De Arduino Uno:quote:Met Arduino is het mogelijk om apparaten en objecten te creëren die reageren op hun omgeving door middel van digitale en analoge inputsignalen. Op basis van deze input kan een Arduinoschakeling actie initiëren door het afgeven van digitale en analoge outputsignalen. Input kan bijvoorbeeld worden gegenereerd door schakelaars, lichtsensoren, bewegingsmeters, afstandsmeters, temperatuursensoren, of op basis van commando's afkomstig van internet, een radio module of een ander apparaat met een seriële interface. Outputsignalen kunnen bijvoorbeeld motoren, lampjes, pompjes en beeldschermen aansturen, maar ook input genereren voor een andere Arduinomodule.
Klopt. Zo hoef je over het algemeen weinig ingewikkelde circuits te bouwen omdat heel veel al op de Arduino zelf zit en er heel veel shields voor beschikbaar zijn. Veel moeilijker dan het maken van een circuit met leds, motortjes, sensors en schakelaars wordt het dikwijls eigenlijk niet. Plus er is HEEL veel informatie op het internet beschikbaar zodat je aan de hand van bestaande projecten en voorbeelden je eigen ideeen verder uit kunt werken. Programmeerkennis is handig om zelf snel je code te kunnen maken, maar mijn eerste probeersels waren copy/pastes van bestaande programma's en die naar eigen inzicht aangepast.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 09:14 schreef gogosweden het volgende:
Ik ga komende week een beginnerssetje bestellen denk ik. Ik heb totaal geen ervaring met programmeren of electroniek whatsoever, maar we zullen zien hoe het gaat!
arduino schijnt redelijk newbie-friendly te zijn.
klopt. daarom wil ik hier ook mee beginnen eigenlijk. Wist al een tijdje dat dit bestond en vind nu een leuke tijd om er mee te beginnen. Hoop dat het een beetje lekker gaat, want mijn uiteindelijke doel is een FPV quadcopter dronequote:Op vrijdag 12 oktober 2012 09:28 schreef Yngwie het volgende:
[..]
Klopt. Zo hoef je over het algemeen weinig ingewikkelde circuits te bouwen omdat heel veel al op de Arduino zelf zit en er heel veel shields voor beschikbaar zijn. Veel moeilijker dan het maken van een circuit met leds, motortjes, sensors en schakelaars wordt het dikwijls eigenlijk niet. Plus er is HEEL veel informatie op het internet beschikbaar zodat je aan de hand van bestaande projecten en voorbeelden je eigen ideeen verder uit kunt werken. Programmeerkennis is handig om zelf snel je code te kunnen maken, maar mijn eerste probeersels waren copy/pastes van bestaande programma's en die naar eigen inzicht aangepast.
Heb tot nu toe mijn spulletjes gehaald bij BIC, maar daar hebben ze helaas niet heel veel shields (heb eigenlijk nog een MP3 shield nodig voor wat ik nog wil maken). En zoek ook nog een el cheapo touch sensor, maar die chipjes zijn lastiger te vinden (geen fatsoenlijk electronicazaak hier in de buurt).
Tofquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:10 schreef VorteXxX het volgende:
hmm.. intressant ik moet zeggen dat ik van dat ding nog nooit gehoord heb... misschien ook maar eens gaan kijken
ik heb wat rondgelezen en ik denk dat dit toch wel een goed advies is:quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 12:00 schreef RichardRichard het volgende:
Ik zit ook al een tijdje eraan te denken om een arduino te kopen. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee zou moeten maken.
hier zal ik ook van uit gaan. Ik denk dat ik mijn ¤5 electrische thermometer uitmekaar ga slopen en misschien iets maken dat met ledjes aangeeft wat de temperatuur is in kleur ofzo. Lijkt me leuk en simpel om mee te beginnenquote:A good starter project is always smart control of another electronic device. You can buy relay board kits that will handle powerful appliances etc if you want to automate the turning on/off of something. Often you can find something that you want to turn on/off based on a sensor input. Some other fun things are working with servos and motor controllers or stepper drivers.
BIC=Buy In Coins = Chinaquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:57 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Waarom bestel je die zooi niet gewoon uit china? is meestal veel goedkoper. Maar wel langere levertijden natuurlijk.
C is toch de standaardtaal (of bedoel je assembly?)quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Quir het volgende:
Ik heb een Uno, maar heb er nog geen tijd voor gehad. Wel gezocht welke talen je kon gebruiken, ik ga voor C(++). Dat Arduino taaltje lijkt totaal geen vrijheid te bieden.
DealeXtreame heeft wel leuke dingen. En anders moet je het eens in het chinese webshop topic vragenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 13:20 schreef Yngwie het volgende:
[..]
BIC=Buy In Coins = ChinaMaar daar hebben ze dus shields zoals MP3 niet
Heb eigenlijk nog nooit bij een andere Chinese webshop wat besteld, maar was wel van plan om eens rond te kijken ja.
Voor diegenen die wat praktijkvoorbeelden willen zien (om ideeen op te doen of zo), hier staan wel leuke dingen tussen:
http://www.instructables.com/id/Arduino-Projects/
Daarvan ben ik met deze bezig geweest. Is eigenlijk verbazingwekkend makkelijk om zo'n oude telefoon uit te lezen (oude PTT T65 op de kop getikt). En daar heb ik eigenlijk nog een MP3 shield voor nodig, om een bestandje af te spelen als het juiste nummer gedraaid is (en een andere als het niet het juiste is natuurlijk)... helaas heeft de Arduino te weinig geheugen anders zou het ook met .wavs kunnen.
Zou ook kunnen jaquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 13:31 schreef gogosweden het volgende:
[..]
kan je er niet een SD module ergens op de kop tikken?
Het Arduino softwarepakket gebruikt gewoon C/C++ instructies. Je kunt dan ook andere software gebruiken, maar maakt uiteindelijk niks uit eigenlijk.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Quir het volgende:
Ik heb een Uno, maar heb er nog geen tijd voor gehad. Wel gezocht welke talen je kon gebruiken, ik ga voor C(++). Dat Arduino taaltje lijkt totaal geen vrijheid te bieden.
Dan zou ik gewoon zo'n set als dit kopen, zitten ledjes in, breadboards om proefprintje te maken, speakertje, schakelaartjes, potmeter, IR ontvanger + afstandbediening, temperatuur sensor e.d. Vanalles om mee te spelen dusquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 13:36 schreef Plantagehouder het volgende:
Wat zijn de must haves qua kabels, leds en modules? Ik wil gewoon beetje spelen.
Bedankt, dat setje neem ik als uitgangspunt op ebay.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 13:46 schreef Yngwie het volgende:
[..]
Zou ook kunnen jaMaar het arduino geheel ligt hier al een tijdje op een laag pitje eigenlijk
Maar zal het vast wel weer oppikken.
[..]
Het Arduino softwarepakket gebruikt gewoon C/C++ instructies. Je kunt dan ook andere software gebruiken, maar maakt uiteindelijk niks uit eigenlijk.
[..]
Dan zou ik gewoon zo'n set als dit kopen, zitten ledjes in, breadboards om proefprintje te maken, speakertje, schakelaartjes, potmeter, IR ontvanger + afstandbediening, temperatuur sensor e.d. Vanalles om mee te spelen dusEventueel een display zoals zoiets, ook leuk om mee te stoeien.
klopt idd. Als je eenmaal de basis kan zijn de mogelijkheden volgensmij eindeloosquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 15:45 schreef VorteXxX het volgende:
lijkt me wel interessant om misschien wat lichtschakelaars afstandbestuurbaar te maken. maar ja zal eerst eens met het starterspakketje beginnen
quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 13:27 schreef Aether het volgende:
[..]
C is toch de standaardtaal (of bedoel je assembly?)
Ja, weet ik, maar ik bedoel dit. Ze hebben een eigen library daarvoor.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 13:46 schreef Yngwie het volgende:
[..]
Zou ook kunnen jaMaar het arduino geheel ligt hier al een tijdje op een laag pitje eigenlijk
Maar zal het vast wel weer oppikken.
[..]
Het Arduino softwarepakket gebruikt gewoon C/C++ instructies. Je kunt dan ook andere software gebruiken, maar maakt uiteindelijk niks uit eigenlijk.
[..]
Dan zou ik gewoon zo'n set als dit kopen, zitten ledjes in, breadboards om proefprintje te maken, speakertje, schakelaartjes, potmeter, IR ontvanger + afstandbediening, temperatuur sensor e.d. Vanalles om mee te spelen dusEventueel een display zoals zoiets, ook leuk om mee te stoeien.
http://www.arduinodev.com/arduino-simulator/quote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:47 schreef VorteXxX het volgende:
Is er ergens de 'software' van de arduino te vinden? of misschien een soort van Emulator achtig iets zodat ik codes kan uitproberen voor dat ik dat apparaat koop?
anders.. mja zit er anders weinig op dan het toch maar alvast te kopen
ahh thx kan ik eens het een en ander gaan prutsenquote:Op donderdag 18 oktober 2012 11:58 schreef Aether het volgende:
[..]
http://www.arduinodev.com/arduino-simulator/
Ach leuk spul voor op je vrije weekend zulk soort dingenquote:avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |