abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 oktober 2012 @ 16:40:10 #1
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118582654
Nadat Huizenmarkttopic #208: De subsidie op geldlenen is niet van deze tijd op mysterieuze wijze is gesloten ontstond er in [FB] Waar alles zo nu en dan om moderatie smeekt enige discussie over. Daar kwam deze suggestie in langs:

quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:

Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!
Als TS stel ik hierbij de HUISREGELS op:
• Post alleen nieuws, in de vorm van een link naar de bron en een samenvatting in 1 of 2 regels. Pleeg geen copyrightschendingen door een heel artikel te kopieren.
• Houd de samenvatting objectief.
• Reageer in dit topic niet op nieuwsberichten, dan wordt het een slowchat, discussie, moddergooien en uiteindelijk gewoon een slotje!
• "Ouder" nieuws bij voorkeur achterwege laten. En mocht je het nodig achten om oudere berichten hier samen te vatten: zet er dan zeer duidelijk een datum bij, dat voorkomt misverstanden, gevolgd door discussie, slowchat, moddergooien en uiteindelijk gewoon weer een slotje...
censuur :O
  maandag 29 oktober 2012 @ 16:40:51 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118582689
X. Woningmarkt

De woningmarkt zit op slot. Dat is slecht voor onze economie en buitengewoon
belemmerend voor mensen die willen kopen, huren of verhuizen. Door annuļtair aflossen
als voorwaarde te stellen voor belastingaftrek bij nieuwe hypotheken en de
overdrachtsbelasting structureel te verlagen zijn de eerste belangrijke stappen gezet om
de woningmarkt weer in beweging te krijgen. Als sluitstuk scheppen wij een helder en
houdbaar kader voor de koop- en de huurmarkt. Zo maken we een einde aan de heersende
onzekerheid en brengen we een eerlijke en goedlopende woningmarkt binnen bereik.
Vanwege het grote belang en de grote complexiteit van de hervormingen wordt op het
departement van BZK een nieuwe minister voor Wonen en Rijksdienst belast met het
woondossier.

• De hypotheekrenteaftrek blijft bestaan om de aanschaf van een eigen woning te
stimuleren en wordt als volgt aangepast. Voor bestaande en nieuwe hypothecaire
leningen wordt vanaf 2014 het maximale aftrektarief (vierde schijf), in stappen van
een half procent per jaar, teruggebracht naar het tarief van de derde schijf. De
opbrengst sluizen we jaarlijks budgettair neutraal terug naar de groep die door de
maatregel geraakt wordt. Voor de helft door verlaging van het hoogste tarief in de
inkomstenbelasting en voor de helft door verlenging van de derde belastingschijf in
de inkomstenbelasting. De problemen met restschulden worden gericht aangepakt. De
rente betaald op restschulden kan tijdelijk (maximaal 5 jaar) en onder voorwaarden
blijven worden afgetrokken. De gunstige leningsfaciliteit voor starters van de
Stichting Volkshuisvesting Nederland zal worden uitgebreid.

• De huurtoeslag blijft intact om woningen voor lagere inkomens betaalbaar te houden.
Dat maakt een gedifferentieerde huurverhoging mogelijk. Voor huurders met een
huishoudinkomen tot 33.000 is dat 1,5 procent plus inflatie. Bij mensen met een
inkomen tussen de 33.000 en 43.000 gaat het om 2,5 procent bovenop de inflatie.
Boven de 43.000 is de huurverhoging 6,5 procent plus inflatie. Verhuurders mogen
hierbij werken met een huursombenadering. De systematiek met een
huurliberalisatiegrens blijft intact. Het systeem voor woningwaardering wordt sterk
vereenvoudigd met als grondslag 4,5 procent van de waarde op basis van de wet
waardering onroerende zaken. Daarmee komt een einde aan het ingewikkelde
puntensysteem. Voor huurders met een inkomen boven 43.000 wordt de maximale
huurprijs op basis van het woning waarderingssysteem tijdelijk buiten werking
gesteld. Na vertrek van de zittende bewoners geldt de maximale huurprijs weer. Zo
pakken we scheefwonen aan en blijft de sociale woningvoorraad in stand.

• Woningbouwcorporaties moeten weer dienstbaar worden aan het publiek belang in
hun werkgebied. Hun taak brengen we terug tot het bouwen, verhuren en beheren van
sociale huurwoningen en het daaraan ondergeschikte direct verbonden
maatschappelijke vastgoed. Corporaties komen onder directe aansturing van
gemeenten. Gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners krijgen extra
bevoegdheden. De schaal van een woningbouwcorporatie moet in overeenstemming
zijn met de schaal van de regionale woningmarkt en met de maatschappelijke
kerntaak. De extra huuropbrengsten van corporaties die het gevolg zijn van de
maatregelen in de huursector worden via een heffing afgeroomd. De beloning van
bestuurders van woningbouwcorporaties wordt versneld aangepast op basis van de
nieuwe wet normering topinkomens.
  maandag 29 oktober 2012 @ 16:41:37 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118582726
quote:
Voor huurders met een inkomen boven 43.000 wordt de maximale
gesteld. Na vertrek van de zittende bewoners geldt de maximale huurprijs weer. Zo
pakken we scheefwonen aan en blijft de sociale woningvoorraad in stand.
Nu de praktijk:
"Voor huurders met een inkomen boven 43.000 wordt de maximale
gesteld. Na vertrek van de zittende bewoners [b]blijft de woning leeg staan totdat deze verkocht is. Zo
zijn woningcorporaties verzekerd van genoeg geld om te kunnen blijven speculeren, en speculatieverliezen uit het verleden te compenseren. Ook kan de directeur enkele tonnen per jaar blijven ontvangen."

Hoe kunnen ze 0.5% minder HRA per jaar budgetneutraal compenseren met een directe belastingverlaging? En hoe kunnen ze een directe belastingverlaging in crisistijd met bezuinigingen verantwoorden?
"Paars" heeft dit vaker gedaan: BTW omhoog, belasting omlaag. Oftewel inflatie, oftewel de laatste spaarders pakken...
  maandag 29 oktober 2012 @ 16:42:15 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118582757
En wat betreft "huurverhogingen" voor particuliere huurders:

Ik meende dat SeLang al eerder zei dat hij (in Engeland) huurverlagingen had gekregen, als-ie maar blijft wonen.
Ik hoorde het zojuist van een vriendin: woont nu in Utrecht, en heeft de huur opgezegd. Ze kreeg het aanbod om voor 200 euro per maand minder toch te blijven wonen! Maar ze wil weg uit Utrecht dus gaat er niet op in.
pi_118583030
Dit was allemaal toch te verwachten? Zelfs Kunduz gaat niet door.

Nog even wat over de verliezen van de gemeenten:

quote:
Twee miljard verlies voor gemeenten over grond

DEN HAAG - Gemeenten hebben vorig jaar over hun grondaankopen 2 miljard euro afgeschreven. En er komt nog een verwacht te nemen verlies aan van 1 ą 1,5 miljard euro.

Gemeenten hebben vorig jaar over hun grondaankopen 2 miljard euro afgeschreven. En er komt nog een verwacht te nemen verlies aan van 1 ą 1,5 miljard euro. Dat blijkt uit een rapport van Deloitte, dat maandag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
De verliezen op grond waren in 2011 groter dan het jaar daarvoor, toen het totaal aan directe en indirecte verliezen nog uitkwam op 900 miljoen.
Overigens hebben de gemeenten volgens het rapport nog de nodige grondexploitaties waar wel winst op geboekt kan worden.
Het rapport, dat is opgesteld in opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Binnenlandse Zaken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), stelt verder dat gemeenten volop bezig zijn met het nemen van hun verliezen.
Ook reageren de gemeenten in de praktijk op tijd en komen ze zelf met oplossingen.

Bezorgd

De VNG is blij dat gemeenten al veel maatregelen hebben genomen, maar is wel bezorgd over kosten die er nog aankomen. Volgens een woordvoerster is de rek er bij gemeenten uit, omdat naast de afschrijvingen ook nog veel andere bezuinigingen op hun bordje komen.
''Het nieuwe kabinet moet daar rekening mee houden. Als de kosten onevenredig bij de gemeenten terechtkomen, treft dat lokaal beleid.''
Gemeenten kochten in betere tijden grond aan als investering. Ze hoopten winst te maken, maar door de verslechterende economische omstandigheden kampen ze nu met financiėle risico's en verliezen.

bron: nu.nl
Bij die 3,5 miljard gaat het natuurlijk niet blijven, maak er maar minstens het dubbele van :D

Het grappige van het huidige regeerakkoord is dat de houdbaarheid daarvan natuurlijk maar heel betrekkelijk is aangezien de economie volgend jaar pas echt schrikbarend hard achteruit gaat hollen.

Eens kijken of 0,5 dan ook ineens 2% of meer kan worden, immers staat de HRA bij de VVD als een huis :')
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_118583041
Leuk, dat van die restschuld:
quote:
De problemen met restschulden worden gericht aangepakt. De
rente betaald op restschulden kan tijdelijk (maximaal 5 jaar) en onder voorwaarden
blijven worden afgetrokken.
heb ik een tijd geleden hier gepost als mogelijkheid :D
Ben erg benieuwd naar de voorwaarden die ze daaraan willen stellen.
pi_118583078
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:48 schreef poemojn het volgende:
Leuk, dat van die restschuld:

[..]

heb ik een tijd geleden hier gepost als mogelijkheid :D
Ben erg benieuwd naar de voorwaarden die ze daaraan willen stellen.
5 jaar zal veel te kort blijken voor de meesten, ben je sneller klaar via de WSNP 8-)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_118583112
Ik denk eerder dat de rente dan niet meer aftrekbaar is van het resterende deel restschuld. Wil niet zeggen dat ze dan de hypotheek niet meer kunnen betalen.
pi_118583216
Het meest schandalige vind ik nog wel de verhoging van de bieraccijns, straks komt een blik Schultenbrau nog boven de 50 eurocent uit :(
pi_118583242
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:48 schreef ComplexConjugate het volgende:

Eens kijken of 0,5 dan ook ineens 2% of meer kan worden, immers staat de HRA bij de VVD als een huis :')
Hint:

quote:
De extra huuropbrengsten van corporaties die het gevolg zijn van de
maatregelen in de huursector worden via een heffing afgeroomd.
pi_118583270
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:51 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Hint:

[..]

Your point?

Dat was toch al bekend?
pi_118583290
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het meest schandalige vind ik nog wel de verhoging van de bieraccijns, straks komt een blik Schultenbrau nog boven de 50 eurocent uit :(
zelf stokuh jonge (kun je beter niet doen in een huurwoning, voor je het weet word je eruit gezet ;) )
pi_118583320
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:52 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Your point?

Dat was toch al bekend?
Daar kunnen best wat percentjes bovenop als er centjes tekort zijn. Kijken wat die vrijheid nou echt waard is.
pi_118583754
quote:
Door annuļtair aflossen als voorwaarde te stellen voor belastingaftrek bij nieuwe hypotheken en de overdrachtsbelasting structureel te verlagen zijn de eerste belangrijke stappen gezet om
de woningmarkt weer in beweging te krijgen. Als sluitstuk scheppen wij een helder en
houdbaar kader voor de koop- en de huurmarkt.
Dus als ik het goed begrijp, krijgt de starter per 2013 alsnog de verplichting om annuļtair af te lossen? Ben je lekker mee. :X
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_118583872
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp, krijgt de starter per 2013 alsnog de verplichting om annuļtair af te lossen? Ben je lekker mee. :X
Ik zou even de exacte wetstekst afwachten. Voor je het weet staat daarin dat de belastingaftrek op annuitaire wijze wordt bepaald ipv dat annuitair moet worden afgelost ;)

Groot verschil :) - geen verschil voor 's rijks financien trouwens.
pi_118583883
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kun je nagaan wat dat met de marktprijs van bestaande koopwoningen doet _O-

Nee jonge... ik kan je niet meer doekoes passen want ik moet aflossen :7
pi_118583960
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee jonge... ik kan je niet meer doekoes passen want ik moet aflossen :7
Valt nogal mee, onder NHG moet sowieso de helft met aflossing gefinancieerd worden, ik zie de ophef niet zo (wel de ijdele hoop).
pi_118584070
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:05 schreef michaelHD9 het volgende:

[..]

Valt nogal mee, onder NHG moet sowieso de helft met aflossing gefinancieerd worden, ik zie de ophef niet zo (wel de ijdele hoop).
Spaar en aflossingsvrije producten zijn daarmee gewoon voor een hoop mensen niet meer interessant want je kan niet langer maximaal belasting ontduiken. Bij de lage rentestanden van nu is aflossen dan ineens weer interessant.
pi_118584092
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Och bij een jaarlijkse inflatie van 2% + 6,5% huurverhoging ga je na 5 jaar vanzelf even verder kijken dan je neus of forum lang is. ;)
pi_118584197
quote:
De gunstige leningsfaciliteit voor starters van de
Stichting Volkshuisvesting Nederland zal worden uitgebreid
Ik ben heel benieuwd op welke manier ze dit gaan uitbreiden.

Op dit moment mag je alleen een lening nemen als je minder dan 30,000 eigen spaargeld hebt. Het loopt op van 0 euro bij 30,000 eigen spaargeld naar 40,000 bij 20,000 eigen spaargeld

Hopelijk verhogen ze het bedrag wat je aan eigen spaargeld mag bezitten want de lening is in principe erg gunstig voor starters en levert net dat laatste duwtje.
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
pi_118584205
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:07 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Spaar en aflossingsvrije producten zijn daarmee gewoon voor een hoop mensen niet meer interessant want je kan niet langer maximaal belasting ontduiken. Bij de lage rentestanden van nu is aflossen dan ineens weer interessant.
Ik zal maar niet uitrekenen wat dat de eerste 10 jaar van de helft is, he ;) Apenootjes.
pi_118584213
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Och bij een jaarlijkse inflatie van 2% + 6,5% huurverhoging ga je na 5 jaar vanzelf even verder kijken dan je neus of forum lang is. ;)
Ik vind het heel triest van trekpopjes Samsom en Rutte maar ik ga er geen last van krijgen. Wel triest en wederom zeer onrechtvaardig voor de mensen die wel een prudent financieel beleid voeren, dat dan weer wel. Maar goed, het was te verwachten de banken willen tenslotte iedereen aan zich onderwerpen. Dan maar wat meer betalen voor je vrijheid :)
pi_118584270
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:10 schreef hardstylesage het volgende:

[..]

Ik ben heel benieuwd op welke manier ze dit gaan uitbreiden.

Op dit moment mag je alleen een lening nemen als je minder dan 30,000 eigen spaargeld hebt. Het loopt op van 0 euro bij 30,000 eigen spaargeld naar 40,000 bij 20,000 eigen spaargeld

Hopelijk verhogen ze het bedrag wat je aan eigen spaargeld mag bezitten want de lening is in principe erg gunstig voor starters en levert net dat laatste duwtje.
Een gezonde markt heeft geen subsidies nodig, dat is toch de boodschap van deze demagogen :')
pi_118584371
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dan maar wat meer betalen voor je vrijheid :)
Ken je die Nee/Nee stickers? Dat wordt straks Nee/Nee/NEE.

(Die laatste Nee staat voor: Neehee, dit huis is niet te koop, opzouten.)

:+
pi_118584450
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een gezonde markt heeft geen subsidies nodig, dat is toch de boodschap van deze demagogen :')
De huizenmarkt is niet gezond maar verpest.
Als je hem wil laten herstellen is de HRA beperking een goede stap; wil je hem sneller laten herstellen moet je de markt aanjagen door starters te subsidiėren waardoor er meer doorstroom plaats vind.

my 2 cents
Hardstyyyyleee + BreeZaahz to the bone!!11 :')
Android + Verveling = Titan Turret spelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')