abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117884245
quote:
Met Arduino is het mogelijk om apparaten en objecten te creëren die reageren op hun omgeving door middel van digitale en analoge inputsignalen. Op basis van deze input kan een Arduinoschakeling actie initiëren door het afgeven van digitale en analoge outputsignalen. Input kan bijvoorbeeld worden gegenereerd door schakelaars, lichtsensoren, bewegingsmeters, afstandsmeters, temperatuursensoren, of op basis van commando's afkomstig van internet, een radio module of een ander apparaat met een seriële interface. Outputsignalen kunnen bijvoorbeeld motoren, lampjes, pompjes en beeldschermen aansturen, maar ook input genereren voor een andere Arduinomodule.
De Arduino Uno:

Meer informatie (wiki)

Met een arduino kan je vanalles maken. Van een thermometer die met ledjes te temperatuur aangeeft tot een zelf vliegende drone. De mogelijkheden zijn eindeloos! En de prijs valt best wel mee.
bij DX kan je bijvoorbeeld een arduino starterset halen, met ledjes, kabels, de arduino uno, een usb kabel, weerstanden en nog veel meer voor pakweg 40 euro!

Veelgebruikte termen:

DIY = Do It Yourself, oftewel het hele gebeuren waar je mee bezig bent met arduino

Handige linkjes:

Arduino simulator
Hier kan je je code testen op een virituele arduino zonder hem eerst te kopen.

Topicreeks: Chinese Webshops
Als je je arduino goedkoop wil kopen kan je beter hier wat vragen stellen. Omdat arduino opensource is kunnen bedrijven hem dus precies namaken. Denk er wel aan dat er kans is op dat wat pinnen verwisseld zijn en/of dat de kwaliteit slechter is.

Arduino community

Een community voor arduino. Waar onderandere projecten besproken worden etc. Een beetje hetzelfde idee als dit topic.

De originele arduino homepage
de naam zegt genoeg. De site van de originele makers. Hier kan je onderandere de software downloaden.

Het doel van dit topic is om projecten te bespreken, mekaar te helpen met code. Goedkope webshops om je arduino spullen te halen etc.
Voor toevoegingen aan de OP kan je mij een PM sturen dan zorg ik dat het er in komt. :)

[ Bericht 30% gewijzigd door Bart op 18-10-2012 14:51:05 ]
pi_117884262
Ik ga komende week een beginnerssetje bestellen denk ik. Ik heb totaal geen ervaring met programmeren of electroniek whatsoever, maar we zullen zien hoe het gaat!

arduino schijnt redelijk newbie-friendly te zijn.
pi_117884547
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:14 schreef gogosweden het volgende:
Ik ga komende week een beginnerssetje bestellen denk ik. Ik heb totaal geen ervaring met programmeren of electroniek whatsoever, maar we zullen zien hoe het gaat!

arduino schijnt redelijk newbie-friendly te zijn.
Klopt. Zo hoef je over het algemeen weinig ingewikkelde circuits te bouwen omdat heel veel al op de Arduino zelf zit en er heel veel shields voor beschikbaar zijn. Veel moeilijker dan het maken van een circuit met leds, motortjes, sensors en schakelaars wordt het dikwijls eigenlijk niet. Plus er is HEEL veel informatie op het internet beschikbaar zodat je aan de hand van bestaande projecten en voorbeelden je eigen ideeen verder uit kunt werken. Programmeerkennis is handig om zelf snel je code te kunnen maken, maar mijn eerste probeersels waren copy/pastes van bestaande programma's en die naar eigen inzicht aangepast.

Heb tot nu toe mijn spulletjes gehaald bij BIC, maar daar hebben ze helaas niet heel veel shields (heb eigenlijk nog een MP3 shield nodig voor wat ik nog wil maken). En zoek ook nog een el cheapo touch sensor, maar die chipjes zijn lastiger te vinden (geen fatsoenlijk electronicazaak hier in de buurt).
pi_117887292
hmm.. intressant ik moet zeggen dat ik van dat ding nog nooit gehoord heb... misschien ook maar eens gaan kijken :)
Avatar mede-mogelijk gemaakt door buurpoes
pi_117887918
Ik heb een Uno, maar heb er nog geen tijd voor gehad. Wel gezocht welke talen je kon gebruiken, ik ga voor C(++). Dat Arduino taaltje lijkt totaal geen vrijheid te bieden.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_117888018
ah, dus zo gebruik je posticons mobiel
pi_117889029
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:28 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Klopt. Zo hoef je over het algemeen weinig ingewikkelde circuits te bouwen omdat heel veel al op de Arduino zelf zit en er heel veel shields voor beschikbaar zijn. Veel moeilijker dan het maken van een circuit met leds, motortjes, sensors en schakelaars wordt het dikwijls eigenlijk niet. Plus er is HEEL veel informatie op het internet beschikbaar zodat je aan de hand van bestaande projecten en voorbeelden je eigen ideeen verder uit kunt werken. Programmeerkennis is handig om zelf snel je code te kunnen maken, maar mijn eerste probeersels waren copy/pastes van bestaande programma's en die naar eigen inzicht aangepast.

Heb tot nu toe mijn spulletjes gehaald bij BIC, maar daar hebben ze helaas niet heel veel shields (heb eigenlijk nog een MP3 shield nodig voor wat ik nog wil maken). En zoek ook nog een el cheapo touch sensor, maar die chipjes zijn lastiger te vinden (geen fatsoenlijk electronicazaak hier in de buurt).
klopt. daarom wil ik hier ook mee beginnen eigenlijk. Wist al een tijdje dat dit bestond en vind nu een leuke tijd om er mee te beginnen. Hoop dat het een beetje lekker gaat, want mijn uiteindelijke doel is een FPV quadcopter drone O+

Waarom bestel je die zooi niet gewoon uit china? is meestal veel goedkoper. Maar wel langere levertijden natuurlijk.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:10 schreef VorteXxX het volgende:
hmm.. intressant ik moet zeggen dat ik van dat ding nog nooit gehoord heb... misschien ook maar eens gaan kijken :)
Tof ^O^ ik verwacht wel een update wanneer je er eentje hebt :P
pi_117889136
Ik zit ook al een tijdje eraan te denken om een arduino te kopen. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee zou moeten maken.
pi_117889423
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:00 schreef RichardRichard het volgende:
Ik zit ook al een tijdje eraan te denken om een arduino te kopen. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee zou moeten maken.
ik heb wat rondgelezen en ik denk dat dit toch wel een goed advies is:

quote:
A good starter project is always smart control of another electronic device. You can buy relay board kits that will handle powerful appliances etc if you want to automate the turning on/off of something. Often you can find something that you want to turn on/off based on a sensor input. Some other fun things are working with servos and motor controllers or stepper drivers.
hier zal ik ook van uit gaan. Ik denk dat ik mijn ¤5 electrische thermometer uitmekaar ga slopen en misschien iets maken dat met ledjes aangeeft wat de temperatuur is in kleur ofzo. Lijkt me leuk en simpel om mee te beginnen :Y
pi_117891613
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:57 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Waarom bestel je die zooi niet gewoon uit china? is meestal veel goedkoper. Maar wel langere levertijden natuurlijk.
BIC=Buy In Coins = China ;) Maar daar hebben ze dus shields zoals MP3 niet :( Heb eigenlijk nog nooit bij een andere Chinese webshop wat besteld, maar was wel van plan om eens rond te kijken ja.

Voor diegenen die wat praktijkvoorbeelden willen zien (om ideeen op te doen of zo), hier staan wel leuke dingen tussen:

http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/

Daarvan ben ik met deze bezig geweest. Is eigenlijk verbazingwekkend makkelijk om zo'n oude telefoon uit te lezen (oude PTT T65 op de kop getikt). En daar heb ik eigenlijk nog een MP3 shield voor nodig, om een bestandje af te spelen als het juiste nummer gedraaid is (en een andere als het niet het juiste is natuurlijk)... helaas heeft de Arduino te weinig geheugen anders zou het ook met .wavs kunnen.
pi_117891899
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Quir het volgende:
Ik heb een Uno, maar heb er nog geen tijd voor gehad. Wel gezocht welke talen je kon gebruiken, ik ga voor C(++). Dat Arduino taaltje lijkt totaal geen vrijheid te bieden.
C is toch de standaardtaal (of bedoel je assembly?)
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_117892015
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:20 schreef Yngwie het volgende:

[..]

BIC=Buy In Coins = China ;) Maar daar hebben ze dus shields zoals MP3 niet :( Heb eigenlijk nog nooit bij een andere Chinese webshop wat besteld, maar was wel van plan om eens rond te kijken ja.

Voor diegenen die wat praktijkvoorbeelden willen zien (om ideeen op te doen of zo), hier staan wel leuke dingen tussen:

http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/

Daarvan ben ik met deze bezig geweest. Is eigenlijk verbazingwekkend makkelijk om zo'n oude telefoon uit te lezen (oude PTT T65 op de kop getikt). En daar heb ik eigenlijk nog een MP3 shield voor nodig, om een bestandje af te spelen als het juiste nummer gedraaid is (en een andere als het niet het juiste is natuurlijk)... helaas heeft de Arduino te weinig geheugen anders zou het ook met .wavs kunnen.
DealeXtreame heeft wel leuke dingen. En anders moet je het eens in het chinese webshop topic vragen :Y

kan je er niet een SD module ergens op de kop tikken?
pi_117892219
Die bordjes zijn erg goedkoop op ebay/bic/etc, dacht altijd dat ze een stuk duurder waren.

Wat zijn de must haves qua kabels, leds en modules? Ik wil gewoon beetje spelen.
pi_117892695
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:31 schreef gogosweden het volgende:

[..]

kan je er niet een SD module ergens op de kop tikken?
Zou ook kunnen ja :) Maar het arduino geheel ligt hier al een tijdje op een laag pitje eigenlijk :@ Maar zal het vast wel weer oppikken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Quir het volgende:
Het Arduino softwarepakket gebruikt gewoon C/C++ instructies. Je kunt dan ook andere software gebruiken, maar maakt uiteindelijk niks uit eigenlijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:36 schreef Plantagehouder het volgende:
Wat zijn de must haves qua kabels, leds en modules? Ik wil gewoon beetje spelen.
Dan zou ik gewoon zo'n set als dit kopen, zitten ledjes in, breadboards om proefprintje te maken, speakertje, schakelaartjes, potmeter, IR ontvanger + afstandbediening, temperatuur sensor e.d. Vanalles om mee te spelen dus :) Eventueel een display zoals zoiets, ook leuk om mee te stoeien.
pi_117893751
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:46 schreef Yngwie het volgende:

[..]

Zou ook kunnen ja :) Maar het arduino geheel ligt hier al een tijdje op een laag pitje eigenlijk :@ Maar zal het vast wel weer oppikken.

[..]

Het Arduino softwarepakket gebruikt gewoon C/C++ instructies. Je kunt dan ook andere software gebruiken, maar maakt uiteindelijk niks uit eigenlijk.

[..]

Dan zou ik gewoon zo'n set als dit kopen, zitten ledjes in, breadboards om proefprintje te maken, speakertje, schakelaartjes, potmeter, IR ontvanger + afstandbediening, temperatuur sensor e.d. Vanalles om mee te spelen dus :) Eventueel een display zoals zoiets, ook leuk om mee te stoeien.
Bedankt, dat setje neem ik als uitgangspunt op ebay.
pi_117895183
Als board voor een multicopter heb ik 'm niet voor nodig; er zijn betere alternatieven op de markt, waaronder misschien ook wel datgene waarmee ik nu bezig ben (maar vanwege 't weer niet echt vlotten). Zeker in verband met veiligheid en wetgeving betere alternatieven.

Maar voor allerlei andere zaken is dit wel tof speelgoed dunkt me. 't is alleen dat ik de balen verstand heb van programmeren; ook al is dit 'instap programmeren'.
Wist ik hier meer van dat had ik al lang een Wordclock aan de muur hangen.

Of domotica lijkt me ook erg interessant; probleem is alleen dat:
- Domotica met Arduino blijft vaak bij een paar LED's of tafellampjes schakelen; niet een compleet huis met plafondlampen; garagedeuren, alarm etc. tegelijk.
- Regels; je mag niet zomaar van alles knoeien in je huis/electriciteitsplan
- Persoonlijk geen logische structuur in domoticatechnieken die er nu zijn.
Persoonlijk zie ik domotica pas écht aanslaan als het:

1) Goedkoper wordt
2) Meer past in huidige structuur. Vergelijk het met autorijden in de toekomst. Benzine/diesel houden we een keer mee op. Huidige technieken zijn elektrisch/waterstof en nog wat technieken. Persoonlijk zie ik meeste in waterstof want dan kunnen we op dezelfde manier 'doorgaan' (geen lompe/milieuonvriendelijke accu's, oplaadtijden etc.).
Veel domotica technieken werken vaak met óf centrale schakeling (dus elke lampje/apparaat in bijv. de meterkast al schakelen) óf dure/lelijke opzet-adapter-dingen. Er moet iets simpels komen wat je zo achter je huidige (m.a.w. standaard/goedkope) stopcontact/schakelaar kan wat dan aangestuurd kan worden.

Om weer terug te komen op Arduino; persoonlijk leuk spul. Lijkt me wel tof om een site-camera van te maken (tijdens bouw van huis timelapse video maken) o.i.d.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-10-2012 16:55:29 ]
pi_117897228
lijkt me wel interessant om misschien wat lichtschakelaars afstandbestuurbaar te maken. maar ja zal eerst eens met het starterspakketje beginnen
pi_117907349
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 15:45 schreef VorteXxX het volgende:
lijkt me wel interessant om misschien wat lichtschakelaars afstandbestuurbaar te maken. maar ja zal eerst eens met het starterspakketje beginnen
klopt idd. Als je eenmaal de basis kan zijn de mogelijkheden volgensmij eindeloos :Y
pi_117932232
Zo, even een klein schopje.

Ik zit er over te denken om dit setje te kopen, lijkt me leuk om mee te beginnen en het is niet eens zo duur.

http://www3.buyincoins.co(...)s-product-11631.html

misschien dat ik hier nog een klein lcd schermpje bij koop, en wat andere kleine dingen voor max 30USD :Y
pi_117934547
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:27 schreef Aether het volgende:

[..]

C is toch de standaardtaal (of bedoel je assembly?)
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:46 schreef Yngwie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ja, weet ik, maar ik bedoel dit. Ze hebben een eigen library daarvoor.
pi_118119725
Is er ergens de 'software' van de arduino te vinden? of misschien een soort van Emulator achtig iets zodat ik codes kan uitproberen voor dat ik dat apparaat koop?

anders.. mja zit er anders weinig op dan het toch maar alvast te kopen
pi_118120098
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 11:47 schreef VorteXxX het volgende:
Is er ergens de 'software' van de arduino te vinden? of misschien een soort van Emulator achtig iets zodat ik codes kan uitproberen voor dat ik dat apparaat koop?

anders.. mja zit er anders weinig op dan het toch maar alvast te kopen
http://www.arduinodev.com/arduino-simulator/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_118120270
quote:
ahh thx kan ik eens het een en ander gaan prutsen

edit: deze maar eens proberen
http://www.arduino.com.au/Data/SetupF.zip

[ Bericht 11% gewijzigd door VorteXxX op 18-10-2012 12:10:07 ]
pi_118121502
Moet zeggen dat ik nog vrij weinig van die simulaties snap... hoe de poorten worden aangeroepen namen van poorten dat soort dingen...
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:14:43 #25
327191 RobertNL
For your gear.
pi_118205715
Meldt :)

Afgelopen week mijn ATmega2560 binnen gekregen (chinese uitvoering van BIC voor 18 dollar).
Ziet er prima uit :D!

Net dus even begonnen met de eerste stapjes van het programmeren, alleen ik faal direct alweer ergens :')!
quote:
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer
Ach leuk spul voor op je vrije weekend zulk soort dingen :7
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')