abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5458378
Nou, na mijn thread "Delphi" nu iets anders. Even alles op een rijtje en dan kom ik er wel uit.. Ik wil graag vooropstellen dat ik altijd iets kan leren, maakt mij nie uit of het 2 jaar gaat duren ofzo, ik kan het altijd bekijken.. .. Ik zoek dus een taal / programmeertaal waarmee ik enkele dingen kan doen.. Staat hieronder.. Alvast bedankt enzo

Lijstje

Ik zoek...

• Een (programmeer) taal wat gratis is
  • Een (programmeer) taal waar niet veel voor nodig is (Server ofzo) OF ik moet het ergens kunnen downloaden.
  • Een (programmeer) taal waar een (liefst Nederlandse) handleiding bij zit die op het internet te vinden is.
  • Een (programmeer) taal waar je "onzichtbare" dingen kunt maken (op kunt slaan) en andere dingen wel zichtbaar laten maken (je voert een programma in wat niet zichtbaar is, de uitkomst wel zeg maar).
  • Een (programmeer) taal dat bijvoorbeeld dit zinnetje kan maken. UITSLAG="X=1"; IF($X=1) {print"De variable X is 1";} ELSE {print"De Variable X is GEEN 1";}
  • Een (programmeer) taal wat het liefst niet op het web moet...

• Welke taal is hier het handigst voor ??

[Dit bericht is gewijzigd door Jelminho op 20-08-2002 16:08]

Forza SCH.
    pi_5458500
    Adjusted topictitle, is nu wat duidelijker.
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:06:12 #3
    32218 dizzylizzy
    nu met diploma!!!
    pi_5458502
    zoek nog maar ff door dan...
    a man who's masturbating with peanutbutter must be fucking nuts....
    pi_5458556
    Aangezien jullie over het algemeen veel meer verstand hebben van dit soort zaken vraag ik het hier. Ben zelf ook aan het zoeken, maar heb weinig zin om elke programmeertaal door te zoeken om te vinden wat ik zoek..
    Forza SCH.
    pi_5458601
    Elke programmeertaal is gratis. Alleen moet je soms betalen voor de compiler of interpreter.
    Maar ik denk dat je eerst wat specifieker moet zijn in wat je wilt maken.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:12:20 #6
    17166 error
    gewoon fout!?
    pi_5458635
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:00 schreef Jelminho het volgende:
    Nou, na mijn thread "Delphi" nu iets anders.
    Wat is hier anders aan? Er staan al een heleboel antwoorden op je vra(a)g(en) in het vorige topic. Jouw progje kan je in elke programmeertaal maken.
    Het is misschien het handigste om iemand op te zoeken met programmeerervaring, die je een beetje wil coachen.
    Ach, het ligt eraan van welke kant je het bekijkt.
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:12:51 #7
    24399 TechXP
    www.biteback.be
    pi_5458646
    C / C++

Denk dat deze dan het beste is! Of misschien Java!

pi_5458655
    Dus ook in JavaScript ?

Tja, en sorry dan als dit een eventueel overbodige thread was, vond het wel wat beter..

Forza SCH.
    pi_5458729
    beetje suf verhaal dit, allerlei oude programmeertalen kun je hiervoor gebruiken, gewoon qbasic ofzo of liever pascal, borland pascal voor dos-progjes, doet alles wat jij daar net zegt, lijkt me sterk dat je daar nog licenties voor nodig hebt en al is t zo, geen hond die dat gaat controleren hoor. Gewoon compileren en je code is echt niet meer zichtbaar.
    pi_5458777
    Als ik jou was zou ik voor javascript gaan. Die voldoet aan al jou criteria. Simpele scriptingtaal, maar wel veelzijdig. Je kan prima een stand alone applicatie in js/html maken, je hebt er niks voor nodig behalve een webbrowser, het is gratis, en er zijn massa's documentatie op het web te vinden. Op zich is js een volwaardige taal, met enkele beperkingen bijv dat je niet rechtstreeks naar de schijf kan schrijven. Ik weet niet in hoeverre dat een bezwaar zou zijn?
    En wil je het ooit nog op het web zetten dan kan het ook makkelijk maar dat hoeft dus niet.
    Unox, the worst operating system.
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:18:42 #11
    17166 error
    gewoon fout!?
    pi_5458781
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:13 schreef Jelminho het volgende:
    Dus ook in JavaScript ?

Tja, en sorry dan als dit een eventueel overbodige thread was, vond het wel wat beter..

Javascript is geen programmeertaal maar een scripttaal.
    Zelfs met javascript zou het wellicht kunnen (data opslaan in cookies/framesets gebruiken om global vars te gebruiken)
    pi_5458827
    Kijk, dan ga ik beginnen met klooien met JavaScript, ik ga iig beginnen . Bedankt..

En o jah, als iemand bijvoorbeeld ff snel een voorbeeldje van zo 'n soort zin heeft, dan zou dat heel fijn zijn. Hoeft niet perse, maar als voorbeeld hoe het er ongeveer uit gaat zien zou ik dat heel fijn vinden.. !

Forza SCH.
    pi_5459076
    PASCAL programeren. Lekker oud en vooral handig om in DOS *.exe te maken
    Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
    die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
    Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
    dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:32:53 #14
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_5459116
    <html>
    <script>
    var x = 1;

if (x == 1){
    document.write('De variable X is 1');
    } else {
    document.write('De variable X is GEEN 1');
    }
    </script>
    </hmtl>

(copy - paste in notepad, opslaan als test.html)

Maar javascript is niet heel erg geschikt als programmeertaal. Je kunt er geweldige dingen mee voor HTML maar als je echt ingewikkelde dingen wilt is het ontoereikend.

Siamo Tutti Antifascisti!
    pi_5459165
    Je bedoeld dus dat je een onzichtbaar virus wilt maken.
    Dan is visual basic mischien handy
    Its Me!!
    pi_5459221
    PHP is ook handy, maar niet voor virussen.

<?
    if ($x=="1"){
    echo "X is 1"
    }
    else {
    echo "X is geen 1" }
    ?>

Its Me!!
    pi_5459269
    Hehehe, virussen is not my style

En PHP was eigelijk me eerste keus, MAAR daar heb ik een PHP Server voor nodig en weet ik wat allemaal nog meer..

Forza SCH.
    pi_5459280
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:18 schreef error het volgende:

[..]

Javascript is geen programmeertaal maar een scripttaal.
    Zelfs met javascript zou het wellicht kunnen (data opslaan in cookies/framesets gebruiken om global vars te gebruiken)

Scripttalen zijn ook programmeertalen. Alleen is het kenmerk dat er geen compiler nodig is, maar een interpreter.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_5459336
    javascript is niet erg handig om programmeren in te leren, want ik neem aan dat dat is wat je wilt doen. Je leert in javascript niet de elementaire dingen die je in andere programmeertalen nodig hebt en je leert ook allerlei dingen die in andere programmeertalen helemaal niet kunnen. Mijn advies: pascal of desnoods die oude qbasic (maar doe maar niet da's echt ranzig). Pascal is ook lekker strict, je leert netjes en gestructureerd programmeren en in javascript kun je er echt een zootje van maken. Bovendien is javascript lastig debuggen vooral in internet explorer waar de regelnummers in de foutmeldingen vaak compleet f*cked up zijn, netscape geeft wel goed debug informatie maar daarin heb je weer wat minder mogelijkheden en is je objectstructuur soms compleet anders en uds ook de manier waarop je bepaalde dingen wilt programmeren. Dat is nog zoiets, javascript is objectgeorienteerd, net als java trouwens, delphi ook, daar moet je echt wel iets vanaf weten voor je er mee aan de slag gaat.
    De interface die je er bij wilt maken doe je in html en output genereren is een vak apart. Op zich een regeltje genereren, een alertje maken of een veldje vullen is het probleem niet, maar als je je interface van een bepaalde state wilt laten afhangen is het toch veel lastiger en is een serverside taal geschikter om html te genereren, waar je dus wel weer iets extra's voor nodig hebt.
    Als je een kleine geliktheid in je site wilt aanbrengen is javascript reuzehandig, maar ik zou het niet als een volwaardige programmeertaal beschouwen, voor geavanceerde dingen wil je liever serverside programmeren.
    Voor het leren van programmeren: altijd pascal. Bij iedere opleiding waar iets met programmeren gedaan wordt begin je ook altijd met pascal, dus waarom jij ook niet?

[Dit bericht is gewijzigd door Marsman op 20-08-2002 16:47]

dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:43:20 #20
    18079 neok
    all the way
    pi_5459378
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:38 schreef Lucille het volgende:

[..]

Scripttalen zijn ook programmeertalen. Alleen is het kenmerk dat er geen compiler nodig is, maar een interpreter.

Dus Java en Smalltalk zijn scripttalen?
    Buenos dias Tristeza
    pi_5459452
    Pascal.. Dat was toch een DOS Programma of niet ?
    Forza SCH.
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:47:39 #22
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_5459473
    perl:

my $x = 1;
    ($x == 1)? print "x is 1" : print "x is niet 1";

lekkah ranzig

Siamo Tutti Antifascisti!
    pi_5459541
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:46 schreef Jelminho het volgende:
    Zoals al een paar keer gemeld is: ja. Maar je hebt tegenwoordig misschien ook wel windowsversies, dat weet ik niet. Maar is er dan iets mis met een dos-programma?
    Trouwens pascal zelf is geen programma natuurlijk, het is slechts de programmeeromgeving (samen met compiler e.d.) die het programma is.
    pi_5459637
    Nee, nee, niks mis mee ! Dan ga ik nu op zoek naar een mooie Pascal Cursus in het Nederlands
    Forza SCH.
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 16:55:59 #25
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_5459675
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:41 schreef Marsman het volgende:
    Voor het leren van programmeren: altijd pascal. Bij iedere opleiding waar iets met programmeren gedaan wordt begin je ook altijd met pascal, dus waarom jij ook niet?
    Ik studeer informatica en ben met java begonnen hoor . Ik zal ook eerder java dan javascript aanbevelen. Het werkt veelal hetzelfde maar je kunt er veel meer mee. Tis altijd vervelend om met iets bezig te zijn, heel veel code geklopt te hebben en er dan achter komen dat het helemaal niet kan in die programmeertaal. C kan ook en is sneller, maar is minder veilig, misschien meer iets voor gevorderden.
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_5459744
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:32 schreef wijsneus het volgende:
    <html>

Maar javascript is niet heel erg geschikt als programmeertaal. Je kunt er geweldige dingen mee voor HTML maar als je echt ingewikkelde dingen wilt is het ontoereikend.

Javascript is een ondergewaardeerde taal. Je kan er echt enorm veel mee, meer dan je denkt, alleen moet je de beperkingen kennen en daar handig omheen coderen.
    Ook zit je natuurlijk met het probleem van verschillende browsers die de js net weer iets anders implementeren maar daar leer je ook mee werken als je er meer ervaring mee krijgt. Kost alleen wat meer testtijd.
    pi_5459764
    OK

JavaScript valt af

Pascal kan ik (nog) geen cursus vinden op internet
    Java is dus een mogelijke oplossing

Heb jij een voorbeeldje hoe je in Java een bovenstaande zin moet uitvoeren (zie in deze thread) ?

Forza SCH.
    pi_5459794
    Wat je natuurlijk ook kan doen is om via Kazaa ofzo een gekraakte versie van Delphi of VB.NET te downloaden. Dan heb je tenminste een full-version om mee aan de gang te gaan en alles uit te proberen.

(Daarna kan je altijd nog het officiele pakket in de winkel kopen, als blijkt dat je er erg veel mee doet)

Volgens mij is het mooie voordeel van VB boven Pascal ofzo dat je lekker makkelijk en snel schermen kan maken en niet voor DOS hoeft te programmeren.

pief paf poef
    pi_5459858
    En Visual Basic, heb je daar bepaalde dingen voor nodig ?

(Zo ga ik alle optie 's af, nogmaals, bedankt voor jullie klasse hulp )

Forza SCH.
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 17:04:44 #30
    17166 error
    gewoon fout!?
    pi_5459863
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:38 schreef Lucille het volgende:

[..]

het kenmerk is voornamelijk dat een scripttaal een bepaald programma aanstuurt en een programmeertaal een besturingssysteem (al of niet via een interpreter)
    Maar goed dit is verder OT
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 17:07:10 #31
    693 ChOas
    ** Warning: Choking hazard **
    pi_5459909
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:47 schreef wijsneus het volgende:
    perl:

my $x = 1;
    ($x == 1)? print "x is 1" : print "x is niet 1";

lekkah ranzig

Gijs, het is Perl hoor

my $x = 1;
    print "x is ", ($x!=1)&&'niet ', "1\n";

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
    When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 17:41:37 #32
    13921 BdR
    nu ook in ultra-lowres!
    pi_5460752
    geez.. beetje rare eisen stel je aan programmeertaal, volgens mij moet je kijken naar wat voor een soort programma je wil maken, niet welke soort syntax je wilt gebruiken.. dus

Windows programma's -> Visual Basic of Delphi
    Dos programma's -> QBasic of Pascal
    Games -> Blitzbasic
    Kantoorstuff -> VBA
    email virus -> VBS
    Websites -> CGI/Perl of PHP
    Websites, hele simpele dingen -> Javascript

magoed, je wil "niet op het web" maar Windows neem ik aan, Visual Basic of Delphi dus, en voor wat betreft dat "onzichtbaar" lees ook ff dit topic [Delphi] win32 applicatie zonder main form

en btw, je kon dacht ik gratis Pascal 5.5 downloaden, verder is er weinig gratis te krijgen wat aan je eisen voldoet.. (behalve warez dan)

[Dit bericht is gewijzigd door BdR op 20-08-2002 17:45]

tv not rot brain..
    Life is something to do when you can't get to sleep..
    The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 17:43:57 #33
    8369 speknek
    Another day another slay
    pi_5460782
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 17:00 schreef Jelminho het volgende:
    Heb jij een voorbeeldje hoe je in Java een bovenstaande zin moet uitvoeren (zie in deze thread) ?
    Een (programmeer) taal dat bijvoorbeeld dit zinnetje kan maken. UITSLAG="X=1"; IF($X=1) {print"De variable X is 1";} ELSE {print"De Variable X is GEEN 1";}
    code:
    int X=1;

if (X==1)
       { System.out.println("De variabele X is 1"); }
    else
       { System.out.println("De variabele X is GEEN 1"); }

Vrijwel hetzelde dus, met als verschil dat je haakjes om de parameters moet zetten en je in dit geval naar de command prompt moet printen (over het algemeen maak je met java applets voor in een browser of een window voor in windows).
    They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
    pi_5461070
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:00 schreef Jelminho het volgende:
    Ik zoek...

....

Welke taal is hier het handigst voor ??

Je vraag ik een beetje hetzelfde als vragen: 'In welke taal kan ik een patatje bestellen'. Tja, in bijna alle talen, mits je weet hoe de taal structureel in elkaar zit. Gewone talen moet je ook leren, dus waarom ga je niet gewoon een beginnersboek opzoeken over Delphi of C++ (ze liggen gewoon in het NL in de boekhandel).

Over 'gratis' software: Er zijn meer dan voldoende gratis compilers. Ze zijn er voor C/C++/Pascal/Basic/whatever. Er is trouwens ook een 'gratis' versie van Delphi 6: de Personal Edition. Die kun je downloaden op http://www.borland.com/products/downloads/download_delphi.html (mits je je registeert bij de Borland community, maar dat kost je niets).

pi_5461273
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:46 schreef Jelminho het volgende:
    Pascal is Pascal en net zoals al die andere talen heeft het geen reet niks te maken met DOS of een ander besturingssysteem.
    GoTta rule![br]Gezocht: die andere...[br][url=http://www.degraslanden.com] Mijn toekomstig stekkie [/url]
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 18:23:04 #36
    13921 BdR
    nu ook in ultra-lowres!
    pi_5461410
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 18:14 schreef MRGEKKIE het volgende:
    Pascal is Pascal en net zoals al die andere talen heeft het geen reet niks te maken met DOS of een ander besturingssysteem.
    maar de bekendste pascal compiler (Turbo Pascal) compileerd alleen voor DOS. Freepascal en VPascal (ook hele goede compilers btw) compileren ook voor andere OS'en (Dos, Linux en OS2)

Basic zou je ook OS onafhankelijk kunnen noemen, maar Visual Basic is onlosmakelijk verbonden met Windows, en net zo Turbo Pascal -> DOS

tv not rot brain..
    Life is something to do when you can't get to sleep..
    The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
    pi_5462187
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 18:23 schreef BdR het volgende:
    maar de bekendste pascal compiler (Turbo Pascal) compileerd alleen voor DOS.
    /nitpicking modus:
    Was er ook niet een TPW? Turbo Pascal voor Windows? Granted, die maakte alleen 16bits programma's, maar het waren wel Windows apps
    pi_5462498
    Ik wil graag van Amsterdam naar Rotterdam rijden. En dan wil ik graag over de snelweg.

Welk merk auto heb ik daarvoor nodig? Kan iemand mij een plaatje laten zien van een auto die daarvoor geschikt is?

dinsdag 20 augustus 2002 @ 19:34:53 #39
    693 ChOas
    ** Warning: Choking hazard **
    pi_5462658
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 19:25 schreef Schorpioen het volgende:
    Ik wil graag van Amsterdam naar Rotterdam rijden. En dan wil ik graag over de snelweg.

Welk merk auto heb ik daarvoor nodig? Kan iemand mij een plaatje laten zien van een auto die daarvoor geschikt is?

Voeg even toe dat je je rijbewijs nog niet hebt, en dat je
    niet weet wat een auto nou eigenlijk doet...
    "I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
    When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
      dinsdag 20 augustus 2002 @ 19:37:19 #40
    13211 MSXUser
    Irritant figuur...
    pi_5462705
    KixTart

http://www.kixtart.org

Lekker makkelijk proggen, gratis en ook nog ontwikkeld door een Nederlander.

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
    pi_5465368
    Dan gooi ik mijn twee centen er ook bij in, ik kon me toch al bijna niet inhouden:
    www.python.org
    Python is ook ontwikkeld/begonnen door Nederlanders
    Cross-platform, open source (gratis), prima zelfstandige apps mee te ontwikkelen maar ook heel goed voor server side scripting, lijkt op java maar dan eenvoudiger.
    Ik heb mijn vak in de praktijk geleerd, ben (dus) met COBOL begonnen (lach niet!), weet niks van Pascal dan wat basis syntax, ben met VB bezig geweest, Euphoria, en ook eventjes C en java... uiteindelijk gaan ze allemaal over hetzelfde en Python voelt voor mij gewoon het prettigst...
    code:
    if x == 1:          # declareren van variabelen is niet nodig
        print 'waarde van de variabele is 1'
    else:
        print ('waarde van de variabele was niet 1 maar %i' % x)

niks geen moeilijke accolades of haakjes, zolang je maar evenveel inspringt.
    Dankzij de naam veel ontwikkelaars met humor in de community met heel veel bereidheid mekaar te helpen

[Dit bericht is gewijzigd door pythonier op 20-08-2002 22:33]

pi_5465423
    quote:
    Op dinsdag 20 augustus 2002 16:36 schreef Gemeni het volgende:
    PHP is ook handy, maar niet voor virussen.

<?
    if ($x=="1"){
    echo "X is 1"
    }
    else {
    echo "X is geen 1" }
    ?>

hoe krijg je het voor elkaar, 3 fouten in dit kleine stukje
    [b]De oorlog is voorbij, tijd voor het proces. Chirac, Schroder en Putin in de beklaagdenbank in Den Haag[/b]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')