Keilbout is boren, erin rammen en een bout erin draaien en dan zit de boel gewoon vast, piece of cake dus! En 7.5cm diep in een betonnen muur is meer dan voldoende, zeker als je 8 bevestigingspunten hebt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:55 schreef BredeBradda het volgende:
Ik ga dus binnenkort een optrek stang in huis halen, volgens de beschrijving tot 350KG belastbaar, volgens mijn muur een stuk minder denk ik. Het is een betonnen muur waarin ik maximaal 7,5cm diep kan boren. De bar wordt bevestigd met 8 schroeven, ik denk alleen niet dat dat mijn gewicht gaat houden.
Ik heb wel eens gehoord van keilbouten dat die erg stevig zijn en je apparatuur muurvast zit, heb alleen geen idee hiermee overweg te gaan. Kan ik gewoon boren waar ik zelf wil?
En hoe dik moeten die bouten zijn? Ik zie verschillende maten van M5 tot M8.
Oke ik snap het al wat meer, dus je boort eerst al die gaten in de muur ( 7cm ofzo), die bout erin zetten en dan? Want aan die keilbout die ik had gezien dat is deze:quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:20 schreef Devvie het volgende:
[..]
Keilbout is boren, erin rammen en een bout erin draaien en dan zit de boel gewoon vast, piece of cake dus! En 7.5cm diep in een betonnen muur is meer dan voldoende, zeker als je 8 bevestigingspunten hebt.
Zie ook dat er wel 20 verschillende soorten keilbouten zijn. Pff wat een gedoe allemaalquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:28 schreef Devvie het volgende:
m8 lijkt mij overkill.. maar dat weet ik niet zeker
't gaat er om dat die muur dat ding houd.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:49 schreef Patroon het volgende:
Ik neem aan dat je zelf niet 350kg bent en dat je er ook niet met 4 man aan gaat hangen. Zorgen om niks dus.
Wij hebben thuis een vliering hangen op 8punten, ik meen m8.. en die vliering ligt vol puinzooi, dus dat zal allemaal wel loslopenquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:54 schreef BredeBradda het volgende:
[..]
't gaat er om dat die muur dat ding houd.
Vaak ben je te bang. Soms ook wel terecht. Maar 8 bouten m8 is stevig zat.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:57 schreef Devvie het volgende:
[..]
Wij hebben thuis een vliering hangen op 8punten, ik meen m8.. en die vliering ligt vol puinzooi, dus dat zal allemaal wel loslopen
De muur houdt echt wel die 100kg die jij weegt zolang je de keilbouten maar goed bevestigd.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 23:54 schreef BredeBradda het volgende:
[..]
't gaat er om dat die muur dat ding houd.
Neuh, voor mensen die willen trainen.quote:
En als die keilbouten er eenmaal inzitten. Hoe bevestig ik dan die plaat in het beton?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:00 schreef Patroon het volgende:
[..]
De muur houdt echt wel die 100kg die jij weegt zolang je de keilbouten maar goed bevestigd.
Met een moer?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:10 schreef BredeBradda het volgende:
[..]
En als die keilbouten er eenmaal inzitten. Hoe bevestig ik dan die plaat in het beton?
Ja sorry, ik snap er zelf geen hol vanquote:
ja, en omdat ie die vastdraait trek je het schroefdraad naar buiten en daardoor klemt de bout zichzelf vast in het gat wat je geboord hebtquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:13 schreef BredeBradda het volgende:
[..]
Ja sorry, ik snap er zelf geen hol vanhttp://www.vermeulen-fasteners.com/nl/keilbouten-bevestiging.html
Zo die plaat op die bout zetten en dan een moer erop?
Oke, het zal vast wel lukken nu! bedankt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:27 schreef Devvie het volgende:
[..]
ja, en omdat ie die vastdraait trek je het schroefdraad naar buiten en daardoor klemt de bout zichzelf vast in het gat wat je geboord hebt
Naja ik ken ook iemand die had het met gewone pluggen gedaan en toen die erop ging leunen vloog dat ding uit z'n muurquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:38 schreef bleiblei het volgende:
8mm is wel serieus heftig hoor.
5 of 6mm moet makkelijk kunnen.
Sterker nog, ik zou zo een ding met Fisherpluggen en 5mm, 5cm lange schroeven nog prima durven te monteren. Er van uitgaande dat TS geen 150kg weegt.
Zeker met de wetenschap dat je zo een buis aan 2 kanten monteert, waardoor er minimale trekkrachten op de schroeven staan.
Dan heeftie die pluggen in een gaar gat geduwd.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:41 schreef BredeBradda het volgende:
[..]
Naja ik ken ook iemand die had het met gewone pluggen gedaan en toen die erop ging leunen vloog dat ding uit z'n muur
En toch wil ik die extra zekerheidquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan heeftie die pluggen in een gaar gat geduwd.
Als je nette gaten boort en daar de juiste fatsoenlijke plug in frot, vliegt echt dat ding niet uit de muur.
Kan ik mij voorstellen. Beter overkill qua pluggen dan dat je straks dat ding op je tenen ziet pletteren.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:44 schreef BredeBradda het volgende:
[..]
En toch wil ik die extra zekerheid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |