starla | vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:47 | |
Ik heb een kleine fetisj voor het moduleren van majeur naar mineur en vice versa. Ik ben dus op zoek naar nummers waarin majeur en mineur worden afgewisseld. Dan bedoel ik niet nummers waarin zowel majeur als mineur voorkomen (bijna 99% van alle liedjes), maar waarin specifiek de tonica wisselt qua tonaliteit. Voorbeeld: Wisselend E majeur en E mineur Couplet in D mineur, refrein in D majeur Nummer in B mineur, einde van het motief is B majeur My all time favourite: Wisseling van G majeur naar G mineur op 0:46 Wisseling van G mineur naar G majeur op 1:43 Etc. Hebben jullie nog meer mooie voorbeelden? ![]() | ||
Philosocles | vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:10 | |
Check ook de versie van Brad Mehldau: Maar ik moest dus hieraan denken: Change op 1:50 ... en hieraan: ... op 2:17 ... 't is misschien wat flauw en voor de hand liggend. ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Philosocles op 12-10-2012 15:18:36 ] | ||
starla | vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:27 | |
![]() Die versie van Mehldau is erg mooi inderdaad ![]() | ||
Philosocles | vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:13 | |
Dan moet je niet de Beatles quoten - heb het hierboven ff heel efficiënt in een andere Mehldau-versie veranderd. ![]() Maar ik zat met nog een vage associatie in m'n hoofd; ik zat er eerst naast met Misty en nog een jazzstandard, maar met You Don't Know What Love Is heb ik geloof ik een voorbeeld. Neem deze van Chet Baker: De change zit op 1:20. Ik vroeg me even af, hé, hoe ken dat nou, er zit een mineurakkoord onder het woordje 'know'. Maar het is een 2-5-1, die van Bb mineur via Eb septiem naar Ab majeur gaat. De Eb zat als majeur in m'n hoofd, dat klopte bijna maar niet helemaal, Ab wordt de nieuwe majeur tonaliteit (het nummer begint in F mineur). En dat zet gelijk een andere sfeer neer, in dit geval van droevig naar gelaten. | ||
Maisnon | vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:26 | |
Ik weet niet of ik precies snap wat je bedoelt, maar misschien past zoiets erin? Ik moest er meteen aan denken ![]() Het is veel anders dan de andere liedjes hier, maar voorzover ik weet is het couplet in D mineur en het refrein D majeur | ||
Farenji | vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:32 | |
De beatles hadden patent op mineur -> majeur (of andersom, ligt eraan hoe je het bekijkt) wisselingen, en doen het vaker. Oa in "something", "while my guitar gently weeps", het al genoemde "a day in the life", "norwegian wood" en ook in "here, there, and everywhere". Het zeer beroemde "I got rhythm" (waar het "rhythm-schema" vandaan komt) heeft ook een mineur -> majeur wisseling. | ||
starla | vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:40 | |
Het heeft nochtans een majeur tonaliteit dus dat klopt prima hoor. Ik 'hoor' dat nummer als continu in F mineur. Misschien dat hij meer nadruk legt op de Ab, maar mijn interpretatie is niet een modulatie, maar een III die fungeert als i (wat vrij conventioneel is). De Ab bevat namelijk: Ab C Eb De F mineur: F Ab C en met nog een m7 erbij: F Ab C Eb De Ab kun je dus opvatten als een rootless Fm7. Maar goed, dat is weer een ander verhaal. Iig bedankt voor de input! Dat bedoel ik precies ![]() | ||
starla | vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:48 | |
Erg mooi voorbeeld ![]() Keep them coming folks! ![]() | ||
Maisnon | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:02 | |
Moet het de mineur versie van het zelfde majeur akkoord zijn en andersom? Of moet het gewoon in mineur zijn en dan in majeur en maken de akkoorden niks uit ![]() Dit liedje bvb Weer totaal anders ![]() | ||
starla | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:04 | |
Ik zoek met name modulaties naar de parallelle majeur/mineur dus van bijvoorbeeld A majeur <> A mineur. | ||
Maisnon | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:05 | |
Ja precies, dat dacht ik stiekem ook wel ![]() | ||
belsen | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:12 | |
G - B - C - Cmineur Hetzelfde overigens in deze: Maar dan staat het in A. | ||
belsen | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:13 | |
En dat deze nog niet genoemd is. Volgens mij een van de eerste standaardpopsongs waarin het gebruikt werd. | ||
starla | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:15 | |
Alleen is dit nummer in G majeur en niet in C majeur/mineur, maar ook een mooi nummer waarin ze goed gebruiken maken van wisselend majeur en mineur. ![]() | ||
Philosocles | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:18 | |
I see what you mean, het blijft binnen de toonladdertrappen... Ernstig voorbeeld, na 1:03. Goed topic. ![]() | ||
belsen | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:32 | |
Even nadenken maar ik heb een ernstig goed voorbeeld. ![]() Het nummer staat in Em, maar het uitro (vanaf 3.45) staat in E. Ook de hoofdmelodie, het thema van het nummer, wordt in dat stuk getransponeerd naar E. | ||
starla | vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:57 | |
Nice! De gitaar speelt in die outro zowel een kleine als grote terts, maak me gek! ![]() ![]()
Eindigt dan inderdaad mooi op een E majeur wat een gevoel van bevrijding geeft ![]() | ||
Faazz | vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:06 | |
Ik moest aan dit nummer denken. Weet alleen niet of het hier ook voor op gaat: va 4:19 | ||
GuitarJJ | vrijdag 12 oktober 2012 @ 19:01 | |
Net zoals een picardische terts. Een mineurstuk wat met een tegenovergesteld majeurakkoord eindigt. Klink vaak erg verassend, maar vrolijk ![]() | ||
starla | zaterdag 13 oktober 2012 @ 01:48 | |
Lekkere plaat met een niet al te subtiele modulatie ![]() Couplet in C mineur en refrein in C majeur, voorbeeld op 1:16. Valt me trouwens op dat veel nummers in mineur beginnen en moduleren naar majeur om een soort climax te representeren. Morgen even kijken naar nummers die in majeur beginnen en uiteindelijk naar mineur gaan... | ||
Philosocles | woensdag 24 oktober 2012 @ 22:07 | |
Hoe kon ik 'm vergeten. Klein stukkie maar. Tussen 0:21 en 0:27. ![]() |