abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118336318
Nog een vraag. Boven het kozijn zit een loodslab. momenteel is daar bij de renovatie cement op gelegd en dan de stenen (de achterliggene latij ondersteund de bovenliggende muur, dit is slechts 1 rij stenen onder de latij en de rij halve stenen voor de latij).

Moet de verbinding tussen lood slab en eerste laag buiten stenen waterdicht (kit) of mag cement ook of moet die juist open zijn?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:28:16 #2
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_118339814
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 18:03 schreef Subbase het volgende:
Nog een vraag. Boven het kozijn zit een loodslab. momenteel is daar bij de renovatie cement op gelegd en dan de stenen (de achterliggene latij ondersteund de bovenliggende muur, dit is slechts 1 rij stenen onder de latij en de rij halve stenen voor de latij).

Moet de verbinding tussen lood slab en eerste laag buiten stenen waterdicht (kit) of mag cement ook of moet die juist open zijn?
Jij wilt metselen met kit?
pi_118340426
Er staat... waterdicht (kit) OF cement OF moet het juist open zijn?
pi_118340617
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 19:28 schreef betyar het volgende:

Jij wilt metselen met kit?
Dit slaat dus nergens op, aangezien de stenen niet aan de loodslabbe worden gemonteerd, laat staan gemetseld; waarschijnlijk betreft het een rollaag?

Subbase: kan je iets meer uitleg geven over de opbouw van de stenen en de latei? Na 3x lezen snap ik het nog niet helemaal.

Wat slabbe betreft: in principe dient die om vocht uit de spouw, af te voeren naar buiten, zodat het niet op het kozijn komt. Er moeten dus openingen tusen het metselwerk en de loodslabbe zitten. Waarmee je afdicht, maakt niet zoveel uit; het heeft geen dragende of "metselende" functie; alleen tegen ongedierte,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:48:10 #5
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_118340983
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 19:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit slaat dus nergens op, aangezien de stenen niet aan de loodslabbe worden gemonteerd, laat staan gemetseld.

Als onderkant lintvoeg gelijk loopt met bovenkant kozijn heb je dus wel een cementlaag over je kozijn. Vaak wordt er een L-profiel van 10 mm boven het kozijn ingemetseld om de muur op tevangen en het kozijn te ontlasten van de druk, daaronder loopt dan de lateislabbe.
pi_118343755
Als ze dat zo voorstellen als ze bij mij komen renoveren dan mogen ze toch echt iets anders verzinnen.

Een laag cement op lood boven een kozijn is gewoon fout. Graag daarna ook nog afvoegen, en dan kun je na een maandje al de voegen in je tuin vinden.

Wat ik vaak zie, bij oude huizen, is een verborgen betonlatei, en de beschrijving van TS lijkt hier heel erg veel op. De latei ligt 1 steen hoger dan het kozijn. Direct op het kozijn ligt dan lood, dan 1 laag volle steen, en dan een betonlatei daarboven met gezaagde steenstrips ertegenaan. Die onderste laag stenen "rust" op het lood en op het kozijn en hangt met behulp van de specie aan de betonlatei. Dit zou ik heden ten dage ook niet meer zo doen, maar zo werd het wel veelvuldig gedaan vroeger.

Een laag cement op het lood ben ik nog niet tegengekomen bij dit soort details, en ik heb er beroepsmatig heel veel gezien inmiddels :)
pi_118345511
Wat ik vaak zie, bij oude huizen, is een verborgen betonlatei, en de beschrijving van TS lijkt hier heel erg veel op. De latei ligt 1 steen hoger dan het kozijn. Direct op het kozijn ligt dan lood, dan 1 laag volle steen, en dan een betonlatei daarboven met gezaagde steenstrips ertegenaan. Die onderste laag stenen "rust" op het lood en op het kozijn en hangt met behulp van de specie aan de betonlatei. Dit zou ik heden ten dage ook niet meer zo doen, maar zo werd het wel veelvuldig gedaan vroeger.

Dit bedoelde ik idd ;-) Zo zat het.... nu wordt het gerenoveert en is er specie op het lood gelegd, daarop de steen en uiteraard ook specie erboven. Mijn vraag is dus of dit kwaad kan?
pi_118345669
Hoe zat het eerst? Ik vind het niet gangbaar in ieder geval.
pi_118346600
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 20:33 schreef _VoiD_ het volgende:

Zo is het exact bij mij gedaan (oud huis, 1913, boven de voordeur), vandaar mijn vraag om meer uitleg. Er is daar afgewerkt met specie, met de nodige openingen om evt. spouwwater af te voeren.

Ik zou nu kiezen voor kit. Maar beide kan, denk ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118346721
Afgewerkt met specie, je bedoelt dan de stootvoegen of is er echt een voeg onder de steen op het lood? Dat is toch ook ontzettend lelijk?
pi_118346762
Net als dat je soms ziet dat ze op een stalen latei eerst een laag specie doen en dan pas de steen. In plaats van eventjes die latei goed op hoogte stellen....
pi_118346915
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 21:26 schreef _VoiD_ het volgende:
Afgewerkt met specie, je bedoelt dan de stootvoegen of is er echt een voeg onder de steen op het lood? Dat is toch ook ontzettend lelijk?
Je ziet het amper. Het is een lint voeg over de hele deurkozijn breedte en een 5 mm hoog ongeveer. Zal morgen proberen een foto te plaatsen.
pi_118347557
@ _VoiD_ Zo als jij het omschrijft zat het eerst en zit het ook bij alle andere kozijnen. De man die het herstel bij de buurman heeft gedaan heeft het ook weer op die manier gedaan (steen koud op het lood) alleen de man bij mijn huis heeft het dus met een laagje specie gedaan (10mm).

Mijn rolluik komt daar te zitten dus ik zie het straks niet meer maar kan het idd kwaad ivm vocht in de spauw oid?
pi_118348090
naja, echt kwaad kan het niet. Als je ook nog opening hebt. Maar je hebt dus horizontale openingen in je lintvoeg? Raar...
pi_118349486
ik weet niet wat een lintvoeg is.... er is gewoon specie waarmee hij de stenen metselt op het lood gelegd (1cm dik) daarop is de steen gelegd. Als ik het goed begrijp moeten er dus wel wat gaatjes door dat cement worden gemaakt zodat eventueel water weg kan vloeien uit de spouw.
pi_118356406
lintvoeg is horizontaal, stootvoeg is verticaal.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 17:30:14 #17
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_118380185
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 20:33 schreef _VoiD_ het volgende:
Als ze dat zo voorstellen als ze bij mij komen renoveren dan mogen ze toch echt iets anders verzinnen.

Een laag cement op lood boven een kozijn is gewoon fout. Graag daarna ook nog afvoegen, en dan kun je na een maandje al de voegen in je tuin vinden.

Een laag cement op het lood ben ik nog niet tegengekomen bij dit soort details, en ik heb er beroepsmatig heel veel gezien inmiddels :)
Ik zeg ook niet dat het goed is, het zou zo kunnen zijn gemaakt. Je post geeft een goed duidelijk beeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')