abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 oktober 2012 @ 14:44:16 #1
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_118240734
http://www.nu.nl/gadgets/(...)ellen-en-kanker.html

quote:
Italiaanse rechtbank ziet verband tussen mobiel bellen en kanker

AMSTERDAM - Het Hooggerechtshof in Italië vindt het bewezen dat een tumor in het hoofd van een zakenman werd veroorzaakt door veelvuldig gebruik van een mobiele telefoon. Het hof hield een eerdere uitspraak in stand.

De meeste wetenschappers vinden dat een verband tussen mobiele telefonie en kanker niet is bewezen, maar volgens de rechtbank was er toch voldoende bewijs, zo meldt Reuters.

Het hof baseerde zich op studies van de Zweed Lennart Hardell, die tussen 2005 en 2009 onderzoek deed. Die zouden onafhankelijk aantonen dat gebruik van mobiele telefoons op de lange termijn kan leiden tot kanker, terwijl andere studies onbetrouwbaar zouden zijn, omdat die werden betaald door de telecomindustrie.

De Italiaan Innocenzo Marcolini ontwikkelde een tumor aan de linkerkant van zijn hoofd. Hij belde dagelijks vijf à zes uur met zijn linkerhand. Hij wilde schadevergoeding van de Italiaanse overheid, maar die weigerde.
Oke, vrij bizar dat een rechter dit opeens even bepaald. En staat nu niet de deur open voor duizenden claims? (onterecht of niet)

En hoezo wil hij een schadevergoeding van de overheid? Hadden ze hem moeten waarschuwen voor de gevolgen ofzo?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 21 oktober 2012 @ 15:13:03 #2
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_118241855
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zondag 21 oktober 2012 @ 15:24:52 #3
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_118242245
Er is door velen al jarenlang gewaarschuwd voor het excessief gebruik van een mobiele telefoon. Ik heb nooit meegedaan aan die hype van de mobiele telefoon.

Helaas word je het leven wel vrij onmogelijk gemaakt doordat telefooncellen steeds vaker uit beeld verdwijnen, althans in zowel Fryslan als Nederland. Maar liever een iets lastiger leven, dan een hersentumor.

Ik hoef die mobiele troep niet, wij hebben thuis heel ouderwets, heel degelijk, een gewone telefoon. Deze telefoon heeft altijd 'beltegoed', nooit een lege accu - gaat via het lichtnet - en als er niemand thuis is, bieden we iedereen de gelegenheid aan om een bericht achter te laten op het antwoordapparaat. Zodra er weer iemand thuis is, zullen we terugbellen.

Mensen met een mobiele telefoon, ik zie ze rennen en sjezen door steden en dorpen, compleet waanzinnig, als door duivels bezeten, zij overlijden niet aan hersenkanker, maar veel eerder aan een hartstilstand.

Leef rustig, geniet van de natuur en ruil je mobiele telefoon in voor een vast lijntoestel en ervaar de rust en wordt weer mens.

:D
pi_118242280
quote:
6s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:24 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Er is door velen al jarenlang gewaarschuwd voor het excessief gebruik van een mobiele telefoon. Ik heb nooit meegedaan aan die hype van de mobiele telefoon.

Helaas word je het leven wel vrij onmogelijk gemaakt doordat telefooncellen steeds vaker uit beeld verdwijnen, althans in zowel Fryslan als Nederland. Maar liever een iets lastiger leven, dan een hersentumor.

Ik hoef die mobiele troep niet, wij hebben thuis heel ouderwets, heel degelijk, een gewone telefoon. Deze telefoon heeft altijd 'beltegoed', nooit een lege accu - gaat via het lichtnet - en als er niemand thuis is, bieden we iedereen de gelegenheid aan om een bericht achter te laten op het antwoordapparaat. Zodra er weer iemand thuis is, zullen we terugbellen.

Mensen met een mobiele telefoon, ik zie ze rennen en sjezen door steden en dorpen, compleet waanzinnig, als door duivels bezeten, zij overlijden niet aan hersenkanker, maar veel eerder aan een hartstilstand.

Leef rustig, geniet van de natuur en ruil je mobiele telefoon in voor een vast lijntoestel en ervaar de rust en wordt weer mens.

Of ga in Venezuela wonen. Je krijgt geen hersentumor maar wordt op natuurlijke wijze doodgestoken door een van de miljoenen criminelen in het schatrijke oliestaatje.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_118242347
quote:
6s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:24 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

En hoe moet ik dan Wordfeuden????
  zondag 21 oktober 2012 @ 15:33:40 #6
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_118242505
quote:
99s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:28 schreef Quickie_Brat het volgende:

[..]

En hoe moet ik dan Wordfeuden????
Dat wordt lastig, maar waarom neem je niet een klein schaakboord mee op reis. In de trein ontmoet je wellicht mensen, medepassagiers, die zin hebben in een potje schaak. Je scherpt de geest en er is niets leukers in de trein dan met een leuke medepassagier onder het genot van een fles vruchtensap van Demeter of Luna e Terra c_/ , een potje schaak te doen. Dammen kan ook, niet iedereen kan schaken.

Wie weet ontmoet je de meid van je leven, door het meebrengen van een schaakspel, i.p.v. dat je nu met oordopjes in, je compleet afzondert van de omgeving, stug uit het raam starend en af en toe wat op je mobiele intypt.

Mensen, jullie missen zoveel schoonheid door toedoen van de mobiele telefoon. :o
pi_118242797
Tja, steeds meer serieuze onderzoeken zien een verband tussen straling van mobiele telefonie en kanker. Vooral 3G is een boosdoener. Wi-fi zal niet anders zijn gok ik en dan heb je nog al die DECT telefoons overal.

Ik hoop dat het uiteindelijk mee zal vallen, anders zijn we qua zorg en qua individu behoorlijk de lul over een paar decennia.
pi_118242865
quote:
10s.gif Op zondag 21 oktober 2012 15:33 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Dat wordt lastig, maar waarom neem je niet een klein schaakboord mee op reis. In de trein ontmoet je wellicht mensen, medepassagiers, die zin hebben in een potje schaak. Je scherpt de geest en er is niets leukers in de trein dan met een leuke medepassagier onder het genot van een fles vruchtensap van Demeter of Luna e Terra c_/ , een potje schaak te doen. Dammen kan ook, niet iedereen kan schaken.

Wie weet ontmoet je de meid van je leven, door het meebrengen van een schaakspel, i.p.v. dat je nu met oordopjes in, je compleet afzondert van de omgeving, stug uit het raam starend en af en toe wat op je mobiele intypt.

Mensen, jullie missen zoveel schoonheid door toedoen van de mobiele telefoon. :o
Wordfeuden is GEEN schaken }:| .

En waar betaal ik die treinreis van? En een trein naar Venezuela?/??
  zondag 21 oktober 2012 @ 15:45:38 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_118242994
quote:

Je zit zeker ook nog voor zo'n oude beeldbuis te computeren, die ook schadelijk voor je zijn. :P
pi_118247142
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
http://www.nu.nl/gadgets/(...)ellen-en-kanker.html

[..]

Oke, vrij bizar dat een rechter dit opeens even bepaald.
Hoezo is dat bizar?

quote:
En staat nu niet de deur open voor duizenden claims? (onterecht of niet)
Die terechtheid of onterechtheid zal moeten blijken. Ik zie het probleem niet, een fabrikant kan ook zelf onderzoeken of zijn product hersentumoren veroorzaakt. Sterker nog, dat lijkt me wel zo fatsoenlijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:42:50 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_118247286
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoezo is dat bizar?

[..]

Die terechtheid of onterechtheid zal moeten blijken. Ik zie het probleem niet, een fabrikant kan ook zelf onderzoeken of zijn product hersentumoren veroorzaakt. Sterker nog, dat lijkt me wel zo fatsoenlijk.
Omdat, ookal veroorzaak straling van mobieltjes misschien tumoren, hoe kan er ooit aangetoond worden dat deze tumor daar ook door veroorzaakt is?

Straks gaat dus iedereen met een hersentumor de boel aanklagen (en waarom de overheid in dit geval), met megaclaims.
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:50:39 #12
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_118247543
quote:
kan
Geen bewijs, slotje.
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:54:46 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_118247686
quote:

[..]

Die onderzoeken worden dus niet vertrouwd:

quote:
terwijl andere studies onbetrouwbaar zouden zijn, omdat die werden betaald door de telecomindustrie.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_118247787
Goed bezig Knuffelaar
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_118247857
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Omdat, ookal veroorzaak straling van mobieltjes misschien tumoren, hoe kan er ooit aangetoond worden dat deze tumor daar ook door veroorzaakt is?
Bewijs is naar zijn aard een conclusie uit een redenering. Dergelijke kwesties spelen in elke zaak waar het gaat om de oorzaak van schade vast te stellen en er zijn hele juridische leerstukken over causaliteit en het bewijs daarvan, en speelt dus in elke aansprakelijkheidszaak. Vaststellen wat de brandschade en bluswaterschade heeft veroorzaakt is niet principieel anders.

quote:
Straks gaat dus iedereen met een hersentumor de boel aanklagen (en waarom de overheid in dit geval), met megaclaims.
Ik denk vooral de mensen die heel veel gebeld hebben, en een tumor vlak bij hun oor, aan de kant van hun belhand. Als je een product maakt wat megaschade veroorzaakt dan moet je niet zeuren over megaclaims, maar je eerst in een hoekje gaan zitten schamen.
pi_118247991
quote:
10s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:54 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die onderzoeken worden dus niet vertrouwd:

[..]

Dat is ook pas achteraf, als ik me niet vergis naar aanleiding van een opvallend aantal gevallen van tumoren bij het oor, aan de belkant, onder veelbellers. En een onderzoek doen om vooral geen bewijs te genereren is niet zo heel ingewikkeld, een onderzoek doen om te ontdekken of je heel veel geld kunt verdienen met een veilig product is wat anders dan onderzoek doen om onder aansprakelijkheid uit te komen.

Wat staat hier nou precies ter discussie? De aansprakelijkheid van een fabrikant voor een tumorveroorzakend product?
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:08:42 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_118248179
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is ook pas achteraf, als ik me niet vergis naar aanleiding van een opvallend aantal gevallen van tumoren bij het oor, aan de belkant, onder veelbellers. En een onderzoek doen om vooral geen bewijs te genereren is niet zo heel ingewikkeld, een onderzoek doen om te ontdekken of je heel veel geld kunt verdienen met een veilig product is wat anders dan onderzoek doen om onder aansprakelijkheid uit te komen.

Wat staat hier nou precies ter discussie? De aansprakelijkheid van een fabrikant voor een tumorveroorzakend product?
Het tumorveroorzakende. Maar jij zal zoals gewoonlijk daar wel al een mening over hebben die niet strookt met de werkelijkheid.
pi_118248627
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het tumorveroorzakende.
Ja? Ik krijg de indruk dat voor sommigen het idee dat een telefoonfabrikant aansprakelijk wordt gesteld al bij voorbaat te ongemakkelijk is.

quote:
Maar jij zal zoals gewoonlijk daar wel al een mening over hebben die niet strookt met de werkelijkheid.
Een Italiaanse rechter heeft het oorzakelijk verband vastgesteld. Nou lijkt het me niet verkeerd om uitspraken van Italiaanse rechters kritisch te bekijken, maar ik vind het niet zo logisch om een product te maken dat straling een hoofd instuurt, en dat dan niet te testen en er bij voorbaat vanuit te gaan dat dat geen schade kan veroorzaken, en daar ook niet voor te waarschuwen.
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:26:28 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_118248686
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een Italiaanse rechter heeft het oorzakelijk verband vastgesteld. Nou lijkt het me niet verkeerd om uitspraken van Italiaanse rechters kritisch te bekijken, maar ik vind het niet zo logisch om een product te maken dat straling een hoofd instuurt, en dat dan niet te testen en er bij voorbaat vanuit te gaan dat dat geen schade kan veroorzaken, en daar ook niet voor te waarschuwen.
Ze gaan er vanuit dat het niet schadelijk is omdat zo is.
pi_118249019
quote:
10s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ze gaan er vanuit dat het niet schadelijk is omdat zo is.
En het is niet schadelijk omdat jij dat zo wil en zij dat zo heel graag willen omdat ze anders moeten betalen?

Nogmaals, het kritisch beschouwen van het oordeel van een rechter is prima, maar op deze manier blijft het hangen in roeptoeterij en dan kom je nogal dom over.
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:41:12 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_118249144
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En het is niet schadelijk omdat jij dat zo wil en zij dat zo heel graag willen omdat ze anders moeten betalen?

Nogmaals, het kritisch beschouwen van het oordeel van een rechter is prima, maar op deze manier blijft het hangen in roeptoeterij en dan kom je nogal dom over.
Anders dan jij natuurlijk die het oordeel van deze rechter overneemt omdat het in je straatje past.

Feit is dat er geen onderbouwing is voor de stelling dat deze straling zeker kanker veroorzaakt. Slechts dat ene onderzoek dat deze rechter aanhaalt, die andere onderzoeken ervan beschuldigt corrupt te zijn.
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:41:24 #22
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_118249150
quote:

[..]

Hoezo is dat bizar?

[..]

Dat doen ze ook. Die worden alleen genegeerd in dit soort uitspraken vanwege partijdigheid.
Onikaan ni ov dovah
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:45:39 #23
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_118249273
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Anders dan jij natuurlijk die het oordeel van deze rechter overneemt omdat het in je straatje past.

Feit is dat er geen onderbouwing is voor de stelling dat deze straling zeker kanker veroorzaakt. Slechts dat ene onderzoek dat deze rechter aanhaalt, die andere onderzoeken ervan beschuldigt corrupt te zijn.
Dat niet alleen. Ze negeren aardig wat onderzoeken die geen verband zien, omdat ze de blootstelling niet lang genoeg vinden.
Onikaan ni ov dovah
pi_118250149
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik doe dat niet en ik heb geen straatje. Maar om die uitspraak meteen bizar te noemen omdat je uitkomst niet bevalt terwijl het om bewijswaardering gaat vind ik nogal vreemd.

quote:
Zegt de rechter dat? Mijn Italiaans is wat roestig, maar in de OP staat onbetrouwbaar en dat is heel wat anders.

Daarnaast zie ik niet in waarom één onderzoek niet zou volstaan voor het bewijs. Dat is immers het doel van dat onderzoek, dus dan richt je het ook zo in dat het zelfstandig bewijskracht heeft. Het NFI doet ook maar één onderzoek voor een strafzaak. Wetenschap is geen kwestie van de meeste stemmen tellen.

Anders zou je elk wetenschappelijk bewijs kunnen ontkrachten door wat enigzins gelijkende onderzoekjes te komen die naar hun opzet ongeschikt zijn om tot conclusies te komen, en omdat ze dan geen bewijs vormen, is het door een ander geleverde bewijs ongeldig?

quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:41 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat doen ze ook. Die worden alleen genegeerd in dit soort uitspraken vanwege partijdigheid.
Dus ze hebben voordat ze een mobiele telefoon op de markt brachten het effect van veel bellen wetenschappelijk onderzocht en die onderzoeken betreffen de hier terzijde geschoven bewijsmiddelen?

quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:45 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat niet alleen. Ze negeren aardig wat onderzoeken die geen verband zien, omdat ze de blootstelling niet lang genoeg vinden.
Als ik al 15 jaar mobiele telefoons verkoop en de schadelijkheid van veel bellen ter discussie staat, zou ik ook een onderzoek opzetten met bellers met een niet al te hoge blootstelling. Als je wil weten of er een verband is met heel veel bellen, moet je mensen die heel veel bellen onderzoeken.
  zondag 21 oktober 2012 @ 19:17:05 #25
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_118250398
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Bewijs is naar zijn aard een conclusie uit een redenering. Dergelijke kwesties spelen in elke zaak waar het gaat om de oorzaak van schade vast te stellen en er zijn hele juridische leerstukken over causaliteit en het bewijs daarvan, en speelt dus in elke aansprakelijkheidszaak. Vaststellen wat de brandschade en bluswaterschade heeft veroorzaakt is niet principieel anders.

[..]

Ik denk vooral de mensen die heel veel gebeld hebben, en een tumor vlak bij hun oor, aan de kant van hun belhand. Als je een product maakt wat megaschade veroorzaakt dan moet je niet zeuren over megaclaims, maar je eerst in een hoekje gaan zitten schamen.
Ik heb het meer over de aard van megaclaims in het algemeen, maar das weer een heel ander verhaal eigenlijk. Wij betalen namelijk met z'n alle mee aan zo'n megaclaim waar vervolgens 1 persoon enorm rijk van word. Dat geld komt heus niet uit de lucht vallen.

Ik zou het goed vinden als er dan meer awareness komt maar als men massaal enorme claims gaat neerleggen bij de overheid dan gaat het te ver... dan is het wachten op iemand die de boel gaat aanklagen omdat er auto's rondrijden die elk jaar aandoeningen veroorzaken aan de luchtwegen door fijnstof....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')