Had ik er dan niet vanaf het begin af aan last van moeten hebben? Het begon nl. zomaar ineens terwijl ik aan het rijden was. Ik heb deze auto begin dit jaar gekocht en verder nooit dit geluid gehoord.quote:
wisselbak ?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:03 schreef Buikboor het volgende:
Ik heb een flauw vermoeden van een wisselbak die er geen zin meer aan heeft. Check je wisselbakolie eens of het op peil is.
geen idee wat een wisselbak isquote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:07 schreef Dj-delphi het volgende:
Domme vraag mischien maar wat is een wisselbak, waar vind ik die en hoe check ik het oliepeil?
Serieus ja? Als anwb'er niet weten wat een wisselbak is? Waar denk je dat dat lager wat jij zegt in zit dan?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:08 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
geen idee wat een wisselbak is![]()
ik zit eerder aan een aandrijfas lager te denken, maar goed als mijn collega het niet zo kan vinden dan wordt het achter een scherm heel moeilijk,
anders toch even langs de dealer
ik heb nog nooit, maar dan ook nooit van een wisselbak gehoord. Bedoel je niet de versnellingsbak ?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:10 schreef Buikboor het volgende:
[..]
Serieus ja? Als anwb'er niet weten wat een wisselbak is? Waar denk je dat dat lager wat jij zegt in zit dan?
Aan de motor natuurlijk, maar als je dat al niet weet laat dat idd een dealer doen of iemand die dat wel weet. Want dat peilen van een wisselbak is iets heel anders dan je motorpeil checken.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:07 schreef Dj-delphi het volgende:
Domme vraag mischien maar wat is een wisselbak, waar vind ik die en hoe check ik het oliepeil?
gast zeg dan gewoon versnellingsbakquote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:13 schreef Buikboor het volgende:
[..]
Aan de motor natuurlijk, maar als je dat al niet weet laat dat idd een dealer doen of iemand die dat wel weet. Want dat peilen van een wisselbak is iets heel anders dan je motorpeil checken.
Nope, het is echt een wisselbak, je wisselt er wel van versnelling ja, je zou het ook een versnellingswisselbak kunnen noemen. Maar in het oosten noemen wij het een wisselbak.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ik heb nog nooit, maar dan ook nooit van een wisselbak gehoord. Bedoel je niet de versnellingsbak ?
dat lager waar ik het over heb zit OM de rechter aandrijfas
defineer oosten, ik woon in het oosten van NL, en ook hier is het gewoon een versnellingsbak.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:17 schreef Buikboor het volgende:
[..]
Nope, het is echt een wisselbak, je wisselt er wel van versnelling ja, je zou het ook een versnellingswisselbak kunnen noemen. Maar in het oosten noemen wij het een wisselbak.
Het lager zal aan de bak kant kapot zijn en met een beetje pech liggen de vijzels her en der door de bak en is het een leuk werkje om dat schoon te krijgen.
Ok thnx. Maar voordat ik helemaal moeilijk ga doen; moet ik nu niet enig verschil merken als ik de auto in z'n vrij zet tijdens het rijden? Iemand anders dacht ook al dat het de versnellingsbak was, maar nadat ik vertelde dat ik geen verschil merkte bij schakelen of in z'n vrij sloot hij dit later toch uit.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:22 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
maar voor TS
om de olie te pijlen van je Vbak heb je een brug nodig, linker voorwiel er af, wielkuip er uit, en dan zit er op driekwart van je diff een bout, deze er uit, het moet er dan uit druppelen, dan is het op peil
Het wordt niet erger in een bocht naar rechts, het blijft gewoon aanwezig. Linksom verdwijnt het echter helemaal en voel ik ook dat de auto soepeler rijdt.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
even een idee,
als je naar links stuurt is het geluid weg, ga je naar rechts wordt het dan erger TS ?
Hij vertelde een mooi verhaal wat voor mij aannemelijk klonk. Het zou te maken hebben met de druk die opgebouwd wordt en niet wegkan omdat er een verkeerde dop opzit. Normaal zou er vanzelf een knopje of iets omhoogschieten maar dat gebeurd dus niet. Ik twijfel zelf nog al aan dit verhaal sinds ik merk dat het geluid verdwijnt in een linkse bocht.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:27 schreef Buikboor het volgende:
Wat ik raar vind is die dop die de garage vermeld als boosdoener? De motorkap zal toch niet op die dop liggen mag ik hopen? Kijk eens onder de motorkap of daar een schuurplek op zit, op de dop alswel op die plek in de kap.
Nou, die zijn zo'n 3 maanden geleden nog vervangen. Kan toch niet zo zijn dat die nu al weer aan vevanging toe zijn?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:29 schreef Buikboor het volgende:
heb je de achterwiellagers ook uitgesloten?
Ok, maar ik heb wel vaker een versleten wiellager gehad en dat klonk toch echt heel anders. Bij een versleten wiellager heb ik altijd een laag brommend 'vliegtuig' geluid gehoord wat erger werd bij hogere snelheid. Dit klinkt echt alsof er iets aanloopt. Het geluid wordt ook niet hoger of lager, altijd zelfde frequentie...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:32 schreef Buikboor het volgende:
zeg nooit nooit, heb wel een nieuwe accu gehad die binnen een dag kapot was.
Hoor je helemaal niks. Tot aan 40 kmpu hoor je sowieso niks. De ANWB heeft ook stationair geluisterd en klonk allemaal goed.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:35 schreef Buikboor het volgende:
en als je stilstaat met stationeer draaiende motor?
ik geloof er niks van dat het euvel in de bak zit ik denk eerder aan een homokineetquote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:47 schreef Dj-delphi het volgende:
Nou flink balen als dat zo is. Maar dan nog begrijp ik niet waarom het geluid verdwijnt in een bocht. Wat heeft dat dan met de versnellingsbak te maken?
Maar zou ik dan niet zowel links als rechtsom verschil moeten merken?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:51 schreef Buikboor het volgende:
Je krijgt dan een zijwaartse druk of juist geen druk maar trek op dat lager van de steekas ehm (voor anwb man "aandrijfas") waardoor het even anders klinkt.
nee, je moet diagnose stellenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:33 schreef Buikboor het volgende:
Maar je moet het wel uitsluiten, éénmaal uitgesloten dan blijft de versnellingsbak over helaas.
Dit idd. Zelf ook wel is gehad, en me wezeloos gezocht. met name bij het om de bocht gaat stopt het, of word het harder.quote:
Hm ja, en hoe stel je een diagnose? Juist, door factoren uit te sluiten niet vervangen!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 21:42 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
nee, je moet diagnose stellen
uitsluiten= klakkeloos vervangen = onnodig duur
Kan niet dame, TS gaf aan dat het vanaf zo'n 40 km/h begint en bij het aanlopen van de ankerplaat hoor je dat al vanaf 1km/h.quote:
Mr. Prof?quote:Op donderdag 1 november 2012 08:25 schreef Buikboor het volgende:
[..]
Kan niet dame, TS gaf aan dat het vanaf zo'n 40 km/h begint en bij het aanlopen van de ankerplaat hoor je dat al vanaf 1km/h.
Ik weet het. Ik schaam mij diepquote:Op woensdag 7 november 2012 20:44 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
niet hands free
slecht bezig ts
Het is sobero geen versnellingsbak
trek eens voor de lol de multi riem er af, en ga dan eens rijden.quote:Op woensdag 7 november 2012 21:40 schreef Dj-delphi het volgende:
[..]
Ik weet het. Ik schaam mij diepMaar ik was niet aan het bellen he
![]()
Ik bel altijd handsfree, maar ik wilde de snelheid vastleggen en wist ff niet hoe ik dat handsfree moest doen.
De versnellingsbak had de garage ook uitgesloten, maar niemand kan dit geluid plaatsen. Ik word er een beetje moe van
Ik ben zelf geen handige knutselaar he.... Maar als jij mij kan vertellen wat de mulitriem is en waar ik die vind kan ik hem er wel ff afhalen (denk ik....)quote:Op woensdag 7 november 2012 21:42 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
trek eens voor de lol de multi riem er af, en ga dan eens rijden.
blijft achter een scherm niet te doen, zo iets moet je horen als je achter het stuur zit
Heb zelf ff gegoogled. Multiriem is dus gewoon de V-snaar? Kan daar dat fluitende geluid vandaan komen? Draait dat ding alleen als ik het gas intrap? Ik heb wel altijd een fractie van een seconde een schelle hoge piep bij een koude start, maar koude start heeft deze auto nooit leuk gevonden en heb gemerkt dat het helpt als ik mijn gas intrap tijdens het starten. Ik kan mij zo voorstellen dat die riem dan ff slipt ofzo....quote:Op woensdag 7 november 2012 22:10 schreef Dj-delphi het volgende:
[..]
Ik ben zelf geen handige knutselaar he.... Maar als jij mij kan vertellen wat de mulitriem is en waar ik die vind kan ik hem er wel ff afhalen (denk ik....)
Dat dacht ik dus ook. Ik heb dat met een Megane gehad icm ballonbanden (eigenlijk iets te groot). Die kwamen tegen het binnenscherm in de wielkast welke los zat. Die klapperde bij op en terugschakelen, bij veel wind etc etc.quote:Op maandag 12 november 2012 00:32 schreef Snowballed het volgende:
Inkoppertje.... (of toch niet)?
Een losse milieuplaat of een ander plastic deel (binnenspatbord oid) dat bij rijwind ombuigt en ergens tegenaan schuurt...
Geluid is niet heel duidelijk als je er niet zelf inzit.....
Een stuk plastic tegen een draaiend deel geeft ook niet 1 frequentie...quote:Op maandag 12 november 2012 23:51 schreef Buikboor het volgende:
Horen jullie niet dat het niet rpm of snelheid gebonden geluid is? Het moet dus iets zijn wat compleet apart op zichzelf draait.
Dat zijn maar 2 dingen, de blower van de kachel en de electrische fan van de koeler. Beide beinvloedbaar door rijwind waardoor druk op het lager komt en in sommige gevallen deze piep/resonantie veroorzaakt.
Dat zegt helemaal niks. Waterpomp, aanlopende delen. Als je versnellen gaat hoor je dit ook icm de rpm. Logisch ook eigenlijk.quote:Op maandag 12 november 2012 23:51 schreef Buikboor het volgende:
Horen jullie niet dat het niet rpm of snelheid gebonden geluid is? Het moet dus iets zijn wat compleet apart op zichzelf draait.
Dat zijn maar 2 dingen, de blower van de kachel en de electrische fan van de koeler. Beide beinvloedbaar door rijwind waardoor druk op het lager komt en in sommige gevallen deze piep/resonantie veroorzaakt.
Misschien werd het geluid harder tijdens een ritje...................quote:Op dinsdag 13 november 2012 01:21 schreef Buikboor het volgende:
nouja, we zullen het nooit horen wat het was want TS schitterd in afwezigheid.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=wisselbak&lang=nnquote:Op woensdag 31 oktober 2012 20:22 schreef Buikboor het volgende:
http://auto-en-vervoer.in(...)ak-en-koppeling.html
Maar goed wat jij wil, ik zal het hier speciaal voor jou een versnellingsbak noemen ok? Kunnen we nu verder met TS zijn vraag? Dank u!
wtf?quote:Op dinsdag 13 november 2012 01:49 schreef NitraatPoep het volgende:
[..]
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=wisselbak&lang=nn
Nee ik bedoel van de c.v. Hij blijft vaak hangen. Ik heb gehoord dat schoonmaken en smeren helpt, maar durf het zelf niet aan om de bekleding en deurpanelen los te halen. Ik ben veel te bang dat ik het niet meer netjes op z'n plek krijg.quote:Op woensdag 14 november 2012 23:28 schreef Buikboor het volgende:
Deurmotor? Zoiets als een electrisch raam? Als je dat bedoeld is er meestal een kabelbreuk in het gedeelte tussen de deur en de A-stijl. Check dus of er stroom aan komt bij het motortje.
Het mechanisme, het slot dus? Je kan 'm proberen te smeren, maar het is een geponst geheel. Ik had er bij mezelf een kapot afgelopen zomer, toen ik 5 minuten op Texel wasquote:Op donderdag 15 november 2012 02:05 schreef Dj-delphi het volgende:
[..]
Nee ik bedoel van de c.v. Hij blijft vaak hangen. Ik heb gehoord dat schoonmaken en smeren helpt, maar durf het zelf niet aan om de bekleding en deurpanelen los te halen. Ik ben veel te bang dat ik het niet meer netjes op z'n plek krijg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |