Chuck-N0rr1s | maandag 15 oktober 2012 @ 18:35 |
Preventief Laat een winter check uitvoeren. Zorg voor een ijs werende mat Spuit deurrubbers in met siliconen spray Spuit het slot in met kruip olie, ook het slot van de tank dop Zet de auto NIET in de handrem, maar in de versnelling Zet voor dat je de auto uitzet eerst je ruitenwissers uit, zo voorkom je dat als het straks vriest de wisserbladen zich kapot trekken of zelfs het mechaniek kapot gaat Gebruik vorst bestendige ruitensproeivloeistof, bedien de ruitensproeier hier na direct 15 sec. zo weet je zeker dat het systeem nu gevuld is met de vorst bestendige vloeistof Laat je koelvloeistof controleren op niveau en vorstbestendigheid Laat je accu door meten Gebruik je de auto voor korte ritten? Geen grote stroom verbruikers zoals de verwarming, anders kan de dynamo de accu niet meer bijladen, zo voor kom je dat een goede accu toch kapot gaat. Is je olie op pijl? Banden spanning al gecontroleerd? Heb je al goede startkabels in de auto (het liefst voor een vrachtwagen). Waar ligt je sleep oog, en waar moet je deze monteren. Wat te doen bij een dicht gevroren portier slot Koop een flesje slot ontdooier, en houd deze in je jas zak (en dus niet in je auto) Of gebruik een warme kruik of een föhn Heb je dit niet voor handen, verwarm dan het slot met je lijf Wat te doen als je portier niet open gaat Gebruik een föhn, let op niet op de ramen Druk rondom de deurrand om de ijslaag te breken, open voorzichtig de deur Gebruik een plastic krabber, zo voor kom je krassen op je ramen Gebruik GEEN warm water, op deze manier kan een raam barsten door het temperatuur verschil Verwijder ook ijs en sneeuw in de lucht inlaten. Wat wel en wat niet doen Zorg voor ruit ontdooier Zorg voor slot ontdooier Eerst krabben dan pas de motor starten. Goed voor het milieu en voor je portemonnee Geen handrem gebruiken, maar in de versnelling Zijn de winterbanden al gemonteerd? En is de banden spanning van het reserve wiel ook in orde? Top 4 winter pech vallen 1 Slechte accu 2 Start problemen 3 Ruitenwissers kapot 4 Vast gevroren deuren mag dit alles toch niet helpen, dan kun je altijd de ANWB nog bellen op 088 2692 888 [ Bericht 2% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 15-10-2012 18:47:48 ] | |
Djurres | maandag 15 oktober 2012 @ 18:37 |
Nice stukje over preventief onderhoud voor de winter! | |
tomaat52 | maandag 15 oktober 2012 @ 18:38 |
Wij hadden vorig jaar regelmatig de deuren vast gevroren. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 15 oktober 2012 @ 18:41 |
Wie heeft de TT aangepast ![]() | |
maily | maandag 15 oktober 2012 @ 18:43 |
goeie tips, en mooi op tijd! aardig van je!! ![]() | |
Anne | maandag 15 oktober 2012 @ 18:43 |
Ik ben bang dat mijn accu het aankomende winter gaat begeven, die moest onlangs flink bijgevuld worden.
![]() Hij staat tevens in de algemene PTA FAQ. | |
Karina | maandag 15 oktober 2012 @ 18:43 |
Ik ging vorig jaar een keer tanken toen het vroor, was de klep voor de tankdop vastgevroren ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 15 oktober 2012 @ 18:45 |
![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 15 oktober 2012 @ 18:46 |
Thanks,mooi compleet lijstje. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 15 oktober 2012 @ 18:50 |
Aanvullende tip..Let op..zuignap van navi of mobielhouder niet in de buurt van een ster in de voorruit zetten tijdens vorst. Met ontdooien krijg je spanningsverschillen die tot scheuren kunnen leiden. (onder de zuignap ontdooit het veel langzamer) | |
Descendent | maandag 15 oktober 2012 @ 20:46 |
Nee hij is op boog. ![]() Goeie tips overigens. ![]() | |
Gummiebeer | maandag 15 oktober 2012 @ 21:10 |
Ik voorzie nu al problemen met mn accu. ![]() | |
Lucifer_Doosje | maandag 15 oktober 2012 @ 21:10 |
Ja, die was ik vorige winter dus vergeten ![]() | |
Het_Biertje | maandag 15 oktober 2012 @ 21:55 |
ik heb geen tankdop maar wel voorruit verwarming ![]() | |
GizartFRL | maandag 15 oktober 2012 @ 22:02 |
Ik denk in beelden: Linkje in spoiler is NSFW Voor de rest goede tips Chuck! ![]() Hier hebben veel mensen iets aan. | |
-niemand- | maandag 15 oktober 2012 @ 22:29 |
alle dingen die je al langer uit aan het stellen bent zou ik voor de winter laten maken.![]() | |
Dibble | woensdag 17 oktober 2012 @ 00:23 |
Wat mensen ook vaak over het hoofd zien is de onderkant van de auto. Die krijg het meest te verduren o.a. door al het zout wat word gestrooid. Het is aan te raden om 1x per jaar vlak voor de winter hem eens op de brug te leggen en corrosie werend spul spuiten over de hele onderkant. | |
Bananenvlaflip | woensdag 17 oktober 2012 @ 00:28 |
Doe je gordel om. De voorruit is 's winters behoorlijk koud, daar wil je niet met je gezicht tegenaan komen. | |
house_is_a_feeling | woensdag 17 oktober 2012 @ 00:32 |
Ohja, nog even de rubbers doen idd. Ze plakken nu al gigantisch dus het moest sowieso al gebeuren. | |
Actaeon | woensdag 17 oktober 2012 @ 00:36 |
Thanks voor de tips! ANWB blijft trouwens echt een heldenclub ![]() | |
FalleNk810i | woensdag 17 oktober 2012 @ 10:33 |
Ik zet mn auto wel gewoon binnen ![]() | |
jitzzzze | woensdag 17 oktober 2012 @ 11:09 |
Maar wat voor siliconenspray? Gewoon een willekeurige van de Halfords ofzo? ![]() | |
Hyperdude | woensdag 17 oktober 2012 @ 18:15 |
van die goedkope van de Aldi/Action is prima Garage en stoelverwarming hiero. Gewoon omdat het kan. ![]() | |
NoBody122 | woensdag 17 oktober 2012 @ 23:48 |
Dat wordt weer een paar keer extra voorgloeien 's ochtends, om een plaatselijke zeer dichte mist te voorkomen ![]() | |
tomaat52 | woensdag 17 oktober 2012 @ 23:53 |
De Renault van mijn moeder doet al moeilijk bij +3. ![]() | |
NoBody122 | woensdag 17 oktober 2012 @ 23:58 |
Oudere diesels in de winter blijft toch het betere werk ![]() | |
chiren | woensdag 17 oktober 2012 @ 23:58 |
Mijn winterbanden zitten er vanaf vanochtend op, maar het lijkt erop of ik nu nog een bak grip mis... ESP blijft ingrijpen als ik de bocht uit accelereer Zit dit tussen mn oren? Stuurt wel weer lekker licht ![]() | |
tomaat52 | donderdag 18 oktober 2012 @ 00:18 |
Tis een 55 pk ongeblazen diesel uit 2001. ![]() | |
RealBizkit666 | donderdag 18 oktober 2012 @ 08:47 |
Mijn tip: Zet hem in de garage. ![]() | |
Biogarde | donderdag 18 oktober 2012 @ 09:07 |
Tijdens sneeuwval en dus strooien regelmatig je waggel door de wasstraat incluis bodemreiniging. Pekel ![]() En vergeet uit de wasstraat je ramen niet gelijk droog te vegen. Iets met vrieskou en water. | |
NoBody122 | donderdag 18 oktober 2012 @ 20:03 |
Die heeft niet iedereen overal beschikbaar, waar hij/zij komt, hè.. | |
RealBizkit666 | donderdag 18 oktober 2012 @ 21:23 |
Vandaar mijn PI en smile... ![]() | |
Garbageman | donderdag 18 oktober 2012 @ 21:33 |
Mijn Xantia 2.1Td start altijd, maar klinkt eerst nog als een hoop knikkers in een zinken emmer ;-) Ook wel handig met oude auto en kou, voorzichtig wegrijden, langzaam schakelen als de versnellingsbak nog koud is, niet het ding in z'n twee rammen. | |
Hyperdude | donderdag 18 oktober 2012 @ 22:06 |
A pair of robots screwing in an empty oil drum. ![]() | |
NoBody122 | vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:02 |
Dat had ik dan weer wel gezien, maar ik zie die suggestie vaker voorbij komen, in een serieuzere context ![]() | |
Elusive | vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:08 |
mijn winterritueel.... 1. wakker worden 2. auto in en starten. 3. kut... start niet, choken! 4. fuck hij start maar slaat weer af. 5. WE NEED MORE CHOKE! 6. starten maar! 7. auto op slot met reserve sleutel 8. bakkie koffie zetten 9. broodje eten 10. rijden maar ![]() tjah, oude opel kadett c heh ![]() maar ehhh het wordt nu wel tijd voor een nieuwe accu, maakt het aantal ampere nog veel uit ? | |
AdoraBelle | vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:11 |
Zolang het maar niet te weinig is ![]() | |
Elusive | vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:15 |
![]() morgen maar eens een simpel ding van de gamma halen, mijn huidige oude gamma accu gaat al 6 jaar mee, maar nadat ik wel 20x dat ding heb leeg laten lopen door de lampen aan te laten zit er weinig puf meer in ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:52 |
Wel eens gedacht aan een simpel verklikkertje? Kan je schakelen aan je deursensor voor de binnenverlichting. | |
golf2tfsi | vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:17 |
HAHAHAH die is goed ![]() | |
Palomar | vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:19 |
Met mijn auto uit 1999 de afgelopen 2 winters tijdens strenge vorst geen problemen gehad. Alleen geen idee hoe oud de accu is, maar zolang ie het doet vervang ik hem niet ![]() Roest is wel een aandachtspuntje. Tijdens de APK in april gaf de garage al aan dat er tzt wel wat roestplekjes op de bodem moesten worden bijgewerkt om erger te voorkomen. Zal denk ik wel verstandig zijn om dat voor de strooiperiode te laten doen. Verder vorig jaar een setje gebruikte winterbanden op velg gekocht. Heb die er begin november opgezet. Denk dat ik ze er dit jaar pas op ga zetten als er een vorstperiode voorspeld wordt. Duurde vorig jaar volgens mij vrij lang nog totdat er daadwerkelijk sneeuw/winterse buien kwamen. | |
Djurres | vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:23 |
Onder de 7 graden asfalttempratuur werken de winterbanden al he ![]() En de accu kan je zo door laten meten bij de garage! | |
Bananenvlaflip | vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:24 |
En met een knipoog naar het wastopic; de auto nog eens in een goede (dubbele) laag was zetten. Vindt ie lekker. | |
Elusive | vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:32 |
die ligt al 2 jaar in m'n dashboard kastje, ben nogal lui van aard ![]() ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:42 |
Moet iets meer. Als ie alleen aan de + gaat, gaat je het niet leuk vinden... | |
Djurres | zaterdag 20 oktober 2012 @ 00:08 |
Wss is je lichtje massa geschakeld. - aan de deurschakelaar, + op de lichtschakelaar, en klaar is kees ![]() | |
Elusive | zaterdag 20 oktober 2012 @ 18:19 |
zojuist er tussen gedrukt en is het gelukt, ook de accu vervangen. en ook m'n koelvloeistof vernieuwd... slang klem aan de onderkant iets te snel losgeschroeft en even m'n schoenen en broek voorzien van 34 jaar oude roestige water/koelvloeistof drap, MEUREN! niet normaal... oops ![]() vervolgens even een tuinslang op de radiator en de kachelradiator aangesloten en na een dik uur kwam er eindelijk helder water uit, vooral de kachelradiator was niet normaal meer... ![]() ![]() maar goed, nieuwe koelvloeistof er in en nu heb ik zowaar weer warme lucht in de auto ![]() ![]() ![]() ....als ik m'n raam hier open zet ruik ik die put lucht nog | |
ikheetmartijn | maandag 29 oktober 2012 @ 11:20 |
Handig, ruitenwisser niet vastgevroren aan je voorruit: http://www.winparts.nl/75(...)-ruitenwisser-lifter | |
RealBizkit666 | maandag 29 oktober 2012 @ 11:25 |
En toen klapte dat ding niet in omdat het draaimechanisme is vast gevroren. ![]() Wat bestaan er toch nutteloze dingen op deze aardbol. ![]() | |
Garbageman | zaterdag 3 november 2012 @ 02:58 |
Nog iets over kapotte accu's en de winter: mijn autosleutel is versleten en draaide dus door in het slot van de deur zonder de deur te openen. (starten gaat wel prima) Ik heb het al opgelost, (in de zomer al) maar het is "minder leuk" als de accu leeg is, je wil de auto in om de motorkap te ontgrendelen (op een parkeerplaats in de sneeuwstorm voor de anwb of zo) en je kan je auto niet in omdat de afstandsbediening niet meer werkt (duh) en de sleutel doordraait in het slot... | |
Daffodil31LE | zaterdag 3 november 2012 @ 03:27 |
Mij hebben ze steeds geleerd dat grafietpoeder beter is, omdat het droog is en daardoor niet zal bevriezen. Mocht je slot toch bevroren zijn, kun je je sleutel natuurlijk ook even met een aansteker verwarmen.
| |
jitzzzze | zaterdag 3 november 2012 @ 08:23 |
Maar even je ruitenwisser losmaken tijdens het krabben is teveel moeite? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 15 januari 2013 @ 19:36 |
kick gezien het weer even de OP onder de aandacht brengen | |
Het_Biertje | zondag 20 januari 2013 @ 21:09 |
morgen weer feest op de weg ![]() | |
NoBody122 | maandag 21 januari 2013 @ 01:22 |
Nu al zin in, doordeweeks vermaak ![]() | |
Eric_Cantona | maandag 21 januari 2013 @ 13:07 |
M'n handrem nog nooit zo vaak gebruikt als vanmorgen, heerlijk 'n beetje crossen met dit weer ![]() | |
beware_reageerd | maandag 21 januari 2013 @ 15:55 |
Dan zit hij al vast he. Wat ook kan is per kant 2 wijnkurken ertussen te doen. Staan ze ook van de ruit af en het kost niets. Nouja wat lekkers te drinken dan. | |
jitzzzze | maandag 21 januari 2013 @ 15:59 |
Zo vast dat je ze zomaar kapot trekt zitten ze nooit. | |
beware_reageerd | maandag 21 januari 2013 @ 16:00 |
Maar beter worden ze er ook niet van. Uiteindelijk zullen ze sneuvelen. | |
jitzzzze | maandag 21 januari 2013 @ 16:04 |
net als alle andere rubbers op je wagen. Sowieso is jaarlijks vervangen geen heel slecht idee. | |
beware_reageerd | maandag 21 januari 2013 @ 16:09 |
Die andere kun je behandelen. De ruitenwisserbladen niet. En elk jaar is nou ook niet nodig. Gewoon controleren. Geen strepen of gescheurd dan kunnen ze nog mee. Anders vervangen. Ook hier, goedkoop is vaak duurkoop. | |
Anne | woensdag 11 december 2013 @ 11:36 |
Dit topic kan wel weer een schopje gebruiken ![]() | |
Erasmo | woensdag 11 december 2013 @ 11:54 |
Als er weer eens een laag sneeuw op je auto ligt is dit de snelste manier om hem schoon te maken: Gewoon in je hal leggen zodat ie binnen handbereik is als je hem nodig hebt. | |
RealBizkit666 | woensdag 11 december 2013 @ 12:31 |
Ik zou hem in de auto leggen. Het is ook wel fijn als je de auto kunt schoonmaken als je 8 uur later van de parkeerplek op het werk weer naar huis moet. ![]() | |
jitzzzze | woensdag 11 december 2013 @ 19:07 |
Denk aan een krabber ![]() | |
Tsurany | woensdag 11 december 2013 @ 19:52 |
Bevroren ruiten ontdooien met warm water in een spray fles. Geen gloeiend heet water maar gewoon lekker temperatuurtje. Ontdooien doet het toch wel en kans op barsten is 0,0 tenzij je ruit toch al vernaggelt was. | |
Palomar | woensdag 11 december 2013 @ 20:37 |
Heb gewoon zo'n spuitbus met antivries. Al wil dat spul nog wel eens een beetje aanvriezen als je daarna de ruiten schoonveegt met de ruitenwisser. Dat zal met warm water ws. ook gebeuren. Krabben is ws. wel het beste ![]() Kwam laatst trouwens een politiecontrole tegen op niet goed schoongemaakte ruiten. Op zich wel goed, al rij ik zelf soms het eerste stukje ook nog met niet perfect schone ruiten als de motor nog niet warm is en de blower op de voorruit niet veel doet.... | |
Tsurany | woensdag 11 december 2013 @ 22:02 |
Op de voorruit heb ik inderdaad zo'n folie zitten. Dat werkt perfect en is qua moeite nog het meest makkelijk. De zijruiten met de alcoholspray, die gaat toch op de tankpas, en de achterruiten en spiegels gaan via de elektrische verwarming. Nadeel met die antivries spray is dat de warmte die nodig is voor het vluchtig verdampen onttrokken wordt van de ruit waardoor condensvorming sneller optreed. Gebruik het zelf dus niet op de voorruit. |