Jij wilt metselen met kit?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 18:03 schreef Subbase het volgende:
Nog een vraag. Boven het kozijn zit een loodslab. momenteel is daar bij de renovatie cement op gelegd en dan de stenen (de achterliggene latij ondersteund de bovenliggende muur, dit is slechts 1 rij stenen onder de latij en de rij halve stenen voor de latij).
Moet de verbinding tussen lood slab en eerste laag buiten stenen waterdicht (kit) of mag cement ook of moet die juist open zijn?
Dit slaat dus nergens op, aangezien de stenen niet aan de loodslabbe worden gemonteerd, laat staan gemetseld; waarschijnlijk betreft het een rollaag?quote:
Als onderkant lintvoeg gelijk loopt met bovenkant kozijn heb je dus wel een cementlaag over je kozijn. Vaak wordt er een L-profiel van 10 mm boven het kozijn ingemetseld om de muur op tevangen en het kozijn te ontlasten van de druk, daaronder loopt dan de lateislabbe.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 19:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat dus nergens op, aangezien de stenen niet aan de loodslabbe worden gemonteerd, laat staan gemetseld.
Zo is het exact bij mij gedaan (oud huis, 1913, boven de voordeur), vandaar mijn vraag om meer uitleg. Er is daar afgewerkt met specie, met de nodige openingen om evt. spouwwater af te voeren.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:33 schreef _VoiD_ het volgende:
Wat ik vaak zie, bij oude huizen, is een verborgen betonlatei, en de beschrijving van TS lijkt hier heel erg veel op. De latei ligt 1 steen hoger dan het kozijn. Direct op het kozijn ligt dan lood, dan 1 laag volle steen, en dan een betonlatei daarboven met gezaagde steenstrips ertegenaan. Die onderste laag stenen "rust" op het lood en op het kozijn en hangt met behulp van de specie aan de betonlatei. Dit zou ik heden ten dage ook niet meer zo doen, maar zo werd het wel veelvuldig gedaan vroeger.
Je ziet het amper. Het is een lint voeg over de hele deurkozijn breedte en een 5 mm hoog ongeveer. Zal morgen proberen een foto te plaatsen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:26 schreef _VoiD_ het volgende:
Afgewerkt met specie, je bedoelt dan de stootvoegen of is er echt een voeg onder de steen op het lood? Dat is toch ook ontzettend lelijk?
Ik zeg ook niet dat het goed is, het zou zo kunnen zijn gemaakt. Je post geeft een goed duidelijk beeld.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:33 schreef _VoiD_ het volgende:
Als ze dat zo voorstellen als ze bij mij komen renoveren dan mogen ze toch echt iets anders verzinnen.
Een laag cement op lood boven een kozijn is gewoon fout. Graag daarna ook nog afvoegen, en dan kun je na een maandje al de voegen in je tuin vinden.
Wat ik vaak zie, bij oude huizen, is een verborgen betonlatei, en de beschrijving van TS lijkt hier heel erg veel op. De latei ligt 1 steen hoger dan het kozijn. Direct op het kozijn ligt dan lood, dan 1 laag volle steen, en dan een betonlatei daarboven met gezaagde steenstrips ertegenaan. Die onderste laag stenen "rust" op het lood en op het kozijn en hangt met behulp van de specie aan de betonlatei. Dit zou ik heden ten dage ook niet meer zo doen, maar zo werd het wel veelvuldig gedaan vroeger.
Een laag cement op het lood ben ik nog niet tegengekomen bij dit soort details, en ik heb er beroepsmatig heel veel gezien inmiddels
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |