Net voor de top dus?quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kut. Heb ik weer. Geen 5 maar 7 jaar geleden gekocht. Val ik weer buiten de boot. Nou ja, in ieder geval nog lang geen natte voeten, en geen huurverhoging van 6,5% bovenop de inflatie.
Kennelijk wel ja.quote:
De bank kan meer geld eisen, zou je contract nog eens nalezen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kennelijk wel ja.
Geen paniek, in het dagelijks leven merk je overigens niks van al die statistieken hoor.
quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:22 schreef graaierrr het volgende:
De bank kan meer geld eisen, zou je contract nog eens nalezen.
Als ik 5 jaar geleden gekocht had, had ik nu vastgezeten aan een woning die dik onder water stond en kon ik niet in alle vrijheid, en met een zak spaargeld, gaan genieten van een jaartje buitenland. Maar goed, ik ben wel een ongelukkige huurder die te veel voor zijn woning betaald volgens jou. Als ik gekocht had, was ik nu genoodzaakt om binnen 10 maanden een nieuwe fatsoenlijke baan te vinden, omdat ik anders aan de bedelstaf zou geraken.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ga eens statistieken zoeken van de jankerds die 5 jaar geleden een huis van 2 ton gekocht hebben... En maak dan een staafgrafiek van hoe ze er voor staan, met links: "30k afgelost" en rechts "diep onder water"... Ik heb wel zo'n vermoeden van de verdeling die daaruit komt!
1) Je quote compleet de verkeerde persoon. Als iemand het met je eens is, is het RD wel...quote:Op zondag 28 oktober 2012 22:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Op zondag 28 oktober 2012 21:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Ga eens statistieken zoeken van de jankerds die 5 jaar geleden een huis van 2 ton gekocht hebben... En maak dan een staafgrafiek van hoe ze er voor staan, met links: "30k afgelost" en rechts "diep onder water"... Ik heb wel zo'n vermoeden van de verdeling die daaruit komt!
Als ik 5 jaar geleden gekocht had, had ik nu vastgezeten aan een woning die dik onder water stond en kon ik niet in alle vrijheid, en met een zak spaargeld, gaan genieten van een jaartje buitenland. Maar goed, ik ben wel een ongelukkige huurder die te veel voor zijn woning betaald volgens jou. Als ik gekocht had, was ik nu genoodzaakt om binnen 10 maanden een nieuwe fatsoenlijke baan te vinden, omdat ik anders aan de bedelstaf zou geraken.
Met zo'n gemixte metafoor vermoed ik wel dat er meer kannen tot onderop zijn leeg gemaakt.quote:Op maandag 29 oktober 2012 06:42 schreef michaelHD9 het volgende:
Naast hem stond een oudere man, die ook andere tijden had meegemaakt. Tsja, zei hij, wie het onderste uit de kan wil hebben, en bovendien altijd als een angstig haasje in de autolichten blijft kijken, denkend dat hij het optimale moment kan betalen, krijgt de deksel op zijn neus én wordt overreden. Eigen schuld.
Faillissementen zijn een verschijnsel inherent aan ons fiat geldsysteem. Het failliet zit in de Euro ingebakken.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Faillissementen zijn een hele normale uitkomst van een bubble. De rekening door willen schuiven, dat is pas funest
Jullie overdrijven allebei. Het is ook volstrekt onzin om te roepen dat je ' een heel decennium verpist' of niets aan je leven hebt als je in een huurhuis woont. Normaal merk je daar helemaal niks van, het doet echt geen pijn. Ik woon ook in een huurhuis (prima huis voor weinig). Had inderdaad in 2000 best kunnen kopen en dan nog ruim boven water kunnen staan, maar heb nu veel vermogen, dat is ook leuk en biedt vrijheid. Eigen keuze toch?quote:Op maandag 29 oktober 2012 06:42 schreef michaelHD9 het volgende:
Ik kom net thuis van een feestje. Sprak met iemand die al sinds begin jaren '00 zit te wachten op de grote crash. Huurde al die tijd een kuthuis, ruzie met vriendin over zijn centengeneuk en eigenwijze egotrip, en nou crasht er nog steeds niks noemenswaardig. Tot overmaat van ramp heeft ie (om maar niet geconfronteerd te worden met zijn ellende) een tripje door het buitenland gemaakt (hop, weg spaargeld), en de schellen vielen van zijn ogen: watnou overprijsde huizenmarkt, en elke stedelijke locatie elders zou ie een veelvoud betalen. Hij weet het nu zeker: had ie maar niet gespeculeerd met zijn woonkosten. Speculeren doe je op de beurs, niet met het dak boven je hoofd. Een heel decennium verpist.
Naast hem stond een oudere man, die ook andere tijden had meegemaakt. Tsja, zei hij, wie het onderste uit de kan wil hebben, en bovendien altijd als een angstig haasje in de autolichten blijft kijken, denkend dat hij het optimale moment kan betalen, krijgt de deksel op zijn neus én wordt overreden. Eigen schuld.
Volgens mij was dat hetzelfde feestje.
Ja maar, dat mag niet van sommigen hier. Je moet er alles aan doen om huiseigenaren op de knieen te dwingen om vervolgens voor een appel en een ei dat huis van hen over te nemen (waarna je mening opeens als een blad zal omslaan). En elke huiseigenaar is immers tot de bedelstaf veroordeeld, heeft negatief vermogen, en is tot de oogballen gefinancieerd. Echt waar hoor, de mensen die je op feestjes zoal niet tegenkomt, of je collega's, of die bizar grote vriendenkringquote:Op maandag 29 oktober 2012 08:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jullie overdrijven allebei. Het is ook volstrekt onzin om te roepen dat je ' een heel decennium verpist' of niets aan je leven hebt als je in een huurhuis woont. Normaal merk je daar helemaal niks van, het doet echt geen pijn. Ik woon ook in een huurhuis (prima huis voor weinig). Had inderdaad in 2000 best kunnen kopen en dan nog ruim boven water kunnen staan, maar heb nu veel vermogen, dat is ook leuk en biedt vrijheid. Eigen keuze toch?
Mannen met kloten durfen ruzie te maken met hun vriendin in dit soort zaken. Watjes doen wat ze zegt, en mogen later werken voor alimentatie en restschuldquote:Op maandag 29 oktober 2012 06:42 schreef michaelHD9 het volgende:
Ik kom net thuis van een feestje. Sprak met iemand die al sinds begin jaren '00 zit te wachten op de grote crash. Huurde al die tijd een kuthuis, ruzie met vriendin over zijn centengeneuk en eigenwijze egotrip, en nou crasht er nog steeds niks noemenswaardig.
En die oudere man maar hopen dat zulke "wijsheid" jongeren in het gezelschap tot kopen gaat brengen... Timing is wel degelijk belangrijk. Wie in 1993 kocht heeft zit op rozen. Wie in 2008 kocht heeft verlies. Wel ongelovelijk hoeveel kopers die door stom toeval (want niet naar de voorbijrazende auto's kijkend) of door bij je juiste generatie te horen winst maken zichzelf tot expert bombarderen.quote:Naast hem stond een oudere man, die ook andere tijden had meegemaakt. Tsja, zei hij, wie het onderste uit de kan wil hebben, en bovendien altijd als een angstig haasje in de autolichten blijft kijken, denkend dat hij het optimale moment kan betalen, krijgt de deksel op zijn neus én wordt overreden. Eigen schuld.
Kloptquote:Op maandag 29 oktober 2012 09:36 schreef Istrilyin het volgende:
Mannen met kloten durfen ruzie te maken met hun vriendin in dit soort zaken. Watjes doen wat ze zegt, en mogen later werken voor alimentatie en restschuld
Ik heb al diverse huisjes gespot die sinds 2008 voor 40% in waarde gedaald zijn, tel daar ook nog eens de lagere k.k. bij op en je lacht je buren vierkant uitquote:En die oudere man maar hopen dat zulke "wijsheid" jongeren in het gezelschap tot kopen gaat brengen... Timing is wel degelijk belangrijk. Wie in 1993 kocht heeft zit op rozen. Wie in 2008 kocht heeft verlies. Wel ongelovelijk hoeveel kopers die door stom toeval (want niet naar de voorbijrazende auto's kijkend) of door bij je juiste generatie te horen winst maken zichzelf tot expert bombarderen.
Mannen met een te groot ego maken ruzie, en maken daardoor ook financieel de slechtste beslissingen, en focussen op de verkeerde dingenquote:Op maandag 29 oktober 2012 09:36 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Mannen met kloten durfen ruzie te maken met hun vriendin in dit soort zaken. Watjes doen wat ze zegt, en mogen later werken voor alimentatie en restschuld
[..]
En die oudere man maar hopen dat zulke "wijsheid" jongeren in het gezelschap tot kopen gaat brengen... Timing is wel degelijk belangrijk. Wie in 1993 kocht heeft zit op rozen. Wie in 2008 kocht heeft verlies. Wel ongelovelijk hoeveel kopers die door stom toeval (want niet naar de voorbijrazende auto's kijkend) of door bij je juiste generatie te horen winst maken zichzelf tot expert bombarderen.
Ik lach liever buren toe -kan me voorstellen dat dat bij jou geen optie is-quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Ik heb al diverse huisjes gespot die sinds 2008 voor 40% in waarde gedaald zijn, tel daar ook nog eens de lagere k.k. bij op en je lacht je buren vierkant uit
Het mag duidelijk zijn waar volgens de nep-liberalen de pijn zit, ondanks dat wij in Nederland een MEGA koopsubsidie geven aan mensen die kopen met geleend geld. Een mega huizenmarkt-zeepbel hebben... zit volgens Stef Blok het probleem in de huurmarktquote:Stef Blok: verstoorde huurmarkt aanpakken met reële huren
Marktconforme huren en kleine woningcorporaties die zich toeleggen op woningen voor ‘mensen met een kleine beurs’: de VVD wil dat de Nederlandse huurmarkt ingrijpend op de schop gaat. Mensen die gezien hun inkomen een reële prijs zouden kunnen betalen, blijven als gevolg van het beleid toch in een gesubsidieerde huurwoning zitten. "Daardoor is er geen doorstroming en lopen de wachtlijsten op tot wel tien jaar”, zegt VVD-fractievoorzitter Stef Blok in het nieuwe nummer van het NVMagazine.
In de ogen van de VVD is het eerder de huurmarkt dan de hypotheekrenteaftrek die de Nederlandse woningmarkt in hoge mate verstoort, en daar wil de partij op ingrijpen. “De wooncorporaties kopen de bouwgrond gesubsidieerd van de gemeenten en daarbovenop krijgt de huurder ook nog subsidie in de vorm van woontoeslag. Ten derde is er de huurregulering, waardoor de huurmarkt onvoldoende inkomsten oplevert en er te weinig wordt gebouwd. Omdat mensen die gezien hun inkomen eigenlijk een reële prijs zouden kunnen betalen, als gevolg van het beleid toch in een gesubsidieerde huurwoning zitten, is er geen doorstroming. Wachtlijsten lopen, bijvoorbeeld in Amsterdam, op tot wel tien jaar”, meent Blok.
Zijn partij wil daarom naar marktconforme huren. Per jaar mogen de huren 3 procent bovenop inflatie stijgen. “Voor mensen met echt lage inkomens moet de huurtoeslag blijven bestaan, maar de honderdduizenden mensen die ondanks een goed inkomen toch in een sociale huurwoning wonen, moeten in ieder geval de reële prijs betalen. Daardoor wordt de afweging tussen huren en kopen ook opeens heel anders. Mensen die 750 euro per maand aan huur betalen, zullen kijken of ze voor datzelfde bedrag niet een woning kunnen komen die na 30 of 35 jaar hun eigendom is. Ook dat is goed voor de doorstroming.”
Mordicus tegen ingrijpen
De liberalen geven starters op de koopwoningmarkt een duw in de rug en zijn mordicus tegen ingrijpen in bestaande hypotheken - in tegenstelling tot de andere ondertekenaars van het Lenteakkoord. “Dat komt neer op een belastingverhoging die wij politiek ongewenst vinden. Bovendien is het een ingreep die mensen met heel gewone inkomens fors in de portemonnee zullen voelen. Dat compenseer je niet zomaar even met een ander belastingtarief”, zegt Blok.
Als deelnemer aan het Lenteakkoord heeft de VVD wel ingestemd met een annuïtaire afbouw van de renteaftrek voor nieuwe hypotheken. “Daarmee wordt de aftrek weer waar hij voor bedoeld is: huizenbezit bevorderen en hypotheekschuld aflossen. Wij realiseren ons goed dat de starters de gevolgen ondervinden van de aflossing die fiscaal verplicht wordt. Het zou een drempel kunnen opwerpen voor een groep die cruciaal is voor de doorstroming op de woningmarkt”, zegt fractievoorzitter Blok. Daarom kiest zijn partij ervoor om de overdrachtsbelasting bij de aankoop van een eerste huis op nul te zetten, en houden starters de eerste vijf jaar volledige renteaftrek. “Daarnaast vinden wij het voor een starter niet per se noodzakelijk om de lening in dertig jaar af te lossen. Wij vinden dat starters onder de 35 een hypotheek met een looptijd van 35 jaar moeten kunnen afsluiten. Dat is in lijn met de discussie over de AOW en de pensioenleeftijd. Het creëert voor de starter extra ruimte om een huis te kopen, omdat hij een wat hogere lening kan afsluiten.” Ook moet het voor starters mogelijk zijn om een hogere hypotheek af te sluiten door hun loopbaanperspectief mee te nemen.
Pensioenfondsen
De pensioenfondsen kunnen volgens VVD’er Blok ook een rol spelen in de financiering van hypotheken. “Het is goed voor de economie als er ruimhartig hypotheken verstrekt kunnen worden, en banken zitten in zwaar weer. Nederland kent een goed track record als het om hypotheken gaat. De ervaring leert dat Nederlandse hypotheken heel fatsoenlijke beleggingen zijn, ook voor pensioenfondsen.” Ook het Deense model van hypotheekobligaties zou volgens hem een optie kunnen zijn. “Volgens mij mag dat in Nederland worden ingevoerd. Ik zou zeggen: makelaars en financiers, steek de hoofden bij elkaar.”
Woningbouwcorporaties moeten in het scenario van de VVD fors inkrimpen. “Ze spelen een belangrijke rol in de verstoring van de huurmarkt en we hebben de afgelopen tijd kunnen zien dat ze ook organisatorisch op de schop moeten”, zegt Blok. “Wij willen dat de corporaties de komende vijf tot tien jaar de helft van hun woningvoorraad te koop aanbieden, met een kooprecht voor de zittende huurders. Als er marktconforme huren worden gevraagd, kunnen de woningen ook aan een pensioenfonds worden verkocht, als de huurder zijn huis niet wil kopen. Ook daarmee speel je extra financiering vrij voor de huurtoeslag, of om te investeren in de sociale huurwoningen, waar de corporatie ooit voor opgericht zijn. Wij willen dat ze teruggaan naar die kerntaak: zorgen voor goede, betaalbare woningen voor de kleine beurs.”
bron: NVM
Natuurlijk kan je je leven wel timen, wat je alleen niet kan is zorgen voor gegarandeerde uitkomsten.quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:57 schreef michaelHD9 het volgende:
Wonen is geen speculatieobject. Niet naar beneden, en niet naar boven. De illusie hebben dat je je leven kunt timen, is nog bizarder.
Wat is er mis met je levensgeluk halen uit het falen van anderen? Doen we dagelijks toch allemaal?quote:Op maandag 29 oktober 2012 09:58 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Ik lach liever buren toe -kan me voorstellen dat dat bij jou geen optie is-
Beetje rare levenshouding heb je, dat je leven draait om het uitlachen van anderen. Haal jij echt je levensgeluk uit het ongeluk van anderen? Hmmm, wat zou Freud denken van zo'n overdaad aan negativiteit?
Wat is het verschil met de speculantjes in dit topic die hopen op zoveel mogelijk ellende zodat ze een huis kunnen kopen van iemand die ze net in de stront geduwd hebben?quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je je leven wel timen, wat je alleen niet kan is zorgen voor gegarandeerde uitkomsten.
Speculeren met een woning was hetgeen duizenden hollanders tot een paar jaar geleden gewoon deden. Waar denk jij dat de huizenmarkt zeepbel ten slotte vandaan komt![]()
Je moest nu instappen want volgend jaar is het alleen maar duurder
'We' dat dat niet dagelijks allemaalquote:Op maandag 29 oktober 2012 10:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat is er mis met je levensgeluk halen uit het falen van anderen? Doen we dagelijks toch allemaal?
Jij en ik leven hier in het paradijs omdat anderen elders in de wereld worden uitgebuit.
Wat heb jij het afgelopen weekend gesnovenquote:Op maandag 29 oktober 2012 10:07 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Wat is het verschil met de speculantjes in dit topic die hopen op zoveel mogelijk ellende zodat ze een huis kunnen kopen van iemand die ze net in de stront geduwd hebben?
En: welke zeepbel? Beetje wereldlijk besef aanmeten, NL is zo ongeveer het goedkoopste land om in te wonen wereldwijd
Ik heb er gewoon geen problemen mee om mensen failliet te zien gaan op het eigen woning bezit. Hadden ze maar voorzichtiger te werk moeten gaan en geen krankzinnige bedragen moeten lenen voor een stapel stenen op een postzegel. Dat risico is kompleet voor hun eigen, wil je nu dat ik medelijden heb met mensen die de prijzen op de markt opgedreven hebben om maar zo spoedig mogelijk hun eigen behoeften te bevredigen?quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:08 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
'We' dat dat niet dagelijks allemaal
Hooguit als we hopen dat er nog grotere falers zijn dan onszelf. Ben ik toch liever 'succesvol' (wat dat ook is in jouw ogen)
Lieve speculant, het is geen belegging. De markt 'beslist' dat ik, als ik op de absolute top heb gekocht, nog 'maar' 16% minder terug kan krijg, als ik opeens zou moeten/willen verkopen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat heb jij het afgelopen weekend gesnoven![]()
Nogmaals... als je teveel betaald hebt voor een huis en de markt beslist later dat je nog maar 0,5 maal jouw koopsom terug kan krijgen voor je 'belegging' dan heb je gewoon pech.
Dat is het nadeel van je inkopen in een piramidespel
Ik wil dat je medelijden hebt met de hypocrietjes in dit topic die onder het mom van 'beter voor iedereen', alleen uit zijn op zoveel mogelijk ellende voor anderen om er zelf beter van te worden.quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik heb er gewoon geen problemen mee om mensen failliet te zien gaan op het eigen woning bezit. Hadden ze maar voorzichtiger te werk moeten gaan en geen krankzinnige bedragen moeten lenen voor een stapel stenen op een postzegel. Dat risico is kompleet voor hun eigen, wil je nu dat ik medelijden heb met mensen die de prijzen op de markt opgedreven hebben om maar zo spoedig mogelijk hun eigen behoeften te bevredigen?
Van mij mogen ze allemaal door het afvoerputje de WSNP in
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |