Check ook de versie van Brad Mehldau:quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 13:47 schreef starla het volgende:
[..]
Nummer in B mineur, einde van het motief is B majeur [..]
Dan moet je niet de Beatles quoten - heb het hierboven ff heel efficiënt in een andere Mehldau-versie veranderd.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:27 schreef starla het volgende:
![]()
Die versie van Mehldau is erg mooi inderdaad
Het heeft nochtans een majeur tonaliteit dus dat klopt prima hoor.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 16:13 schreef Philosocles het volgende:
De Eb zat als majeur in m'n hoofd, dat klopte bijna maar niet helemaal,
Ik 'hoor' dat nummer als continu in F mineur. Misschien dat hij meer nadruk legt op de Ab, maar mijn interpretatie is niet een modulatie, maar een III die fungeert als i (wat vrij conventioneel is).quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 16:13 schreef Philosocles het volgende:
Ab wordt de nieuwe majeur tonaliteit (het nummer begint in F mineur). En dat zet gelijk een andere sfeer neer, in dit geval van droevig naar gelaten.
Dat bedoel ik preciesquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 16:26 schreef Maisnon het volgende:
Ik weet niet of ik precies snap wat je bedoelt, maar misschien past zoiets erin?
Ik moest er meteen aan denken
Het is veel anders dan de andere liedjes hier, maar voorzover ik weet is het couplet in D mineur en het refrein D majeur
Ik zoek met name modulaties naar de parallelle majeur/mineur dus van bijvoorbeeld A majeur <> A mineur.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:02 schreef Maisnon het volgende:
Moet het de mineur versie van het zelfde majeur akkoord zijn en andersom? Of moet het gewoon in mineur zijn en dan in majeur en maken de akkoorden niks uit
Dit liedje bvb
Weer totaal andersdaar is het couplet enzo in F#m volgens mij, en het refrein in D (en het laatste stuk is ook weer majeur)
Ja precies, dat dacht ik stiekem ook welquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:04 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zoek met name modulaties naar de parallelle majeur/mineur dus van bijvoorbeeld A majeur <> A mineur.
Alleen is dit nummer in G majeur en niet in C majeur/mineur, maar ook een mooi nummer waarin ze goed gebruiken maken van wisselend majeur en mineur.quote:
I see what you mean, het blijft binnen de toonladdertrappen...quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 16:40 schreef starla het volgende:
[..] Ik 'hoor' dat nummer als continu in F mineur. Misschien dat hij meer nadruk legt op de Ab, maar mijn interpretatie is niet een modulatie, maar een III die fungeert als i (wat vrij conventioneel is).
De Ab bevat namelijk: Ab C Eb
De F mineur: F Ab C en met nog een m7 erbij: F Ab C Eb
De Ab kun je dus opvatten als een rootless Fm7.
Ernstig voorbeeld, na 1:03.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:04 schreef starla het volgende:
[..] Ik zoek met name modulaties naar de parallelle majeur/mineur dus van bijvoorbeeld A majeur <> A mineur.
Nice! De gitaar speelt in die outro zowel een kleine als grote terts, maak me gek!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:32 schreef belsen het volgende:
Even nadenken maar ik heb een ernstig goed voorbeeld.
Het nummer staat in Em, maar het uitro (vanaf 3.45) staat in E. Ook de hoofdmelodie, het thema van het nummer, wordt in dat stuk getransponeerd naar E.
1 2 3 4 5 6 | e|--------------------------------| B|-7~--9----7---7--7h8p7---8~-----| G|------------9--9-------9--------| D|-------9~-----------------------| A|--------------------------------| E|--------------------------------| |
Hoe kon ik 'm vergeten. Klein stukkie maar. Tussen 0:21 en 0:27.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 17:04 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zoek met name modulaties naar de parallelle majeur/mineur dus van bijvoorbeeld A majeur <> A mineur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |