvast! | |
hoatzin | dinsdag 27 november 2012 @ 16:19 |
Renault Megane. Hoe dom kun je zijn? ![]() Deze auto staat torenhoog in de lijst van auto's met de meeste gebreken. Een kennis van mij werkt bij de wegenwacht. In de helft van de pechgevallen is het een....Franse auto. |