Ik zit met een constructieprobleempje m.b.t. iets ophangen aan mijn plafond. Het betreft een holle baksteen plafond dat tot medio jaren 70 een gangbare techniek was. Ik ken de naam nehobo vloer maar kennelijk is de aanduiding perfora vloer ook van toepassing.
Hoe dit er uit ziet zie je in onderstaande foto's.
![28a6wwg.jpg]()
Als afwerking werd hier nog een stuclaag onder gezet.
![xnwylz.jpg]()
Schets van de steen elementen
![1fbuxw.jpg]()
Samengemetselde stenen.
![11j0imc.jpg]()
En zo ziet het er van binnen uit.
In mijn inpandige garage wil ik een hangend plateau maken om wat extra bergruimte te maken.Afmetingen van die hangende zolder zijn ca 2 x 1,5 meter. Drie van de vier hoekpunten zitten vast bevestigd aan een muur maar de vierde moet aan het plafond komen te hangen middels een draadeind. (ondersteunen op de begane grond vloer is geen optie).
Als je in het plafond boort zit je soms in het massieve deel maar meestal schiet de boor na 2-3 cm boren in het luchtledige. Voor het ophangen van een lamp o.i.d. is dat prima, plugje er in en schroeven maar.
De hangende zolder wil ik echter afhangen aan een keilbout, maar als ik op de "verkeerde" plaats uitkom met boren heeft dat weinig zin. Er zit dan te weinig diepte in het geboorde gat om de keilbout houvast te geven.
Ik ben daarom van plan iets te maken waarbij de bevesting van het draadeind verspreid wordt over een groter oppervlak, bijvoorbeeld 10x10 cm en waarbij je weer kunt volstaan met gewone pluggen, als je er tenminste een stuk of 4 gebruikt.
Ik ben helaas niet goed thuis in metaalbewerking of lassen dus zo'n voetplaat kan ik niet zelf maken.
Wie heeft er een slim idee ?
N.B. Het totale gewicht van de zolder plus belading zal maximaal 150 kilo bedragen. Dus qua statische belasting is het ook weer niet heel erg spannend.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.