FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Onderhoud bij officiële merkdealer, universeel, beun of zelf?
Tomatenboerwoensdag 17 oktober 2012 @ 16:12
Mijn vraag is dus: hoe laat de FOK!KER zijn of haar auto onderhouden?

Ik laat mijn auto bewust onderhouden bij de officiële merkdealer na slechte ervaringen bij universele Bovag-garages. Wellicht wel iets duurder, maar wat mij betreft staan de voordelen buiten kijf:
- Garantie op het onderhoud.
- Merkdealer kent - mits je de juiste dealer treft- de modelspecifieke problemen en oplossingen.
- Veelal een jaar lang gratis pechhulp.
- Een dealeronderhouden auto brengt volgens mij meer op bij verkoop cq. inruil.

Vele van de opgenoemde voordelen zul je ook treffen bij een goede universele Bovaggarage, welke over het algemeen goedkoper zullen zijn dan een officiële merkdealer (alhoewel de Bovaggarages hier in de omgeving ook allemaal duurder zijn dan ¤ 55,- per uur).

Maar na jarenlange goede ervaringen bij 2 onafhankelijke Bovaggarages uiteindelijk toch besloten om voortaan voor mijn auto's naar de officiële merkdealer te gaan nadat beide Bovagbedrijven moeite kregen met het oplossen van bepaalde mankementen, vele malen moeten terugkomen voor hetzelfde probleem, en problemen met het verkrijgen van de juiste onderdelen.

Mijn ervaringen met officiële merkdealers zijn vele malen beter, al heb je daar uiteraard ook minder goede dealerbedrijven tussen zitten. Zo is de service-verlening bij een lokale Toyotadealer hier uitmuntend, en ook de tarieven zijn niet buitensporig hoog, terwijl een Toyotadealer iets verderop (maar onder dezelfde vlag) stukken minder klantvriendelijk te werk gaat, stukken zakelijker en prijziger is.

Zelf onderhouden is uiteraard nog goedkoper maar dan moet je wel verstand van zaken hebben en daartoe de mogelijkheden voor hebben.

Mijn vraag is dus, hoe laat de FOK!KER zijn auto onderhouden? Ook hoor ik graag waarom je juist wel of niet je auto laat onderhouden bij een officiële merkdealer, universele Bovaggarage, beunhaas, of om het onderhoud zelf te doen.

Poll: Hoe laat jij je auto onderhouden?
Bij officiële merkdealer
Bij universele Bovaggarage
Bij beunhaas / handelaartje
Ik doe het onderhoud zelf
Tussenstand:
results.cgi?pid=383259&layout=3&sort=prc
[sup]Ook een poll maken? Klik [url=http://poll.dezeserver.nl/index.cgi]hier
RolStaart-Beerwoensdag 17 oktober 2012 @ 16:13
Altijd bij mijn eigen Ford-dealer
gianni61woensdag 17 oktober 2012 @ 16:15
bij de bovag garage.

als ik er tijd voor zou hebben zou ik het zelf wel doen
vossswoensdag 17 oktober 2012 @ 16:16
Vroeger altijd bij Beun die echt handig was. Er was niks wat hij niet kon. Zelfs een motor swappen op zn oprit was geen enkel probleem. Helaas leeft die niet meer.

Daarna een tijdje lease en een tijdje wat auto's gehad zonder onderhoud en nu sinds gisteren een ouwe Mazda uit '96 die volledig dealer onderhouden is en alles netjes op tijd vervangen heeft etc.

Dus die wil ik ook gewoon verder bij de dealer in onderhoud doen :Y
dr.Bellowswoensdag 17 oktober 2012 @ 16:17
Bovag, altijd zelfde garage, waar zij mij kennen en ik hen. Op alles garantie en nooit problemen.
Vroeger ging ik naar de dealer, maar na een paar keer een rekening van 400+ euro te hebben ontvangen om alleen maar de boel na te kijken, was ik er wel klaar mee. Het scheelt mij op jaarbasis ruim 800 euro.
Apuleiuswoensdag 17 oktober 2012 @ 16:18
Ik heb ze allemaal gehad en de laatste keer ben ik naar een garage geweest die hier om de hoek zit, met de Volvo. Gespecialiseerd in BMW en Audi. Daar was de rekening ook naar. :')

Overigens ben ik van mening dat je beter naar de dealer kan gaan, als je er zelf niet handig mee bent.
StormS.Awoensdag 17 oktober 2012 @ 16:21
Grotendeelszelf
mvdejongwoensdag 17 oktober 2012 @ 16:36
Je mist een optie, degene die ik volg : een garage die in het merk van mijn auto (Volvo) is gespecialiseerd, maar geen directe commerciele band met Volvo heeft.

Het bedrijf (spam: Van Velzen in Hazerswoude) bestaat ondertussen dik 40 jaar, en krijgt met name klandizie door mond-op-mond reclame. Volgens mij hebben ze meer kennis van Volvo's, zeker de wat oudere, dan de officiele merk-dealer die hier op 10 minuten lopen zit (ze zitten op 25-30 km van me vandaan), ze zijn veel schappelijker in uurtarief en de geschreven uren zijn ook echt bestede uren, en waar zinnig gebruiken ze (in overleg) tweedehands-onderdelen voor reparaties. Daarnaast heeft hij vervangende auto's (zeer oude) voor een heel lief tarief waar de merk-Volvo-dealer tegenwoordig met een een auto van een officieel verhuur-bedrijf aankomt. En als het dringend is, weten ze altijd een gaatje voor je te vinden.
bokkepootwoensdag 17 oktober 2012 @ 17:22
Zelf en ingewikkelde dingen beun, meer is mijn auto ook niet waard
Deskjetwoensdag 17 oktober 2012 @ 17:23
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:36 schreef mvdejong het volgende:
Je mist een optie, degene die ik volg : een garage die in het merk van mijn auto (Volvo) is gespecialiseerd, maar geen directe commerciele band met Volvo heeft.

Het bedrijf (spam: Van Velzen in Hazerswoude) bestaat ondertussen dik 40 jaar, en krijgt met name klandizie door mond-op-mond reclame. Volgens mij hebben ze meer kennis van Volvo's, zeker de wat oudere, dan de officiele merk-dealer die hier op 10 minuten lopen zit (ze zitten op 25-30 km van me vandaan), ze zijn veel schappelijker in uurtarief en de geschreven uren zijn ook echt bestede uren, en waar zinnig gebruiken ze (in overleg) tweedehands-onderdelen voor reparaties. Daarnaast heeft hij vervangende auto's (zeer oude) voor een heel lief tarief waar de merk-Volvo-dealer tegenwoordig met een een auto van een officieel verhuur-bedrijf aankomt. En als het dringend is, weten ze altijd een gaatje voor je te vinden.
Dat zijn echt gouden garage's. Voor mijn Ford heb ik ook zo'n specialist in de buurt. Dat hele BOVAG vind ik een marketing verhaal. Slechte voorwaarden en de service betaal je zelf.
Actaeonwoensdag 17 oktober 2012 @ 17:25
Ik ga altijd naar de merkspecialist. Dus niet de dealer maar gewoon een specialist.
Catch22-woensdag 17 oktober 2012 @ 17:26
Ik heb hier een garage om de hoek. Niet duur, vakkundig en op loopafstand.
CafeRokerwoensdag 17 oktober 2012 @ 17:32
Zelf. Voor van die dingen die zonder brug rotklusjes zijn zoals een andere uitlaat gaat hij richting een bevriende automonteur.
Palomarwoensdag 17 oktober 2012 @ 17:51
Ga altijd naar een Alfa-specialist. Hebben naar mijn idee genoeg merkspecifieke kennis en ik krijg altijd gratis een leenauto mee.

Een universele garage zou ik niet snel doen, tenzij ze aantoonbaar ervaring hebben met het merk auto dat ik heb. Of het moet al iets zijn wat bij elke auto praktisch hetzelfde is, zoals banden of remmen vervangen.

Officiele dealer ben ik nog nooit geweest, vnl. vanwege het imago dat het duur is (nooit vergeleken overigens ;)). Zelf onderhoud plegen zou ik wel eens willen doen, omdat ik op zich wel technisch ben. Aan de andere kant heb ik het specifieke gereeedschap en apparatuur niet én zit ik er niet zo op te wachten dat een bepaalde ingreep tegenvalt en ik vervolgens geen kant meer uit kan met mijn auto ;)
DarkerThanBlackwoensdag 17 oktober 2012 @ 17:57
Ik breng me auto altijd naar de merkdealer, krijg daar pechhulp service, bespaart dus circa 100 euro op jaarbasis. Onderhoud is wss duurder, maar zal per saldo weinig uitmaken als ik het zo bekijk.
Chuck-N0rr1swoensdag 17 oktober 2012 @ 18:28
Zelf, ex dealer monteur :+
jitzzzzewoensdag 17 oktober 2012 @ 19:00
Zelf, op enkele dingen na.
ZwartmetSuikerwoensdag 17 oktober 2012 @ 19:36
Zelf, onderdelen koop ik met korting dus goed te doen.
Sjoegerdwoensdag 17 oktober 2012 @ 20:14
Zelf dan wel universeel. Rij toch een auto waar een universele garage geen problemen mee hoort te hebben. Daarom kan ik het reguliere onderhoud ook zelf.
FransDeenswoensdag 17 oktober 2012 @ 20:26
Alles zelf.
Biogardewoensdag 17 oktober 2012 @ 20:31
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 19:00 schreef jitzzzze het volgende:
Zelf, op enkele dingen na.
Shizzle als distributie en zaken onder de auto doe ik niet. Heb er simpelweg de tijd en alle benodigde gereedschappen niet voor.

Vloeistoffen, remdelen, hoezen (als ik erbij kom met enkel een krik) etc etc doe ik allemaal zelf.

Onlangs zelf de bandjes gedaan met een machine van m'n garage. Leuk werk ook nog.
Djurreswoensdag 17 oktober 2012 @ 20:33
Zelf, en ik doe alles.

Heb nu een week of 2 terug mijn motorblok op de oprit geswapped, in men garage mijn versnellingsbak gereviseerd, en de koppakking+distributie van het nieuwe blok gedaan.

Daarbij doe ik ook voor de beun beetje beunen :)
jitzzzzewoensdag 17 oktober 2012 @ 20:36
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:31 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Shizzle als distributie en zaken onder de auto doe ik niet. Heb er simpelweg de tijd en alle benodigde gereedschappen niet voor.

Vloeistoffen, remdelen, hoezen (als ik erbij kom met enkel een krik) etc etc doe ik allemaal zelf.

Onlangs zelf de bandjes gedaan met een machine van m'n garage. Leuk werk ook nog.
Ik vond laatst een nieuwe carterpan wel een beetje hoog gegrepen, en een dieselinjectiepomp toch wel.
Als klusjes op bovenstaand niveau/omvang aan komen dan laat ik het liever doen.
Djurreswoensdag 17 oktober 2012 @ 20:37
Carterpan is ook het werk niet?

Eens dat het zonder brug gewoon beroerd is, maar met oprijbokjes en iemand die even wat sleuteltjes/spullen aan kan geven is dat best te doen. (Sommige wagen's)

Dieselinjectiepomp daartegen kan ik begrijpen dat je daar niet aan begint :)
jitzzzzewoensdag 17 oktober 2012 @ 20:41
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:37 schreef Djurres het volgende:
Carterpan is ook het werk niet?

Eens dat het zonder brug gewoon beroerd is, maar met oprijbokjes en iemand die even wat sleuteltjes/spullen aan kan geven is dat best te doen. (Sommige wagen's)

Dieselinjectiepomp daartegen kan ik begrijpen dat je daar niet aan begint :)
Heb wel beschikking over brug. Maar motorblok moet ervoor gelift worden/heb er de tijd niet voor/en wil het risico gewoon niet nemen dat het verkeerd gaat/en er moesten nog wat dingen aan gebeuren.
Djurreswoensdag 17 oktober 2012 @ 20:42
Okok, nja, het is wel waar dat niet iedere auto makkelijk te doen is hoor! Maar de meeste oude VAG, Alle toyota's en eigenlijk ook meeste jappen zijn goed te doen :)
Biogardewoensdag 17 oktober 2012 @ 20:53
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:42 schreef Djurres het volgende:
Okok, nja, het is wel waar dat niet iedere auto makkelijk te doen is hoor! Maar de meeste oude VAG, Alle toyota's en eigenlijk ook meeste jappen zijn goed te doen :)
Ik rij een Fransman, niet alles is even bereikbaar van boven.
Herr.Flickwoensdag 17 oktober 2012 @ 21:00
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zelf, ex dealer monteur :+
idem
Chuck-N0rr1swoensdag 17 oktober 2012 @ 21:09
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:00 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

idem
welk merk :D
Chuck-N0rr1swoensdag 17 oktober 2012 @ 21:09
quote:
11s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 20:53 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik rij een Fransman, niet alles is even bereikbaar van boven.
Franse auto's _O_ _O_ :@
Biogardewoensdag 17 oktober 2012 @ 21:12
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Franse auto's _O_ _O_ :@
Brandstoffilter was ideaal qua plek en vervangen. Gescheurde turboslang minder :{
Chuck-N0rr1swoensdag 17 oktober 2012 @ 21:13
quote:
9s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:12 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Brandstoffilter was ideaal qua plek en vervangen. Gescheurde turboslang minder :{
dat 2de komt dan ook minder voor, hoewel bij de Laguna 3 2.0 DCi het brandstof filter achter het rechterwiel kuip zit :')
Herr.Flickwoensdag 17 oktober 2012 @ 21:13
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

welk merk :D
2x opel dealer, 1x peugeot, 1x bmw.
Biogardewoensdag 17 oktober 2012 @ 21:15
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

dat 2de komt dan ook minder voor, hoewel bij de Laguna 3 2.0 DCi het brandstof filter achter het rechterwiel kuip zit :')
Tot eind 2012 gratis? Zal de wegenwacht eens overwegen :{
Tomatenboerwoensdag 17 oktober 2012 @ 21:37
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Franse auto's _O_ _O_ :@
Ja daar zou ik ook enthousiast over zijn als ik jou was. Het zijn jouw voornaamste inkomstenbron. :P
Chuck-N0rr1swoensdag 17 oktober 2012 @ 21:37
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:37 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ja daar zou ik ook enthousiast over zijn als ik jou was. Het zijn jouw voornaamste inkomstenbron. :P
Kom bij PSA en Renault weg :7 vindt die nieuwe Clio 4 en C3 Ph3 wel enorm vet _O_ :@
Tomatenboerwoensdag 17 oktober 2012 @ 21:48
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:37 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Kom bij PSA en Renault weg :7 vindt die nieuwe Clio 4 en C3 Ph3 wel enorm vet _O_ :@
Het zijn ook mooie auto's, al ben ik vooral gecharmeerd van de wat oudere Citroëns.

Maar Franse auto's vanaf pakweg bouwjaar 2000 zijn aan mij niet besteed. Ik rij liever iets bedrijfszekerders. :P
Actaeonwoensdag 17 oktober 2012 @ 21:50
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:37 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Kom bij PSA en Renault weg :7 vindt die nieuwe Clio 4 en C3 Ph3 wel enorm vet _O_ :@
C6 blijf ik een erg mooie auto vinden. En leuke motor.
Chuck-N0rr1swoensdag 17 oktober 2012 @ 21:53
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:50 schreef Actaeon het volgende:

[..]

C6 blijf ik een erg mooie auto vinden. En leuke motor.
idd rijdt ook goed _O_
Chuck-N0rr1swoensdag 17 oktober 2012 @ 21:54
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:48 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het zijn ook mooie auto's, al ben ik vooral gecharmeerd van de wat oudere Citroëns.

Maar Franse auto's vanaf pakweg bouwjaar 2000 zijn aan mij niet besteed. Ik rij liever iets bedrijfszekerders. :P
JACn0.jpg

die bedoel ik O+
Actaeonwoensdag 17 oktober 2012 @ 21:55
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 21:53 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

idd rijdt ook goed _O_
Maar ik zou denk ik wel liever m'n Alfa houden :@
2cvdonderdag 18 oktober 2012 @ 01:49
Zelf want goedkoper, leuker en beter. Als ik tijdens het onderhoud/reparatie 'iets' zie fix ik dat ook even. Of ik zet het op de lijst om later te fixxen. Tuurlijk maak ik wel eens een foutje (radiator vervangen en daarna steeds het koelvloeistofniveau te laag. Sja, de radiator zelf moet ook ontlucht worden 8)7 ), maar daar leer ik ook weer van.
Hyperdudedonderdag 18 oktober 2012 @ 17:37
ex-dealer, nu universeelgarage
Gewoon iedere dag je auto halen en brengen zolang de pomp open is; niet alleen van 800 tot 1700.
Deskundig en je kan met de monteur praten die het werk doet ipv. met één of andere servicemanager.
Doen ook niet moeilijk als je er andere olie ofzo in wilt hebben.
En stukkie goedkoper dan dealer.

electronica/verlichting/interieur doe ik ook wel zelf. Maar geen vieze handen aub.; dus niets onder de auto ingrijpender dan wintervelgen wisselen.
Turquaz52donderdag 18 oktober 2012 @ 18:55
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zelf, ex dealer monteur :+
Ex..? :P
Chuck-N0rr1sdonderdag 18 oktober 2012 @ 21:35
quote:
2s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 18:55 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ex..? :P
werk nu bij de ANWB wegenwacht :+
FAUSTINOdonderdag 18 oktober 2012 @ 21:50
In vele gevallen kan ik niet aankloppen bij garages dus ik moet het wel zelf doen :')
Turquaz52vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:44
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 21:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

werk nu bij de ANWB wegenwacht :+
ahaaa.. :+

Verdient beter..? :P
Marco001vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:32
Laat de auto onderhouden bij een bandenbedrijf die Bovag gecertificeerd is, en eigenlijk een beetje manusje van alles is.
1 keer de auto bij de lokale Seat dealer gebracht om een nieuwe zendertje in de sleutel te laten plaatsen, zeiden ze van te voren dat het 50,- ging kosten, kom ik er om de auto weer op te halen, was het ineens 110 euro. :? Als ze dat toen direct hadden gezegd had ik zelf een nieuw zendertje op ebay gekocht en die zelf ingeleerd. (dat is namelijk alleen een kwestie van de sleutel op een bepaalde volgorde gebruiken..)
Hyperdudevrijdag 19 oktober 2012 @ 09:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 09:32 schreef Marco001 het volgende:
... en eigenlijk een beetje manusje van alles is.
Vind het ook wel geinig als er een oude VW camper naast een M5 op de brug staat, en er een motorblok van een tractor, oude Ducati of grasmaaier open op een werkbank ligt.
Marco001vrijdag 19 oktober 2012 @ 09:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 09:36 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Vind het ook wel geinig als er een oude VW camper naast een M5 op de brug staat, en er een motorblok van een tractor, oude Ducati of grasmaaier open op een werkbank ligt.
Ben je daar op de goede plek: stond laatst een 996 naast een W140 op de bruggen.
Hyperdudevrijdag 19 oktober 2012 @ 09:56
De 911 breng ik dan weer wel naar een P. specialist. :)
Annevrijdag 19 oktober 2012 @ 10:03
Ik weet niet welke van de 2 volgende opties ik moet kiezen, dus ik heb niet gestemd:

• Bij beunhaas / handelaartje
• Ik doe het onderhoud zelf

Mijn vader doet en heeft altijd het onderhoud aan mijn auto's gedaan :Y.
Heel erg fijn, want ik hoef enkel en alleen de onderdelen te betalen, al geef ik hem natuurlijk af en toe ook een duit in 't zakje.