In dit geval is er sprake van een formele afname-test, die schriftelijk afgetekend is door de klant. Er is geen sprake van garantie in dit soort gevallen, tenzij dit in de afspraken/contract tussen klant en leverancier is vastgelegd.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:39 schreef Winterman het volgende:
Jij blijft verantwoordelijk voor je product. Dat heet garantie.
Oplevering ontslaat je niet van je verantwoordelijkheden. In een beetje een fatsoenlijk contract leg je dit natuurlijk vast.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:38 schreef Kreator het volgende:
...de klant betaalt, want opgeleverd.
Maar stel je nou maar eens voor, dat het niet hypothetisch was.
Ja. Maar dus niet zoals TS het stelt. Hypothetisch dan hè.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:44 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Oplevering ontslaat je niet van je verantwoordelijkheden. In een beetje een fatsoenlijk contract leg je dit natuurlijk vast.
Als de bug tijdens de test niet is gezien of niet gezien had kunnen worden betekend het natuurlijk niet dat je als leverancier totaal geen plichten meer hebt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:44 schreef mvdejong het volgende:
[..]
In dit geval is er sprake van een formele afname-test, die schriftelijk afgetekend is door de klant. Er is geen sprake van garantie in dit soort gevallen, tenzij dit in de afspraken/contract tussen klant en leverancier is vastgelegd.
Hoe TS hier mee om moet gaan hangt af van :
- de afspraken/contract;
- de tijd/kosten die TS moet maken om het op te lossen;
- de mentaliteit van TS;
- de relatie die TS met de klant heeft en eventueel wil behouden.
Dat ligt helemaal aan de afspraken. Ook bij een fixed price project kun je afspreken dat na goedkeuring van de klant de verantwoordelijkheid van de leverancier eindigt.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:47 schreef MyOwnSavior het volgende:
Bij fixed-price betaalt de klant een vooraf vastgestelde prijs voor een afgerond product binnen de afgesproken kwaliteitseisen. Als het product hier niet aan doet (bugs), dan moet de ontwikkelaar dit oplossen. Aangzien hierbij alle risico's bij de ontwikkelaar liggen, liggen de prijzen op basis van de estimates vaak hoger dan bij uurtarief.
TS kan op basis van onderhouds-afspraken, of op basis van coulance, het alsnog oplossen, maar dat is geen plicht tenzijn dat in die afspraken is opgenomen. Na een oplevering waar een afname-test een onderdeel van is, is het product geleverd tenzijn er duidelijk sprake is van een wanprestatie van de kant van TS.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:45 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als de bug tijdens de test niet is gezien of niet gezien had kunnen worden betekend het natuurlijk niet dat je als leverancier totaal geen plichten meer hebt.
Waar een discussie met een collega al niet toe kan leidenquote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:44 schreef mvdejong het volgende:
[..]
In dit geval is er sprake van een formele afname-test, die schriftelijk afgetekend is door de klant. Er is geen sprake van garantie in dit soort gevallen, tenzij dit in de afspraken/contract tussen klant en leverancier is vastgelegd.
Hoe TS hier mee om moet gaan hangt af van :
- de afspraken/contract;
- de tijd/kosten die TS moet maken om het op te lossen;
- de mentaliteit van TS;
- de relatie die TS met de klant heeft en eventueel wil behouden.
Als er door de bugs sprake is van een ondeugdelijk product lijkt me dat TS het moet oplossen, onafhankelijk van wat er uit de afname test is gekomen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:53 schreef mvdejong het volgende:
[..]
TS kan op basis van onderhouds-afspraken, of op basis van coulance, het alsnog oplossen, maar dat is geen plicht tenzijn dat in die afspraken is opgenomen. Na een oplevering waar een afname-test een onderdeel van is, is het product geleverd tenzijn er duidelijk sprake is van een wanprestatie van de kant van TS.
Gewoonlijk zit in de prijsstelling van een project verwerkt of er na de acceptatie door de klant nog onderhoud geleverd wordt, en tegen welke prijs. Niet ongebruikelijk is dat de leverancier nog een vooraf bepaalde hoeveelheid aan werk zal leveren om optredende problemen op te lossen, maar daarna zijn wijzigingen rekening klant.
De klant heeft het product in deze vorm geaccepteerd, dus er is geen sprake van "moeten".quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:55 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als er door de bugs sprake is van een ondeugdelijk product lijkt me dat TS het moet oplossen, onafhankelijk van wat er uit de afname test is gekomen.
Volgens mij moet het geleverde voldoen aan de verwachtingen die koper er redelijkerwijs van mocht verwachten. Mocht hij redelijkerwijs een bugvrij product verwachten? Of was de test juist wat bepaalde dat het aan de verwachtingen voldeed? Is de test niet verantwoordelijkheid van de afnemer en kun je de gebrekkigheid daarvan om bugs op te sporen aan de leverancier tegenwerpen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:55 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als er door de bugs sprake is van een ondeugdelijk product lijkt me dat TS het moet oplossen, onafhankelijk van wat er uit de afname test is gekomen.
Het niet kunnen testen door een klant is niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 14:44 schreef ursel het volgende:
Hoe kan het dat een klant een onderdeel niet kan testen? Voor elk onderdeel is iemand verantwoordelijk. Diegene zal dan ook moeten betalen om dat onderdeel te fixen. Mocht het een beheer stuk zijn waar alleen TS toegang toe zou moeten hebben is TS dus daar verantwoordelijk voor.
Het is vaak onmogelijk om een productie-omgeving volledig in een test-omgeving na te spelen. Als het al kan is het vaak onbetaalbaar.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 14:44 schreef ursel het volgende:
Hoe kan het dat een klant een onderdeel niet kan testen? Voor elk onderdeel is iemand verantwoordelijk. Diegene zal dan ook moeten betalen om dat onderdeel te fixen. Mocht het een beheer stuk zijn waar alleen TS toegang toe zou moeten hebben is TS dus daar verantwoordelijk voor.
Dat hangt dus af van de kosten van het oplossen, als je een extern team hebt ingehuurd om het bouw-werk te doen, dan kan het knap lastig worden als dat team niet meer beschikbaar is. En daarom is het zo belangrijk om in een contract ook over onderhoud afspraken te maken.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 15:19 schreef Farenji het volgende:
Een bug is iets dat niet volgens de specs werkt; een fabricagefout, dus m.i. altijd voor rekening van de leverancier.
[quote]
Toch even in de echte wereld terugkeren. Klant heeft getest en geaccepteerd, en daarmee is de formele verantwoordelijkheid van de leverancier ten einde, tenzij er afspraken zijn gemaakt over het oplossen van bugs.
[quote]
Maar los daarvan; als je moeilijk gaat doen over het oplossen van problemen kweek je geen klanttevredenheid. Dat kleine beetje extra service kan veel verschil in perceptie maken. Van regelneuken wordt niemand blij.
it's no bug it's a featurequote:Op donderdag 25 oktober 2012 13:37 schreef FF het volgende:
Stel ik heb een product gemaakt voor een klant.
De klant heeft deze getest en goedgekeurd (schriftelijk).
De klant ontdekt na enige tijd een probleem en na onderzoek kom ik erachter dat er nog meer bugs in het geleverde zit. Deze bugs had de klant zelf niet kunnen vinden tijdens het testen.
Wie moet er dan voor de kosten opdraaien?
De klant, want hij heeft akkoord gegeven?
Ik, want ik heb de bugs zelf niet gevonden?
(dit is dus hypothetisch, want als ik zou programmeren was er slechts 1 bug geweest, het hele product)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |