abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:52:16 #1
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118029191

quote:
Volgens een woordvoerder van de politie is er in het holst ingebroken in het museum aan de Westzeedijk. Er is een aantal schilderijen weg, in het belang van het onderzoek wil hij niet zeggen welke schilderijen het precies zijn en om hoeveel werken het gaat.

In het museum hangt onder meer een aantal avant-gardistische werken uit de collectie van de Triton Foundation. In die laatste collectie zijn werken opgenomen van onder meer Pablo Picasso, Karel Appel, Salvador Dali, Vincent van Gogh, Marcel Duchamp, Piet Mondriaan en Yves Klein. Deze tentoonstelling hangt pas sinds 7 oktober in het museum.

Een woordvoerster van het museum laat eveneens weten dat er werken verdwenen zijn. Het gaat om werken met "aanzienlijke waarde", zegt de woordvoerder tegen Radio1. Ze laat weten dat men bij de Kunsthal geschrokken is van de roof. Of er gevreesd wordt dat er een aantal werken weg is uit de collectie van de Triton Foundation, kan zij niet zeggen. Een verslaggever van RTV Rijnmond laat weten dat het 'heftig' is.

In het museum aan de Westzeedijk zijn verschillende tentoonstellingen aan de gang. De Kunsthal viert dit jaar haar 20-jarig bestaan en pakte daarom extra uit met exposities. Zo staat er ook een aantal bronzen beelden uit de Maillol-collectie.

In het museum is onderzoek gaande, zo meldde de politiewoordvoerder. Mogelijk zijn er ook andere voorwerpen weg, maar die informatie ontbreekt nog.

De Triton Foundation behoort toe aan de steenrijke familie Cordia. Het is een Nederlandse stichting die een verzameling topstukken in bezit heeft van de belangrijkste kunstenaars uit de periode 1860-1970. De privéverzameling is de afgelopen twintig jaar opgebouwd door een Rotterdamse particuliere verzamelaar. [telegraaf]
Aardige ramp natuurlijk. De kunsthal had zich onder leiding van Pijbes behoorlijk opgewerkt in de internationale kunstwereld en dan vormt zo'n jubileumjaar natuurlijk een bijzondere aangelegenheid. Als er dan (waarschijnlijk) een roof van dergelijke omvang plaatsvindt kan men nagenoeg opnieuw beginnen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_118029662
Het is toch allemaal overgewaardeerd spul
pi_118029711
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:27:35 #4
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118029904
Hopen maar dat het goed afloopt.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_118035441
quote:
Politie tast nog in het duister over roof Kunsthal

(Novum) - De politie tast nog in het duister over de kunstroof maandagnacht in de Kunsthal in Rotterdam. In een verklaring laat de politie weten dat nog niet bekend is hoeveel daders bij de diefstal betrokken waren. De politie verzamelt camerabeelden en spreekt met mogelijk getuigen van de inbraak, waarvan de melding kort na 3.00 uur binnenkwam.

RTV Rijnmond meldt dat het opsporingsteam gipsafdrukken heeft genomen, mogelijk om te ontdekken welke vervoermiddelen door de dieven zijn gebruikt. Bij de roof werden verschillende schilderijen meegenomen, met een mogelijke waarde van miljoenen euro's. Een daarvan is een schilderij van de Franse schilder Henri Matisse, meldt de lokale omroep.

De politie wil nog weinig kwijt over het onderzoek. Zo zou inmiddels bekend zijn hoeveel schilderijen zijn gestolen, maar dat aantal is nog niet bekendgemaakt. De ontvreemde werken komen uit de collectie van de Triton Foundation. Die bestaat onder meer uit schilderijen van Pablo Picasso, Piet Mondriaan en Vincent van Gogh.

Voor zover bekend zijn er alleen schilderijen meegenomen en geen sculpturen. In de Rotterdamse Kunsthal zijn ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan naast de tentoonstelling van de Triton-collectie, ook zestien sculpturen van Maillol te zien.

De politie roept mensen die in de omgeving van de Rotterdamse Westzeedijk iets verdachts hebben gezien op zich te melden.
pi_118036680
Ik vind dat logo van de Kunsthal altijd een beetje treurig. Zo van kijk ons creatief zijn door een aantal letters op z'n kop te zetten.

dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:13:13 #7
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_118037360
Het gaat om de volgende schilderijen die zijn buitgemaakt : Pablo Picasso: ‘Tête d’Arlequin’ (1971), Henri Matisse: ‘La Liseuse en Blanc et Jaune’ (1919), Claude Monet: ‘Waterloo Bridge, London’ (1901), Claude Monet: ‘Charing Cross Bridge, London’ (1901), Paul Gauguin: ‘Femme devant une fenêtre ouverte, dite la Fiancée’ (1988), Meyer de Haan: ‘Autoportrait’ (circa 1889 - ’91), Lucian Freud: ‘Woman with Eyes Closed’ (2002)
pi_118037857
dafuq, dat zijn niet de minsten.
know'm sayin?
word? word.
pi_118038081
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 14:25 schreef alors het volgende:
dafuq, dat zijn niet de minsten.
Wat het volgens mij juist moeilijker maakt om ze te verhandelen. Losgeld of op bestelling gestolen lijken mij de meest logische opties.
pi_118038175
Lekker beveiligd :')
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_118039243
quote:
4s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 14:13 schreef NaturalScience het volgende:
Het gaat om de volgende schilderijen die zijn buitgemaakt : Pablo Picasso: ‘Tête d’Arlequin’ (1971), Henri Matisse: ‘La Liseuse en Blanc et Jaune’ (1919), Claude Monet: ‘Waterloo Bridge, London’ (1901), Claude Monet: ‘Charing Cross Bridge, London’ (1901), Paul Gauguin: ‘Femme devant une fenêtre ouverte, dite la Fiancée’ (1988), Meyer de Haan: ‘Autoportrait’ (circa 1889 - ’91), Lucian Freud: ‘Woman with Eyes Closed’ (2002)
Dat is geen kattenpis, heftige actie. Gênant voor de kunsthal.
pi_118039316
quote:
4s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 14:13 schreef NaturalScience het volgende:
Oef, dat is een pittige roof.
pi_118039332
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 14:30 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Wat het volgens mij juist moeilijker maakt om ze te verhandelen. Losgeld of op bestelling gestolen lijken mij de meest logische opties.
Ja dat lijkt me ook, ben benieuwd hoe dit eindigt...
know'm sayin?
word? word.
pi_118039458
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 15:02 schreef alors het volgende:

[..]

Ja dat lijkt me ook, ben benieuwd hoe dit eindigt...
Ik denk op bestelling. Dan zie je ze nooit meer terug.
  Moderator dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:01:45 #15
8781 crew  Frutsel
pi_118044113
quote:
Geen beveiliger aanwezig in de Kunsthal
Er was geen beveiliger aanwezig in de Kunsthal, toen daar vannacht zeven schilderijen ter waarde van tientallen miljoenen euro's werden gestolen. Dat meldt de politie.

Een woordvoerder zegt tegen RTV Rijnmond dat tijdens de roof geen beveiliging in het gebouw aanwezig was. "Volgens mij was er vannacht niemand permanent aanwezig en is een beveiliger van buitenaf ter plaatse gegaan. Die heeft de inbraak geconstateerd", aldus de politiewoordvoerder.
Expert: beveiliging had beter gekund

Dieven konden 'te gemakkelijk' bij de schilderijen komen in de Kunsthal, zegt beveiligingsexpert Ton Cremers. "Voor deze tentoonstelling had de Kunsthal beter voor een andere opzet kunnen kiezen", zegt hij.

Volgens Cremers, oud-hoofd beveiliging van het Rijksmuseum en internationaal vermaard expert, is de Kunsthal een mooi gebouw, maar erg lastig om te beveiligen. "Als je met je neus tegen de ruiten aan de achterkant staat, kun je de schilderijen bekijken." Daardoor is het volgens hem voor dieven te gemakkelijk om ze van de muur te trekken.

"Architecten houden erg van gebouwen met een open structuur, maar ik, als beveiliger, niet." Cremers wijst erop dat ook de twee laatste grote kunstroven in Nederland, in het Museon in Den Haag en het Van Gogh in Amsterdam, uit gebouwen met een open structuur zijn gebeurd.
'Werken te dicht bij buitenschil'

Cremers wil niet zeggen of de directie van de Kunsthal fouten heeft gemaakt bij de opzet van deze expositie. "Dat gaat me te ver." Maar hij had de tentoonstelling zelf wel anders ingedeeld.

"Je moet kunstwerken zo ver mogelijk van de buitenschil van een gebouw houden. Dat is hier niet gebeurd." Volgens hem had dat kunnen gebeuren door meer kamers te realiseren, compartimenten, om zo barrières voor eventuele dieven te maken.
pi_118044637
Ik snap sowieso niet dat er niet meerdere beveiligers aanwezig zijn 's nachts. Ja dat zal best wat kosten maar er hangt daar voor een godsvermogen aan kunst, dat laat je toch niet aan een alarmpje over?
know'm sayin?
word? word.
  Forum Admin dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:20:17 #17
35723 crew  GGMM
pi_118045004
Knap. :)
En enorm dom van die kunsthal natuurlijk. Die staat behoorlijk voor lul.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:26:36 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_118045287
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 17:20 schreef GGMM het volgende:
Knap. :)
En enorm dom van die kunsthal natuurlijk. Die staat behoorlijk voor lul.
Die kunsthal? Het is niet zomaar "een kunsthal".
Bis bis bis
  Admin dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:27:25 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118045319
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Forum Admin dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:36:40 #20
35723 crew  GGMM
pi_118045650
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 17:26 schreef eriksd het volgende:

[..]

Die kunsthal? Het is niet zomaar "een kunsthal".
Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik er helemaal geen verstand van heb verder. Behalve de overtuiging dat dit niet zomaar zou moeten kunnen en m'n denkbeeldige 'Inside Man' scenario die het heel cool maakt :7
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 17:27 schreef yvonne het volgende:
[ afbeelding ]
:') :D
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_118045705
Dit soort berovingen vind ik altijd wel iets charmants hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2012 17:39:33 ]
  Admin dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:42:28 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118045846
Oh genieten, kunstroof in ons groen groen knollenland
quote:
De dieven die maandagnacht zeven schilderijen hebben gestolen uit de Kunsthal in Rotterdam, komen waarschijnlijk bedrogen uit. "Dit gaat absoluut verkeerd aflopen voor de boeven", zegt kunstexpert en voormalig kunstsmokkelaar Michel van Rijn dinsdag.
'Dieven Kunsthal komen bedrogen uit'
O+
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Forum Admin dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:46:38 #23
35723 crew  GGMM
pi_118046025
Handig om te zeggen ja. Wie weet raken ze in paniek. Daarnaast maskeert het je eigen falen wat; anders was je geen voormalig kunstsmokkelaar.
Stiekem hoop ik dat ze niet gepakt worden. Ben wel heel benieuwd hoe ze het gedaan hebben.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  Admin dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:49:36 #24
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118046115
Oh er was geen bewaking O+

dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:04:10 #25
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_118046612
quote:
17s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 17:49 schreef yvonne het volgende:
Oh er was geen bewaking O+
Tuurlijk niet, wie wil nou van die lelijke schilderijen stelen....?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')